Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-02, 18:38
  #2161
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anakulia
Jag kollade återbud och kunde boka lite närmare. Fick först tid i början av december. Hade säkert kunnat vara mer aktiv, men fan, man har ju ett liv också :-/
Jovisst men det har ändå släppts många nya tider, minns inte om det blev värre till våren än när jag fixade men jag uppdaterade bara tiderna och bokade om inom några dagar och kunde resa i somras.
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Om många håller på så måste myndigheterna förvara passen, vilket leder till att runtomkringarbetet runt passen blir jobbigare när plats tas upp av lådvis med outhämtade pass som alla ligger tills sista dagen.
När jag hämtade ut passet tog det minst 2 timmar och kan bara göras under dagtid i min stad så som du själv skriver blir det mer runtomkringarbete vilket förstör både för dig själv och andra men du gillar kanske att sitta i kö bland gnälliga ungar och frustrerade folk samt ta ledigt om du jobbar
Citera
2022-11-06, 15:53
  #2162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Passen skickas inte tillbaka vartefter. Det finns en sista uthämtningsdag. Då hämtar man passet. Polisen kan inte bara skicka tillbaka identitetshandlingar lite hipp som happ.
Enligt vad som stod i tidningen så är det just det som de gör sedan förstörs de och du får ansöka om ett nytt. Varför tror du att det finns en sista uthämtningsdag om det inte är så.
Citera
2022-11-06, 15:57
  #2163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Som redan nämnt så fick folk avboka sina resor pga att passen tog orimligt lång tid. Varför skynda sig stt hämta ut passen i det läget. Kanske en annan resa inplanerad längre fram istället och då kan gott polisen få lagerhålla passet den tid som man vill, uppemot 3 månader eller 6 månader minns inte exakt men var rätt gott om tid man har på sig.

Det handlar alltså inte om att de som ansökte om pass gjorde det i onödan. Det handlar om ett myndighetshaveri som gjorde befolkningen inlåsta i Sverige utan någon som helst möjlighet att resa utanför Europa, vilket strider mot mänskliga rättigheter.

Tar säkert en massa tid att skicka tillbaka alla pass som inte är uthämtade samt lagerhållning. Det har idioterna förtjänat inom polisen som inte lagt tillräckliga resurser gällande passhantering.
Jaha och vad är vitsen med att vänta med att hämta ut dem då? Giltighetstiden är ju redan tryckt på passet är det för svårt att hålla reda på det själv så polisen måste göra det.
Myndigheten höll inga inlåsta problemet är att svenskar inte har någon framförhållning.
Citera
2022-11-06, 16:19
  #2164
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Jaha och vad är vitsen med att vänta med att hämta ut dem då? Giltighetstiden är ju redan tryckt på passet är det för svårt att hålla reda på det själv så polisen måste göra det.
Myndigheten höll inga inlåsta problemet är att svenskar inte har någon framförhållning.

Per definition var vi visst inlåsta i Sverige. Det är inte mitt eller någon annan privatpersons ansvar att en myndighet havererar totalt, högst ansvariga är ledande inom polismyndigheten som fördelar resurserna.

De får väl jobba övertid som alla andra tills uppdraget är löst. Det gör alla andra branscher där det inte alltid är livsviktiga arbetsuppgifter.

Har vänner runt om i världen, de stod som frågetecken när jag förklarat det med pass och varför det dröjer. I andra länder påverkades inte passtid nämnvärt eller inget alls under pandemin. Med en av världens högsta skattetryck har jag krav vilket alla borde ha.

Vitsenn inte hämta ut passen alls för passet kom försent. Vitsen att vänta med att hämta ut är för att det är ingen stress om nästa resa är inbokad om 2 månader, passet ligger ju kvar en lång tid.
Citera
2022-11-07, 12:29
  #2165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Per definition var vi visst inlåsta i Sverige. Det är inte mitt eller någon annan privatpersons ansvar att en myndighet havererar totalt, högst ansvariga är ledande inom polismyndigheten som fördelar resurserna.

De får väl jobba övertid som alla andra tills uppdraget är löst. Det gör alla andra branscher där det inte alltid är livsviktiga arbetsuppgifter.

Har vänner runt om i världen, de stod som frågetecken när jag förklarat det med pass och varför det dröjer. I andra länder påverkades inte passtid nämnvärt eller inget alls under pandemin. Med en av världens högsta skattetryck har jag krav vilket alla borde ha.

Vitsenn inte hämta ut passen alls för passet kom försent. Vitsen att vänta med att hämta ut är för att det är ingen stress om nästa resa är inbokad om 2 månader, passet ligger ju kvar en lång tid.
I andra länder kanske de förnyar passet när det går ut och inte när de kommer på att de ska börja resa, vad jag förstått så har många länder också längre giltighetstid än Sverige.

Jaha ok så det är alltså bättre att Polisen håller reda på passet i två månader än du själv.
Citera
2022-11-07, 14:51
  #2166
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
I andra länder kanske de förnyar passet när det går ut och inte när de kommer på att de ska börja resa, vad jag förstått så har många länder också längre giltighetstid än Sverige.

Jaha ok så det är alltså bättre att Polisen håller reda på passet i två månader än du själv.

Ja flesta länder har 10års giltighetstid. De länder som hade 5år giltighetstid har ändrat till 10år för längesedan. Medans Sverige ändrade från 10 till 5. Förr i tiden var det bara barn (under 18år) som behövde förnya var 5e år i Sverige vilket är helt rätt eftersom utseendet ändras radikalt i unga år. Detta är en del av anledningen, lägg till att passet måste vara giltigt i minst 6 månader för inresa i väldigt många länder. Det betyder att passen i princip bara är giltliga i 4,5år och inte 5år.

Behövs inte passet ingen stress hämta ut det. Om resan var för flera månader sedan så finns det ingen anledning att stressa med att hämta ut passet. De får agera lagerhus.
Citera
2022-11-08, 01:54
  #2167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Ja flesta länder har 10års giltighetstid. De länder som hade 5år giltighetstid har ändrat till 10år för längesedan. Medans Sverige ändrade från 10 till 5. Förr i tiden var det bara barn (under 18år) som behövde förnya var 5e år i Sverige vilket är helt rätt eftersom utseendet ändras radikalt i unga år. Detta är en del av anledningen, lägg till att passet måste vara giltigt i minst 6 månader för inresa i väldigt många länder. Det betyder att passen i princip bara är giltliga i 4,5år och inte 5år.

Behövs inte passet ingen stress hämta ut det. Om resan var för flera månader sedan så finns det ingen anledning att stressa med att hämta ut passet. De får agera lagerhus.
Vem har sagt att man ska stressa men de flesta har nog inga problem att hålla reda på sina pass själva.
Det är ju jättebra att vissa länder kräver att passet ska vara giltigt i 6 månader innan resa borde alla länder ha så att svenskar utan framförhållning söker pass i tid..
Citera
2022-11-17, 04:32
  #2168
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Pass beställt 10 oktober, färdigt 16 november.
Citera
2022-11-17, 04:33
  #2169
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Det är ju jättebra att vissa länder kräver att passet ska vara giltigt i 6 månader innan resa borde alla länder ha så att svenskar utan framförhållning söker pass i tid..

Passen är alltså giltiga i fyra år och fyra månader i praktiken. ALLDELES för kort.
Citera
2022-11-17, 04:53
  #2170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Ja flesta länder har 10års giltighetstid. De länder som hade 5år giltighetstid har ändrat till 10år för längesedan. Medans Sverige ändrade från 10 till 5. Förr i tiden var det bara barn (under 18år) som behövde förnya var 5e år i Sverige vilket är helt rätt eftersom utseendet ändras radikalt i unga år. Detta är en del av anledningen, lägg till att passet måste vara giltigt i minst 6 månader för inresa i väldigt många länder. Det betyder att passen i princip bara är giltliga i 4,5år och inte 5år.

Behövs inte passet ingen stress hämta ut det. Om resan var för flera månader sedan så finns det ingen anledning att stressa med att hämta ut passet. De får agera lagerhus.
I Sverige har folk hål i fickorna, därav blev man till slut nödgad att sänka giltighetstiden. Det försvinner hundratusentals pass som säljs på svarta marknaden så att illegala kan resa hit och dit i världen och vifta med ett svenskt pass. Var ju en snubbe i Solna som hämtade ut ett nytt pass varje vecka i flera års tid.
Citera
2022-11-17, 04:54
  #2171
Avstängd
Eller som Moderaterna konstaterade i Mars:

"Regeringen måste agera för att korta väntetiderna för att få ett nytt pass"
Citera
2022-11-17, 06:25
  #2172
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Eller som Moderaterna konstaterade i Mars:

"Regeringen måste agera för att korta väntetiderna för att få ett nytt pass"
Skönt att denna fråga nu kommer att lösas omgående, eller ...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback