Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Att ni aldrig tröttnar på att massproducera propaganda. Det flyger omkring en massa ryska flygplan varje dag, utan några som helst problem, och utan att du ens märker det.
https://flightaware.com/live/aircrafttype/SU95
Vad gäller sådant som hänt historiskt med ryska plan, så var de tidigare problemen inte med själva flygplanen, utan med underhåll och säkerhetsrutiner. Flygplanen i sig, dvs konstruktionerna, har det aldrig varit något fel på.
Såvitt jag hört så har Aeroflot
ökat sina flygningar (inrikes) i år jämfört med förra året:
https://simpleflying.com/putin-says-...for-long-time/
Uppgifterna går säkert att kolla i någon publik databas som Flightaware eller liknande.
Självklart kraschar inte ryska flygplan dagligen, det var inte heller vad jag menade, men rent generellt har ryska flygplan inget strålande track record vad gäller krascher. Kanske inte bara beror på just planen utan även på andra omständigheter som att piloterna inte är lika välutbildade som i väst, det vet jag egentligen väldigt lite om.
SU95 är ett nytt plan, men det har drabbats av flera uppmärksammade haverier redan...
Mest uppmärksammat var väl det på Sheremetyevoflygplatsen i Moskva den femte maj 2019, finns filmer som visar delar av förloppet, där 41 av 78 passagerarna dog i branden som uppstod. Fyra av 167 plan som byggts och levererats sedan 2007 har totalavskrivits efter haverier. Det är i jämförelse med andra plan av samma storlek en mycket hög siffra. Att de kommande modellerna, utan västerländska komponenter, skulle få högre säkerhet är väl högst tveksamt...
Att inte sanktionerna har effekt är trams så klart, men även du inser väl att det tar tid för dem att få effekt? Till exempel har bilindustrins tillverkning i Ryssland halverats sedan 2021. Finns hur många exempel som helst, men den stora effekten på rysk ekonomi dröjer då man fortfarande pumpar in olje- och gasmiljarder i den ryska staten. Vänta bara tills gasindustrin behöver reservdelar från tyska Linde, som är en av de viktigaste leverantörerna och vars reservdelar är livsnödvändiga för den ryska gasindustrins effektivitet...