Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-15, 12:49
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Du kan relativisera precis hur mycket du vill. Att det är splittring i Europa eller USA är ärligt talat skitsnack. Jag tror inte Europa och USA har varit lika enade om någonting sedan andra världskriget. 70% av amerikaner vill tex inför flygförbudzon över Ukraina. Om konflikten drar ut på tiden kanske detta ändras men Ryssland kommer vara en rykande sopptipp innan opinionen i väst svänger. Det absolut största fiaskot för Putin är möjligen på den globala nivån.

Jag är chockad över hur inkompetenta Ryssland är. Ryska flygvapnet har inte lyckats uppnå luftherravälde över Ukraina på 8 månader. Detta mot ett flygvapen som redan innan kriget var minimalt. Ryssland har dokumenterade förluster på över 1,000 stridsvagnar mot Ukraina. Ukrainas försvarsmakt har erövrat mer fordon från Ryssland än dom själva förlorat. Detta enligt hyfsat objektiva bedömare. Och nu efter 8 månader så tvingar Ryssland genomföra mobilisering för att stå emot ukrainska motanfall. Är det något av detta som du menar är propaganda? Ryssland har inte uppnått något av dom mål med kriget som Putin deklarerade i sitt tal innan utbrottet. Det finns väldigt lite som talar för att han är på väg att uppnå det heller.

Kan du länka Putins tal där han deklarerar dessa mål Ryssland misslyckats med? Jag kan naturligtvis missat något.

Minns du ”trafikstockningen” av ryska fordon på väg till Kiev? Varför bombades aldrig denna sönder och samman om ryssarna ej hade luftherravälde?

Splittring i Europa är det, se på Ungern, Serbien och Turkiet. Sen har protester i tex Tyskland redan startat.
Citera
2022-10-15, 13:34
  #26
Medlem
infidels avatar
Den här försvarslinjen är mest till för att stoppa ukrainanas framgångsrika räder med bepansrade humvees, området har varit så dränerat på ryska och donbassiska soldater och stridsfordon att NATO-ledda kravalleritrupper beståendes av NATO-officerare (amerikanska PMC) och ukrainsk kanonmat i humvees kunnat bedriva manöverkrigföring där med nästintill ingen utrustning. De ryska styrkorna har blivit skickade till andra frontområden.

Ironiskt nog är det för sådana här eskapader som hjulfordon lämpar sig, dvs manöverkrigföring mot en motståndare som i stort sett inte är närvarande (*). En BMP-2 kan mula 10 humvees utan större ansträngning och utan att 12.7 mm kulsprutan på humveen kan göra skada på den.

* Det är ungefär det här kolonialkrigföring går ut på och den svenska krigsmakten har gått all in på detta med aborter som ARCHER.
Citera
2022-10-15, 14:06
  #27
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkamera
Pansarhinder finns det fortfarande synliga vid Skånes kuster och vid gränsen till Norge. Det var populärt med pansarhinder under Andra världskriget.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Drakt%C3%A4nder

Ryssland bygger en ny linje i Luhansk.
https://twitter.com/COUPSURE/status/...IR-jdq-cg&s=19

Man kan se två rader med draktänder, en pansargrav och därefter skyttegrav längst bak. Förmodligen mineras det vid draktänderna.

Jag har inte skådat pansarhinder av detta slag sedan just Andra världskriget. Är detta någonting som kommer bli en framgångssaga för Ryssland? Kommer vi få se betongvärn mellan gravarna? Och hur kommer Ukraina att agera? Gå runt? Minormar genom? Artilleri med luftbrisader?

Hur lång kommer linjen att bli och kommer linjen bli ett turistmål väl värd att bevara?

Det är klart att den begränsar Ukrainas rörelsefrihet i något - det blir t ex svårare att infiltrera med lättare förband - men att få genombrott är inga problem: Förbekämpning av ryska logistikpunkter och artillerigrupperingar, hamra på ett avsnitt med artilleri och sedan bryta igenom det med en pansarkil för att kunna ta nyckelterräng långt bakom linjen.
Citera
2022-10-15, 14:25
  #28
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Kan du länka Putins tal där han deklarerar dessa mål Ryssland misslyckats med? Jag kan naturligtvis missat något.

Minns du ”trafikstockningen” av ryska fordon på väg till Kiev? Varför bombades aldrig denna sönder och samman om ryssarna ej hade luftherravälde?

Splittring i Europa är det, se på Ungern, Serbien och Turkiet. Sen har protester i tex Tyskland redan startat.

https://youtu.be/Sr1ANMIxmf8

Där har du hela Putins tal inför starten av invasionen. Dom uttalade målen är:
1. Avnazifiering av Ukraina - får tolkas som avsätta nuvarande ledning och nån form av allmän utrensning/folkmord av alla som motsätter sig ryska intressen
2. Avmilitarisering av Ukraina - får tolkas som att man vill slå Ukrainas försvarsmakt
3. Skydda DPR och LPR - får tolkas som annektering av dessa områden.

Inget av detta har man hittills uppnått.

Jag minns kompetensparaden av pansar och rosgardia utanför Kiev. Hur gick det med den? Den bombades inte men utsattes för rullande eldöverfall tills den smält bort. Att Ryssland lyckats skydda trupp i delar av landet betyder inte att dom har luftherravälde. Driver du med mig? Du är medveten om att Ukraina senaste veckorna genomfört attack uppdrag mot rysk trupp regelbundet? Du vet att ryskt flyg har slutat flyga annat än i omedelbar fronten för att dom blir nedskjutna? Hur har dom luftherravälde över Ukraina då? Detta är det största misslyckandet.

Turkiet, Ungern och Serbien. Skönt gäng! Ja det finns protester i Tyskland, har det påverkat politiken nämnvärt? Nej
Citera
2022-10-15, 14:33
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Ukraina kommer blåsa rakt igenom om de vill.
Hittills har Ukraina inte blåst igenom ryssens försvar på ett enda ställe där ryssen haft tillräckligt mycket folk. Lägg till såna här försvarsverk i ekvationen och ryssen kommer att kunna hålla vunnen mark (Donbass) med betydligt mindre trupp än vad de använder nu.
Donbass är numera ryskt; detta faktum har bara inte sjunkit in hos folk än.
Citera
2022-10-15, 15:05
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
https://youtu.be/Sr1ANMIxmf8

Där har du hela Putins tal inför starten av invasionen. Dom uttalade målen är:
1. Avnazifiering av Ukraina - får tolkas som avsätta nuvarande ledning och nån form av allmän utrensning/folkmord av alla som motsätter sig ryska intressen
2. Avmilitarisering av Ukraina - får tolkas som att man vill slå Ukrainas försvarsmakt
3. Skydda DPR och LPR - får tolkas som annektering av dessa områden.

Inget av detta har man hittills uppnått.

Jag minns kompetensparaden av pansar och rosgardia utanför Kiev. Hur gick det med den? Den bombades inte men utsattes för rullande eldöverfall tills den smält bort. Att Ryssland lyckats skydda trupp i delar av landet betyder inte att dom har luftherravälde. Driver du med mig? Du är medveten om att Ukraina senaste veckorna genomfört attack uppdrag mot rysk trupp regelbundet? Du vet att ryskt flyg har slutat flyga annat än i omedelbar fronten för att dom blir nedskjutna? Hur har dom luftherravälde över Ukraina då? Detta är det största misslyckandet.

Turkiet, Ungern och Serbien. Skönt gäng! Ja det finns protester i Tyskland, har det påverkat politiken nämnvärt? Nej

1. Där har man väl gjort framsteg? De har ju typ utplånat nynazistiska ”Azovbataljonen”

2. Där har ju invasionen haft motsatt effekt 😂🤣 ja ingen kan bestrida att Ukraina förmodligen har mer militär materiel än någonsin nu. Så helt korrekt misslyckat än så länge.

3. Är ju precis det de håller på med, de har tagit över nästan hela områdena och håller på att fortifikatiera det samt sätta in en garnison på 300000 man.

Smälte konvojen bort? Den återvände väl till Belarus? Trots att media sa att den skulle bombas sönder och samman så fick vi aldrig se att så skedde, jag kan naturligtvis missat detta, har du några uppgifter om det?

Ja jag håller med om att det är ett cpigt gäng (Ungern, Turkiet, Serbien) men ändå, sprickan är där, och frågan är om italienarna är så sugna på att släppa rysk gas som de är sjukt beroende av. Jag tycker nog ryssarna spelar sina kort väl här, men vi får se i vår hur det spelar ut sig såklart. Men att EU och USA står helt enade och backar Ukraina 100% om ett, två år tvivlar jag på.
Citera
2022-10-15, 15:18
  #31
Medlem
Går det inte blåsa bort dom med en moab? Ukraina skulle väl få moderna flygplan snart
Citera
2022-10-15, 17:01
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Den här försvarslinjen är mest till för att stoppa ukrainanas framgångsrika räder med bepansrade humvees, området har varit så dränerat på ryska och donbassiska soldater och stridsfordon att NATO-ledda kravalleritrupper beståendes av NATO-officerare (amerikanska PMC) och ukrainsk kanonmat i humvees kunnat bedriva manöverkrigföring där med nästintill ingen utrustning. De ryska styrkorna har blivit skickade till andra frontområden.

Ironiskt nog är det för sådana här eskapader som hjulfordon lämpar sig, dvs manöverkrigföring mot en motståndare som i stort sett inte är närvarande (*). En BMP-2 kan mula 10 humvees utan större ansträngning och utan att 12.7 mm kulsprutan på humveen kan göra skada på den.

* Det är ungefär det här kolonialkrigföring går ut på och den svenska krigsmakten har gått all in på detta med aborter som ARCHER.

I det stora hela korrekt iakttagelse. Det visar den ryska inkompetensen att de inte ens kan stoppa den typen av krigföring. Ryssarna har varit så usla tekniskt, taktiskt, operationellt samt strategiskt att ett gäng hillbillies i jeepar med kulsprutor kunna rensa stora områden...

Med en någorlunda kompetent krigsmakt hade dessa rörliga förband skjutits sönder och samman på nån vecka. Tänk att den ryska krigsmakten får stryk av jeepar (ja, ett väldigt grovt generaliserande men roligt ändå)
Citera
2022-10-15, 17:08
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
1. Där har man väl gjort framsteg? De har ju typ utplånat nynazistiska ”Azovbataljonen”

2. Där har ju invasionen haft motsatt effekt 😂🤣 ja ingen kan bestrida att Ukraina förmodligen har mer militär materiel än någonsin nu. Så helt korrekt misslyckat än så länge.

3. Är ju precis det de håller på med, de har tagit över nästan hela områdena och håller på att fortifikatiera det samt sätta in en garnison på 300000 man.

Smälte konvojen bort? Den återvände väl till Belarus? Trots att media sa att den skulle bombas sönder och samman så fick vi aldrig se att så skedde, jag kan naturligtvis missat detta, har du några uppgifter om det?

Ja jag håller med om att det är ett cpigt gäng (Ungern, Turkiet, Serbien) men ändå, sprickan är där, och frågan är om italienarna är så sugna på att släppa rysk gas som de är sjukt beroende av. Jag tycker nog ryssarna spelar sina kort väl här, men vi får se i vår hur det spelar ut sig såklart. Men att EU och USA står helt enade och backar Ukraina 100% om ett, två år tvivlar jag på.

Azov är sargad men finns fortfarande. Delar av Azov strider även med Kraken enheten.

"Utbrytarrepublikerna" kommer återbördas till Ukraina innan mars 2023. Dina 300.000 man kommer utplånas långt innan dess. Det rör sig ju trots allt om medelålders ryska män utan utbildning. Det kanske tar tid att döda dem men inte mycket mer, något motstånd värt namnet kommer de inte kunna bjuda.

Om din konvoj smälte bort eller inte är faktiskt ointressant. Det intressanta är att detta monumentala klantangrepp misslyckades totalt och fick dra sig tillbaka med blodig stjärt.

Det bästa hade såklart varit om konvojen utplånats men nu blev det inte så. Det övergripande syftet för Ukraina uppnåddes dock helt klart, hotet mot Kiev upphörde.
Citera
2022-10-15, 17:15
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hwyte
Hittills har Ukraina inte blåst igenom ryssens försvar på ett enda ställe där ryssen haft tillräckligt mycket folk. Lägg till såna här försvarsverk i ekvationen och ryssen kommer att kunna hålla vunnen mark (Donbass) med betydligt mindre trupp än vad de använder nu.
Donbass är numera ryskt; detta faktum har bara inte sjunkit in hos folk än.

Självklart kan man inte blåsa rakt igenom om det finns en seriös bemanning. Men i krig så går man inte mot dessa ställen om man kan undvika det. Istället angriper man där motståndaren är svag, i alla fall om man är begåvad. Detta är Ukraina, inte som ryssen som angriper vid ex. Bakmut där de stångar sig blodiga med meningslösa frontalangrepp. Dessa har fortgått i några månader med exakt noll i taktisk eller strategisk framgång.

Ryssens fåniga försvarslinje är inte imponerande. Personalen som skall bemanna den (outbildade civilister) imponerar inte heller. Den ursprungliga ryska armen är slagen i grunden. Det finns knappt någon militär kompetens kvar. Det finns inte heller särskilt mycket modern materiel kvar.

Ukraina har kompetent personal som dessutom genomfört lyckade anfall och därigenom skaffat sig ytterligare bra erfarenhet och kompetens de möjligen saknade innan.

När leran fryst på framåt november/december så har Ukraina hunnit fylla på förråden, skaffa sig bra lägesbilder och fått sina styrkor på plats så kan de börja anfalla. Två rader med draktänder, lite taggtråd och en skyttegrav lär inte stoppa dem...
Citera
2022-10-15, 17:16
  #35
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
De håller ju precis på att mobilisera 300 000 soldater, för vad jag gissar detta ändamål, att försvara de nya landområdena.

Sen påstår ju alla att dessa är totalt inkompetenta, med bara någon veckas utbildning. Men jag utgår från att alla dessa 300 000 har gjort någon form av värnplikt, och det har ju även kommunicerats att personer med stridserfarenhet är de första som blir mobiliserade.
Att kalla in 300k personer, innebär detta per automatik 300k soldater mobiliserade?
(finns det utrustning? finns det passande befattningar till alla? har man användning för alla, finns det förband? klarar man av att transportera dessa förband till stridszonen?osv)

Även om svaret på dessa frågor är ja, så måste man göra något konstruktivt/destruktivt med denna människomassa.

Numerär överlägsenhet var kanske bra förr, men man kan inte nöja sig med att "räkna ihjäl" fienden idag.
Citera
2022-10-15, 17:31
  #36
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
I det stora hela korrekt iakttagelse. Det visar den ryska inkompetensen att de inte ens kan stoppa den typen av krigföring. Ryssarna har varit så usla tekniskt, taktiskt, operationellt samt strategiskt att ett gäng hillbillies i jeepar med kulsprutor kunna rensa stora områden...

Med en någorlunda kompetent krigsmakt hade dessa rörliga förband skjutits sönder och samman på nån vecka. Tänk att den ryska krigsmakten får stryk av jeepar (ja, ett väldigt grovt generaliserande men roligt ändå)

Detta var dock en engångshändelse eftersom den uppkom på grund av brist på personal på den ryska sidan. Det är nu åtgärdat i och med den delvisa mobiliseringen. Den här frontbefästningen är ett sätt att stoppa sådana räder samtidigt som man sparar på bemanningen jämfört med tidigare. Dvs ryssarna har kompetensutvecklat sig själva som reaktion på ett bakslag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback