Citat:
Ursprungligen postat av
sacramento
Med all respekt så verkar du inte ha så bra koll på Ryssland. Landet har haft en väldigt bra utveckling de senaste 10-15 åren och du kan ha en väldigt hög levnadstandard i Moskva och Sankt Petersburg då bostadspriserna inte dragit iväg som i övriga Europa.
Det är alltid positivt om vi kan ha meningsskiljaktigheter och ändå hålla samtalet artigt och respektfullt

Jag vet inte riktigt varför du tror att jag har dåligt koll då det enda jag skrivit som du faktiskt bestrider är vilket styrelseskick man kan säga att Ryssland har.
Rysslands utveckling de senaste 10-15 åren är långt ifrån bra om du tittar makroekonomiskt men det stämmer säkert att många har ett bekvämt liv i Moskva och SPB. Det sker dock på bekostnad av resten av landet (enligt de flesta kritiker).
Citat:
Ursprungligen postat av
sacramento
Styrelseskicket är oligarki och man kan ha kraftiga synpunkter på det då de i maktposition främst skor sig själva. De har dock till skillnad från oligarkerna i Ukraina utöver att sko sig själva ändå lyckats utveckla landet.
Det första håller jag inte med om och det andra håller jag verkligen inte med om. Anfallskriget mot Ukraina är ett ypperligt argument för varför Ryssland INTE styrs av någon krets av pampar - ryska krösusar förlorar miljarder på vansinneskriget som de inte kan vinna något alls på. De har alltså inte kontroll över Ryssland.
När det gäller deras förmåga att utveckla landet så vet jag inte vad du tänker på men Ryssland har en skriande brist på högutbildade och de flesta sektorer utöver olje- och gasindustrin är påfallande underutvecklade. Det Ryssland lyckats med som samhälle är att minska alkoholkonsumtionen (vilket är mycket positivt) men annars vet jag inte vad du tänker på.
Citat:
Ursprungligen postat av
sacramento
Ryssland är inte längre den där "bensinstationen i förklädnad", i alla fall inte i de primära storstäderna. Så länge som invånare får det bättre tenderar de att hålla kvar vid ledarskapet. Det gäller i Sverige såväl som i Ryssland. Hade det funnits ett monumentalt missnöje mot Putin så hade han blivit utbytt, bara det att det inte hade skett via val.
Det utbredda valfusket, den omfattande censuren, det gräsliga polisvåldet och säkerhetstjänstens mordpatruller som rensar ut profilerade kritiker säger alla att du har fel - det finns ett stort missnöje som regimen är livrädd för. Dessutom så får inte medborgarna det bättre, de har inte fått det bättre på många år.