Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-21, 18:16
  #217
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Frågan jag ställer mig är hur partiet och landet mår,

när en sådan människa blir vald.

Var det samma floskelbingo som vid presskonferensen som var hennes enda merit?

Ställs inte fler krav än så på att kunna argumentera för sin sak?

Kom hon undan tidigare varje gång genom att aldrig besvara en enda fråga sakligt?

Valprocessen gav henne goda chanser. Det var partimedlemmar som avgjorde och hon stod för den typ av människa som dessa lättast kunde identifiera sig med.

Undersökningar visade också att exempelvis Penny Mordaunt hade slagit ut Rishi Sunak. Sunaks falang var inte liten, men Truss fick 57 % och Sunak 43.

Min gissning är att Sunak är för mycket indier och för rik för en majoritet av medlemmarna. Han skulle behöva en kampanj där han går på fotboll, dricker öl och äter brittisk mat.
Den här gången är det bara ledamöterna som skall rösta och senast var Sunak mest populär hos dem. Han har därför goda chanser att bli PM, men vi får se.

Britter utanför partiet tycker/tyckte inte sällan att Truss framstod som en robot med ett dödstråkigt sätt att tala.
Citera
2022-10-21, 18:21
  #218
Medlem
goseigens avatar
Nu är det klart - det blir Larry.

https://twitter.com/RobertJ09323900/...09025134100481
Citera
2022-10-21, 18:29
  #219
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Valprocessen gav henne goda chanser. Det var partimedlemmar som avgjorde och hon stod för den typ av människa som dessa lättast kunde identifiera sig med.

Undersökningar visade också att exempelvis Penny Mordaunt hade slagit ut Rishi Sunak. Sunaks falang var inte liten, men Truss fick 57 % och Sunak 43.

Min gissning är att Sunak är för mycket indier och för rik för en majoritet av medlemmarna. Han skulle behöva en kampanj där han går på fotboll, dricker öl och äter brittisk mat.
Den här gången är det bara ledamöterna som skall rösta och senast var Sunak mest populär hos dem. Han har därför goda chanser att bli PM, men vi får se.

Britter utanför partiet tycker/tyckte inte sällan att Truss framstod som en robot med ett dödstråkigt sätt att tala.
Så alla Tory-medlemmar i hela landet får inte rösta?!

...

Tory-parlamentsledamöterna röstar fram två huvudkandidater.

Sedan avgör alla Tory-medlemmar i hela landet genom on-line omröstning.

https://www.bbc.com/news/uk-politics-62068930

Det är lite annat än Magdalena Andersson som fick 350 av 350 röster av de socialdemokratiska partiombuden.

Tory MP kan ta fram en ledare själva om bara en kandidat får mer än 100 röster (av 357).

Britterna har bättre valsystem anser jag. De har personval till parlamentet, inte listor med namn som partiet utser.

Internetomröstning bland medlemmarna om näste premiärminister. Nog ligger britterna långt framme, anser jag personligen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-21 kl. 19:16.
Citera
2022-10-21, 18:38
  #220
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så alla Tory-medlemmar i hela landet får inte rösta?!

Jag hade fel - läste om det nu för att svara.

Det kan bli en elektronisk medlemsomröstning om två kandidater får stöd av mer än 100 ledamöter. I så fall tror jag Mordaunt kan ha bra chanser.

BBCs sammanställning om hur det går till.

https://www.bbc.com/news/uk-politics-62068930
Citera
2022-10-21, 19:05
  #221
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så alla Tory-medlemmar i hela landet får inte rösta?!

...

Tory-parlamentsledamöterna röstar fram två huvudkandidater.

Sedan avgör alla Tory-medlemmar i hela landet genom on-line omröstning.

https://www.bbc.com/news/uk-politics-62068930

Tory MP kan ta fram en ledare själva om bara en kandidat får mer än 100 röster (av 357).

Det är lite annat än Magdalena Andersson som fick 350 av 350 röster av de socialdemokratiska partiombuden.

Britterna har bättre valsystem anser jag. De har personval till parlamentet, inte listor med namn som partiet utser.

Internetomröstning bland medlemmarna om näste premiärminister. Nog ligger britterna långt framme, anser jag personligen.
Du får i alla fall bättre kvalite då ledamöterna måste ha vunnit i sin valkrets (även om det finns vissa valkretsar där saken i praktiken är klar). Många av Sveriges politiker skulle aldrig kunna vinna ett val.
Citera
2022-10-21, 22:47
  #222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Skakig demokrati...Tories har hittat på de där reglerna typ idag. Och något nyval är ej i sikte.

Har de förresten ens bestämt vad de ska göra ifall ingen kandidat får mer än 100?

Här är inofficiell lista på vem som nominerar vem:

https://order-order.com/2022/10/20/w...sheet-returns/

Boris leder just nu. Han har redan lyckats skramla ihop 49 nomineringar. Det är inte ens säkert att Boris kandiderar...
Precis, det är rätt mycket av en intern kupp att bara skriva om hela konceptet för hur man tar fram en efterträdare på denna blytunga post - med den uppenbara avsikten att man den här gången inte ska få tio kandidater utan högst två.

Visst kan man säga att det är mer öppet än när sossarna nominerar en efterträdare - det normala är att ingen ställer upp öppet, säger "jag vill, och det här är mitt program!" utan istället förssigår nästan allting bakom tjocka draperier - men det här racer-upplägget betyder också att MPs mer eller mindre tvingas famla i mörkret och att man försöker undvika all intern debatt om vad de olika kandidaterna egentligen står för.

Det hade varit vettigare att ge posten till Rishi Sunak - han kom tvåa sist, han har erfarenhet som finansminister vilket är viktigt nu, och hans kritiska synpunkter på Truss planer har bekräftats med råge de senaste veckorna - och sedan utlova att det blir nyval till parlamentet senast i april nästa år.
Citera
2022-10-22, 02:35
  #223
Medlem
Bara en fundering hann hon flytta in i Downingstreet
Citera
2022-10-22, 05:57
  #224
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så alla Tory-medlemmar i hela landet får inte rösta?!

...

Tory-parlamentsledamöterna röstar fram två huvudkandidater.

Sedan avgör alla Tory-medlemmar i hela landet genom on-line omröstning.

https://www.bbc.com/news/uk-politics-62068930

Det är lite annat än Magdalena Andersson som fick 350 av 350 röster av de socialdemokratiska partiombuden.

Tory MP kan ta fram en ledare själva om bara en kandidat får mer än 100 röster (av 357).

Britterna har bättre valsystem anser jag. De har personval till parlamentet, inte listor med namn som partiet utser.

Internetomröstning bland medlemmarna om näste premiärminister. Nog ligger britterna långt framme, anser jag personligen.
Det här är lite av problemet med Tories sätt att välja/kicka partiledare.

MPs kickar Tories partiledare. Och medlemmarna tillsätter dem.

Det var det som hände med truss. Sunak hade större stöd än Truss bland MPs men partimedlemmarna valde truss. 6 veckor senare har MPs kickat truss.

Nu ser samma sak ut att hända igen. Från de nomineringar/stöd som kommit till kännedom hittills ser MPs ut att föredra Sunak framför Boris. Men partimedlemmarna lär välja Boris framför Sunak.

Då får vi samma problem igen. En premiärminister i ständig kamp med "sina egna" i parlamentet.
Citera
2022-10-22, 06:11
  #225
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det här är lite av problemet med Tories sätt att välja/kicka partiledare.

MPs kickar Tories partiledare. Och medlemmarna tillsätter dem.

Det var det som hände med truss. Sunak hade större stöd än Truss bland MPs men partimedlemmarna valde truss. 6 veckor senare har MPs kickat truss.

Nu ser samma sak ut att hända igen. Från de nomineringar/stöd som kommit till kännedom hittills ser MPs ut att föredra Sunak framför Boris. Men partimedlemmarna lär välja Boris framför Sunak.

Då får vi samma problem igen. En premiärminister i ständig kamp med "sina egna" i parlamentet.
Ja. Folket får tillsätta partiledare som de övriga politikerna i "riksdagen" ogillar. Vilket fruktansvärt system. Det måste avskaffas. **ironi** Boris tog dem ur det Fjärde Rikets ockupation, genom Brexit, vilket den tidigare partiledaren grovt misslyckats med.

En folkomröstning ledde till Brexit. En partiledare som tillsatts av folket (partimedlemmar) tog britterna ur EU ("I'd rather be dead in a ditch than ask for Brexit delay") trots alla krumbukter av de övriga politikerna. De övriga politikerna (May och MP:s) är iofs också folktillsatta i Storbritannien men utan en ledare som varit folktillsatt hade kanske Brexitomröstningen fått helt andra följder. (Hos oss avgör partierna vilka som står på listorna.)

Annars utses politiker av andra politiker, ungefär som EU-presidenten eller Socialdemokraternas partiordförande. Maggan fick 350 av 350 röster från de socialdemokratiska ombuden.

https://media.gettyimages.com/photos...1432?s=612x612

Hos oss bildar politikerna en regering som ställer det största partiet i blocket utanför!

__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-22 kl. 06:42.
Citera
2022-10-22, 09:53
  #226
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det här är lite av problemet med Tories sätt att välja/kicka partiledare.

MPs kickar Tories partiledare. Och medlemmarna tillsätter dem.

Det var det som hände med truss. Sunak hade större stöd än Truss bland MPs men partimedlemmarna valde truss. 6 veckor senare har MPs kickat truss.

Nu ser samma sak ut att hända igen. Från de nomineringar/stöd som kommit till kännedom hittills ser MPs ut att föredra Sunak framför Boris. Men partimedlemmarna lär välja Boris framför Sunak.

Då får vi samma problem igen. En premiärminister i ständig kamp med "sina egna" i parlamentet.
Det var precis samma dilemma under utträdet ur EU. Parlamentsledamöterna är mer liberala än partimedlemmarna och väljarna.
Citera
2022-10-22, 09:54
  #227
Medlem
Storbritanniens avgående premiärminister Liz Truss visar hur det går när man lyssnar för mycket på sin ideologiska kompass.

https://www.gp.se/ledare/d%C3%A4rf%C...men-1.83745514

Då riskerar man att bli blind för det faktum att tiderna förändras, och att varje tid har sina problem som kanske kräver helt andra lösningar än gårdagens.
Citera
2022-10-22, 11:26
  #228
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja. Folket får tillsätta partiledare som de övriga politikerna i "riksdagen" ogillar. Vilket fruktansvärt system. Det måste avskaffas. **ironi** Boris tog dem ur det Fjärde Rikets ockupation, genom Brexit, vilket den tidigare partiledaren grovt misslyckats med.

En folkomröstning ledde till Brexit. En partiledare som tillsatts av folket (partimedlemmar) tog britterna ur EU ("I'd rather be dead in a ditch than ask for Brexit delay") trots alla krumbukter av de övriga politikerna. De övriga politikerna (May och MP:s) är iofs också folktillsatta i Storbritannien men utan en ledare som varit folktillsatt hade kanske Brexitomröstningen fått helt andra följder. (Hos oss avgör partierna vilka som står på listorna.)

Annars utses politiker av andra politiker, ungefär som EU-presidenten eller Socialdemokraternas partiordförande. Maggan fick 350 av 350 röster från de socialdemokratiska ombuden.

https://media.gettyimages.com/photos...1432?s=612x612

Hos oss bildar politikerna en regering som ställer det största partiet i blocket utanför!

Nej, folket tillsätter MPs. Partimedlemmarna tillsätter partiledaren.

Jag bara pekar på att det kan bli trassligt när Tories' partimedlemmar har makten att tillsätta partiledare men Tory MPs (folket i förlängningen) har makten att kicka partiledaren. Det blir obalanserat. Jag har ingen bra lösning på det.

Det största problemet i UK är enmansvalkretsarna. Om UK skulle införa proportionell demokrati så skulle många andra problem lösa sig också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback