2022-10-19, 14:46
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Menar du att Zelensky inte kan be om hjälp eller inte får be om hjälp? Bryter man mot någon lag om man ber om hjälp för att lösa ett problem snabbare än man gjort det om man inte ber om hjälp? Fattar du att det ligger i allas intresse att kriget avslutas så snabbt som möjligt eller begriper du inte vad en långvarig recession betyder för din egen del?

Jag menade att media rapporterar motsägelsefullt.

Jo det fattar jag. Jag har ju hela tiden skrivit att man borde göra fred / kompromiss, etc. Då avslutas kriget snabbare.
Citera
2022-10-19, 14:46
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Varför inte?
Att Ukraina ständigt behöver hjälp med vapen och förnödenheter är ju självklart
Det var ju Ryssland som en gång lovade att respektera Ukraina och dess gränser i utbyte mot att de gav upp sina kärnvapen.

Exakt och i nästa artikel så ramlar ryska armén ihop av sig självt enligt Aftonbladet. Det var det jag menade med bordeline-rapportering.
Citera
2022-10-19, 14:47
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Logiken går visst ihop:

1. Det går bra för dem eftersom de vädjar om hjälp och får hjälp. Tack vare hjälpen går det bra för dem.

2. Det kan gå bra vid vissa tidpunkter och mindre bra vid andra tidpunkter.

Det gick ju exempelvis jättebra för Ukraina när de körde sin stora motoffensiv under september. Då återerövrade Ukraina enorma landytor från Ryssland och befriade Charkiv. Det gick till och med så bra att många rysstroll försvann från internet och pro-ryska bloggare grät.

Du överanalyserar mig nog. Jag menade bara att artiklarna säger emot varandra - inte sällan direkt ligger dom direkt efter varandra - i t ex Aftonbladet är ett bra exempel.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Exakt och i nästa artikel så ramlar ryska armén ihop av sig självt enligt Aftonbladet. Det var det jag menade med bordeline-rapportering.
Aftonbladet?
Får du dina nyheter från en kvällsblaska?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Skulle säga tvärtom. Vill man visa supermaktsambitioner så skulle man nog snarast krossa motståndet så kvickt som möjligt. Som USA gjorde i Irak och Afghanistan där de krossade militären på några få dagar (sedan lyckades man aldrig komma till rätta med taliban- och milismotståndet, men armén gjorda man ju hackebiff av på närmast nolltid).

1. Irak och Afghanistan räknas knappt. Afghanistan var inte en stat innan kriget men kanske blir det nu beroende på hur Talibanerna agerar.

1.1. Irak var någon form av skämt innan Irakkriget och är nuförtiden bara en delad stat, delvis kontrollerad av USA, delvis kontrollerad av Iran, men också med kontroll från Turkiet, Syrien, Kurderna, Saudiarabien och Kuwait m.m.

1.2. Vissa kanske glömt saken men Irak hade låneproblem innan Kuwaitkriget och %-sanktioner efter Kuwaitkriget -dvs. att de behövde betala "hubba" 50% på varje exporterat oljefat för att få importera ickemilitära prylar eller sälja oljefaten på marknaden. Det är lite "specialskatt" så att säga. Irak hade 50st tillräckligt acceptabelt moderna kortdistans luftvärnspjäser i Irakkriget. I övrigt junk.

2. Ryssarna har redan krossat Ukrainas strategiska försvar. Det som finns kvar är inte direkt imponerande. Ukraina och Irak har dock en hel del gemensamt bortsett ifrån att Ukraina hade en av världens största och billigaste lågpris vapenfabriker innan kriget. Som alla förstår vill ingen att den återuppbyggs, egentligen (på natten när de drömmer önskedrömmar).

Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Men nu är Ryssland på väg att evakuera en stad i Ryssland för att den riskerar att falla i fiendens händer. Det måste väl ändå ses som lite av ett nederlag?

1. Har du hört ordet artilleri och missilartilleri någon gång?

1.1. Det är alltså en legal skyldighet att evakuera civila när kriget kommer. Det är inte bara "krigets lagar" utan även normala civila lagar.

2. Titta en bild på Stalingrad 1.0 https://www.nationalww2museum.org/sites/default/files/styles/wide_large/public/2022-09/image9-47.jpeg?h=83b33b6e

3. Förövrigt borde det här vara allmänkunskap, men Sovjet vann slaget om Stalingrad.

Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
det är bra att du har en positiv realistisk (?) syn på det som sker 😄

1. En vanlig svensk flodbåt/kajak-big för pimpelfiske kan ta 2+6 passagerare tor på 5 minuter inkl. flytvästpåsättning och lugn och ro. Det blir ca. 72 personer i timmen. 864 på en halvdag eller 1728 personer per dygn.

1.1. Det är med andra ord ingen match att utföra evakueringen.

2. Min främsta merit är tf. batchef, 1K elitsoldater. Min näst bästa merit är krigsfältslogistik. Som du kanske förstår skrattar jag bara åt påståenden på flashback och i svensk media.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja men visst. Förlusten av Kherson är rena segern för Ryssland.

Mästare på krigföring

1. Se ovan. Och återigen, Sovjet vann slaget om Stalingrad och det handlade inte om General Winter även om General Winter var mycket skicklig på att förstöra de instängdas stridsvärden och fysiska hälsa.

2. Bye-bye
Citera
2022-10-19, 14:48
Medlem
Innerfittefetts avatar
Om det nu blir tvångsmobilisering av män i de ockuperade områdena så sänker ju sig Putin till afrikansk negernivå.

Snacka om att han gör bort sig rejält inför den civiliserade världen.

Tur för honom att hans enda kompisar kommer från jordens 3 värsta rövhålsländerna....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Med iranska moppedrönare ska ryssen bringa Ukraina på knä haha!! Övriga världen gapskrattar ju och undrar vad fan som har hänt med Ryssland?

Skulle det inte vara möjligt för Ukraina att skicka upp lite ballonger med nät emellan typ gamla tiders flygförsvar för att "fiska" lite moppedrönare?

Hade varit kul om de kunde fånga in dem o programmera om dem.

Eller de kunde köra ifatt med egna drönare med diverse snöre (ev m krok) under som fastnar i propellern hos moppedrönaren.

Då har man genast en ny sport m både nät- o spöfiske.
Citera
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Som Melange skriver så hjälper vi även oss själva genom att låta Ukraina döda ryska soldater och förstöra Rysslands vapen och ammunition i massiva mängder i Ukraina. Oavsett hur konflikten slutar, så kommer Ryssland att vara kraftigt försvagat efter detta.

Med tiden så kan Ryssland rusta upp igen. Men det gör ju vi också. Inte bara Sverige utan hela väst.

Nu vet vi att Ryssland utgör en dödlig fara mot väst. Och vi kommer att rusta upp oss efter det.

På vilket sätt hjälper vi oss själva genom detta, du menar att Ryssland skulle anfalla Sverige? Det finns ingenting som tyder på det. Eller jo, om vi fortsätter ösa pengar och vapen till Ukraina - som du föreslår - så ökar kanske sannolikheten något. Sverige har varit neutrala hur länge som helst utan att det blivit några problem med Ryssland.
Citera
2022-10-19, 14:49
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Behöver de inte fortsatt mer resurser om de ska fortsatt ha ett övertag?
Hur du tolkar artiklar i media får såklart stå för dig, men många verkar ha lätt att snedvinkla det man läser.

Exakt, det är så jag har tolkat t ex Aftonbladet. I ena artikeln så ramlar ryska armén ihop av sig själv, och under den artikeln så är det en video på att Z behöver mer stöd. Men då vet jag hur du och vissa andra tolkar, och ja jag står fast vid hur jag tolkat. Att du lägger ihop det på det sättet är inte hur jag uppfattat hur media lagt fram det.
Citera
2022-10-19, 14:50
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Från Gregg's fb. De ryZZka terroristerna planerar spränga dammen

Ryzzarna har börjat avtappa Kahovka resorvoaren på vatten. Det kan bara betyda en sak, man kommer att spränga den. När man nu gör såhär så blir floden så ström vid Kherson att de inte kan ta sig över floden ens med båtar, dessutom kommer Krims vattenförsörjning att avbrytas. Nu vet nog orcernas högra hand inte vad den vänstra gör. Tack och lov att Gammalsvenskby är uppströms och inte nedströms
Om det skulle stämma kan man ju verkligen snacka om att skjuta sig själv i foten!
Citera
2022-10-19, 14:50
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Från Gregg's fb. De ryZZka terroristerna planerar spränga dammen

Ryzzarna har börjat avtappa Kahovka resorvoaren på vatten. Det kan bara betyda en sak, man kommer att spränga den. När man nu gör såhär så blir floden så ström vid Kherson att de inte kan ta sig över floden ens med båtar, dessutom kommer Krims vattenförsörjning att avbrytas. Nu vet nog orcernas högra hand inte vad den vänstra gör. Tack och lov att Gammalsvenskby är uppströms och inte nedströms
Låter som 1941 års order från Kreml för att stoppa Tyskarna:
https://twitter.com/Liveuamap/status/1515013948462223365?t=SifvUdbFuepi_MeeS6byEg&s=19
Senast redigerad av Taggad 2022-10-19 kl. 14:55.
Citera
2022-10-19, 14:51
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Aftonbladet?
Får du dina nyheter från en kvällsblaska?

Jag läser från olika nyhetskällor, jag tog ett exempel där bordeline-rapportering sker. Det är fortfarande en av Sveriges största tidningar, eller har det förändrats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in