Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-08, 07:18
  #241
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Man laddar väl hemma?
Jag laddar för 1,13:- / kWh fram till juni 2026.
Med Skatteverkets fina avdrag för förmånsbil får jag mängder med pengar tillbaka, på att köra bil
9,50 :- per mil
Laddning med skatter och överföringsavgifter etc. ligger på ca 3,30:- per mil.
Hemskt trevligt faktiskt.
4 kronor/kWh ligger tydligen de fasta avtalen på.
Men de som laddar på jobbet, tjänar de svarta pengar eller deklarerar de?
Citera
2022-11-08, 07:19
  #242
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Laddar för 4.50:- på Supercharger i Norrland, kör lätt 45+mil med min nya Model 3. Laddar dessutom upp bilen innan jag åker ändå för under 1:-/kW om jag vill i garaget.

Laddar gratis runtom i stan dagligen, flera olika Ica och Ikea tex erbjuder gratis laddning.

Så även om resan kostar lite extra så är dagliga användandet istortsett sett gratis.

Det är mycket möjligt men du förstår väl också att det är gratis just nu och att det inte kommer vara så framöver. När de vill locka folk till något så är det billigare eller gratis under en begränsad period. Elen kostar även för företag som har gratis laddplatser och tror du att ikea kommer erbjuda gratis laddning om 80% av besökarna har elbil
Citera
2022-11-08, 07:20
  #243
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
4 kronor/kWh ligger tydligen de fasta avtalen på.
Men för de som laddar på jobbet tjänar svarta pengar eller deklarerar de?

Vet folk som laddar gratis på sina arbeten. Samtidigt får dom reseavsrag. Så "soppan' är helt gratis. Pendlar man ~8mil om dagen blire ändå ett helt OK man får tillbaka o kan amortera bilen på.
Citera
2022-11-08, 07:22
  #244
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Vet folk som laddar gratis på sina arbeten. Samtidigt får dom reseavsrag. Så "soppan' är helt gratis. Pendlar man ~8mil om dagen blire ändå ett helt OK man får tillbaka o kan amortera bilen på.
Men då kunde vi ju få tillbaka lite på skatten om de som laddar på jobbet drog sitt strå till stacken och betalade ett förmånsvärde.
Citera
2022-11-08, 07:23
  #245
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men då kunde vi ju få tillbaka lite på skatten som de som laddar på jobbet drog sitt strå till stacken och betalade ett förmånsvärde.

Jo tyvärr är inte världen rättvis.
Citera
2022-11-08, 07:24
  #246
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
4 kronor/kWh ligger tydligen de fasta avtalen på.
Men de som laddar på jobbet, tjänar de svarta pengar eller deklarerar de?

Det räknas väl som en förmån både med parkering och laddning. Nu tror jag ytterst få rapporterar och det är relativt nytt ändå så skatteverket kommer komma ikapp och börjar fokusera mer på sånt är jag helt övertygad om.
Citera
2022-11-08, 07:27
  #247
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det räknas väl som en förmån både med parkering och laddning. Nu tror jag ytterst få rapporterar och det är relativt nytt ändå så skatteverket kommer komma ikapp och börjar fokusera mer på sånt är jag helt övertygad om.
Det här handlar om företagens kontroll över de anställda så jag tror inte skatteverket kommer att agera så raskt. (Borde redan ha skett.) Jag tror inte många betalar förmånsvärde för att parkera på jobbet. Men vad gäller fri laddning finns pengar att tjäna för statskassan, men numera styr företagen och staten läggs ned.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-08 kl. 07:32.
Citera
2022-11-08, 07:29
  #248
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Att fasa ut fossilbilar helt kommer ta tid, men det är positivt att nybilsförsäljningen av fossilbilar upphör. Dessutom har alla stora biltillverkare gått över till att satsa på elbilar då de förstått att det är framtiden, så även om man mot förmodan tar bort förbudet kommer det om några år inte finnas särskilt många fossilbilar att köpa som produceras i stor skala.

Svårt att förutse. Det kan bli tvärtom. Allt hänger på hur elförsörjningen i Europa utvecklas. Alla elbilar ska ju kunna laddas, elbehovet till transportsektorn motsvarar redan idag elproduktionen som 270 splitternya, stora kärnkraftverk kan leverera. Uppstår elbrist kommer det bli rena julafton för alla biltillverkare utanför Europa. Kineser, koreaner, japaner har inte lovat att sluta tillverka/sälja fossilbilar.
Citera
2022-11-08, 07:35
  #249
Medlem
Beställde en c40 med allt som gick igår kväll bara för att vara på den säkra sidan.

Ville verkligen ha en Ioniq 6 men man är ju inte dum och vill missa bonusen.
Citera
2022-11-08, 07:37
  #250
Medlem
okok1s avatar
Gillar man att bidra till att barn dör gruvor och hela byar blir förgiftade - som leder till mer sjukdomar och död/misär. Då kan man stå för kalaset själv. Det är inte rimligt att tvinga på andra människor det här på sina samveten.
Citera
2022-11-08, 07:40
  #251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Skulle nog säga att du resonerar som en SDare som skiter i miljön. Naturligtvis ska miljövänliga saker uppmuntras. Hoppas nya regeringen inte bara totalt skiter i miljön. Men det ser inte bra ut.

Hybridbilen är inte miljövänlig men har fått subventioner vilket är galet då i en undersökning endast 25% laddar bilen! Resten kör hybrid som en vanlig bensinmotor dessutom drar den mer bensin än vanliga fossilabilar samt har dålig räckvidd på el runt 35-45 km. Fast man ser det man vill se tydligen?
Citera
2022-11-08, 07:54
  #252
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Och hur blir det med övriga som bara vill leasa en bil där elbilar tidigare har varit det billigaste alternativet? Hamnar dessutom helt i osynk med EU som har beslutat att förbjuda fossilbilar. Att köpa en bensinare är bara dumt idag.
De får väl cykla eller ta bussen om de tycker att det är så viktigt att inte köra en bensinbil.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback