Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Tja, de är bra på kampsport, vilket man, iof, nästan aldrig kan utnyttja i krig. Jag tränade lite systema för några år sedan. Inget fel med det, fast man blev lite paranoid. Det jag ångrar är att jag beställde en uniform, ,(gorka), när jag började. Den kom, naturligtvis, ifrån det då redan rysk-ockuperade Krim.
Slava Ukraini!
(Och jag hoppas att Ukraina även skall lyckas befria Krim.)
Nåja, den här "debatten" började med att någon PK-svenne länkade till en rysk film där ryzzka barnen hade någon slags avslutning och krigade på ett lite lekfullt sätt. Jag svarade att i ryssland är det en slags folkrörelse med smågrabbar i hård kommandosoldatträning. Det är verkligen det och när sju-tolvåringar tränar som marinkåren ser det verkligen krigiskt ut. Även om inte vapen förekommer.
Det har ju pratats en hel del om kyla och genomvåt lera i det här kriget och vad det kan betyda.
En årstidsaspekt som har blivit tydlig nu särskilt på åkermark är att det blivit svårare att döja sig när löven i vegetationen mellan fälten tappar dessa.
En annan sak som i alla fall jag inte hört föränn för några dagar sedan är att i områdena i Donbass där strider nu sker kan mycket tät dimma ligga kvar veckovis och man har mycket lite sikt. Jag tror heller inte värmekameror fungera som de ska och det gör sikt dålig dygnet runt.
I riktig närstrid kan faktiskt kampsportkunskaper och annan direkt fysisk brutalitet (typ spade/kolv) komma till nytta. Den som talade om dimman trodde ryska soldater var bättre på närstrid än ukrainska men vad vet jag? Han argumenterade inte kring kampsportkunskaper utan nog mest om "djurisk brutalitet". Hur var det nu: Man skall inte väcka den ryska björnen. :-)