2022-11-05, 18:49
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Så det enda landet som kämpar emot kommunismen är det land som får stöd av alla kommunistiska länder?
Jo de är anti-USA traditionellt och det är den gemensamma nämnaren snarare än "kommunism". Är du efterbliven?
Citera
2022-11-05, 19:00
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Hur skulle det kunna bli fred av en sådan lösning? Det blir fritt fram för Kiev att fortsätta med folkmordet.

Huruvida Ryssland låtsas att ett inbillat folkmord fortsätter eller inte fortsätter är upp till dem. Det har ingen bäring på verkligheten.
Citera
2022-11-05, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Jo de är anti-USA traditionellt och det är den gemensamma nämnaren snarare än "kommunism". Är du efterbliven?
Det var du som nämnde någon form av kommunism. Men det medges att jag i din lilla undanskymda värld av sanning troligen är efterbliven. Liksom faktiskt alla normala människor.

Off-topic, mrn intressant fråga: Är du också en gymmare? Väldigt många antivaxare har visat sig vara mycket aktiva gymmare, som helt plötsligt fick tid över till annat än att träna sina biceps och droga sig. Deras hjärnor, ursäkta mig för fördomen, var inte mogna att hantera logiskt tänkande, så väldigt många fastnade för udda teorier de hittade på internet. De trodde att de hittade sanningen som var dold för de flesta.

Det är inte illa ment, men deras kunskaper ligger på helt andra områden. Du är för ny användare för att man skall kunna se det här i din historik.
Citera
2022-11-05, 19:04
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du ljuger. Kiev har dödat och fördrivit sina egna medborgare, de är inte ockupanter. 15000 dödades, 2 miljoner flydde till Ryssland. Kiev bröt mot fredsavtal. Under 8 år.
Ryssland försöker rädda dessa människor från undergång och enligt deras egna önskemål.

Låt oss för sakens skull anta att din Kreml-propaganda faktiskt vore sann: Ukrainska nazistförband åker runt i Donbass för att utföra massakrer på fredsälskande civila ryssar och är i full färd med att upprätta förintelseläger för att kunna utrota dem.

Putin skulle då naturligtvis kunna erbjuda dessa stackars utsatta Donbass-invånare skydd i Rysslands stora, trygga famn där de skulle får en lyxvilla, en lyxbil och fritt livstids uppehälle. Förutom att rädda liv skulle ju Rysslands kostnad för en sådan humanitär räddningsaktion vara rena kaffepengarna jämfört med vad kriget kommer kosta landet.

Så nej, det har aldrig handlat om omsorg om några stackars Donbass-ryssar. Den enda användning Putin, och hans anhängare, har av dem är som nyttiga idioter och offerlamm för ryska stormaktsdrömmar. Putins krig kommer ju ta livet av, och rasera tillvaron för, fler Donbass-ryssar än vad ens den mest blodtörstiga ukrainska nazist skulle kunna åstadkomma.
Citera
2022-11-05, 19:20
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Det var du som nämnde någon form av kommunism. Men det medges att jag i din lilla undanskymda värld av sanning troligen är efterbliven. Liksom faktiskt alla normala människor.

Off-topic, mrn intressant fråga: Är du också en gymmare? Väldigt många antivaxare har visat sig vara mycket aktiva gymmare, som helt plötsligt fick tid över till annat än att träna sina biceps och droga sig. Deras hjärnor, ursäkta mig för fördomen, var inte mogna att hantera logiskt tänkande, så väldigt många fastnade för udda teorier de hittade på internet. De trodde att de hittade sanningen som var dold för de flesta.

Det är inte illa ment, men deras kunskaper ligger på helt andra områden. Du är för ny användare för att man skall kunna se det här i din historik.
Nej du är så indokrinerad, det är felet. Var det själv förut så ska inte förebrå dig mer.

Överste McGregor som tråden handlar om vet nog bättre än dig eller är han också en kommunistisk medlöpare?
Citera
2022-11-05, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Med all respekt så verkar du inte ha så bra koll på Ryssland. Landet har haft en väldigt bra utveckling de senaste 10-15 åren och du kan ha en väldigt hög levnadstandard i Moskva och Sankt Petersburg då bostadspriserna inte dragit iväg som i övriga Europa.
Det är alltid positivt om vi kan ha meningsskiljaktigheter och ändå hålla samtalet artigt och respektfullt
Jag vet inte riktigt varför du tror att jag har dåligt koll då det enda jag skrivit som du faktiskt bestrider är vilket styrelseskick man kan säga att Ryssland har.
Rysslands utveckling de senaste 10-15 åren är långt ifrån bra om du tittar makroekonomiskt men det stämmer säkert att många har ett bekvämt liv i Moskva och SPB. Det sker dock på bekostnad av resten av landet (enligt de flesta kritiker).
Citat:
Styrelseskicket är oligarki och man kan ha kraftiga synpunkter på det då de i maktposition främst skor sig själva. De har dock till skillnad från oligarkerna i Ukraina utöver att sko sig själva ändå lyckats utveckla landet.
Det första håller jag inte med om och det andra håller jag verkligen inte med om. Anfallskriget mot Ukraina är ett ypperligt argument för varför Ryssland INTE styrs av någon krets av pampar - ryska krösusar förlorar miljarder på vansinneskriget som de inte kan vinna något alls på. De har alltså inte kontroll över Ryssland.
När det gäller deras förmåga att utveckla landet så vet jag inte vad du tänker på men Ryssland har en skriande brist på högutbildade och de flesta sektorer utöver olje- och gasindustrin är påfallande underutvecklade. Det Ryssland lyckats med som samhälle är att minska alkoholkonsumtionen (vilket är mycket positivt) men annars vet jag inte vad du tänker på.
Citat:
Ryssland är inte längre den där "bensinstationen i förklädnad", i alla fall inte i de primära storstäderna. Så länge som invånare får det bättre tenderar de att hålla kvar vid ledarskapet. Det gäller i Sverige såväl som i Ryssland. Hade det funnits ett monumentalt missnöje mot Putin så hade han blivit utbytt, bara det att det inte hade skett via val.
Det utbredda valfusket, den omfattande censuren, det gräsliga polisvåldet och säkerhetstjänstens mordpatruller som rensar ut profilerade kritiker säger alla att du har fel - det finns ett stort missnöje som regimen är livrädd för. Dessutom så får inte medborgarna det bättre, de har inte fått det bättre på många år.
Citera
2022-11-05, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Nej du är så indokrinerad, det är felet. Var det själv förut så ska inte förebrå dig mer.

Överste McGregor som tråden handlar om vet nog bättre än dig eller är han också en kommunistisk medlöpare?
Tråden visar många exempel där McGregors uppfattning varit motsatsen till det som verkligen händer. Tråden är mer än ett halvt år gammal och han har farit med osanning efter osanning. Om han inte är en kommunistisk medlöpare så ljuger han eller får bra betalt. Jag tror nämligen inte att han är en idiot.

Men nu tar jag ledigt. Ser fram mot en måndag där ryssarna tvingats backa ännu längre. Ha en trevlig helg!
Citera
2022-11-06, 00:01
Medlem
De flesta som kommenterar kritiskt (alltså mot mainstream media) via olika bloggar på nätet är antingen ståupp komiker eller IT människor. Det är ofta roligt och nästan alltid korrekt. De flesta vill ha tre olika sorters verifiering av nya uppgifter, om de inte kan få det så meddelar de det. " Jag har inte lyckats få verifiering på den här nyheten, men jag berättar det ändå så får ni som lyssnar själva söka efter bevis."
Det är trevligt och man får en bra uppfattning om vad som händer i krigsskådespelet.
MacGregor är en av de få militärer som anlitas i de olika poddarna, för att kommentera det sista som hänt. Scott Ritter är en annan som ofta anlitas.
Den sistnämnda är också författare och hans förklaringar är både utförliga och kunniga. Det handlar om truppernas förflyttningar, om hur de skall få skydd, mera ammunition mm.
Han säger också att Ryssland vann kriget - nu handlar det bara om att visa upp vapnen. Finare och finare vapen skickas till Ukraina, som inte har kunskap att skjuta med de fina vapnen. Därför är Nato där, med hjälp och utbildning. Och det är de som skjuter med Himars och de andra verkligt invecklade vapnen.
Nu påstår han (och andra kunniga militärer) att USA börjar få slut på vapen och ammunition. De har ingen stor tillverkningsapparat numera. Vissa komponenter och legeringar behöver de importera från Ryssland men nu får de inte tag på det för sanktionernas skull. Man räknar med att det är bättre att legeringen används till att trycka pengar i stället för tillverka vapen. Tydligen är det samma legering som används, och eftersom Ryssland gör den - billigt - så har Amerika inte brytt sig om att själv skapa det.
I Europa är det också brist på vapen. Polen skriker om att de har skickat alla sina vapen till Ukraina - och nu måste de vänta ett år på att få de nya vapen som de har beställt. Väldigt många stålverk har varit tvungen att stänga på grund av att de inte kan få tillräckligt med gas eller att gasen är så dyr så det lönar sig inte att ha igång industrin.

Både MacGregor och Scott Ritter påstår att varken Nato eller USA är i skick att inleda ett krig med Ryssland. Planen var ju att väst skulle förse Ukraina med vapen och så skulle Ryssland få göra slut på sina vapen och soldater och då kan Nato/USA slå till och vinna över Ryssland.
Men...
Ryssland har värvat 300.000 nya soldater och 85.000 av dem är redan på plats. Ukraina skall försöka få ihop 100.000 soldater i den sjätte omgången av värvning. Nato har också värvat nya soldater - men det talas bara om 30.000 än så länge. USA misslyckades (till hälften) med sin värvning.
Få se hur det blir i det amerikanska valet - kommer republikanerna att stöda kriget eller inte?
Citera
2022-11-06, 00:25
Medlem
Fruxo9987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Han är ett ökänt professionellt rysstroll.

Varför anser du det?
Det är nämligen väldigt svårt att veta vilka källor man kan lita på angående vad som är sant och inte angående kriget, så jag är uppriktigt intresserad av att ta del om något du eventuellt skulle kunna dela med dig om angående varför du tror att han är ett rysstroll.
Citera
2022-11-06, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
De flesta som kommenterar kritiskt (alltså mot mainstream media) via olika bloggar på nätet är antingen ståupp komiker eller IT människor. Det är ofta roligt och nästan alltid korrekt. De flesta vill ha tre olika sorters verifiering av nya uppgifter, om de inte kan få det så meddelar de det. " Jag har inte lyckats få verifiering på den här nyheten, men jag berättar det ändå så får ni som lyssnar själva söka efter bevis."
Det är trevligt och man får en bra uppfattning om vad som händer i krigsskådespelet.
MacGregor är en av de få militärer som anlitas i de olika poddarna, för att kommentera det sista som hänt. Scott Ritter är en annan som ofta anlitas.
Den sistnämnda är också författare och hans förklaringar är både utförliga och kunniga. Det handlar om truppernas förflyttningar, om hur de skall få skydd, mera ammunition mm.
Han säger också att Ryssland vann kriget - nu handlar det bara om att visa upp vapnen. Finare och finare vapen skickas till Ukraina, som inte har kunskap att skjuta med de fina vapnen. Därför är Nato där, med hjälp och utbildning. Och det är de som skjuter med Himars och de andra verkligt invecklade vapnen.
Nu påstår han (och andra kunniga militärer) att USA börjar få slut på vapen och ammunition. De har ingen stor tillverkningsapparat numera. Vissa komponenter och legeringar behöver de importera från Ryssland men nu får de inte tag på det för sanktionernas skull. Man räknar med att det är bättre att legeringen används till att trycka pengar i stället för tillverka vapen. Tydligen är det samma legering som används, och eftersom Ryssland gör den - billigt - så har Amerika inte brytt sig om att själv skapa det.
I Europa är det också brist på vapen. Polen skriker om att de har skickat alla sina vapen till Ukraina - och nu måste de vänta ett år på att få de nya vapen som de har beställt. Väldigt många stålverk har varit tvungen att stänga på grund av att de inte kan få tillräckligt med gas eller att gasen är så dyr så det lönar sig inte att ha igång industrin.

Både MacGregor och Scott Ritter påstår att varken Nato eller USA är i skick att inleda ett krig med Ryssland. Planen var ju att väst skulle förse Ukraina med vapen och så skulle Ryssland få göra slut på sina vapen och soldater och då kan Nato/USA slå till och vinna över Ryssland.
Men...
Ryssland har värvat 300.000 nya soldater och 85.000 av dem är redan på plats. Ukraina skall försöka få ihop 100.000 soldater i den sjätte omgången av värvning. Nato har också värvat nya soldater - men det talas bara om 30.000 än så länge. USA misslyckades (till hälften) med sin värvning.
Få se hur det blir i det amerikanska valet - kommer republikanerna att stöda kriget eller inte?
Det tål ju att påpekas att varken MacGregor eller Scott Ritter har någon trovärdighet, de är båda rysstroll. Scott Ritter är dessutom dömd två gånger för sexualbrott mot barn.

Resten av det du skriver är mest dumt och okunnigt.
Citera
2022-11-06, 00:35
Medlem
Feministernas avatar
Citat:

Logik? Anledningen till att det finns så många konspiratoriska idéer är för att väldigt lite av det nyheterna påstår om kriget är bevisat.

Det så kallade mainstream media är ju nästan aldrig där på platsen, så hur kan dom veta med säkerthet vad som sker i Ukraina?
Citera
2022-11-06, 00:46
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marsouin
Det tål ju att påpekas att varken MacGregor eller Scott Ritter har någon trovärdighet, de är båda rysstroll. Scott Ritter är dessutom dömd två gånger för sexualbrott mot barn.

Resten av det du skriver är mest dumt och okunnigt.

Vänta nu lite,, menar du att deras påstående om kriget blivit mindre sant ifall en av dom är dömd ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in