2022-10-20, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Ryssland har gjort många misstag. De skulle ha attackerat infrastrukturen och slagit sönder alla elstationer från början. Nu går det mest bra för Ryssland för Ukranazzarna redan är i princip slut. De har i princip ingen ammunition eller vapen kvar. Zzelensky tigger om vapen, han säger att de inte har något luftförsvar, så Europa ska typ åstadkomma ett lapptäcke med vapen och komponenter lite här och därifrån. Han har också blivit utlovat att få mera haimars... 2024.

Trodde att nazzarna redan skulle ha gett upp vid det här laget, men det verkar dröja ut till kanske januari eller februari. Zzelensky försöker härda ut tillsammans med sitt vita pulver, han behöver ännu mer hundratals miljoner att stoppa i egen ficka för att köpa nya mansions.
Off topic så det visslar om det, särskilt när du inleder med att skriva att Ryssland gjort många misstag. Det här är tråden där vi diskuterar varför det går så bra för Ryssland. Resten av fantasierna gällande rysk krigsstrategi etc. hör väl närmast hemma under V & M.
Citera
2022-10-20, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det stämmer ju inte, och till och med rysk statsmedia har rapporterat om bristen på reservdelar till vissa delar av industrin och flyget.
Jag skrev inget om reservdelar. Jag skrev att produktionen fungerar som förut. Här har du antal fat producerad olja per dag, uppdaterat med septembersiffran.

https://www.statista.com/statistics/...evious%20month.

Sept 2021: 9,82 miljoner fat / dag
Sept 2022: 9,70 miljoner fat / dag

En minskning med 1,2 promille kan vi nog vara överrens om ligger inom den statistiska felmarginalen.

Citat:
Ge det ett par år så har vi en mer rättvisande bild av hur det går för Ryssland.
"Ge det ett par år" har jag hört i minst ett årtionde. Jag har slutat "ge det ett par år".

Men okej, den 20 oktober 2024 alltså. Vi hörs då och utvärderar.

Fast om vi skall ge det "ett par år", varför inte ge det 8 år?

Citat:
Russian fleets to comprise over 80% domestically-built aircraft by 2030: government
https://www.flightglobal.com/aerospa...149182.article
Senast redigerad av VarmaDrycker 2022-10-20 kl. 12:45.
Citera
2022-10-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Off topic så det visslar om det, särskilt när du inleder med att skriva att Ryssland gjort många misstag. Det här är tråden där vi diskuterar varför det går så bra för Ryssland. Resten av fantasierna gällande rysk krigsstrategi etc. hör väl närmast hemma under V & M.
Helt enig med dig. Men det gäller er andra också. Ni är usla på att hålla er till ämnet.
Citera
2022-10-20, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Helt enig med dig. Men det gäller er andra också. Ni är usla på att hålla er till ämnet.
Inte lika usla som Ryssland är på att hålla sig till ingångna avtal.
Citera
2022-10-20, 12:51
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Du menar att Uffe åker hela vägen ned till Ankara för att slicka ett auktoritärt rövhål?

https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...a-turkiet-krav
" du menar..."
Nej det menar jag inte

Det enda du gör är att trolla.

Och du är ot i din egen tråd....
Senast redigerad av Draken55 2022-10-20 kl. 13:04.
Citera
2022-10-20, 13:19
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Jag skrev inget om reservdelar. Jag skrev att produktionen fungerar som förut. Här har du antal fat producerad olja per dag, uppdaterat med septembersiffran.

https://www.statista.com/statistics/...evious%20month.

Sept 2021: 9,82 miljoner fat / dag
Sept 2022: 9,70 miljoner fat / dag

En minskning med 1,2 promille kan vi nog vara överrens om ligger inom den statistiska felmarginalen.

"Ge det ett par år" har jag hört i minst ett årtionde. Jag har slutat "ge det ett par år".

Men okej, den 20 oktober 2024 alltså. Vi hörs då och utvärderar.

Fast om vi skall ge det "ett par år", varför inte ge det 8 år?

https://www.flightglobal.com/aerospa...149182.article
Ja, låt oss ta en titt om ett par år för att se hur det ryska inrikes- och utrikesflyget fungerar, industrin mår och hur olje- och gasproduktionen fungerar. Kan bli intressant för oss båda.

Rysk flygindustri har ju inte direkt gjort sig känd för tillförlitliga flygplan, men visst, de kan säkert lyckas med detta om de försöker och pumpar in tillräckliga medel. Man kan ju undra varför man inte gjort detta tidigare om det är så enkelt.
Citera
2022-10-20, 13:44
Medlem
Citat:
Rysk flygindustri har ju inte direkt gjort sig känd för tillförlitliga flygplan
Att ni aldrig tröttnar på att massproducera propaganda. Det flyger omkring en massa ryska flygplan varje dag, utan några som helst problem, och utan att du ens märker det.

https://flightaware.com/live/aircrafttype/SU95

Vad gäller sådant som hänt historiskt med ryska plan, så var de tidigare problemen inte med själva flygplanen, utan med underhåll och säkerhetsrutiner. Flygplanen i sig, dvs konstruktionerna, har det aldrig varit något fel på.

Såvitt jag hört så har Aeroflot ökat sina flygningar (inrikes) i år jämfört med förra året:

Citat:
The transcript says Aeroflot is flying to 111 destinations, 18 more than in 2021. It has increased daily Moscow flights to St. Petersburg from 31 to 45, Sochi from 15 to 25, and Minerainye Vody from two to eight. The CEO said Aeroflot has reduced airfares by 10% compared to 2021 and 21% compared to 2019, leading to a "considerable increase in passengers per flight."
https://simpleflying.com/putin-says-...for-long-time/

Uppgifterna går säkert att kolla i någon publik databas som Flightaware eller liknande.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2022-10-20 kl. 13:56.
Citera
2022-10-20, 14:18
Medlem
MU-XPRT-INPUTs avatar
"Oh Globalists, Oh Misery, Oh Hate, to you has my treasure been entrusted!"

Självklart ljuger alla om Rysslands storhet, Putins längd (som minsann ska klassas som "helt klart inom normalfördelningskurvan för meddellängd för Eurasiatiska MÄN"!) och de stolta reträtterna från Kyiv/Kharkiv/Kherson. Väst och MSM klarar helt enkelt inte att Ryssland valt att bli Sovjetunionen 2.0 och skiter i saker som iPhones (det finns kinesiska alternativ!), Dior (meningslöst då Gosha Rubchinskiys sovjetretro är aktuellare än någonsin!) och resor till Paris (det finns såväl linbanor som fantastisk natur integrerad i stadsbilden i Pyatigorsk*).

Men samtidigt kanske det är smart att undvika Donbassföreningens fotostatkopierade nyhetsblad (ni vet, det där dom delas ut på Möllan i Malmö och Proletärtorget i Umeå). Eller random muppar på Flashback som sett Ryssland ungefär lika mycket som, eh, "whatever utanför brukssamhället" och pojkrummet hemma hos mamma.

Så låt oss välja Moscow Times som en balanserad rapportör om det som går bra i Ryssland. Vi tar helt enkelt ett modernt skillingtryck från Business-sektionen. Här är de exakta headlines som finns:

ExxonMobil Exits Russia With ‘Unilateral Termination’ of Sakhalin-1 Assets

Danone Plans to Withdraw From Most of its Business in Russia

IKEA announces 10,000 layoffs in Russia

'Everything Has Collapsed': Mobilization Tanks Small Businesses

Moscow Stock Exchange Down Nearly 12% at Opening

All Turkish Banks Halt Russia’s Mir Payment System – Reports

https://www.themoscowtimes.com/business

Så - med visst urval för begränsning - nog fan går det bra för Ryssland på sin resa mot Sovjetunionen 2.0! А дело бывало; и коза волка съедала! Och den som inte håller med är NATO-troll, transsexuell pedofil eller Hunter Biden!

*faktiskt sant
Senast redigerad av MU-XPRT-INPUT 2022-10-20 kl. 14:35.
Citera
2022-10-20, 15:20
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Att ni aldrig tröttnar på att massproducera propaganda. Det flyger omkring en massa ryska flygplan varje dag, utan några som helst problem, och utan att du ens märker det.

https://flightaware.com/live/aircrafttype/SU95

Vad gäller sådant som hänt historiskt med ryska plan, så var de tidigare problemen inte med själva flygplanen, utan med underhåll och säkerhetsrutiner. Flygplanen i sig, dvs konstruktionerna, har det aldrig varit något fel på.

Såvitt jag hört så har Aeroflot ökat sina flygningar (inrikes) i år jämfört med förra året:

https://simpleflying.com/putin-says-...for-long-time/

Uppgifterna går säkert att kolla i någon publik databas som Flightaware eller liknande.
Självklart kraschar inte ryska flygplan dagligen, det var inte heller vad jag menade, men rent generellt har ryska flygplan inget strålande track record vad gäller krascher. Kanske inte bara beror på just planen utan även på andra omständigheter som att piloterna inte är lika välutbildade som i väst, det vet jag egentligen väldigt lite om.

SU95 är ett nytt plan, men det har drabbats av flera uppmärksammade haverier redan...

Mest uppmärksammat var väl det på Sheremetyevoflygplatsen i Moskva den femte maj 2019, finns filmer som visar delar av förloppet, där 41 av 78 passagerarna dog i branden som uppstod. Fyra av 167 plan som byggts och levererats sedan 2007 har totalavskrivits efter haverier. Det är i jämförelse med andra plan av samma storlek en mycket hög siffra. Att de kommande modellerna, utan västerländska komponenter, skulle få högre säkerhet är väl högst tveksamt...

Att inte sanktionerna har effekt är trams så klart, men även du inser väl att det tar tid för dem att få effekt? Till exempel har bilindustrins tillverkning i Ryssland halverats sedan 2021. Finns hur många exempel som helst, men den stora effekten på rysk ekonomi dröjer då man fortfarande pumpar in olje- och gasmiljarder i den ryska staten. Vänta bara tills gasindustrin behöver reservdelar från tyska Linde, som är en av de viktigaste leverantörerna och vars reservdelar är livsnödvändiga för den ryska gasindustrins effektivitet...
Citera
2022-10-20, 16:58
Medlem
Citat:
Självklart kraschar inte ryska flygplan dagligen, det var inte heller vad jag menade, men rent generellt har ryska flygplan inget strålande track record vad gäller krascher. Kanske inte bara beror på just planen utan även på andra omständigheter som att piloterna inte är lika välutbildade som i väst, det vet jag egentligen väldigt lite om.

SU95 är ett nytt plan, men det har drabbats av flera uppmärksammade haverier redan...

Mest uppmärksammat var väl det på Sheremetyevoflygplatsen i Moskva den femte maj 2019, finns filmer som visar delar av förloppet, där 41 av 78 passagerarna dog i branden som uppstod. Fyra av 167 plan som byggts och levererats sedan 2007 har totalavskrivits efter haverier. Det är i jämförelse med andra plan av samma storlek en mycket hög siffra.
Nej, två var före leverans och två efter. I två fall var det pilotmisdtag, i ett fall is på landningsbanan och ett fall verkar ha varit en kombination av extrem otur och pilotmisstag. Såvitt jag vet kan man inte i något av fallen entydigt skylla på flygplanets konstruktion.

Det kan man däremot angående Boeing 737 MAXs två krascher, som otvetydigt berodde på konstruktionsfel och väl i princip dödade den flygplansmodellen. Men jag avstår från att skriva mer om det, eftersom tråden ju inte skulle handla om hur dåligt det går för USA
Citera
2022-10-20, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MU-XPRT-INPUT
Eller random muppar på Flashback som sett Ryssland ungefär lika mycket som, eh, "whatever utanför brukssamhället" och pojkrummet hemma hos mamma.

Så låt oss välja Moscow Times som en balanserad rapportör om det som går bra i Ryssland.
Du har visserligen begåvning som komiker, men när du försöker framsälla den holländska tdningen "The Moscow Times" som sanningssägare om tillståndet i Ryssland så får man intrycket att även du är en av mupparna vars erfarenheter från Ryssland inhämtats via en datorskärm i pojkrummet hemma hos mamma.
Citera
2022-10-20, 18:12
Medlem
MU-XPRT-INPUTs avatar
Citat:
Du har visserligen begåvning som komiker, men när du försöker framsälla den holländska tdningen "The Moscow Times" som sanningssägare om tillståndet i Ryssland så får man intrycket att även du är en av mupparna vars erfarenheter från Ryssland inhämtats via en datorskärm i pojkrummet hemma hos mamma.

Kanske upplyst av elektriskt blått ljus i Bromölla, kanske kan jag berätta precis hur de exekutiva mötesrummen hos Bank of St. Petersburg ser ut?

Men berätta gärna vilka av Moscow Times rubriker som var felaktiga?

Dumpade inte ExxonMobile de ryska projekten? Föll inte börsen med 12 % vid måndagsöppningen? Avskedades inte 10 000 från IKEA? Funkar verkligen MIR hos ryska banker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in