2022-11-02, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ny viktig information om den aktuella konflikten. Sammanfattningsvis går det inte alls bra för Ukraina som trycks tillbaka på flera ställen, med stora förluster som följd. Ryssarna har redan lyckats skicka 41 000 mobiliserade till aktiva förband vid fronten, av de totalt 300 000. Resten ligger i träning. Redan nu märks tydlig skillnad. Omkring 70 000 frivilliga ansluter sig också.

Alexander Mercouris:
Var det inte 81000 shoigu sade? Kanske bara 41000 kvar av dem, var det det du menade...
Citera
2022-11-02, 04:50
Medlem
Sarumans avatar
Nu ber Ryssland om garantier från Ukraina att inte mer anfalla deras Svartahavsflotta:

https://mobile.twitter.com/Gerashchenko_en/status/1587412820181893123

Jag undrar verkligen vad som hände med båtarna som anfölls häromdagen. Fortfarande inga satellitbilder som visar efteråt?
Citera
2022-11-02, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Rysssland kan slå ut delar av Stockholm med hypersoniska styrbara missiler över Östersjön på 15 minuter. Det finns inga motmedel. Det behövs ingen landstigning av typen Normandie för att få lilla Sverige på fall. Nu håller vi oss till den aktuella konflikten hädanefter.
Och vad ger det Ryssland, jävligt jobbigt för oss i Stockholm förstås men Ryssfan kommer ju inte direkt närmare att invadera oss genom en terroristattack. För det så behöver de fortfarande ha utrustning för att klara av en överförsel av material och militär personal och det har de inte nu
Citera
2022-11-02, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast det är inte en reell risk för de med lite kontakter och pengar, de som skickas till fronten är de som saknar kontakter och pengar. Det bor 140 milj. i Ryssland och det är 300.000 st. som mobiliseras.
Det är som att drygt 20.000 st. svenskar skulle mobiliseras, tror du att det skulle väcka fruktan att vem som helst kan bli skickad ut i kriget?
Kruxet är väl att det drabbar kategorin som från början Putin kunde bygga sitt stöd på, de fattiga som ser sig som en del i ett mäktigt Ryssland, han urholkar alltså sitt mest fanatiska stöd
Citera
2022-11-02, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Jo, men påståendet om att invasionen handlade om att hålla NATO borta från Ryssland ser jag bara som ett svepskäl och hade Ryssland lyckats ta Ukraina, hade de ansett att det var värt medlemsskap i NATO för Sverige och Finland, så med dina siffror var det 30% chans att Ryssland skulle lyckas med vad de ville.
Och 70% att de skulle misslyckas, idiotiskt oavsett
Citera
2022-11-02, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Allt. Inget tyder på att några av sanktionerna skulle ha haft någon som helst effekt. Det varor som inte längre går att importera har ryssarna startat en egen produktion av. Allt rullar på som vanligt. Vanligt folk märker inte ens av att det pågår ett krig.
Jag märker inte heller av något krig men tar för givet att både jag och ryssen i gemen kommer märka av det snart, skillnaden är kanske att jag förberett mig och inte planerar någon mer semesterresa förrän allt är lugnt igen. Kan merparten av ryssarna göra detsamma för att inte hamna i ekonomiskt trångmål, nu pratar jag inte om dom i storstäderna utan resterande ryssar
Citera
2022-11-02, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Dom har visat upp luftlandsättningar på film i alla fall vi fick se en när jag gjorde lumpen
där man sätter ned en hel brigad från luften med bemannade stridsfordon som släpps ned
i fallskärm även stridsvagnar som börjar rulla direkt när dom tar mark ganska imponerande
faktiskt .
Nu var ju säkert denna film gjord i propaganda syfte och man kan väl misstänka att allt
inte hade flutit så friktionsfritt i verkligheten men dom måste uppenbarligen ha övat på
sådana scenarion i alla fall.
Sen är det ju en bit att flyga över Östersjön med den mängden transportflygplan som skulle krävas
så frågan är väl hur mycket som hade kommit fram helt.
Sen är det troligaste att det inte var stridsvagnar utan infanterikanonvagnar de släppte, de har ingen chans mot en motstöt från mbt
Citera
2022-11-02, 05:30
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ha ha, tack för detta.

Här har vi en rysk soldat som försöker springa ikapp fordonet han av någon anledning ramlat ner ifrån:

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1587429372465651712

Kan någon säga skrubbsår?

RyZZtrollen här kommer nog påstå att det en ryZk ZuperZoldat som bara med en hand knuffar ekipage till hastigheten 80 km/timme och sen gör han ett stort hopp och hinner med!
Citera
2022-11-02, 05:56
Avslutad
Nu ser vi en utveckling som mycket väl tyder på att de interna stridigheterna intensifierats. Falanger bestående av wagner samt kadyrov börjar hugga efter makten. Putain ser sin makt krympa i takt med att dessa herrar får allt mer att säga till om. Inbördeskrig förestående?

Ryske strategen: En ny styrka är redo att ersätta gamla eliten

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/utrikesbyran-efter-putin-ryske-strategen-putin-har-tappat-mycket-makt

– I början av kriget fattades 90 procent av alla beslut av Putin eller med Putins godkännande och 90 procent av de krav som kom från Putin uppfylldes. I dag tror jag att Putin har ungefär 30 procent av makten i Ryssland och ungefär 30 procent av hans krav uppfylls, säger Sjejteljman.
Citera
2022-11-02, 06:33
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Nu ber Ryssland om garantier från Ukraina att inte mer anfalla deras Svartahavsflotta:

https://mobile.twitter.com/Gerashchenko_en/status/1587412820181893123

Jag undrar verkligen vad som hände med båtarna som anfölls häromdagen. Fortfarande inga satellitbilder som visar efteråt?

Är det sant är det ju rent löjligt. Ska en krigförande försvarande nation garantera att inte anfalla fiendens militära styrkor? Kan Ryssland då kanske garantera att inte anfalla ukrainsk infrastruktur och civila? Eller till och med dra sig ur Ukraina? Då slipper de ju anfall på sin fina flotta, eller det som nu är kvar av den.
Citera
2022-11-02, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Fast att skjuta IRIS-T för fyra miljoner styck mot drönare för några tiotuental kronor blir en dålig affär för väst.

Det behöver det inte vara. Om du tänker efter lite.
Citera
2022-11-02, 06:59
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Är det sant är det ju rent löjligt. Ska en krigförande försvarande nation garantera att inte anfalla fiendens militära styrkor? Kan Ryssland då kanske garantera att inte anfalla ukrainsk infrastruktur och civila? Eller till och med dra sig ur Ukraina? Då slipper de ju anfall på sin fina flotta, eller det som nu är kvar av den.

Säger nog mer om hur skärrad ryssen är just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in