2022-11-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Och det är väl bara den ena sidans soldater om man frågar dej? Inte sant?

Ryssarna är både angripare och ärkesvin, det är ett faktum.
Citera
2022-11-04, 15:47
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:

Det förefaller vara osannolikt att ukrainare åkt till Ryssland för att göra dito.

Det är bara den ena sidan, ja.
Citera
2022-11-04, 15:58
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Vad sägs om att undvika förhastade beslut. Vad sägs om att räkna till 10 först. Själv anser jag att konflikten hade mått bra av att begränsas till Ryssland och Ukraina. Då hade kriget varit slut i dag.

Som det nu är blev hela Europa indraget tack vare några obehärskade och hatiska hetsporrar i Bryssel. Om Europa överlever några vintrar till så skulle EU:s ledargarnityr bytas ut. Ju förr desto bättre. Se vad dom åstadkommit.
Ryssland fick många varningar innan invasionen om vad som skulle hända om de anföll Ukraina.
Rysslands svar var "att de skiter i västs sanktioner". Så nu är det bara att tugga i sig deras egen skit som träffar fläkten hemma. Ryssarnas konsekvenstänk verkar inte vara så bra.

Konstigt att du skriver att de hatiska hetssporrarna finns i Bryssel när det är Moskva som startar krig.
Vad får ni ut av att kalla en spade för en hacka osv? Själv hoppas jag väst tar fram storsläggan och smashar sönder rysskackerlackorna som givetvis hade fortsatt med sitt erövringskrig om Ukraina hade gått bra.
Citera
2022-11-04, 16:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
För en vecka sen gick Shoigu ut med att 82000 nymobiliserade soldater redan var på plats i Ukraina. Idag säger Putin att 49000 soldater redan är "in combat task".

Man kan ju lätt dra slutsatsen att minst 82-49 = 33K av de nya ryska soldaterna är försatta ur spel redan

På en veckas tid.

https://liveuamap.com/en/2022/4-november-putin-says-318-000-men-were-mobilised-and-49-000
https://www.theguardian.com/world/2022/oct/28/russia-says-82000-conscripts-from-emergency-draft-already-in-ukraine
Citera
2022-11-04, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, de är bra på kampsport, vilket man, iof, nästan aldrig kan utnyttja i krig. Jag tränade lite systema för några år sedan. Inget fel med det, fast man blev lite paranoid. Det jag ångrar är att jag beställde en uniform, ,(gorka), när jag började. Den kom, naturligtvis, ifrån det då redan rysk-ockuperade Krim.

Slava Ukraini!

(Och jag hoppas att Ukraina även skall lyckas befria Krim.)

Nåja, den här "debatten" började med att någon PK-svenne länkade till en rysk film där ryzzka barnen hade någon slags avslutning och krigade på ett lite lekfullt sätt. Jag svarade att i ryssland är det en slags folkrörelse med smågrabbar i hård kommandosoldatträning. Det är verkligen det och när sju-tolvåringar tränar som marinkåren ser det verkligen krigiskt ut. Även om inte vapen förekommer.

Det har ju pratats en hel del om kyla och genomvåt lera i det här kriget och vad det kan betyda.

En årstidsaspekt som har blivit tydlig nu särskilt på åkermark är att det blivit svårare att döja sig när löven i vegetationen mellan fälten tappar dessa.

En annan sak som i alla fall jag inte hört föränn för några dagar sedan är att i områdena i Donbass där strider nu sker kan mycket tät dimma ligga kvar veckovis och man har mycket lite sikt. Jag tror heller inte värmekameror fungera som de ska och det gör sikt dålig dygnet runt.

I riktig närstrid kan faktiskt kampsportkunskaper och annan direkt fysisk brutalitet (typ spade/kolv) komma till nytta. Den som talade om dimman trodde ryska soldater var bättre på närstrid än ukrainska men vad vet jag? Han argumenterade inte kring kampsportkunskaper utan nog mest om "djurisk brutalitet". Hur var det nu: Man skall inte väcka den ryska björnen. :-)
Citera
2022-11-04, 16:07
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Det är tydligen inte bara jag som tycker att Väst främst då EU gjort helt fel
i svaret på Ryssens intåg i Ukraina- Nu visar det sig hur fel de tänkta sank-
tionerna har slagit och hur vissa EU-länder till och med ökat handeln med Ryssen.

Det var dumt att starta 3:e ww som svar på Ryssens Säkerhetskrig. EU står där nu
utan vapen att försvara sej själv med. Och miljardgåvorna i pengar och vapen till
Ukraina räckte visst bara till att spränga krimhalvöns bro, de i Krim placerade flyg-
planen och två helikoptrar 5 mil in i Ryssland. Visst ja. Man satt visst ern laddning
på en hangarkryssare i Svarta Havet.

Kunde vi inte ha fått hata Ryssen inblandningen förutan?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9zKGEq/fortfarande-stor-osakerhet-kring-vem-som-egentligen-ska-betala
Hangarkryssare?

Vad är det för nåt?

Jag vet att Ukraina sänkte kryssaren Moskva men nåt hangarfartyg har inte ryssen något i drift.

Menar du att de har en hybrid mellan kryssare och hangarfartyg som blivit beskjutet?
Citera
2022-11-04, 16:09
Avslutad
Citat:

Eftersom Ukraina aldrig haft några soldater på plats i Ryssland så är det självklart att inget ryskt barn blivit utsatt för våldtäkt eller tortyr.
Citera
2022-11-04, 16:09
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Det finns knappast några ukrainska soldater som varit inne i Ryssland och våldtagit några ryska kvinnor och barn!
Citera
2022-11-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Israel har bra luftvärn som är speciellt inriktat på drönare. Hela landets existens bygger på att luftvärnet ska fungera. Putin och ryssarna vet att om Israel börjar leverera luftförsvar till Ukraina så har dom inget som slipper igenom mera när missilerna börjar vara slut.

Ja, jag tror också Israel har ypperligt luftvärn och säkert bättre än det USA och västeuropa producerar.

Problemet för Ukraina är att de har individer och grupper som deltog i förintelse av judar som nationalhjältar. Samma problem har fö Litauen. Det är på grund av detta Israel inte kommer sälja vapen till Ukraina. Än otroligare har det blivit efter presidentvalet nyligen av en vän till Putin och socialdemokrat.

Det finns en slags vänskap mellan Ryssland och Israel som dels är befolkningsmässig och dels historisk. När Israel skapades stod många av dem till vänster politiskt och kände mer samhörighet med Sovjet men Israel satsade på ett säkrare kort och det har jag förståelse för.
Citera
2022-11-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Varför avfyrar man inte med precision mot UAF och räddar sina knektar?
Varje mål har sin typ av vapen. Artilleri är billigt och bra mot soldater, både ukrainska och ryska.
Citera
2022-11-04, 16:24
Avslutad
Det hettar till i Cherson. Vad tror ni kommer hända där?

Citat:
Utegångsförbud införs i Cherson

Den senaste tiden har Ukraina fört en stark motoffensiv för att återta den rysk-ockuperade staden Cherson.

Ryssland inför nu ett utegångsförbud i staden, rapporterar den ryska, statligt styrda nyhetsbyrån Tass.

– Ett utegångsförbud har meddelats i staden Cherson, som kommer pågå i 24 timmar, så att vi kan försvara vår stad, säger Kirill Stremousov, ryskutnämnd vice guvernör i staden.

Vladimir Putin uppmanar också till evakuering av civila i den ockuperade staden, enligt flera nyhetsbyråer.

– De som bor i Cherson bör tas bort från områden där farliga strider utkämpas, sa den ryske presidenten under ett tal på Röda Torget på fredagen.
Citera
2022-11-04, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Varje mål har sin typ av vapen. Artilleri är billigt och bra mot soldater, både ukrainska och ryska.

Ukraina träffar däremot orchernas tanks med dyr och precis ammunition. Och ni tycker att dom fuskar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in