2022-10-19, 18:25
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Tvärtom, riktigt så kallt är det väl inte än dock?

det är kallt om man inte får tak över huvudet och riktiga kläder, tror inte Ryssland har den kapaciteten att klä och ge soldaterna tak över huvudet.
Citera
2022-10-19, 18:26
Medlem
neiges avatar
Citat:
Tvärtom, riktigt så kallt är det väl inte än dock?
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag skulle säga att det är till nackdel för den sida som har 1,5 miljoner vinter uniformer endast i fantasin..
Eller rättare sagt, sidan som bytte dessa mot en båt i medelhavet..
Tänker på mekaniken på fordonen men även moralen bland soldaterna.
Citera
2022-10-19, 18:26
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Jag har inga problem med det, men jag kan tänka mig att USA också skulle bli frustrerade om Mexico ingick i en allians med Ryssland.

Det är en viss skillnad mellan att vara frustrerad och att militärt anfalla (inklusive bomba sönder all civil infrastruktur, vilket är vad Ryssland gör just nu). Du kan inte hitta något annat land i modern tid som har betett sig som Ryssland gör just nu. Betänk att USA sedan sextio år tillbaka har en sydlig granne militärt allierad med Ryssland, nämligen Kuba. Likförbannat kommer det ingen amerikansk invasion (och knappt ens någon frustration).
Citera
2022-10-19, 18:27
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Klassisk nazism tillika gårdagens nyheter.
Ja de tyska nazisterna tillsatte även de kollaboratörer i ockuperade länder under WW2.

Nu kör de ryska nazisterna repris på detta i Ukraina.

Vi vet hur det gick för de tyska kollaboratörerna. Det kommer att bli samma behandling av de ukrainska...
Citera
2022-10-19, 18:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det kom ifrån stadens borgmästare.
Såg uppgiften om evakuering på Rapport nu. Jag undrade eftersom fronten stått still i mer än en vecka. Om de civila skall evakueras så tyder det på att Ryssland planerar att befästa och försvara själva som staden, men ett sådant Stalingrad 2.0. förefaller vettlöst. Alla broar och färjor kommer i så fall ligga inom artilleriets räckvidd.
Citera
2022-10-19, 18:28
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
HIMARS fortsätter att göra nytta, inte kul att vara ryss när de jobbar för fullt.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1582754759345582080

Ja. Och 18 nya HIMARS är på ingång från USA enligt beslut förra månaden, vilket är mer än en fördubbling av de tillgängliga i dag. Snart har Ukraina lika många som hela USMC.
Citera
2022-10-19, 18:29
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
HIMARS fortsätter att göra nytta, inte kul att vara ryss när de jobbar för fullt.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1582754759345582080
Hehe såg du videon från igår med den nya HIMARS-raketen? M30A1. Laddad med 180000 delar splitter som gör köttfärs av allt inom 100 meter från nedslagsplatsen.

https://mobile.twitter.com/tomaburque/status/1582448852543553536

"Here it is, boys and girls, the "Giant Shotgun" version of the #HIMARS rocket designed to shred "soft targets" with 180,000 pieces of tungsten shrapnel."

Hoppas att den används flitigt.
Citera
2022-10-19, 18:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Nu börjar det bli kallt, en nackdel för den attackerande sidan?

Det beror väl på hur de är utrustade. Jag ser lera som ett betydligt värre problem. Ukraina får 500 000 vinteruniformer, ( och förhoppningsvis annan nyttig vinterutrustning), ifrån Kanada. Enda nackdelen är att det är svårt att gräva skyttegravar på vintern, såvida vi inte pratar om mycket snö, men det kan å andra sidn hindra framkomligheten för många fordon. Så Ukraina kan inte stanna upp sina offensiver och gräva nya skyttegravar så lätt. Å andra sidan så gäller samma problem de ryska försvararna. Jag skulle, dessutom tro att klimatet skiljer sig mellan olika delar av Ukraina. Det är inte Kapriaterna vi talar om här!

Slava Ukraini!
Citera
2022-10-19, 18:33
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Såg uppgiften om evakuering på Rapport nu. Jag undrade eftersom fronten stått still i mer än en vecka. Om de civila skall evakueras så tyder det på att Ryssland planerar att befästa och försvara själva som staden, men ett sådant Stalingrad 2.0. förefaller vettlöst. Alla broar och färjor kommer i så fall ligga inom artilleriets räckvidd.

Ukraina kommer inte att låta sig dras in i renodlad strid i bebyggelse. De kan ju helt enkelt omringa, skära av försörjningslinjerna och svälta ut kvarvarande ryssar (givet att de inte fryser ihjäl innan de svälter ihjäl). Så ja, liknelsen med 6. arméns öde i Stalingrad är rätt så given.
Citera
2022-10-19, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Ja det är en riktig analys
De ryzka medlöparna drar och Putins stab offrar just nu många tusen ryzka soldater. Hoppas de kapitulerar snabbt och blir krigsfångar. Ukraina kommer att behandla dom väl enligt internationella lagar.
Citera
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Tänker på mekaniken på fordonen men även moralen bland soldaterna.
Blir enklare för fordonen att ta sig fram när tjälen kommer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Inget i vad han skriver pekar på någon kunskap eller erfarenhet av militära frågor. Han har nog inte ens gjort lumpen.
Såklart han inte har nej. Han blandar ilska från när han blev utsparkad från hemvärnet med en skadlig dos fantasi. När man är "bataljonsbefäl" för 1000 elitsoldater i Sverige, tja, då har man varken kunskap om förbandsstrukturen, trossens riktlinjer, eller ens sina egna sockar. Den dagen där finns 1000 elitsoldater i Sverige är när det är en joint-exp med internationellt besök, och att den stackaren hade dem alla i en "bataljon" är ju helt strålande. Sådan kommer fantasin till den som sinnet sjukt haver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in