2022-10-19, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Tänker på mekaniken på fordonen men även moralen bland soldaterna.

Helt klart ryzzarna. Deras armé verkar ju vara i absolut toppskick
Citera
2022-10-19, 19:32
Medlem
Opaques avatar
Ligger inte Alaska i samma geopolitiska intresse för Ryssarna (Som sålde hela klabbet till U.S. 1867) Eller orkar man bara klå upp mikrostater på max 1 miljon invånare per 10 år och krigar i 8 år innan de jämnat allting med marken ?
Citera
2022-10-19, 19:34
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Ryssar ligger sked och myser, får en väckarklocka i skallen

Wake up alarm in a Russian way
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1582726911297728517
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Är detta på riktigt så kan ju ryssarna lika bra sluta kriga. Kan fienden droppa laddningar på det viset med HD-upptagning så är det god natt (inte wakeup).

Läste att det är små laddningar med 36 gram explosive. Det värsta är att soldaterna då blir "lagom" skadade dvs inte dör. Det hade antagligen varit bättre för Ryssland om de dog. Nu måste de ta vara på sina skadade som saknar händer eller vissa inälvor.
Tillverkning. https://vm.tiktok.com/ZMFr9pcAR/

Verkar ju vara väldigt effektiva små rackare.

Det måste vara hemskt att ligga i en skyttegrav på natten och veta att det när som helhet kan komma en liten smällkaramell från ovan. Riktigt surt.
Senast redigerad av Jiren 2022-10-19 kl. 19:40.
Citera
2022-10-19, 19:35
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Necessitas
Hej, Hor-Ulla!

Först, tack för att du citerade hela mitt inlägg - som av verkar ha "censurerats bort" av moderatorer, antagligen för att det på ett eventuellt opassande sätt belyste en viss likhet mellan våra forna krigskungars och dagens Putins hantering av krig och "värvning". (Det var dock inte min avsikt att jämföra; våra krigskungar levde i en annan tid medan Putin är ett misslyckande på alla sätt i jämförelse. Det var mer en poängpassning till inlägget jag kommenterade.)

Så till din fråga:

Jag har i den här konflikten inte kunnat ta ställning till någon av pajaserna Putin och Zelenskyj. Putin är vad han är - en ond människa. Men Zelenskyjs hanterande av sitt lands (dels av eget upphov) konflikt med Putin var så jävla patetiskt; där han "krävde" västs inblandning medlest hot och allehanda metoder där vi på alla punkter skulle känna oss skyldiga om vi inte agerade. Vi hade liksom agerat ändå. Oavsett Zelenskyjs skitsnack. Om du inte vet vad jag syftar på har du inte hängt med, och jag känner inte direkt någon skyldighet att förklara mig i detalj för en enskild. Om du anser att jag inte har rätt kan det bero på att du har gått på just nämnda skitsnack. Inte jag, dock (och det gör å andra sidan inte mig nödvändigtvis till en bättre människa än du).

Jag hejar varken på Putin eller Zelenskyj som individer - däremot hoppas jag ändå på en viss ukrainsk seger (i brist på bättre uttryck) och önskar att de båda avsätts när skiten är över och att de civila - såväl ryska som ukrainska - kan få slippa den här jävla penismätningen mellan dessa extremistiska skitstövlar och får återgå till ett normalt liv som de förtjänar.

Håller du med?

Du menar att Zelensky är en clown för att han vill ha hjälp med vapen och utrustning?

Jag håller inte med, var nog det dummaste försök till förklaring varför Zelensky är en clown (vilket han absolut inte är, tillskillnad mot bunkerdvärgen)
Citera
2022-10-19, 19:37
Medlem
Stones avatar
Rapport just nu. ”KRIGSLAGAR” numera flyttar Ryssland folket från regioner för att Ukrainskt anfall väntas (Ryssland skyddar folk). Det är antagligen ”DEPORTERING” säger journalisten i inslaget medans bilder visar rätt välmående folk med rena kläder som står i kö till olika färdmedel. Det är ingen sanning som sprids i SVT.
Citera
2022-10-19, 19:37
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Amerikanerna försöker få det till något dåligt att 1.5 miljoner från Ukraina valde att fly till Ryssland. Löjligt, och jag tror många blir vilseledda faktiskt.

Däremot är de där "tusentals" bekymrande och kan säkert stämma, och de förtjänar ju en rättegång och att deras öde blir känt. Där var vid krigets start NGO-rapporter om att VDV-förband letade efter nazister i civilbefolkningen. Amerikanerna gjorde detsamma, och i liknande volymer i Afghanistan, för att "detalibanisera".

Nej, alltihop är bekymrande!
Även om nu alla frivilligt flytt och allt sköts superbra, så är det ett stort problem att de filtrerats igenom och ingen vet var de befinner sig ( förutom ryssarna, då )
Citera
2022-10-19, 19:38
Medlem
Draken55s avatar
Vi ska kanske utfärda krigslagar i Moskva?
Citera
2022-10-19, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Det vore vansinne för ryssarna att försöka hålla Cherson. Ukraina behöver bara omringa, skjuta sönder alla broar och båtar med sina HIMARS (de har raketer till dessa från USA med upp till 90 km räckvidd) och sen vänta ut.

Jag tror ryssarna i staden skulle ge upp rätt snabbt då med annalkande vinter och allt.

Bättre då för ryssarna att nu rädda dessa tusentals soldater över floden än att skänka dem till Ukraina.

Men ändå kan jag tro att Putin ger en Hitler-osande order att staden ska hållas till "varje pris". Det är trots att regionshuvudstad i en av "hans nya regioner".

Ja det är en stor stad vi pratar om. Större an Storstockholm till exempel.
Putins kommande huvudstad i regionen. När nu hans ganska nyutnämda ryzzka regionstyrelsen flyr först ihop med ca 60000 medlöpare är det kaos på g. Vi får se vilka som hinner först, UAF eller stadsborna i staden som överfaller plågoandarna från ryzzland. Vet ej vad som blir lindrigare för Putins soldater som invaderat.
Citera
2022-10-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Undrar hur många tvångsmobiliserade Ryssar som kommer att dö som följd av det samtalet.

Ja, det vore intressant med sammanställning över Sveriges bidrag till antalet döda och invalidiserade.
Det borde vara av intresse för Kristersson att veta om det gör någon nytta.
Citera
2022-10-19, 19:39
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Nu börjar det bli kallt, en nackdel för den attackerande sidan?

Snarare en fördel, med tanke på att leran stelnar till och förflyttning blir lättare

Förutsatt att de har en adekvat mängd vinterutrustning
Citera
2022-10-19, 19:42
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
"Under sin första dag som statsminister talade M-ledaren Ulf Kristersson med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj, rapporterar Sveriges radio.
Ukraina är tydligen viktigare för vår nye statsminister än det egna landet.
Citera
2022-10-19, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Undrar hur många Ukrainare som kommer att dö som följd av det samtalet med svenska vapen i hand.

Du menar hur många ukrainare som kommer räddas från att mördas av ryssarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in