Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-08, 06:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Jag vill inte låta vänster på något vis,
Men jag aldrig tålt när människor som redan har, ska ha ännu mer, medan andra som behöver inte får ett piss.
Folk som arbetar, startar företag eller på något sätt förvärvar hög inkomst säger jag inget om.

Men om man har det gott ställt, men ändå ska ner med sina fingrar i samma kakburk där folk som lever på marginalen, får sina nödvändiga allmosor ifrån, det är som att stjäla småpengar från kollekten i kyrkan.
Det finns inget annat ord än äckligt beteende, för sånt.
Har nog aldrig blivit så immun mot grönt skitsnack som nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vi får färre dieselbilar…

Dieselbilar är helt fantastiska för miljön. Släpper ut praktiskt noll jämfört med andra bilar.
Citera
2022-11-08, 06:26
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Aftonbladet har vaknat efter att ha läst tråden

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...onus-for-bilar

Bonusen som betalas ut till de som köper klimatsmarta bilar slopas från och med i morgon tisdag.
Det uppger regeringen i ett pressmeddelande.
"Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Därför avskaffas klimatbonusen", står det i uttalandet.
Haha, När elpriserna HÖJS så blir det ju förvisso jämförbart med kostnaderna för att äga bensin/diesel..
Citera
2022-11-08, 06:32
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Nej, däremot får vi dyrare elbilar. På samma sätt som rot-avdrag ger oss dyrare hantverkare. Men man lurar sig till att tro att det blir billigare då man får bidrag. I själva verket blir istället produkter och tjänster dyrare.

Skulle priset istället sänkas på dessa produkter skulle fler kunna köpa dessa och det är först då dieselbilarna kan fasas ut. Den lilla klick människor i Sverige som haft råd att köpa elbilar under de senaste tio åren i Sverige har inte gjort någonting för miljön. Inte en dag för tidigt som bonusen plockas bort.
Citera
2022-11-08, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Hoppas tokjävlarna tar bort malus på en gång, fast det står inte ett ord om det. Kvarstår malus men bonus försvinner kan de verkligen dra åt helvete.

De som kan ladda på företaget , bryr sig inte
Citera
2022-11-08, 06:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
"Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Därför avskaffas klimatbonusen",

OK, stödet har alltså inte funnits för att vi skall köpa miljövänliga bilar utan för att kompensera för att miljövänliga bilar har varit dyra att äga! Nu påstår regeringen att det har blivit billigare att äga bilar som tankar ström 🤣🤣🤣 så nu lägger man ned stödet.

"Bonus" är ett konstigt namn. Det förknippas med att det skulle vara en fördel man erhåller för att köra miljövänligt. Men utbetalningen har varit ett stöd för att hålla de dyra elbilarna under armarna.

Företagen ökar kontrollen hela tiden, nu genom att kunna erbjuda laddning. Sker det genom svart ekonomi?

Bensin/diesel-prissänkningen som närmast uteblev, kärnkraftsutbyggnaden som skall "utredas", invandringen som i praktiken blir oförändrad, ISK-skatte-sänkningen som uteblev. Nu tar man bort stödet till elbilar den första dagen på det stora klimatmötet, snacka om F/O till miljön. Den här regeringen har fått i uppgift att göra bort sig själva, ungefär som Liz Truss, för att mer vänsterpolitik skall köras över oss.

https://www.teslarati.com/sweden-end...thout-warning/
Senast redigerad av wwr 2022-11-08 kl. 06:55.
Citera
2022-11-08, 06:39
Medlem
TonyBergmans avatar
Bra att det sparas in på.
Sossarna hade höjt skatten istället för o kunna öka eller behålla bidragen.
Citera
2022-11-08, 06:40
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det är upprättat nu det är elstöd som ska bort har Man inte råd med el får man sälja huset att göda vuxna medelklassen med bidrag går emot alla ekonomiska teorier och politiska ideologier höger till vänster

Jag förstår inte ett ord av vad du försöker säga. Är du månne väldigt väldigt gammal eller är du full? Kan du snälla skriva om denna mening så man förstår?
Citera
2022-11-08, 06:56
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
CHOCK-NYHETER

Detta kommer som chock för alla oss med elbil.
Och en ännu större chock för alla dom som nu tänkt köpa sig en ny elbil.

En ny liten elbil som tex en Peugeot e-208 kostar nu 500.000 kronor utan bonus..
En ny Peugeot 208 med bensinmotor kostar 250.000 kronor..

Dessutom är bensinpriserna på väg ner och elpriserna på väg upp.

Jag fick själv 70.000 kronor i klimatbonus när jag köpte min Renault ZOE för fyra år sedan, utan bonusen hade den kostat 364.000 kronor.
Idag kostar en ny ZOE från 455.000 kronor..

Någonting är ju fel.

Den enda fördelen är väl att min ZOE precis blev mer värd över en natt.

Vilken chock att en skitdyr skitbil inte längre är billig bara för att staten kastar pengar på en.
Ni såg inte det komma? Klassiska Löfvenister.

Jävla skönt att detta försvinner. Slöseri på skattepengar och kasta massa pengar åt folk som lägger 600 tusen på sprillans nya bilar.
Jag ser ingen poäng att mina skattepengar ska finansiera andra människors lyxkonsumtion.
Ja, en bil för 500tkr är lyxkonsumtion oavsett vad någon säger.
Klimatbonusen var en idioti som fick pågå på tok för länge och skönt att se skiten försvinna.
Citera
2022-11-08, 06:59
Medlem
Facades avatar
Citat:

Nej, vi får lika många dieselbilar plus lika många elbilar.
Ungefär som bidragen som skickades ut för att köpa elcyklar. Det ökade enbart en konsumtion och gjorde INGENTING positivt för miljön.
Ökad konsumtion = dåligt för miljön.

Man får inte automatiskt färre dieselbilar för att man kastar massa pengar på folk. Det man istället får är ÖKAD KONSUMTION.
Citera
2022-11-08, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Kanske fel forum men det kokar ner till att bilen i framtiden inte kan användas som nu.
Bara att ta tag i det redan nu. Först är det storstadsbor som MÅSTE ändra sitt bilmönster dvs köra betydligt mindre än idag. Det kommer att vara supersvårt att ändra men efter tipping point går det ner ganska snabbt. Det enda är lagstiftning för ingen kommer att ändra sitt bekväma sätt att ta sig fram. Men man vänjer sig
Nej, gatorna kommer att korkas igen av självgående elbilar istället iaf enligt entusiasterna. Vill folk sitta i elbilsköer, självkörande eller inte, istället gör väl inte det något? Och definiera gärna ”bekvämt” ingen vill sitta fast i en bilkö, vinsten är mycket mer än bekvämlighet, trots köandet spar man uppenbarligen mycket tid jämfört med kollektivtrafiken.
Citera
2022-11-08, 07:07
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Man laddar väl hemma?
Jag laddar för 1,13:- / kWh fram till juni 2026.
Med Skatteverkets fina avdrag för förmånsbil får jag mängder med pengar tillbaka, på att köra bil
9,50 :- per mil
Laddning med skatter och överföringsavgifter etc. ligger på ca 3,30:- per mil.
Hemskt trevligt faktiskt.

Det kan väl vara svårt att ladda hemma om du ska till fjället men visst. Du får helt enkelt hålla tummarna för att elpriset sjunker eller stannar kvar för nu ligger priserna betydligt högre om man kollar på fast pris. Vattenfall hade 400öre/kwh för ett 1 årigt fast avtal
Citera
2022-11-08, 07:13
Medlem
Sladdarens avatar
Låter helt rimligt

Anskaffandet av en ny bil amorteras ju som oftast
plus att driftskostnaderna ska ju vara lägre oavsett sägs det, fast batterierna bränns ut till slut

Men men det kanske är ljug ?

Frågan är ju hur mycket lägre kostnader det är för att äga en elbil under dess livstid. Det är den moroten som ska gälla för de som tänker på ekonomi. Däremot kvittar ju det för mångmiljonärer som gör helt rätt i att skaffa sig flera elbilar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback