Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-06, 09:31
  #1285
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men du skrev ju själv att folk kommer konsumera mer el för att det blir billigare? Det stämmer inte, det säljs bergvärme, luftvärmepumpar och solceller som aldrig förr i Sverige. Sverige har aldrig och kommer aldrig slösa med El. Detta argument har du svalt från miljömupparna i landet.
Ja sa inte att man kommer att överkonsumera utan att man inte bryr sig om att spara el då någon annan betalar 90% av elräkningen jämfört med förra året...

Det primära är att få ner elpriset och det kan man göra på tre sätt. 1.subventioner 2.producera mer 3. minska förbrukningen
Vilket är bäst?
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2022-11-06 kl. 09:37.
Citera
2022-11-06, 09:41
  #1286
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja sa inte att man kommer att överkonsumera utan att man inte bryr sig om att spara el då någon annan betalar 90% av elräkningen jämfört med förra året...

Det primära är att få ner elpriset och det kan man göra på tre sätt. 1.subventioner 2.producera mer 3. minska förbrukningen
Vilket är bäst?


Du sa:

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jag tror dom insåg efter ett tags funderande att ett elpristak skull inte fungera. Människor skulle konsumera ännu mer el om man visste att det inte skulle kosta mer och ju mer el folk konsumerade desto dyrare blev elen.


Du skrev ju själv att folk skulle konsumera mer el. Jag säger att det inte stämmer.
Citera
2022-11-06, 09:54
  #1287
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
...
Då läste man igenom förslaget S+SKN lagt fram och kom på att det skulle påverka budgeten med 0:-
...
Ursäkta att jag inte hängt med. Men hur kan stödet inte kosta några pengar alls ur statskassan? Vem betalar det?
Citera
2022-11-06, 09:54
  #1288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Elhandelsleverantörerna har inga säkra rutiner för att kunna betala ut så mycket pengar (dom betalar aldrig ut några pengar vanligtvis) För Försäkringskassan är att betala ut 55 miljarder en vanlig dag på jobbet... En annan anledning jag kan tänka mig är att t.ex. skatteskulder och annat registrerat hos kronofogden direkt kan regleras av Försäkringskassan om det betalas ut den vägen det skulle inte gå om elnätsleverantörerna/elbolagen hanterade utbetalningen.

Vem har sagt att det skall betalas tillbaka pengar. Det är ett elprisstöd så vad elhandelsleverantörerna kan göra är att kvitta mot framtida elräkningar. För Du tror väl inte att folk slutar använda el?!
Genom kvittning finns ingen risk att pengarna används till annat än de är avsedda för.
Med FK eller någon annan inblandad kan det användas till vad som helst.
Citera
2022-11-06, 10:15
  #1289
Medlem
wwrs avatar
Det verkar förekomma olika uppgifter i tråden. Det första inlägget i tråden och artikeln beskriver ett stöd som kostar 55 miljarder kronor. Jag har utgått från att dessa skall tas ur statskassan. Stämmer inte det? Varifrån tas pengarna annars?
Citera
2022-11-06, 10:20
  #1290
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det verkar förekomma olika uppgifter i tråden. Det första inlägget i tråden och artikeln beskriver ett stöd som kostar 55 miljarder kronor. Jag har utgått från att dessa skall tas ur statskassan. Stämmer inte det? Varifrån tas pengarna annars?

Det är så kallade "flaskhalsintäkter", när priset på el är lägre i området där den tillverkas än där den sen brukas.
https://www.svk.se/stod-till-elanvan...r-elanvandare/
Citera
2022-11-06, 10:23
  #1291
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Det är så kallade "flaskhalsintäkter", när priset på el är lägre i området där den tillverkas än där den sen brukas.
https://www.svk.se/stod-till-elanvan...r-elanvandare/

Med andra ord får vi i de dyrare elområderna dela på den enorma "vinsten" som gjorts under denna tid med höga elpriser. Så därför ska det gå till alla elanvändare, oavsett förbrukning eller avtal.
Citera
2022-11-06, 10:31
  #1292
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Det är så kallade "flaskhalsintäkter", när priset på el är lägre i området där den tillverkas än där den sen brukas.
https://www.svk.se/stod-till-elanvan...r-elanvandare/
Tack för länken.

Det verkar alltså som om det svenska "kraftnätet" kommer att tjäna 97.4 miljarder i enbart "kapacitetsavgifter" i år. 3.7 miljarder räcker till vad som avgifterna är avsedda att finansiera (investeringar, mothandel, underhåll och reparationer). Då återstår 93.7 miljarder. Därav använder man 5.4 mdr till att ge en bonus till nätkunderna (stora elproduktionsanläggningar och regionnät som är kopplade till transmissionsnätet). Återstår 88.3 miljarder övervinst. Av desssa kommer 55 miljarder att ges till elkonsumenter i södra Sverige och åt norrlänningarna räcker man lång näsa.

Det är vad jag kan få ut av det.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-06 kl. 10:36.
Citera
2022-11-06, 10:35
  #1293
Medlem
wwrs avatar
https://www.svk.se/stod-till-elanvan...r-elanvandare/

Vem deltar i utdelningen av de 55 miljarderna?

Är svenska kraftnät en sammanslutning av alla elproducenter i Sverige? Dvs kommer även de utländska elproducenterna (49% av elproducenterna) i Sverige att delta i finansieringen av bidraget?

Edit:
Jag tror jag hittat svar på detta. Alla stora elproducenter och nätbolag betalar avgifter till SVK.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-06 kl. 10:49.
Citera
2022-11-06, 10:44
  #1294
Medlem
wwrs avatar
Svenska Kraftnät är en myndighet som finansieras av producenter och nätbolag. Betyder det att elproducenterna fortfarande inte deltar i att kompensera konsumenterna?
Citat:
Verksamheten finansieras till största del genom avgifter som regionnätsföretag, stora elproducenter och balansansvariga betalar till Svenska kraftnät.
https://www.svk.se/om-oss/sa-styrs-v...0kraftn%C3%A4t.

Det är en statlig myndighets pengar som går tillbaka till konsumenterna. Pengarna kommer inte från elbolagens vinster. Stämmer det?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-06 kl. 10:58.
Citera
2022-11-06, 11:45
  #1295
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Svenska Kraftnät är en myndighet som finansieras av producenter och nätbolag. Betyder det att elproducenterna fortfarande inte deltar i att kompensera konsumenterna?

https://www.svk.se/om-oss/sa-styrs-v...0kraftn%C3%A4t.

Det är en statlig myndighets pengar som går tillbaka till konsumenterna. Pengarna kommer inte från elbolagens vinster. Stämmer det?
Ja det är överfinansiering som elkonsumenterna gjort som betalas tillbaka. Pengarna tas inte från skattebetalarna utan finns redan på skn konto och kan betalas ut omgående utan statsbudgeten påverkas.

Dina slutsatser i dina inlägg är helt korrekta.
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2022-11-06 kl. 11:48.
Citera
2022-11-06, 11:49
  #1296
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Med andra ord får vi i de dyrare elområderna dela på den enorma "vinsten" som gjorts under denna tid med höga elpriser. Så därför ska det gå till alla elanvändare, oavsett förbrukning eller avtal.
Ja alla har betalat in och får tillbaka, lite olika beroende på vilket elområde man bor i.
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2022-11-06 kl. 11:53.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback