Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-31, 16:49
  #1
Medlem
wwrs avatar
Voi-cykeln minskade ibland farten fast jag hade full gas. (Det har jag varit med om någon gång tidigare.) När jag sedan skulle parkera ökade den hastigheten fast jag släppt gasen. Jag bromsade och provade flera gånger och kollade att gasen inte hängt upp sig. Flera gånger ökade den hastigheten utan att jag använde gasen. Jag är 100% säker på att jag inte kom åt gasen.

Till slut hade jag experimenterat så mycket att jag måste göra en långsam U-sväng på cykelbanan, med ena foten i marken, och vända.

Mitt i U-svängen satte cykeln full fart. Jag hann hoppa av och och cykeln accelererade själv in i ett buskage där den lade sig och pep.

Jag lirkade försiktigt tillbaka cykeln till en korrekt parkering och skrev direkt till Voi men de har inte kommenterat. Hittills har jag bara fått ett mail att jag glömt fotografera en parkering, vilket jag inte är säker på stämmer.

Cyklarna är rent livsfarliga. Hade detta skett med folk i närheten hade någon blivit skadad. När cykeln sliter sig hinner man inte bromsa. Jag hade en fot i backen och cyken körde plötsligt ifrån mig.

__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-31 kl. 17:02.
Citera
2022-10-31, 16:53
  #2
Medlem
Oj jösses. Tur att du klarade dig.
Citera
2022-10-31, 16:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonasost
Oj jösses. Tur att du klarade dig.
Ja, överlever man en tur med en sån ,så kan man skatta sig lycklig..
Citera
2022-10-31, 17:11
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Voi-cykeln minskade ibland farten fast jag hade full gas. (Det har jag varit med om någon gång tidigare.) När jag sedan skulle parkera ökade den hastigheten fast jag släppt gasen. Jag bromsade och provade flera gånger och kollade att gasen inte hängt upp sig. Flera gånger ökade den hastigheten utan att jag använde gasen. Jag är 100% säker på att jag inte kom åt gasen.

Till slut hade jag experimenterat så mycket att jag måste göra en långsam U-sväng på cykelbanan, med ena foten i marken, och vända.

Mitt i U-svängen satte cykeln full fart. Jag hann hoppa av och och cykeln accelererade själv in i ett buskage där den lade sig och pep.

Jag lirkade försiktigt tillbaka cykeln till en korrekt parkering och skrev direkt till Voi men de har inte kommenterat. Hittills har jag bara fått ett mail att jag glömt fotografera en parkering, vilket jag inte är säker på stämmer.

Cyklarna är rent livsfarliga. Hade detta skett med folk i närheten hade någon blivit skadad. När cykeln sliter sig hinner man inte bromsa. Jag hade en fot i backen och cyken körde plötsligt ifrån mig.



Om körningen avbryts med ett fel så tas det i regel ingen bild heller så därför saknas nog bild från den parkeringen. Det hände mig några gånger när batteriet tog slut och körningen avbröts.
Citera
2022-10-31, 17:14
  #5
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om körningen avbryts med ett fel så tas det i regel ingen bild heller så därför saknas nog bild från den parkeringen. Det hände mig några gånger när batteriet tog slut och körningen avbröts.
Cykeln pep där den låg i buskaget, men den gick att (mycket försiktigt) leda till en riktig parkering. Vad jag kommer ihåg fotograferade jag den och avslutade på korrekt sätt och larmade företaget. Jag skrev rapport när jag avslutade åkturen. (Jag har gjort fler turer idag, med unlockpass. Har aldrig blivit påmind om foto förut.)

Det är rent livsfarligt när den sätter fart själv. Jag har inte sett detta beskrivet förut.

Man måste ha båda händerna på bromsarna hela tiden. Speciellt med en fot i backen vid U-sväng blir man frånåkt direkt. Om den sätter full fart när man leder den så blir man ju frånåkt direkt. Då hinner man inte bromsa den. Den bara sliter sig. En tom cykel accelererar snabbt och kommer ett antal meter innan den välter. Står man på cykeln när den drar iväg, är det större chans att hinna bromsa.

__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-31 kl. 18:08.
Citera
2022-11-01, 18:07
  #6
Medlem
INTPs avatar
Elektriskt gashandtag, tre kablar? En kabel är jord, en är t.ex. 5V, den tredje är utsignalen som varierar mellan 0 och 5V beroende på hur mycket man gasar. Om t.ex. 0V-kabeln glappar kan det bli 5V på utsignalen oavsett hur mycket man gasar, och resultatet blir full gas.

Kan nog bli en relativt vanlig vanlig feltyp på elhojar, om system inte byggs lite mer idiotsäkra.
Citera
2022-11-01, 19:02
  #7
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Elektriskt gashandtag, tre kablar? En kabel är jord, en är t.ex. 5V, den tredje är utsignalen som varierar mellan 0 och 5V beroende på hur mycket man gasar. Om t.ex. 0V-kabeln glappar kan det bli 5V på utsignalen oavsett hur mycket man gasar, och resultatet blir full gas.

Kan nog bli en relativt vanlig vanlig feltyp på elhojar, om system inte byggs lite mer idiotsäkra.
Jag har inte sett något om det. Ingen beskrivning av felet eller fallrapporter. Har du länk?
Så ett kabelbrott kan ge full fart. Låter som ett helt oacceptabelt system.

Jag köpte Tier unlockpass idag. Några turer till innan snön kommer blir det nog. Tier är definitivt stadigare byggda men mer svåråtkomliga (färre) där jag bor. Voi-cyklar ligger kastade överallt
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-01 kl. 20:00.
Citera
2022-11-02, 01:31
  #8
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har inte sett något om det. Ingen beskrivning av felet eller fallrapporter. Har du länk?
Så ett kabelbrott kan ge full fart. Låter som ett helt oacceptabelt system.
Nej, har inte sett något om det, det är bara lite insyn i hur tekniken sannolikt fungerar i grunden. Det går konstruera på lite olika vis, enklast som jag beskrev med de risker det medför, och lite mer komplicerat så systemet alltid "vill gå till" ingen gas alls om grejer tappar kontakt med varann. Men oavsett hur genomtänkt en konstruktion är kommer det finnas tillfällen när det ändå går snett på något vis, och man kan ge sig sjutton på att någon någonstans försökt spara in pengar så slutprodukten inte blir så bra som man hade önskat.
Citera
2022-11-02, 10:10
  #9
Medlem
wwrs avatar
Jag talade just med polisen. De talade med sin förundersökningsledare och sade att detta inte var "polisens bord" och ville inte ta emot anmälan. De sade att jag måste stämma företaget med en privat jurist.

Jag anförde att om någon t.ex. hyr en Skylift och den felfungerar och någon blir dödad så utreder polisen. Men då svarade polisen att i mitt fall hade ingen blivit skadad. Jag påpekade då att om jag kör en bil som är defekt så begår jag ett brott även om jag inte orsakar olycka. Men den jämförelsen var inte relevant sade polisen. Det går säkert att hitta juridiska spetsfundigheter, men polisen måste i grunden utreda situationer där felaktig utrustning kan leda till allvarliga personskador, anser jag.

Jag insisterade i alla fall på att göra en polisanmälan. Så en sådan kommer att göras och jag får kopia i Kivra. Men beslut är redan fattat att den kommer att avslås.

Så skillnaden ligger tydligen i om man blir skadad eller inte. Allt händer extremt snabbt när cykeln sätter fart. Jag hade nog tur att cyken bara slet sig och jag på något sätt inte föll och ingen stod framför. Om någon leder en cykel och skall parkera den nära andra människor så kan cykeln plötsligt bli en projektil och skada andra allvarligt. Det borde polisen utreda, men det kan inte jag påverka.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-02 kl. 10:16.
Citera
2022-11-02, 10:15
  #10
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Varför i hela friden ska du sätta igång en rättslig process om detta. Tänkte du fortsätta nyttja Voi efter att de korrigerat felet? Är det inte bättre att du och alla andra bojkottar dessa helvetesfordon så vi slipper gå över dem varje dag när de ligger nedslängda på marken? Får nästan varje vecka flytta på dessa fordon för att de ligger vårdslöst ned på marken.

Mitt förslag är att du köper en vanlig hederlig cykel som anständigt folk eller går om du vill ta dig någonstans.
__________________
Senast redigerad av DipsMedSlips 2022-11-02 kl. 10:17.
Citera
2022-11-02, 10:20
  #11
Medlem
wwrs avatar
Jag tänker inte stämma någon, men jag anser att polisen bör utreda situationer där företag hyr ut defekt utrustning som kan orsaka allvarliga personskador. (Hur jag förflyttar mig hör inte hit.) Elsparkcyklar är ju under stark utveckling.

Företaget har inte svarat på min rapport och polisen lägger ned. Det kan finnas ett stort mörkertal.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback