Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-03, 12:23
  #877
Medlem
Dofternas avatar
Fy fanken! Enligt insändaren går det för många bussar till och från Northvolt.

"Vid fyra tillfällen varje dag, under en dryg timmes tid, passerar fyra olika chartrade bussar med samma slutdestination, utanför mitt fönster. Bussen stannar inte vid ordinarie busshållplatser, utan kör in i ett villakvarter, förbi en skola och stannar vid olika hus och självutnämnda lämpliga platser för att hämta passagerare. Varför?

Behövs det verkligen fyra fullstora bussar inom 70 min på samma sträcka, då långfärdsbussarna passerar mitt fönster näst intill tomma efter bussens ”hållplatser”? I de halvtomma långfärdsbussarna skymtas människor i gula arbetskläder, på väg till eller från sitt arbete på Northvolt."
https://www.vk.se/2022-11-02/insanda...r-gar-for-ofta
Citera
2022-11-04, 06:59
  #878
Avstängd
wwrs avatar
Nyheterna om Northvolt handlar om hur många bussar som går till fabriken, men i vilka produkter företagets batterier används vet vi inget.

Fler batteribluffar uppdagas, men Northvolt har spenderat EU-miljarder. Därför vågar inga större media eller högre politiker/tjänstemän titta närmare på företaget. Varför har media slutat skriva artiklar om företagets egentliga verksamhet och publicerar istället artiklar om busstrafiken och liknande?

En tid var batterimarknaden ett Klondyke där oseriösa investerare hade möjlighet att skära guld med täljkniv. Frågan är om Northvolt också är en bluff. Det borde myndigheter och stora tidningar utreda.
Citat:
Svensk batterifabrik kan vara en bluff

Det Logistea hade fått löfte om var att mark reserveras för ett framtida bygge. Logistea hade i sin tur en undertecknad avsiktsförklaring med norska Freyr om att hyr ut lokalen till dem idet fall att det blir en fabrik.

Affärsvärlden tvekar nu kring huruvida avsiktsförklaringen faktiskt har någon större betydelse. Än så länge har parterna inte investerat i mer än att ett skogsparti i Svenljunga är reserverat för bygge.

Bakom Logistea står fastighetskapitalisterna Ilija Batljan och Rutger Arnhult, och deras aktiekurs steg avsevärt efter beskedet. Detta utan att ens ha satt spaden i jorden för fabriksbyggnaden på 380 000 kvadratmeter.

Batterifabriken kan stanna på pappret
https://www.dagensps.se/cleantech/sv...vara-en-bluff/

Det gäller bl.a att ta reda på vad Northvolt, med 1300 anställda, producerar och säljer och i vilka produkter batterierna används. Inte hur många bussar som går till fabriken. Hur ser årsredovisningen för 2021 ut? (Det duger inte med hänvisningar till betalväggsartiklar i mindre media. Detta måste upp i stora media för att kunna genomlysas.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-04 kl. 07:37.
Citera
2022-11-04, 10:37
  #879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nyheterna om Northvolt handlar om hur många bussar som går till fabriken, men i vilka produkter företagets batterier används vet vi inget.

Det du pratar om nu är en insändare från en invånare, inte en nyhet. Vi vet absolut vilka produkter som företagets batterier används i, det är bara att du läser artikeln som du själv länkade till.

Citat:
Fler batteribluffar uppdagas, men Northvolt har spenderat EU-miljarder. Därför vågar inga större media eller högre politiker/tjänstemän titta närmare på företaget. Varför har media slutat skriva artiklar om företagets egentliga verksamhet och publicerar istället artiklar om busstrafiken och liknande?

Varför medienyheterna lugnar ned sig (LÄS INTE SLUTAT) är en naturlig gång. Det är inte så många medier som skriver om Finanskrisen på 90-talet längre, Det är även ytterst få medier som skriver om biltillverkaren Dacia nu för tiden, trots att de fortfarande tillverkar bilar och var en världsnyhet en gång i tiden.

Som du säkert förstår så finns det bara ett värde i en nyhet så länge som folk är intresserade av att läsa om nyheten. Nu är det annat som folk vill läsa om, som till exempel Lågkonjunkturen och Ukraina. Det konkurrerar ut en hel del andra nyheter.

Citat:
En tid var batterimarknaden ett Klondyke där oseriösa investerare hade möjlighet att skära guld med täljkniv. Frågan är om Northvolt också är en bluff. Det borde myndigheter och stora tidningar utreda.

https://www.dagensps.se/cleantech/sv...vara-en-bluff/

Visst har vi diskuterat tidigare om vad en Avsiktsförklaring är för något? I runda slängar så betyder det att en firma bokar en markyta från ett datum till ett annat datum, oftast med chans till förlängning. Under tiden som kontraktet för avsiktsförklaringen gäller så får inget annat företag bygga på den marken. Det ger företaget med avsiktsförklaringen en tidsfrist till att utföra bland annat fältstudier på platsen. Är det ett nystartat företag så skapar det ett andrum till att samla in kapital.

Citat:
Det gäller bl.a att ta reda på vad Northvolt, med 1300 anställda, producerar och säljer och i vilka produkter batterierna används.

Än en gång, läs artikeln som du själv delade.

Citat:
Inte hur många bussar som går till fabriken.


Ännu en gång, det var en insändare.

Citat:
Hur ser årsredovisningen för 2021 ut?

Årsredovisningen finns för dig att hämta ut, du kan läsa den nu.

Citat:
(Det duger inte med hänvisningar till betalväggsartiklar i mindre media. Detta måste upp i stora media för att kunna genomlysas.)

Det är du själv som har hänvisat till dessa artiklar, så då tycker jag personligen att du borde läsa dem med. Media kommer bara att granska NV om de börjar avvika mer än vad som går att förklara.
Citera
2022-11-05, 08:59
  #880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Struntprat. Frågan gäller givetvis hur våra skattepengar förvaltas. Hur svårt är det att fatta?

Det kan jag köpa. Som tur är så finns det enkla sätt att ta reda på det.

#1. Ladda hem årsredovisningen från den enligt wwr väldigt svårhittade sidan Bolagsverket.se vilket är den myndighet som hanterar och godkänner årsredovisningar.

#2. Ett besök på något av företagets fabriker. Att bevittna något med sina egna ögon underlättar att få en bild om vad som händer.
Citera
2022-11-05, 09:10
  #881
Medlem
Det mest intressanta som händer nu är hur NV ska hantera tysklandfrågorna nu när deras förutsättning har ändrats så pass.

Citat:
Northvolt varnar: Höga elpriser kan försena ny fabrik

https://www.di.se/nyheter/northvolt-...ena-ny-fabrik/
Citera
2022-11-05, 13:03
  #882
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Det kan jag köpa. Som tur är så finns det enkla sätt att ta reda på det.

#1. Ladda hem årsredovisningen från den enligt wwr väldigt svårhittade sidan Bolagsverket.se vilket är den myndighet som hanterar och godkänner årsredovisningar.

#2. Ett besök på något av företagets fabriker. Att bevittna något med sina egna ögon underlättar att få en bild om vad som händer.
Du tycks fortfarande inte förstå poängen. NV är ett högriskprojekt där politiker satsat väldigt mycket skattepengar. Det finns därför ett politiskt ansvar att följa och rapportera utvecklingen för att ansvarsfullt kunna bedöma om satsningarna uppfyller lagkraven på god ekonomisk hushållning och så vidare.
Citera
2022-11-05, 13:03
  #883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Det kan jag köpa. Som tur är så finns det enkla sätt att ta reda på det.

#1. Ladda hem årsredovisningen från den enligt wwr väldigt svårhittade sidan Bolagsverket.se vilket är den myndighet som hanterar och godkänner årsredovisningar.

#2. Ett besök på något av företagets fabriker. Att bevittna något med sina egna ögon underlättar att få en bild om vad som händer.

Årsredovisning finns på t ex hitta.se https://www.hitta.se/f%C3%B6retagsin...158894#reports tyvärr bara 2020 men 2021 borde ju komma snart.

Som sagt, vore kul med en diskussion om bolaget. Jag är inte insatt och denna tråd verkar rörig och väldigt känslostyrd.

Ser ut som man 2020 hade närmare 6 miljarder i skulder. Hur klarar man det höjda ränteläget? Värderingarna mot "förhoppningsbolag" med ev. stora intäkter långt i framtiden har ju knappast varit snälla.

Nu är det ju inte mark to market, men en snabb sökning ger att bolaget värderades till 75 miljarder vid nyemission 2021. Skulle värderingen ens vara hälften av det idag?
Citera
2022-11-05, 19:09
  #884
Medlem
Hor-Ullas avatar
Varför har årsredovisningen inte kommit ut än? Hela det här känns otroligt Fishy.

Hur många miljarder av våra pensionspengar kommer gå upp i rök innan nån drar i nödbromsen? När kommer fabriken börja visa vinst och vem ska stå för noterna under tiden? Vi snackar förluster i 10-tals miljarder klassen.

Batterifabriker har blivit det nya svarta. För några år sedan var det serverhallar som var inne. Nu är det batterifabriker.


Sen är väl detta inte den enda batterifabriken NV ska starta i Sverige?
__________________
Senast redigerad av Hor-Ulla 2022-11-05 kl. 19:19.
Citera
2022-11-06, 09:17
  #885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du tycks fortfarande inte förstå poängen. NV är ett högriskprojekt där politiker satsat väldigt mycket skattepengar. Det finns därför ett politiskt ansvar att följa och rapportera utvecklingen för att ansvarsfullt kunna bedöma om satsningarna uppfyller lagkraven på god ekonomisk hushållning och så vidare.

Rätta mig om jag har fel här, för det kan jag absolut ha men är det inte förvaltare som sköter ap-fonderna? I grund och botten i uppdrag av politiker men inte politiker som sitter vid skrivbordet. Det är absolut ett högriskprojekt men frågan är om det finns någon klausul i avtalet. För att kapital ska tillfalla så måste kriterie A, B och C ha skett. Självklart bara en spekulation här.

Däremot så är jag rätt så säker på att det sker regelbunden avstämning med investerarna om hur det går. Utan det så hade nog drakarna dragit sig ur för länge sen.
Citera
2022-11-06, 09:34
  #886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c3E1RkUADAZ2Ewu
Årsredovisning finns på t ex hitta.se https://www.hitta.se/f%C3%B6retagsin...158894#reports tyvärr bara 2020 men 2021 borde ju komma snart.

Borde absolut dyka upp snart, senast vid årsskiftet om jag inte är helt ute och cyklar. Vill man läsa den nu så finns den annars på bolagsverkets hemsida att ladda ned i sin helhet.

Som sagt, vore kul med en diskussion om bolaget. Jag är inte insatt och denna tråd verkar rörig och väldigt känslostyrd.

Citat:
Ser ut som man 2020 hade närmare 6 miljarder i skulder. Hur klarar man det höjda ränteläget? Värderingarna mot "förhoppningsbolag" med ev. stora intäkter långt i framtiden har ju knappast varit snälla.

Spännande tanke. Lite utanför min komfortzon för att ge något bra svar här. Många stora firmor låser långa avtal för till exempel el och annan infrastruktur. Kan det vara troligt att NV har gjort något liknande för räntan? Går det att låsa ränta för en stor firma? Gissar på att räntan från Europeiska Investeringsbanken är rätt så bra men har aldrig varit i kontakt med dem, liksom.

Citat:
Nu är det ju inte mark to market, men en snabb sökning ger att bolaget värderades till 75 miljarder vid nyemission 2021. Skulle värderingen ens vara hälften av det idag?

Nu ska jag inte ljuga, det här är bara spekulationer från min sida. Med tanke på att NV fortfarande kan röra sig med låga elpriser i norra Sverige, medan andra projekt som BritVolt läggs i malpåse p.g.a. energibrist och höga priser i Storbritannien, företagen på kontinenten som fått skenande elpriser och ett Freyr som inte lyckats samla på sig tillräckligt med kapital för en explosiv expandering...

Ja, det är inte omöjligt att NV faktiskt har klarat sig rätt så bra här. Det blir nog en smäll för dem om Drei inte blir av, de har säker plöjt ned pengar där redan, om än bara på planering. Annars så har de goda förutsättningar då fabrikerna redan byggs och elpriset är lågt. Bara det att de faktiskt kom igång med bygget innan pandemin drog igång gav NV ett redigt försprång.

Världen är dock oförutsägbar. Lockdowns och krig har försvårat det redan nu... kanske händer det något mer som riktigt sätter käppar i hjulen?
Citera
2022-11-06, 09:44
  #887
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Varför har årsredovisningen inte kommit ut än? Hela det här känns otroligt Fishy.

Den finns på bolagsverkets hemsida för dig att ladda hem.

Citat:
Hur många miljarder av våra pensionspengar kommer gå upp i rök innan nån drar i nödbromsen? När kommer fabriken börja visa vinst och vem ska stå för noterna under tiden? Vi snackar förluster i 10-tals miljarder klassen.

Så länge som NV Ett bygger ut så kommer den nog inte att gå med vinst. Såg nyligen att de har gjort som många andra stora bolag och delat upp sina anläggningar i separata entiteter, så det borde inte dröja längre än att NV Ett är färdigbyggt och optimerat innan det går med vinst. Labs kommer nog aldrig att gå med vinst men det är inte heller en pilotanläggnings syfte.

Notan är en del av det investerade kapitalet.

Låt oss hoppas på inga men inte glömma att det kan bli allt som satsats... Eller ja, blir det konkurs så ska investerarna ha sin del a konkursbokakan, så en liten slant tillbaka minst.

Citat:
Sen är väl detta inte den enda batterifabriken NV ska starta i Sverige?

En i götet med Volvo och en i Borlänge. Vi får se om den i Göteborg läggs i malpåse tills energipriset har lugnat sig eller om de har andra förutsättningar som väger upp. Borlängefabriken har som jag förstått det ett eget kraftverk, så det borde vara en lindrande effekt.
Citera
2022-11-06, 09:53
  #888
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Den finns på bolagsverkets hemsida för dig att ladda hem.



Så länge som NV Ett bygger ut så kommer den nog inte att gå med vinst. Såg nyligen att de har gjort som många andra stora bolag och delat upp sina anläggningar i separata entiteter, så det borde inte dröja längre än att NV Ett är färdigbyggt och optimerat innan det går med vinst. Labs kommer nog aldrig att gå med vinst men det är inte heller en pilotanläggnings syfte.

Notan är en del av det investerade kapitalet.

Låt oss hoppas på inga men inte glömma att det kan bli allt som satsats... Eller ja, blir det konkurs så ska investerarna ha sin del a konkursbokakan, så en liten slant tillbaka minst.



En i götet med Volvo och en i Borlänge. Vi får se om den i Göteborg läggs i malpåse tills energipriset har lugnat sig eller om de har andra förutsättningar som väger upp. Borlängefabriken har som jag förstått det ett eget kraftverk, så det borde vara en lindrande effekt.

Nej, den finns inte på hemsidan att ladda ner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback