Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-07, 18:35
  #43153
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag har följt klimatfrågan i mer än 20 år, och jag kommer till en helt annan slutsats. Klimatet har funnits i allmänhetens medvetande under två perioder. Massmedia körde klimatpropaganda under lång tid, men det var inget som noterades av folk i gemen. Fram tills 2006 då Al Gore gjorde entré. Det höll i ca tre år. I november 2009 briserade Climate Gate, och i december hölls klimatmötet i Köpenhamn som blev ett fullständigt fiasko. Sedan tappade folk intresset helt. Spola fram till augusti 2018 då greta™ kom på scenen, bildligt och bokstavligt. Hon gjorde om Al Gores bravad, men den här gången höll det bara i halvannat år. Sedan kom Covid-19. Och sedan kom invasionen av Ukraina.

Vad pratar folk om idag?
  • Priset på el.
  • Priset på bränsle.
  • Priset på mat.
  • Bolåneräntan.
  • Kriminaliteten.
  • Integrationsfiaskot.
  • Kaoset i skolan.
  • Vårdköer.
Och skulle vid något enstaka tillfälle klimatet komma upp, så kommer samtalet handla om vad man borde göra med idioterna som limmar fast sig på vägen och hindrar ambulanser att komma fram.

Om klimatoro är vanligt i din bekantskapskrets så befinner du dig nog i en ekokammare. Klimatet är inte närvarande i medvetandet hos verklighetens folk. greta™ är yesterday's news. Om man nämner hennes namn så får man en suck som svar. Och det är lite svårt för en snart 20-årig kvinna att fortsätta lajva 11-åring, inte sant?

Japp, på min arbetsplats är klimataktivisterna ett givet samtalsämne. Inte för att folk inte bryr sig om klimatet, utan för att man inte förstår hur folk kan ha tid och råd att demonstrera (och köpa lim) när andra måste jobba. Att polisen sedan får använda aceton till att lösa upp limmet bidrar till spridning av skadliga kemikaljer i samhället. Ett av förslagen är "låt dem sitta". :-)
2022-11-07, 18:37
  #43154
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Saloth Sar skapade exakt det slags samhälle som greta™ förordar. Saloth Sar blev även hyllad av en tidigare talman för Sveriges Riksdag. Ja, greta™ hade säkert trivts prima i Demokratiska Kampuchea. Odlar de bananer och avocado där? Då kunde ju greta™ börja äta närodlat.

Avocado vet jag inte, klimatet är väl lämpligt för den typen av växter. Bananer odlas där definitivt, så Greta skulle kunna käka så mycket önskekost som inspiratoeren vill.
2022-11-07, 18:40
  #43155
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Från TT-artikeln:

Bokens skribenter ryggar inte för att kritisera kapitalismen och globala orättvisor.

Nej, det är kanske inte helt förvånande när man ser namn som Naomi Klein i författarlistan.

"ni barn är mer kunniga på det här området än jag". Kunskapsbristen som råder bland världens mäktigaste människor är chockerande.

Om hon tolkade det uttalandet bokstavligt, så kanske hennes Asperger-diagnos är äkta trots allt. En normal människa förstår att det var menat som ett skämt. Ett nedlåtande skämt dessutom. Men det förstod inte greta™. Hon tror själv att hon är kunnig. Varför kommer jag att tänka på Annika Strandhäll?

Strandhäll? Kanske för Greta har ändrat frisyr från flätor till utsläppt? Annika är ju - som bekant - hårfrisörska. Finns det någon annan koppling mellan Strandhäll och Thunberg? OK, båda har väl säreget utseende, men utseende är inget man väljer själv.
2022-11-07, 18:44
  #43156
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Tror snarare att Greta vill fortsätta klimatkamoen med andra medel, av döma av intervjun. Det intryck jag fått av att Greta och Svante tröttnat på stora internationella möten förstärks. Greta bekräftar att hon helst vill plugga.

Annars slår inget som personlig närvaro, det har faktiskt Kommendören helt rätt i vad gäller internationella förhandlingar. Greta tycks dock ha tröttnat på dem för tillfället. Minns dock att hon är mycket ung och kan ändra sig fler gånger i framtiden!

Fast den invandrade Städerskan på mitt jobb säger att mötena kan hållas virtuellt med mycket bra behållning. Varför skulle din Kommendör ha mera rätt än min Städerska?
2022-11-07, 19:15
  #43157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Fast den invandrade Städerskan på mitt jobb säger att mötena kan hållas virtuellt med mycket bra behållning. Varför skulle din Kommendör ha mera rätt än min Städerska?
Det begriper du väl att det var viktigt att greta™ var fysiskt närvarande och höll tal i en folktom sal i Katowice. Det hade aldrig blivit lika bra med en Zoom-konferens med henne som enda deltagare.

Sedan finns det en sak jag länge undrat över: Den medarbetare vid SVT som lät allmänheten se att kameran svepte över en folktom lokal i Katowice. Blev den personen av med jobbet som straff, eller bara förflyttad till andra arbetsuppgifter? För efter den fadäsen förstod alla med tresiffrigt IQ att greta™ bara var en medial produkt utan eget innehåll.
2022-11-07, 19:42
  #43158
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Från TT-artikeln:

Vad hon ska göra efter studenten har hon inte bestämt sig för än.
Det får vi se. Om jag skulle behöva välja i dag så skulle jag välja att plugga vidare. Gärna någonting som har med samhällsfrågor att göra, säger hon.
Någon sorts aktivism tänker hon i alla fall ägna sig åt även i fortsättningen. Att skriva är också något som hon gärna fortsätter med.


Hon har alltså inga planer på att studera naturvetenskap. Och varför skulle hon göra det? Hon kan ju redan allt.
Under första året med F4F sa Greta till mig, att hon mest funderade på naturvetenskaplig linje, även om hon då inte hade bestämt sig. Så med tanke på detta och med tanke på hennes stora intresse för astronomi och matematik, blev jag förvånad när hon valde bort naturvetenskaplig linje.

Trodde dock att hon nu skulle välja naturvetenskapligt basår, men jag kanske får fel igen, vem vet!? Greta kan dock snabbt ändra sig, det medger hon själv. Hon säger att det är att vara tonåring, att inte veta vad man vill bli!

Annars brukar jag säga att Greta är en liten solstråle, fast med vissa solfläckar. Hon har vissa fel och brister, men hon har kämpat mycket hårt för det som hon tror på. För detta är hon värd all aktning och respekt.
2022-11-07, 20:27
  #43159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Från TT-artikeln:

Vad hon ska göra efter studenten har hon inte bestämt sig för än.
Det får vi se. Om jag skulle behöva välja i dag så skulle jag välja att plugga vidare. Gärna någonting som har med samhällsfrågor att göra, säger hon.
Någon sorts aktivism tänker hon i alla fall ägna sig åt även i fortsättningen. Att skriva är också något som hon gärna fortsätter med.


Hon har alltså inga planer på att studera naturvetenskap. Och varför skulle hon göra det? Hon kan ju redan allt.

Tack för info Ja, med tanke på att hon börjar oroa sig för ekonomin känns det som ett säkrare kort att ta studiemedel och -lån än att leva på farsans plånbok som heltidsaktivist.

Ser heller ingen anledning till att hon skulle studera naturvetenskap när hon redan kan allt. ”We already have all the facts and the solutions” som hon och Obama kaxigt uttryckte det. Skulle nog kännas som uppfinna hjulet två gånger.

Lite konstigt dock att hon inte kan all samhällsvetenskap redan, men det kanske kan tillskrivas hennes unga ålder och begränsade skolgång. Bra att hon vill åtgärda det!

Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Japp, på min arbetsplats är klimataktivisterna ett givet samtalsämne. Inte för att folk inte bryr sig om klimatet, utan för att man inte förstår hur folk kan ha tid och råd att demonstrera (och köpa lim) när andra måste jobba. Att polisen sedan får använda aceton till att lösa upp limmet bidrar till spridning av skadliga kemikaljer i samhället. Ett av förslagen är "låt dem sitta". :-)

Känns som om man skulle gilla dina arbetskamrater

Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Fast den invandrade Städerskan på mitt jobb säger att mötena kan hållas virtuellt med mycket bra behållning. Varför skulle din Kommendör ha mera rätt än min Städerska?

Och hur kan Zelenskyj dra in miljardbelopp genom att ställa upp på storbildsskärmar och se lidande ut? Dramaqueen som dramaqueen. Fast han har åtminstone födgeni och skänker inte bort allt han får

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Under första året med F4F sa Greta till mig, att hon mest funderade på naturvetenskaplig linje, även om hon då inte hade bestämt sig. Så med tanke på detta och med tanke på hennes stora intresse för astronomi och matematik, blev jag förvånad när hon valde bort naturvetenskaplig linje.

Trodde dock att hon nu skulle välja naturvetenskapligt basår, men jag kanske får fel igen, vem vet!? Greta kan dock snabbt ändra sig, det medger hon själv. Hon säger att det är att vara tonåring, att inte veta vad man vill bli!

Annars brukar jag säga att Greta är en liten solstråle, fast med vissa solfläckar. Hon har vissa fel och brister, men hon har kämpat mycket hårt för det som hon tror på. För detta är hon värd all aktning och respekt.

Om det stämmer att hon läser ”samhällsvetenskapliga ämnen” istället för hela ”samhällsvetenskapliga programmet” så är det frågan om det räcker för att plocka ut en gymnasieexamen. I så fall får hon nog komplettera med Komvuxkurser innan hon kan gå vidare till basåret.

Å andra sidan kanske hennes spetskurser i matematik, engelska och astrofysik + extrakursen i ekonomi (som hon tyvärr inte gillade) kan kompensera för detta. Jag har ingen aning.

Men du kanske kan ställa frågan lite diskret vid ett nästa cafémöte, om inte på tåget till Trondheim?
2022-11-07, 20:52
  #43160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Japp, på min arbetsplats är klimataktivisterna ett givet samtalsämne. Inte för att folk inte bryr sig om klimatet, utan för att man inte förstår hur folk kan ha tid och råd att demonstrera (och köpa lim) när andra måste jobba. Att polisen sedan får använda aceton till att lösa upp limmet bidrar till spridning av skadliga kemikaljer i samhället. Ett av förslagen är "låt dem sitta". :-)

Aceton är väl rätt miljövänligt.

Fast visst kan de få sitta ett tag, om man för bort konstverk och sånt, så ingenting blir mer förstått.
- Du Henke, tog du med ditt acetonet från polisstationen?
- Nä Lollo, jag glömde.
- Jag med. Vi får väl åka och hämta.
Speak, knaster, från radion. Snabbt snack.
- Jaha nu, kära aktivister. Ni for väl sitta här ett tag, då det är en bortsprungen hund lös i museiparken.
- Ni kan väl spela sten-sax-påse så länge
__________________
Senast redigerad av 25cm-slak 2022-11-07 kl. 20:59.
2022-11-07, 21:02
  #43161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack för info Ja, med tanke på att hon börjar oroa sig för ekonomin känns det som ett säkrare kort att ta studiemedel och -lån än att leva på farsans plånbok som heltidsaktivist.

Ser heller ingen anledning till att hon skulle studera naturvetenskap när hon redan kan allt. ”We already have all the facts and the solutions” som hon och Obama kaxigt uttryckte det. Skulle nog kännas som uppfinna hjulet två gånger.

Lite konstigt dock att hon inte kan all samhällsvetenskap redan, men det kanske kan tillskrivas hennes unga ålder och begränsade skolgång. Bra att hon vill åtgärda det!



Känns som om man skulle gilla dina arbetskamrater



Och hur kan Zelenskyj dra in miljardbelopp genom att ställa upp på storbildsskärmar och se lidande ut? Dramaqueen som dramaqueen. Fast han har åtminstone födgeni och skänker inte bort allt han får

Om

Om det stämmer att hon läser ”samhällsvetenskapliga ämnen” istället för hela ”samhällsvetenskapliga programmet” så är det frågan om det räcker för att plocka ut en gymnasieexamen. I så fall får hon nog komplettera med Komvuxkurser innan hon kan gå vidare till basåret.

Å andra sidan kanske hennes spetskurser i matematik, engelska och astrofysik + extrakursen i ekonomi (som hon tyvärr inte gillade) kan kompensera för detta. Jag har ingen aning.

Men du kanske kan ställa frågan lite diskret vid ett nästa cafémöte, om inte på tåget till Trondheim?

Hon tillhör nog det där mensa-folket, som kan ta vilken kurs de vill, och lära sig eller forska på vad de vill. Men lär sig att stoppa möbler i stället, och är nöjd med det
2022-11-07, 21:10
  #43162
Avstängd
wwrs avatar
Greta och regeringen ger upp. Det går fort när det gäller att dra in bidrag. "Nu hinner ingen göra en miljöinsats och köpa en elbil före onsdag i alla fall, det gjorde vi bra, Cop27 F/O, hehe"
Citat:
Regeringen stoppar bidrag till köp av så kallade klimatbonusbilar, till exempel elbilar. Stoppet träder i kraft redan på onsdag.
https://www.dn.se/sverige/regeringen...s-till-bilkop/

(Däremot beslutade EU förra torsdagen att förbjuda försäljningen av alla nya bensin och dieselbilar från 2035. Klimatpolitiken är helt schizofren. Detta kommer med säkerhet att snackas bort. Tyskarna skulle ju förbjuda från 2030.)

Dödsstöten för Greta var Coronafonderna. EU samlade in 7500 miljarder för att höja produktionen och koldioxiden. Jag undrar om ens massmedia hade kunnat vinkla det till fortsatt klimataktivism.

EU "löser" ju hela tiden sina hopfantiserade eller konstruerade kriser genom att uppfinna ännu värre kriser. Nu har man höjt insatserna och ersatte klimatet med kriget. Få se vad som blir värre än det? Inflation och energikris är ju värre för oss som inte behöver kriga (ännu i alla fall men NATO-medlemskap lär man inte gå obemärkt genom. Ukrainas intresse för NATO fick ju vissa konsekvenser).

Däremot verkar det mesta utvecklas bra för Greta vad gäller hälsan, privatlivet och plugget. Det tror jag gläder alla seriösa skribenter som hängt länge i denna tråd.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-07 kl. 21:33.
2022-11-07, 21:36
  #43163
Medlem
MrMarios avatar
https://www.expressen.se/nyheter/kli...-pa-toppmotet/

Greta kommenterar senaste klimatmötet. Blir väl det gamla vanliga, tjat om kommunism, rasism, kolonialism osv osv. Blir dock mest fascinerad över hennes "frisyr", varför har hon samma hårstil som en tunnhårig 50-årig hemlös man?
2022-11-07, 22:10
  #43164
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Däremot verkar det mesta utvecklas bra för Greta vad gäller hälsan, privatlivet och plugget. Det tror jag gläder alla seriösa skribenter som hängt länge i denna tråd.

Check! Alltid glädjande om en ung person skaffar sig bildning, utbildning eller yrke. Fortsätter hon sedan till universitetet så ska hon ha all cred för det. :-) Kanske kan hon så småningom få Nobelpris inom någon "riktig" vetenskap.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback