2022-10-21, 07:05
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Om du tänker dig en affärsbank som säljer optioner gällande underliggande tillgångar (aktier) och en jävla massa folk enbart köper optioner som innebär att börsen skall ned, så blir det sedan en kraftig motreaktion när alla dessa spelare säljer sina optionskontrakt. Då behöver affärsbanken handla de underliggande aktierna igen (efter att ha sålt som fan) för att hitta ett mellanläge igen. Vanna är ett mätesätt för affärsbanken att hålla koll på alla utestående optioner samt att tackla volatiliteten.
Bajsis, pls add comments if/prob needed!
Det har alltså skett en squeeze, helt enkelt? Folk har spekulerat i fortsatt fall på börsen, lånat aktier och sålt dem. Men innan de skall lämna tillbaka aktierna har börsen stigit och spekulerarna tvingas köpa tillbaka aktierna till högt pris med förlust för att alls klara av att lämna tillbaka aktierna innan de kan stiga ännu mer. Blankarna har blivit squeezade. Man använder tydligen ett gäng grekiska bokstäver för att beskriva denna volatilitet. Man verkar även ha uppfunnit egna "grekiska bokstäver", som vanna.

Allt har förvärrats av att idag är tredje fredagen i månaden och optionskontrakten löper ut. Säljoptionerna med lösenpris runt aktiekursen har blivit extremt volatila. Folk med säljoptioner har tvingats täcka upp dessa och när aktier köps tillbaka stiger kurserna och klämmer till blankarna ännu mer. Den fallande marknaden har gjort att många säljoptioner utfärdats och problemet förvärrats ytterligare.

Den fallande börsen gör att destruktiva blankare som Soros vädrat morgonluft och försöker slå mynt av börsens och samhällets kollaps och späder på den så mycket de kan med liberala reformer. Europa står i skottgluggen just nu.
Senast redigerad av wwr 2022-10-21 kl. 07:38.
Citera
2022-10-21, 07:35
Medlem
Går bra, är lång index då retail put volym är på historiska nivåer och pain traden är upp. Doftar bear market rally, då treasury yieldsen har massa bearish divergence och ser väldigt redo ut för en retracement.

OpEx idag kommer blöda ut mycket av den negativa deltan och gamman, och VIX är även den redo för en retracement efter en dubbeltopp.

Lång $TQQQ, $IWM, $SPY och diverse skräpaktier. $APRN optionerna har betalat bra och är upp några 100% senaste dagarna.

Har givetvis kvar mina hedges, och enbart gått över till net long. Fortfarande kort samtliga index, tech och vissa skräpföretag. Även lång USD/SEK CHF/SEK och USD/JPY.

Bra år hittils, nu skall lite pajasar med för mycket hävstång bli squeezade, för att sälja på toppen och missa fallet ned i källaren, som vanligt.
Citera
2022-10-21, 09:21
Medlem
wwrs avatar
Det faller igen nu på morgonen, XACT BEAR 2 +2.6%. Drabbas köpare av säljoptioner och bearcertifikat av samma "squeeze" som klassiska blankare som måste köpa tillbaka aktier vid kursstegringar? Måste de som köpt bear eller säljoptioner köpa tillbaka aktier och trissa kurserna ytterligare eller säljer de bara sina säljoptioner eller cert? Den här fredagen när optionerna löper ut klockan 4 EDT kan nog bli svettig för en del?
Senast redigerad av wwr 2022-10-21 kl. 09:25.
Citera
2022-10-21, 09:36
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det faller igen nu på morgonen, XACT BEAR 2 +2.6%. Drabbas köpare av säljoptioner och bearcertifikat av samma "squeeze" som klassiska blankare som måste köpa tillbaka aktier vid kursstegringar? Måste de som köpt bear eller säljoptioner köpa tillbaka aktier och trissa kurserna ytterligare eller säljer de bara sina säljoptioner eller cert? Den här fredagen när optionerna löper ut klockan 4 EDT kan nog bli svettig för en del?
Du har redan vågat börja köra xact bear 2 alltså?! Modigt isf!
Citera
2022-10-21, 09:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Du har redan vågat börja köra xact bear 2 alltså?! Modigt isf!
Jag köper inga bear. Jag köper bara popcorn och studerar förödelsen av börsen och Europa. Har inte tid (eller nerver) för blankning längre.
Måste de som köpt puts eller bear köpa tillbaka aktier när de blir squeezade av stigande kurser eller kan de bara sälja sina optioner eller cert utan att direkt gå in på marknaden?
Senast redigerad av wwr 2022-10-21 kl. 09:47.
Citera
2022-10-21, 10:58
Medlem
Citat:

Bearcertifikat drabbas av urholkningseffekten och optioner av "theta decay", med andra ord att tidsvärdet i optionen sakta men säkert dräneras.

Ja, samtliga squeezas då folk tar hem vinster vid motgångar och köper tillbaka blankade positioner. Men de som har derivata tvingas inte sälja/bli margin callade, så länge de inte använder portföljlån där deras position är köpt med kredit. Detta är dock något samtliga professionella investerare använder sig av.

Då mycket optioner köps just för monthly expiration, och det varit en sådan put skew, så kommer market makers sannolikt bli tvungna att köpa tillbaka en hel del aktier vid början på nästa vecka då de släpper på sin delta och gamma hedge.

Edit: Doftar förövrigt som en diamond reversal i $ES_F.
Senast redigerad av GengusKhan 2022-10-21 kl. 11:12.
Citera
2022-10-21, 11:35
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Jag köper inga bear. Jag köper bara popcorn och studerar förödelsen av börsen och Europa. Har inte tid (eller nerver) för blankning längre.
Måste de som köpt puts eller bear köpa tillbaka aktier när de blir squeezade av stigande kurser eller kan de bara sälja sina optioner eller cert utan att direkt gå in på marknaden?
Jag kan deklarera det så att alla vet det när de läser något jag skriver här, den där killen fattar inte ett skit om optioner, total boomer. Jag vet dock sen gammalt att man inte ska ligga så länge i de där xact björnarna eftersom det sker någon slags urholkning men jag kan inte förklara det tekniskt som föregående talare gjorde.

Går ev in kort med en mindre post om vi får en ny Obs vollaperiod likt mars 2020 igen annars får det vara.

Såg lite Kevin oleary på stansberry han verkade inte tro på nån inbromsning överhuvudtaget än men hänförde sig bara till anekdotiska tecken på ekonomisk aktivitet på ställen som las Vegas och Manhattan så det kan man kanske ta lätt på.
Citera
2022-10-21, 11:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag kan deklarera det så att alla vet det när de läser något jag skriver här, den där killen fattar inte ett skit om optioner, total boomer. Jag vet dock sen gammalt att man inte ska ligga så länge i de där xact björnarna eftersom det sker någon slags urholkning men jag kan inte förklara det tekniskt som föregående talare gjorde.

Går ev in kort med en mindre post om vi får en ny Obs vollaperiod likt mars 2020 igen annars får det vara.

Såg lite Kevin oleary på stansberry han verkade inte tro på nån inbromsning överhuvudtaget än men hänförde sig bara till anekdotiska tecken på ekonomisk aktivitet på ställen som las Vegas och Manhattan så det kan man kanske ta lätt på.
Jag är ingen expert. Men jag vet att cert med hävstång skall man inte ligga länge i. Hävstången sätts om varje dag. Har man 100 med hävstång 10 och börsen stiger 1%, har man 110. Sjunker börsen sedan 1% förlorar man 10% ned till 99 och har förlorat en procent fast börsen är tillbaka. Men om cert utan hävstång urholkas, vet jag inte. Men jag använder derivat väldigt lite numera. Just nu är börsen helt oberäknelig, anser jag.
Senast redigerad av wwr 2022-10-21 kl. 11:47.
Citera
2022-10-21, 12:49
Medlem
Alltså mina Norwegean kommer säääääkert vända snart
Citera
2022-10-21, 17:04
Medlem
MrLevaLivets avatar
Åt helvete, har en post i Felia som är ned 10% idag, och får den fortsatt i tvåan för dippköpet i Tele2. Energikostnader köttar sönder. Kunde dock inte motstå Felia på 28,79. Köpte en post till byrålådan.
Det enda dippköpet senaste tiden på svenska marknaden som är lyckat är H&M på 102,84. Har iochförsig inte köpt något annat, haha, tillhör fortfarande Cash Gang med ca 85%. Lycka till allihopa!
Citera
2022-10-21, 17:15
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Jag är ingen expert. Men jag vet att cert med hävstång skall man inte ligga länge i. Hävstången sätts om varje dag. Har man 100 med hävstång 10 och börsen stiger 1%, har man 110. Sjunker börsen sedan 1% förlorar man 10% ned till 99 och har förlorat en procent fast börsen är tillbaka. Men om cert utan hävstång urholkas, vet jag inte. Men jag använder derivat väldigt lite numera. Just nu är börsen helt oberäknelig, anser jag.

Yes så är det, urholkning, det gäller att plocka vinst ordentligt när chansen ges, eller ha krut att kötta på en till runda för att sänka GAV. Man får inte hamna fel under längre perioder eller vara utan krut att kunna panga igen, man blir fuckad av urholkningen!
Citera
2022-10-21, 17:16
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Åt helvete, har en post i Felia som är ned 10% idag, och får den fortsatt i tvåan för dippköpet i Tele2. Energikostnader köttar sönder. Kunde dock inte motstå Felia på 28,79. Köpte en post till byrålådan.
Det enda dippköpet senaste tiden på svenska marknaden som är lyckat är H&M på 102,84. Har iochförsig inte köpt något annat, haha, tillhör fortfarande Cash Gang med ca 85%. Lycka till allihopa!
Ligger du med staten får du till slut aids. Det är sen gammalt. Rip telecom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback