• 1
  • 2
2022-10-19, 15:29
Medlem
wwrs avatar
Krympflationen är välkänd. Företaget behåller priset men minskar mängden i förpackningen.

Jag underar om inte ICA kanske har hittat på en annan metod. Nyligen köpte jag deras Basmati-ris. Det kostade 66 kronor, för två kilo.

https://snipboard.io/304bFA.jpg

Idag köpte jag ett paket till. Nu får man betala ungefär lika mycket för riset som senast. Men priset för paketet har gått upp med 14 kronor, dvs över 20% stegring på några dagar. Men just nu får man rabatt för prishöjningen.

https://snipboard.io/AWXlhO.jpg

Nog kan man undra om ICA:s "extrapris" på ris kanske snart kommer att upphöra?

Har ni fler exempel på luriga eller kraftiga prishöjningar eller saftigt tilltagna priser?
Senast redigerad av wwr 2022-10-19 kl. 16:01.
Citera
2022-10-19, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Krympflationen är välkänd. Företaget behåller priset men minskar mängden i förpackningen.

Jag underar om inte ICA kanske har hittat på en annan metod. Nyligen köpte jag deras Basmati-ris. Det kostade 66 kronor, för två kilo.

https://snipboard.io/304bFA.jpg

Idag köpte jag ett paket till. Då får man betala ungefär lika mycket för riset som senast. Men priset för paketet har gått upp med 14 kronor, dvs över 20% stegring på några dagar. Men just nu får man rabatt för prishöjningen.

https://snipboard.io/AWXlhO.jpg

Nog kan man undra om ICA:s extrapris på risk snart kommer att upphöra?

Har ni fler exempel på luriga eller kraftiga prishöjningar eller saftigt tilltagna priser?

Ja, tankade bilen idag, på skärmen frågar dem om jag vill köpa en kaffe också (i liten mugg) för ENDAST 29kr. WTF 20cl skitkaffe i en skitmugg för samma pris som EN LITER DIESEL
Citera
2022-10-19, 15:42
Medlem
PistolPartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torabora
Ja, tankade bilen idag, på skärmen frågar dem om jag vill köpa en kaffe också (i liten mugg) för ENDAST 29kr. WTF 20cl skitkaffe i en skitmugg för samma pris som EN LITER DIESEL

Kaffe på mack och kafé är ökänt dyrt. Du kan inte ha tagit många kaffe ute om du är chockad över ett pris på 29.
Citera
2022-10-19, 15:42
Medlem
wwrs avatar
Barnfamiljerna verkar åka dit värst, som ofta. De har ju även högt matkonto.
Citat:
Blöjor, välling, barnmat och andra produkter som barnfamiljer köper mycket av skenar i pris. Snittet ligger på mellan 10 och 12 procent för de tre produkterna men vissa enskilda blöjsorter har gått upp med över 25 procent jämfört med i januari.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...mat-och-blojor
(7/9)

Citat:
Senast redigerad av wwr 2022-10-19 kl. 15:54.
Citera
2022-10-19, 16:30
Avstängd
Citat:
Barnfamiljerna verkar åka dit värst, som ofta. De har ju även högt matkonto.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...mat-och-blojor
(7/9)

Synd att det inte fanns några siffror att använda, men det blir bra.
Citera
2022-10-19, 18:52
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Är det inte så här det oftast går till?
Man höjer ordinarie pris och samtidigt kör en tvåveckorsdrive där priset hamnar typ 10% under det nya.
Citera
2022-10-19, 18:55
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Wow, är diesel lika (o)nyttigt att förtära som kaffe?
Citera
2022-10-19, 19:47
Medlem
Märkt av att många kör st pris istället för kg pris på sistone och varit nära att gå på det.

Typ ost 120 kr/kg bredvid ligger en ost på 99 kr, man tänker att det var billigt tills man inser att det är 99 kr för en 500g ost.
Sett det på ett antal varor nu på sistone blir väldigt otydligt för kund och något jag tror butikerna gör för att lura kunden utan att egentligen göra något fel.
Citera
2022-10-19, 20:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Märkt av att många kör st pris istället för kg pris på sistone och varit nära att gå på det.

Typ ost 120 kr/kg bredvid ligger en ost på 99 kr, man tänker att det var billigt tills man inser att det är 99 kr för en 500g ost.
Sett det på ett antal varor nu på sistone blir väldigt otydligt för kund och något jag tror butikerna gör för att lura kunden utan att egentligen göra något fel.
Styckepris på ost förvånade mig med. På andra bitar står bara kilopris men är jag frågade vad biten kostade tog personalen upp sin telefon och beräknade: "Nu skall vi se, 472 gram, vad sade du kilopriset var, Hmm då kommer du att få betala ... kronor" (stor ICA)
Citera
2022-10-19, 20:29
Medlem
Citat:
Styckepris på ost förvånade mig med. På andra bitar står bara kilopris men är jag frågade vad biten kostade tog personalen upp sin telefon och beräknade: "Nu skall vi se, 472 gram, vad sade du kilopriset var, Hmm då kommer du att få betala ... kronor" (stor ICA)

Jo precis, ICAjag märkt av detta på.
Nu handlar jag iof mest på ICA men kan tycka det är ganska fult, aldrig märkt att styckpris på ost och liknande funnits så känns som ett nytt trick för att verka billigare än vad det är.

Även sett detta på fläsk/blandfärs 500g där de skriver styckpris istället för kg pris vilket är märkligt då 1kg förpackningar alltid är uppmärkt med kg pris och ligger i samma kylboxar.
Självklart blir styckpriset rejält mkt dyrare med en uppmärkning som kunde varit tydligare.
Citera
2022-10-20, 14:26
Medlem
wwrs avatar
Det finns ingen information på hyllkanten om rabatten som beskrivs första inlägget, bara det hutlösa priset.

En stor ICA drar plötsligt upp priset på en påse ris med 14 kronor. Man baxnar när man ser priset på hyllkanten. Men på kvittot upptäcker man att man fått hela höjningen i rabatt!

Intressant metod. Men analys är inte alltid Flashbacks styrka. Trollen skriver ju bara att detta ofta händer, våra priser är i stort sett normala, kaffet har alltid kostat 30 kronor på macken etc. Cirkulera, här finns inget att se. - Inte mycket att kommentera. Ingen verkar ha sett några kraftiga eller förtäckta prishöjningar trots inflationen!
Senast redigerad av wwr 2022-10-20 kl. 15:16.
Citera
2022-10-20, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PistolPartiet
Kaffe på mack och kafé är ökänt dyrt. Du kan inte ha tagit många kaffe ute om du är chockad över ett pris på 29.

Jag menar att jag valde en liter diesel till. Och kom fram till att jag aldrig kommer köpa deras kaffe. Osmart marknadsföring av dem
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback