Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-17, 14:46
  #145
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zengo
Hur översätter man resultaten från WAIS?

Det är fyra olika iQ-test i ett, Verbal, Perception, Snabbhet och Arbetsminne. Medelvärdet i IQ-test är strax öven 100, ytterst få personer får över 130 eller under 70 i ett IQ-test.

Autistiska personer har lägre perceptuell-iq men kan ha normalt eller högre i övriga, personer med ADHD har lägre snabbhet och minne men kan ha högre verbal eller perceptuell. Skulle man slå ihop de fyra testen och räkna ut medel så kan en Autist och en med ADHD få samma nummer, därför är det viktigt att man inte gör det. Se på de fyra delarna i ett WAIS-test separat då de mäter väldigt olika färdigheter.

Kortfattat så mäter man:
1. Ordförståelse, allmänbildning
2. Logisk förmåga, fantasi
3. Snabbhet
4. Hur mycket man klarar av på en gång

Har man svårigheter att läsa och sammanfatta en wikipediaartikel så är troligtvis någon av de fyra lite lägre, men oroa dig inte för det du kanske är skitbra på något annat?
Citera
2022-10-17, 21:24
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Rocca
Det är fyra olika iQ-test i ett, Verbal, Perception, Snabbhet och Arbetsminne. Medelvärdet i IQ-test är strax öven 100, ytterst få personer får över 130 eller under 70 i ett IQ-test.

Autistiska personer har lägre perceptuell-iq men kan ha normalt eller högre i övriga, personer med ADHD har lägre snabbhet och minne men kan ha högre verbal eller perceptuell. Skulle man slå ihop de fyra testen och räkna ut medel så kan en Autist och en med ADHD få samma nummer, därför är det viktigt att man inte gör det. Se på de fyra delarna i ett WAIS-test separat då de mäter väldigt olika färdigheter.

Kortfattat så mäter man:
1. Ordförståelse, allmänbildning
2. Logisk förmåga, fantasi
3. Snabbhet
4. Hur mycket man klarar av på en gång

Har man svårigheter att läsa och sammanfatta en wikipediaartikel så är troligtvis någon av de fyra lite lägre, men oroa dig inte för det du kanske är skitbra på något annat?


Har bla ADHD. Hade skithögt på logik men att hålla fler bollar i luften var inte så bra. Det var därför jag var nyfiken. För man kan väl inte översätta poängen direkt? Att 100 poäng på testet är 100 i IQ eller vad man nu mäter?

Mitt arbetsminne var kaotiskt. Mindes alla delar men inte i rätt ordning.
Citera
2022-10-17, 23:04
  #147
Medlem
det har bara fördelar med hög iq, ju högre desto fördelaktigare
Citera
2022-10-17, 23:16
  #148
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zengo
Mitt arbetsminne var kaotiskt. Mindes alla delar men inte i rätt ordning.

Samma här!

Jag genomförde nyligen en utredning och fick verbal 107, perception 126, snabbhet 101 och minne 94.
Också ADHD
Citera
2022-10-17, 23:23
  #149
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zengo
För man kan väl inte översätta poängen direkt? Att 100 poäng på testet är 100 i IQ eller vad man nu mäter?

Jo så fick jag det förklarat för mig när jag fick resultatet. Men det är såklart noga att poängterar vilket test man menar om man pratar om det med någon.
Citera
2022-10-17, 23:37
  #150
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Jag är fruktansvärt snabblärd samt utvecklar/optimerar mitt tillvägagångssätt i stort sett allt jag gör.

På en arbetsplats där man är ny så har folk mycket svårt att acceptera att den nyanställde har halverat tidsåtgången för ett arbetsmoment redan efter en vecka. Eller lärt sig det "avancerade datorprogrammet" på en månad, något som brukar ta över ett år för andra.

Och eftersom dom varken har förmågan att utvecklas i samma takt eller besitter samma kvalitetstänk som en själv så blir det genast misstänksamhet och visknkngar om fusk osv.

Så, jag lider mest i arbetslivet.

Maskning är självförsvar.
Vem tror du att du gynnar genom att driva upp arbetstempot? Dina kollegor planerar att vara kvar där ett tag medans du hoppar runt från arbetsplats till arbetsplats och blir bittrare för varje gång.
Citera
2022-10-17, 23:46
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Rocca
Maskning är självförsvar.
Vem tror du att du gynnar genom att driva upp arbetstempot? Dina kollegor planerar att vara kvar där ett tag medans du hoppar runt från arbetsplats till arbetsplats och blir bittrare för varje gång.

det är skillnad på att hoppa upp och att hoppa sidledes. det förstnämnda kan inte göras fort nog.
Citera
2022-10-18, 13:00
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Rocca
Jo så fick jag det förklarat för mig när jag fick resultatet. Men det är såklart noga att poängterar vilket test man menar om man pratar om det med någon.


Intressant. Tack så mycket
Citera
2022-10-18, 20:58
  #153
Medlem
IngvarKarlssons avatar
Många i den här tråden verkar blanda ihop IQ och minne. Förmågan att minnas information som en läst/hört är inte detsamma som intelligens som mer handlar om problemlösning. Dock underlättas ofta problemlösning om en har mer information kring problemet att jobba med.
Citera
2022-11-17, 19:55
  #154
Medlem
DiscoInferno9s avatar
Halloj!

Fick 133 på MENSA Norges IQ-test och har nu skummat igenom trådet lite. Har någon en bra hemsida man kan göra detta "WAIS"-testet på? Hittar det på illustrerad vetenskap men behöver knappa in email och namn för det; inte jättesugen!
Citera
2022-11-18, 13:58
  #155
Medlem
Aleit77s avatar
Det är ensamt.
Citera
2022-11-18, 14:21
  #156
Medlem
IngvarKarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiscoInferno9
Halloj!

Fick 133 på MENSA Norges IQ-test och har nu skummat igenom trådet lite. Har någon en bra hemsida man kan göra detta "WAIS"-testet på? Hittar det på illustrerad vetenskap men behöver knappa in email och namn för det; inte jättesugen!

Ett WAIS-test ges av någon som är utbildad på detta tex en psykolog. Detta är viktigt då interaktionen mellan testare och den testade bidrar till tolkningen av resultatet. Psykologisk kunskap och kunskap om själva testet behövs också för att tolka testet korrekt. Går kanske att ordna via något privat vårdföretag?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback