2022-11-08, 03:53
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Förklara hur elbilar är miljövänliga?
Tror du på sagor också? din lågintelligenta stackare.
Vem som tror på sagor och är lågintelligent kan nog diskuteras…
Citera
2022-11-08, 04:04
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vem som tror på sagor och är lågintelligent kan nog diskuteras…

Du kan skicka ett pm när det existerar miljövänliga batterier.
Citera
2022-11-08, 04:07
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Frågan som uppstår. Vilka bilar är sämst för miljön? Diesel eller el? Elbilar är bättre? Ok, dåså. Då är vi överens. Alltså är det bättre för miöjön att vi har elbilar än dieselbilar.
Ingen har väl påstått att elbilar är BRA för miljön, dvs så den blir bättre med än utan elbilar.
Citera
2022-11-08, 04:26
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Du har gått på myten att batterier är icke-miljövänliga. Fossilindustrin lobbar hårt för detta. I själva verket är batterier mycket mer miljövänliga än uppumpad olja. Skulle vi vara helt miljövänliga måste vi sluta åka bil, men det är ju ohållbart samhällsekonomiskt. Det handlar om att välja det miljövänligaste alternativet, eller hur?

https://www.epa.gov/greenvehicles/el...le-myths#Myth2

Som du ser så även i ett dåligt case som USA relativt mycket av elen är fossilberoende så är elbilar miljövänligare. Utsläppen för tillverkning är jämförbar med produktion av fossildrivlina. Reducerar man den gråa stapeln, alltså använder miljövänligare el ja då blir elbilar ännu miljövänligare i jämförelse.

Här har du fler myter gällande elbilar:

https://www.epa.gov/greenvehicles/el...-vehicle-myths
Senast redigerad av Regeringsbildare 2022-11-08 kl. 04:39.
Citera
2022-11-08, 04:27
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Där håller jag faktiskt med. Jag är ingen stor miljöförespråkare även om jag vet att det är viktigt, men jag lägger ingen stora resurser på det.

Trots det håller jag med miljöpartiet här och jag kan tillägga att jag aldrig röstat på dom utan röstade faktiskt på en av partierna i det block som vann, men aldrig hade jag gissat att dom skulle vara helt tysta om det under valet och sen kort efter skulle slakta elbilspremien!!??

Det är en av de första dumma saker denna regering gör. De hade behövt hålla kvar vid den ett par år till i alla fall.

Elbilar är ju kraftigt överprissatta från scratch. En äldre fossilbil som kan och går att till stora delar reparera själv och som inte innehåller all digital teknik men som gör jobbet, tar dig från a til b måste ju vara betydligt mer miljövänlig då man kan byta delar på den. Man behöver inte byta ut hela bilen efter några år när elektroniken lägger av.

Det måste ju vara sämre för miljö och den egna ekonomin även, att skrota en elbil efter några år när den likt en dator inte fungerar längre och måste kasseras, mot att tex ha en äldre kombi , vovlo tex, där man kan byta slitage delar till och från vid behov. Istället för att hela jävla kretskortet i elbilshelvetet lägger av och kostnaden blir densamma som en ny elbil eller att man rent av får hämta ut en ny istället.

Vilket skitsnsck att det skulle vara bra för miljön. Dessutom, dom här elbilarna som är budget, typ 500k, är karossen plast eller vad är det, dom känns så jävla plastiga? Jag litar inte på att materialet är plåt. Allt det digitala, ser fancy ut men är det tillförlitligt, vad händer om panelen lägger av, bilarna känns osäkra, kan dom bli hackade under färd?
Citera
2022-11-08, 04:34
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det är försäljning av nya bilar som förbjuds,Sveriges bilpark kommer se ut som Kubas bilpark gör nu om 70 år!
Vad får dig att tro att folket kommer behålla sina gamla bilar istället för att byta till nyare elbilar på sikt? Finns ingen logik i det, förutom enstaka fall där entusiaster använder veteranbilar och liknande.
Citera
2022-11-08, 04:43
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Men snälla... detta gäller försäljningen av nya fossilbilar.

Tror du verkligen 550 miljoner bilar ska bärgas till skroten under 2035?
Att fasa ut fossilbilar helt kommer ta tid, men det är positivt att nybilsförsäljningen av fossilbilar upphör. Dessutom har alla stora biltillverkare gått över till att satsa på elbilar då de förstått att det är framtiden, så även om man mot förmodan tar bort förbudet kommer det om några år inte finnas särskilt många fossilbilar att köpa som produceras i stor skala.
Senast redigerad av Regeringsbildare 2022-11-08 kl. 04:45.
Citera
2022-11-08, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Vad får dig att tro att folket kommer behålla sina gamla bilar istället för att byta till nyare elbilar på sikt? Finns ingen logik i det, förutom enstaka fall där entusiaster använder veteranbilar och liknande.

Det går inte att använda bilar för dagligt bruk i 70år i Sverige som det gör i Kuba. Bilar håller inte så länge här.
Så om 70år kommer folk till 99% köra fossilfritt, de enda som kör gamla fossilbilar kommer vara bilentusiaster, förutsatt att det ens är lagligt med fossildrivna fordon år2092.
Citera
2022-11-08, 04:50
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det går inte att använda bilar för dagligt bruk i 70år i Sverige som det gör i Kuba. Bilar håller inte så länge här.
Så om 70år kommer folk till 99% köra fossilfritt, de enda som kör gamla fossilbilar kommer vara bilentusiaster, förutsatt att det ens är lagligt med fossildrivna fordon år2092.

Precis. Dock tror jag inte fossilbilar kommer förbjudas helt, då det för gemene man inte kommer finnas någon fördel att serva en gammal fossilbil för dagligt bruk. Det fåtal som använder veteranbilar och hobbyprojekt kommer kunna fortsätta göra det, tror jag.

Verkstäder kommer fortfarande finnas kvar om än i mindre skala. Även elbilar behöver service för bromsar, fjädring etc.
Citera
2022-11-08, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det är försäljning av nya bilar som förbjuds,Sveriges bilpark kommer se ut som Kubas bilpark gör nu om 70 år!

Bensin- och dieselbilar kommer att dö ut oberoende av förbud och introduktion av elbilar. Olja är en begränsad naturtillgång och inom några decennier när tillgångarna på riktigt börjar ta slut så kommer oljepriset stiga som en raket. Elbilar är bara en tillfällig möjlig ersättning. Så småningom kommer livet bli allt mer primitivt för framtida generationer, inga bilar, inga traktorer med mera, inga datorer, inga mobiltelefoner, ingen tv, ingen radio, inga kraftverk, ingen el, ingen betong.
Citera
2022-11-08, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Allt av bidrag ska väck, om man har två armar och två ben och Kan gå upprätt ska man inte leva på allmosor
Så väl skrivet!!!
Håller med till 100%!!!
Citera
2022-11-08, 05:23
Medlem
Kanske fel forum men det kokar ner till att bilen i framtiden inte kan användas som nu.
Bara att ta tag i det redan nu. Först är det storstadsbor som MÅSTE ändra sitt bilmönster dvs köra betydligt mindre än idag. Det kommer att vara supersvårt att ändra men efter tipping point går det ner ganska snabbt. Det enda är lagstiftning för ingen kommer att ändra sitt bekväma sätt att ta sig fram. Men man vänjer sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in