Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-22, 11:35
  #229
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nej, folket tillsätter MPs. Partimedlemmarna tillsätter partiledaren.

Jag bara pekar på att det kan bli trassligt när Tories' partimedlemmar har makten att tillsätta partiledare men Tory MPs (folket i förlängningen) har makten att kicka partiledaren. Det blir obalanserat. Jag har ingen bra lösning på det.

Det största problemet i UK är enmansvalkretsarna. Om UK skulle införa proportionell demokrati så skulle många andra problem lösa sig också.
Hos oss tillsätter partierna parlamentet/riksdagen. De som skriver namnen på listorna har makten. I Storbritannien väljer folket representanterna. De vet vem de väljer, det är inte bara anonyma namn på listor.

När partierna tillsätter sina egna representanter kan de styra systemet hur de vill. Nu lämnades det vinnande blockets största parti utanför regeringen i Sverige! Man skrev ett diffust avtal utan konkreta förpliktelser. Det är skandal!

I Storbritannien väljer folket (partimedlemmarna) ledaren. I Sverige väljer 350 ombud Magdalena Andersson till posten som gör henne till statsminister. Alla har fått order att rösta ja. Här på Flashback driver ju en del med Ryssland och Nordkorea och säger att Putin fått 110% röster. Men detta är vad som sker i Sverige. Alla röstande röstar likadant. Magdalena Andersson fick 100% av "rösterna". Det är som när det kinesiska parlamentet "röstar".

Vi vet inte förrän i slutet av månaden vem som valts till partiledare och premiärminister i Storbritannien. Det är riktigt val, inte ett skenval som i Sverige.

Skulle deras partier även välja partiledare skulle politikerna kunna isolera sig ännu mer från från folket.
Folket har större möjlighet att påverka när de får välja partiledare.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-22 kl. 12:26.
Citera
2022-10-22, 13:00
  #230
Medlem
Liz Truss har rätt ersättning till 115000 pund per år efter att ha avgått som premiärminister (vilket motsvarar 1453692 SEK per år)och det är en rätt bra pension för endast 45 dagars arbetsinsats.

https://www.bbc.com/news/uk-politics-63340998
Citera
2022-10-22, 16:20
  #231
Medlem
Madagascars avatar
Boris påstås nu ha stöd av 100 MPs

https://www.theguardian.com/politics...-politics-live

Jag undrar hur många av de där 100 som bara för ett par månader sedan agerade för att avsätta honom.
Citera
2022-10-22, 16:55
  #232
Avstängd
wwrs avatar
Jag måste erkänna att Boris comeback är mycket oväntad. Brittisk press har ju ofta häcklat honom men nu möts han med mer respekt än på mycket länge. Någon tidning skojar lite och skriver "He couldn't, could he?"
https://twitter.com/Daily_Express/st...for-new-leader

Jag trodde att Boris för evigt skulle vara förknippad med Brexit. Jag tror Brexit var rätt för Storbritannien. Men i det rådande politiska klimatet får man inte erkänna det. Därför måste den som gemnomförde Brexit blir "dömd till förvisning" från höga poster så folk inte börjar förstå att Brexit var rätt.

Men Boris är populär och förmodligen går Brexit bättre än vi får reda på, så vi inte får några idéer. Om han återgår till posten som PM så innebär det ju ett slags godkännande av hans genomförande av Brexit.

Så jag vågar inte säga hur detta kommer att gå. Sunak eller Boris? Jag såg Sunaks kampanjvideo mot Truss. Det var rena krälkmedlet där han förklarade hur mycket han gillade sin familj och hur hans mormor eller vem det var flyttade till Storbritannien och hjälpt dit hela familjen. Allt det är fint men inte vad man behöver som premiärminister. jag trodde britterna ville ha raka rör med politik.

Så Boris kanske gör en oväntad comeback. Camerons gamla talesätt om Boris kanske åter slår in: "Den insmorda griskultingen slingrar sig ur greppet igen" eller vad han sade

Sunaks pengar är ju ryska blodspengar hans frus familj tjänat. I april var inte Infosys ur Ryssland men kanske nu.
Citat:
The vast majority of Mr Sunak’s family wealth comes from his wife, whom he married in 2009.

Ms Murty’s father, NR Narayana Murthy, is the co-founder of Indian tech giant Infosys, and her shares in the company are believed to be worth around £430 million, making her richer than the Queen.
Kanske lutar åt Boris
...
Citat:
5 May 2022 — The Indian IT giant Infosys, which chancellor Rishi Sunak's wife has a £400m stake in, is still reportedly operating in Russia.
https://www.cityam.com/infosys-it-gi...ing-in-russia/
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-22 kl. 17:13.
Citera
2022-10-22, 19:54
  #233
Avstängd
wwrs avatar
Här är några odds:
Citat:
partiledare
Sunak 2/5 (1.4)
Johnson 10/3 (4.3)

premiärminister
Sunak 1/3 (1.33)
Johnson 7/2 (4.5)
https://www.oddschecker.com/politics/british-politics

Så det mesta tyder nog på att det blir Sunak. Johnson är för evigt kopplad till Brexit och Brexit skall vi glömma, som Leyen uppmanade oss en gång. Det är ö.h.t. märkligt hur Johnson kallas in så snart igen efter att ha fått sparken. Dessutom behandlas han väldigt försiktigt nu av tidningarna, jämfört med de vanliga råsoparna han brukar få.

Min gissning är att Johnson har kallats in för att åka på en motgång till så att alla förstår att den som genomförde Brexit kommer att drabbas av evig olycka. (Men det är bara hur jag tippar valet.)

Jag tippar Sunak som ny premiärminister. (mitt tips tills vidare )
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-22 kl. 20:06.
Citera
2022-10-22, 20:20
  #234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Här är några odds:

https://www.oddschecker.com/politics/british-politics

Så det mesta tyder nog på att det blir Sunak. Johnson är för evigt kopplad till Brexit och Brexit skall vi glömma, som Leyen uppmanade oss en gång. Det är ö.h.t. märkligt hur Johnson kallas in så snart igen efter att ha fått sparken. Dessutom behandlas han väldigt försiktigt nu av tidningarna, jämfört med de vanliga råsoparna han brukar få.

Min gissning är att Johnson har kallats in för att åka på en motgång till så att alla förstår att den som genomförde Brexit kommer att drabbas av evig olycka. (Men det är bara hur jag tippar valet.)

Jag tippar Sunak som ny premiärminister. (mitt tips tills vidare )

har svårt att se konservativa england välja en indier från kolonierna som pm?
men jag har kanske inte hängt med och det är nya tider nu?

å andra sidan verkar boris förbrukad på något sätt? att han har passerat bäst före datumet?

(och moneypenny är väl inte ens med i matchen?)

time will tell
Citera
2022-10-22, 20:49
  #235
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Här är några odds:

https://www.oddschecker.com/politics/british-politics

Så det mesta tyder nog på att det blir Sunak. Johnson är för evigt kopplad till Brexit och Brexit skall vi glömma, som Leyen uppmanade oss en gång. Det är ö.h.t. märkligt hur Johnson kallas in så snart igen efter att ha fått sparken. Dessutom behandlas han väldigt försiktigt nu av tidningarna, jämfört med de vanliga råsoparna han brukar få.

Min gissning är att Johnson har kallats in för att åka på en motgång till så att alla förstår att den som genomförde Brexit kommer att drabbas av evig olycka. (Men det är bara hur jag tippar valet.)

Jag tippar Sunak som ny premiärminister. (mitt tips tills vidare )
Ifall Boris får 100 MPs som stöder honom går frågan till partimedlemmarna att välja som jag förstått det. Bland dem tror jag Boris är mycket mer populär än Sushi.

ERG-klustret av Tory MPs ska ha möte på måndag förmiddag för att bestämma vilken kandidat de ska stötta. Bland dem kan Boris hoppa på mycket stöd. Jacob Rees-Mogg har redan deklarerat sitt stöd.
Citera
2022-10-22, 20:59
  #236
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ifall Boris får 100 MPs som stöder honom går frågan till partimedlemmarna att välja som jag förstått det. Bland dem tror jag Boris är mycket mer populär än Sushi.

ERG-klustret av Tory MPs ska ha möte på måndag förmiddag för att bestämma vilken kandidat de ska stötta. Bland dem kan Boris hoppa på mycket stöd. Jacob Rees-Mogg har redan deklarerat sitt stöd.
Intressant att vi har så olika teorier. Min teori kan sammanfattas som: En tjock, vit gubbe med lika extrem frisyr som Trump och som genomfört Brexit är stendöd, politiskt sett och agerar nu bara slagpåse. En slimmad snitsig icke-vit person med invandrarbakgrund och en mormor som grundlagt familjens lycka genom att flytta till England kan inte misslyckas. Sunaks löften om skattesänkningar var också som bekant betydligt måttlligare än Truss. (Det där kan jag få äta upp, men det var det värt jag tippar Sunak, jag har svårt att se Boris återuppstå)
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-22 kl. 21:30.
Citera
2022-10-22, 23:04
  #237
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
har svårt att se konservativa england välja en indier från kolonierna som pm?
men jag har kanske inte hängt med och det är nya tider nu?

å andra sidan verkar boris förbrukad på något sätt? att han har passerat bäst före datumet?

(och moneypenny är väl inte ens med i matchen?)

time will tell

Ledamöterna vill ha honom. Han leder mycket över Boris.

Här är förresten Pennys senaste video. Den handlar mest om känslor, biljard, öl, sjuka o.s.v.

https://www.youtube.com/watch?v=XL1A8MYJqlc

Hon har sin uppfattning klar om vilken typ av personer som kommer att rösta om hon når den slutliga omröstningen... eller hennes lag har åtminstone det.

Vad hon skall göra verkar dock inte framgå. Allt är som en nutida ölreklam.
Citera
2022-10-23, 00:19
  #238
Medlem
Joeybananass avatar
Bevittnar vi Storbritanniens förfall?

Good riddance!
Citera
2022-10-23, 07:28
  #239
Avstängd
wwrs avatar
Johnson är populär i grunden. När han tillträdde 2019 vann partiet med den största marginal något parti vunnit på 40 år. Han blev totalt nedskriven i media efter Partygate och fick avgå. Men nu verkar han på något sätt redan ha återuppstått och ställer upp till val till partiledare igen. Både Johnson och Sunak blev bötfällda efter Partygate.

Johnson är starkt förknippad med Brexit. Massmedia stöder EU och hatar Brexit. Därför har Johnson fått dålig press efter Brexit. Men plötsligt verkar massmedia ha glömt detta och betraktar honom som en vanlig kandidat.

En möjlighet är att Johnson kommer att användas som en slagpåse för att vi skall lära oss att den som genomför Brexit är en dålig person. Cummins hade heller inte någon positiv mediabild.

Vissa aktörer verkar kunna återuppstå hur många gånger som helst och få mer stryk. Trump var förlorad varje vecka enligt Muellerutredningen men nästa vecka var Trump där igen och styrde USA. IS förlorade varje vecka kriget men höll ut i flera år mot en koalition ledd av USA och nästan hela världens flygvapen. Möjligen är ryssarna på väg in i samma roll. De förlorar hela tiden i kriget mot Ukraina, enligt media, men vad jag sett håller de fortfarande en och en halv gränsprovins av Ukraina, som de gjort en längre tid.

Möjligen kan Johnson utvecklas i liknande riktning. Man tar fram honom ibland så han får får förlora något så att vi förstår att den som genomför Brexit aldrig kan lyckas med något. Han är också vit gubbe. Vita gubbar byggde bra länder som t.ex. Sverige och när nu dessa länder skall avvecklas och ersättas av EU och dess kriser, skrivs vita gubbar ned. Det syns på all reklam hur vita gubbar diskrimineras i förhållande till unga, icke-vita och tjejer. Johnson är också lite överviktig. Om EU:s svältpolitik fortsätter och man sätter in klimatagendan igen kommer diskriminering mot tjocka att ske i förhållande till smala vegetarianer som t.ex Greta Thunberg var under sina glansdagar. Det är ingen tillfällighet att Trump, Kim (bantat något), Orbán, Lukachenko är överviktiga. Leyen, Obama, Lagarde, Sunak, Pelosi etc är smala. Har inte Kristersson gått ned i vikt? Han är i alla fall smalare än Åkesson.

Jag tror Johnson förlorar valet. Men det är inte säkert. Världshändelserna tar ibland oväntade vändningar även om slutresultatet nästan alltid blir i enlighet med samma program.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-23 kl. 07:52.
Citera
2022-10-23, 09:22
  #240
Medlem
Agent.Smiths avatar
Det enda jag kommer minnas Liz Truss för var hennes vidriga "nigning" vid Charles III:s trontillträde. Kommer ta tid att få bort det från näthinnan.
__________________
Senast redigerad av Agent.Smith 2022-10-23 kl. 09:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback