Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Där håller jag faktiskt med. Jag är ingen stor miljöförespråkare även om jag vet att det är viktigt, men jag lägger ingen stora resurser på det.
Trots det håller jag med miljöpartiet här och jag kan tillägga att jag aldrig röstat på dom utan röstade faktiskt på en av partierna i det block som vann, men aldrig hade jag gissat att dom skulle vara helt tysta om det under valet och sen kort efter skulle slakta elbilspremien!!??
Det är en av de första dumma saker denna regering gör. De hade behövt hålla kvar vid den ett par år till i alla fall.
Elbilar är ju kraftigt överprissatta från scratch. En äldre fossilbil som kan och går att till stora delar reparera själv och som inte innehåller all digital teknik men som gör jobbet, tar dig från a til b måste ju vara betydligt mer miljövänlig då man kan byta delar på den. Man behöver inte byta ut hela bilen efter några år när elektroniken lägger av.
Det måste ju vara sämre för miljö och den egna ekonomin även, att skrota en elbil efter några år när den likt en dator inte fungerar längre och måste kasseras, mot att tex ha en äldre kombi , vovlo tex, där man kan byta slitage delar till och från vid behov. Istället för att hela jävla kretskortet i elbilshelvetet lägger av och kostnaden blir densamma som en ny elbil eller att man rent av får hämta ut en ny istället.
Vilket skitsnsck att det skulle vara bra för miljön. Dessutom, dom här elbilarna som är budget, typ 500k, är karossen plast eller vad är det, dom känns så jävla plastiga? Jag litar inte på att materialet är plåt. Allt det digitala, ser fancy ut men är det tillförlitligt, vad händer om panelen lägger av, bilarna känns osäkra, kan dom bli hackade under färd?