2022-10-16, 09:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Ryssland har ju lyckats med sin specialoperation. Dom tog ukrainska oblaster eller vad det heter och gjorde dom till ryska. Nu krigar ju ryssen endast för att jävlas

De lyckades inte med att ta DPR/LPR. Sloviansk framför allt, är ett mål de ännu inte har tagit. Om de tar Sloviansk (lär inte hända inom 3 månader) så har du rätt rent landmässigt.
Citera
2022-10-16, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Detta samt påstående att Kina uppmanat sina medborgare att lämna landet (obekräftat). Vad är på gång?

Även om Ryssland har 300.000 nya rekryter så innebär knappast att de kan gå in i Kiev och hålla staden. Antalet är förmodligen för litet för detta, eftersom de måste ha trupper även i Donbass och Kherson-området. Det man inte lyckades med i vintras och våras med 200 000 soldater som varav flera var yrkessoldater lär ju inte funka nu med sämre utrustade och utbildade soldater.

Kommer bombningarna av ukrainska städer att öka kraftigt eller vad är syftet med Kazakstans och Kinas åtgärder annars.

De droppar kanske lite taktiska för att tömma staden på civila först och sedan går in och annekterar
Citera
2022-10-16, 09:04
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Kan även nämna att en bekant som arbetar i Indien med olika typer av geopolitiska analyser nämnde för mig för några dagar sedan att opinionen har svängt rätt rejält till nackdel för Putin de senaste månaderna. Det är trots en lång historia med ryska samarbeten på olika plan.

Intressant, länka. Google translate fixar hindi.
Citera
2022-10-16, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Detta samt påstående att Kina uppmanat sina medborgare att lämna landet (obekräftat). Vad är på gång?

Även om Ryssland har 300.000 nya rekryter så innebär knappast att de kan gå in i Kiev och hålla staden. Antalet är förmodligen för litet för detta, eftersom de måste ha trupper även i Donbass och Kherson-området. Det man inte lyckades med i vintras och våras med 200 000 soldater som varav flera var yrkessoldater lär ju inte funka nu med sämre utrustade och utbildade soldater.

Kommer bombningarna av ukrainska städer att öka kraftigt eller vad är syftet med Kazakstans och Kinas åtgärder annars.

Jag tror det kommer bli anfall från belarus, och blir det med taktiska via flyg så kommer nog Nato upprätta flygförbudszon över ukraina, sedan återstår att se vad som händer.

Någon som vet mer om vilka militära rörelser som skett i belarus ?
Citera
2022-10-16, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Jag tror det kommer bli anfall från belarus, och blir det med taktiska via flyg så kommer nog Nato upprätta flygförbudszon över ukraina, sedan återstår att se vad som händer.

Någon som vet mer om vilka militära rörelser som skett i belarus ?

Inte ännu alla fall. Ryssarna har flyttat stridsvagnar och ammunition där i från. Troligen beror de ryska trupprörelserna av fyra skäl

1 Ingen plats i Ryssland för mobiliserade trupper - Hus mm saknas. Jag gissar att Vitryssland har byggnader efter sovjettiden. Landet har en liten arme

2 Vitrysslands president nervös när han blir av bang bang i form av stridsvagnar så han vill ha skydd, om det blir ett uppror

3 Det passar Putin att kunna vakta Vitrysslands president

4 Det tvingar Ukraina att ha trupper vid gränsen i stället för att använda dem i offensiver.

4
Citera
2022-10-16, 09:18
Medlem
Imnshos avatar
Jag nominerar Putin som den mest misslyckade diktatorn på 100 år. Och det med god marginal.

Har någon diktator på kort tid lyckats pissa bort sitt land så kapitalt som Mad Vlad? Hitler hade i varje fall lyckats rusta upp sin styrkor innan han försökte på den övermäktiga uppgiften att erövra Europa.

Mao hade lite pli och hjärntvätt på sin befolkning innan han gick in i det tokiga experimentet med kulturrevolutionen.

Finns säkert nån sopa som Idi Amin eller Goddamn Hussein som kan konkurrera, men den enda som överträffar Putin i galenskap är väl snubben som ledde Jonestown-sekten.

Stor tragikomik i den annalkande ryska vintern. Fullt ös in i fattigdomen för det råvarurika jättekonglomeratet Ryssland!!

Spasiba, Tsar Vladimir!
Citera
2022-10-16, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Inte ännu alla fall. Ryssarna har flyttat stridsvagnar och ammunition där i från. Troligen beror de ryska trupprörelserna av fyra skäl

1 Ingen plats i Ryssland för mobiliserade trupper - Hus mm saknas. Jag gissar att Vitryssland har byggnader efter sovjettiden. Landet har en liten arme

2 Vitrysslands president nervös när han blir av bang bang i form av stridsvagnar så han vill ha skydd, om det blir ett uppror

3 Det passar Putin att kunna vakta Vitrysslands president

4 Det tvingar Ukraina att ha trupper vid gränsen i stället för att använda dem i offensiver.

4

Just det där med platsbristen funderade jag också på angående de 11 bombplanen de flög upp till murmansk var det väl, eller har det framkommit annan anledning att de flyttade de ifrån ukrainska gränsen där de var placerade innan
Citera
2022-10-16, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De som dog i Belgorod var frivilliga soldater som själva utryckt en önskan att delta i strider mot Ukraina:

Så det var helt rätt att skjuta dem - på alla möjliga sätt. Det var inga tvångsmobiliserade.
Måste var något totalfel i huvudet om man frivilligt ansluter sig till Putins mördararmé. Eller så är det samhällets kriminella bottenskrap som ser chansen att få utöva sin hobby utomlands, att mörda, stjäla och våldta gamla damer och herrar i Ukraina.
Men ju sämre det går för ryssen med bl.a ökade förluster och ju mer ockuperat område Ukraina befriar desto större slitningar bland ryskt manskap misstänker jag. Ingen vet nog riktigt vad det är man slåss för i Ukraina, bara att man tvingats att delta.
Citera
2022-10-16, 09:35
Medlem
Citat:
Just det där med platsbristen funderade jag också på angående de 11 bombplanen de flög upp till murmansk var det väl, eller har det framkommit annan anledning att de flyttade de ifrån ukrainska gränsen där de var placerade innan

Flygplatsbrist vet jag inget om. Men det ryska strategiska bombflyget kan skjuta av missiler från långt inne från ryskt territorium. Nackdelen är att Ukraina får längre tid på sig att försvara sig emot missiler. Ukraina skjuter för närvarande ner 40-60 procent av alla kryssningsmissiler. Det är mycket bättre än i början av kriget. Deras kommunikation mellan early-warnings systemen och deras luftvärn och stridsflyg har blivit snabbare.

NATO kan nog relativt enkelt sätta upp en flygförbudszon i stora delar av Ukraina. Delvis för ryssarna flyger väldigt lite samt deras flygvapen verkar ha stora problem. Dock ökar risken för WWIII kraftigt. Varken NATO eller Ryssland har velat det hittils.

Kriget handlar om vilja och resurser. Ryssland har just nu mindre vilja men mer resurser. Vissa av deras resurser minskar dock andra ökar (mobilisering). Ukraina har vilja, men mindre resurser. Dock ökar deras resurser.

Ukraina får mycket stör från USA inte bara fysiska saker utan även kunskaper. USA är det enda landet, möjligen även England och Frankrike, som har kunskapen att leda stora operationer. Ryssarna har det inte.
Citera
2022-10-16, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Flygplatsbrist vet jag inget om. Men det ryska strategiska bombflyget kan skjuta av missiler från långt inne från ryskt territorium. Nackdelen är att Ukraina får längre tid på sig att försvara sig emot missiler. Ukraina skjuter för närvarande ner 40-60 procent av alla kryssningsmissiler. Det är mycket bättre än i början av kriget. Deras kommunikation mellan early-warnings systemen och deras luftvärn och stridsflyg har blivit snabbare.

NATO kan nog relativt enkelt sätta upp en flygförbudszon i stora delar av Ukraina. Delvis för ryssarna flyger väldigt lite samt deras flygvapen verkar ha stora problem. Dock ökar risken för WWIII kraftigt. Varken NATO eller Ryssland har velat det hittils.

Kriget handlar om vilja och resurser. Ryssland har just nu mindre vilja men mer resurser. Vissa av deras resurser minskar dock andra ökar (mobilisering). Ukraina har vilja, men mindre resurser. Dock ökar deras resurser.

Ukraina får mycket stör från USA inte bara fysiska saker utan även kunskaper. USA är det enda landet, möjligen även England och Frankrike, som har kunskapen att leda stora operationer. Ryssarna har det inte.

Tack för dina svar, gissningsvis vet man väl exakt var varje missil som skjuts kommer ifrån och om det skulle vara någon form av massförstörelsevapen den bär på så lär det komma svar från Nato, eller blir det inte det om missiler kommer inifrån ryssland?
Antagligen avlossas sådant från ubåt och att man då klarar sig undan.
Citera
2022-10-16, 09:52
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
En flygförbudszon innebär att Nato skulle skjuta ner ryskt stridsflyg och ryska missiler i ukrainskt luftrum. Det innebär då att Nato skulle blanda sig i kriget, och Putin har ju hotat med atombomber om någon blandar sig i.
Jag har därför svårt att se att Nato skulle upprätta en flygförbudszon innan man själva är delaktiga i kriget. Vad är dina tankar?
Citera
2022-10-16, 10:01
Medlem
Kina går ut i olika medier och ber alla sina medborgare att omedelbart lämna Ukraina. Det är fösta gången dom officiellt gör detta sedan kriget började. Något stort på gång dom vet kommer hända?

Källor: China daily och Hal turner radioshow

https://www.bitchute.com/video/xHpH4UsA01fI/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in