2022-10-13, 12:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Har förbundet för övrigt slopat/lättat på kravet med munskydd? I Torsby i augusti (utomhus) var det
väldigt noga medan i Stockholm i tisdags (inomhus) syntes inte ett enda?

Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Var det ens förbundets idé? Känns mest något som Byström själv hittat på. Evenemanget i Tisdags var väl gemensamt med de andra idrotterna. Tror dessutom varken sponsorer eller Viaplay blivit så glada om de gått klädda i munblöjan.

Tror det var krav på flera snabbtester för att få var med vid upptaktsträffen. Tror inte det fanns något sådant krav i Torsby.
Citera
2022-10-13, 12:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Vad menas med ledare och vem skulle i sådana fall vara ledare i det svenska laget?

Tycker inte det är så svårt att förstå. Tänker mig att man kan vara en ledare i form av meriter och resultat (typ Björgen, Johaug eller Falla i norska laget eller Kalla i det svenska laget) eller att man är en naturlig ledare i en grupp. Tänker mig att i det svenska laget (och nu tänker jag mig alltså under tävlingssäsongen och inte nu under försäsongen är väl nödvändigt att tillägga med tanke på en del reaktioner på något annat jag kommenterade nyligen) så skulle Frida, Linn eller Maja eller kanske också Jonna kunna vara en sådan ledare (kanske också Ribom eller Dyvik).

När det gäller det norska laget tänker jag mig att de som är med nu har vant sig vid att någon annan har tagit på sig ledarrollen och nu när ingen av dem är med längre så finns det ingen naturlig ledartyp eller någon som vill ta på sig ledarrollen. Och därför kommer det norska laget inte fungera så bra kommande säsong (?).

För att förtydliga ytterligare: med ledare avser jag här en informell ledare i en grupp, i det här fallet i det norska respektive svenska landslaget (och alltså inte någon icke-aktiv som formellt sett har utsetts till att ansvara för vissa funktioner).
Citera
2022-10-13, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Tycker inte det är så svårt att förstå. Tänker mig att man kan vara en ledare i form av meriter och resultat (typ Björgen, Johaug eller Falla i norska laget eller Kalla i det svenska laget) eller att man är en naturlig ledare i en grupp. Tänker mig att i det svenska laget (och nu tänker jag mig alltså under tävlingssäsongen och inte nu under försäsongen är väl nödvändigt att tillägga med tanke på en del reaktioner på något annat jag kommenterade nyligen) så skulle Frida, Linn eller Maja eller kanske också Jonna kunna vara en sådan ledare (kanske också Ribom eller Dyvik).

När det gäller det norska laget tänker jag mig att de som är med nu har vant sig vid att någon annan har tagit på sig ledarrollen och nu när ingen av dem är med längre så finns det ingen naturlig ledartyp eller någon som vill ta på sig ledarrollen. Och därför kommer det norska laget inte fungera så bra kommande säsong (?).

För att förtydliga ytterligare: med ledare avser jag här en informell ledare i en grupp, i det här fallet i det norska respektive svenska landslaget (och alltså inte någon icke-aktiv som formellt sett har utsetts till att ansvara för vissa funktioner).
Det var just de två begreppen jag undrade över. Björgen var en naturlig ledare eftersom hon hade bägge. I svenska laget tänker jag att Linn Svahn skulle kunna bli det.

Kalla hade meriterna men tror inte hon var ledare på samma sätt som Björgen. Johaug hade visserligen meriterna, men känns inte alls som en ledare utan snarare på gränsen till en narcissistisk psykopat.
Citera
2022-10-13, 14:32
Medlem
Moa Ilar sägs vara lagmamma.

Dagens åkare präglas ju av individualism och kör sitt eget race, kan bäst själv gäller redan som 20-åring. Mer små vänskapskretsar med en inofficiell mentor än en stor grupp med tydlig ledare.
Citera
2022-10-13, 15:01
Medlem
ForzaLeons avatar
Hur laddar ni för skidsäsongen om ev Ryssland får vara med.

Ruttna ägg att kasta på dem?

Ja eller blir det som jag vattenballonger fyllda med grisblod.

Hoppas Ryssland får vara med, kommer bli en rolig säsong.
Citera
2022-10-13, 18:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Moa Ilar sägs vara lagmamma.

Dagens åkare präglas ju av individualism och kör sitt eget race, kan bäst själv gäller redan som 20-åring. Mer små vänskapskretsar med en inofficiell mentor än en stor grupp med tydlig ledare.

Fast då kan det ju vara viktigt om det finns en informell ledare som kan få ihop de olika vänskapskretsarna.
Citera
2022-10-13, 21:04
Medlem
Alkibiadess avatar
På frågan om någon stuckit under försäsongen så nämner Thomson att Ebba sett stark ut och att Emma (och Jonna) stuckit ut samt att Lundgren verkar vara på väg tillbaka till den nivån hon höll för några säsonger sedan. Samtidigt tar Hansson och Rosenberg för sig.
Citera
2022-10-13, 21:32
Medlem
Citat:
På frågan om någon stuckit under försäsongen så nämner Thomson att Ebba sett stark ut och att Emma (och Jonna) stuckit ut samt att Lundgren verkar vara på väg tillbaka till den nivån hon höll för några säsonger sedan. Samtidigt tar Hansson och Rosenberg för sig.
Det är väl ”hans” åkare. Falun åkarna verkar inte gilla honom
Citera
2022-10-13, 22:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Det är väl ”hans” åkare. Falun åkarna verkar inte gilla honom

Lundgren är väl inte "hans" åkare och Hansson är ju Falun-åkare numera. Och om det nu är så att några åkare inte gillar honom så behöver det inte betyda att han inte väljer att nämna dessa på grund av det.
Citera
2022-10-13, 22:23
Medlem
Citat:
Lundgren är väl inte "hans" åkare och Hansson är ju Falun-åkare numera. Och om det nu är så att några åkare inte gillar honom så behöver det inte betyda att han inte väljer att nämna dessa på grund av det.
Om åkare inte tränar så mycket med honom kan han inte bedöma deras nivå?
Citera
2022-10-13, 22:37
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Hur nån ser ut under försäsongen har väl otroligt svag koppling till hur det faktiskt kommer gå? Jag skulle spontant säga att tärningsslag eller att spå i kaffesump är nästan lika bra indikatorer. Att Moa L verkar vara på väg tillbaka tycker jag det finns gott om tecken på.
Annars är min reflektion att det finns sällsynt mycket frågetecken kring de svenska damerna, förmodligen för att potentialen känns större än nånsin förr:
Frida, fantastisk högstanivå men kommer hon pricka VM-formen och kommer hon höja lägstanivån?
Ebba, kommer hon studsa tillbaka från den lite sämre fjolårssäsongen eller fortsätter utvecklingen gå i fel rikting?
Jonna, kan hon nå samma höga nivå i både sprint och distans även denna vinter?
Emma, ska hon lyckas hålla sig frisk? (I så fall lär ju lägstanivån höjas)
Moa I, kommer hon kunna nå samma höga nivå och i så fall även kunna prestera på ett mästerskap?
Moa L, är hon tillbaka?
Anna Dyvik, är väl alltid ett frågetecken?
Johanna, kommer charmtrollet åter pricka VM-formen och därmed ta en medalj?
Moa H, kommer hon blomma ut och slå till med en pallplats i världscupen?
Louise, kommer hon orka längre in i säsongen?
Lovisa, i balans - räcker det till att utmana om VM-platserna? (Tror tyvärr hon lägger ribban för högt men vore ju oerhört kul om hon slog igenom)
Förstaårsseniorerna, kommer nån av dem slå igenom i världscup eller scan cup?
Linn, tidernas största frågetecken?
Maja däremot känns som att man vet var man har och Sofia H tvingas jag nog tyvärr ge upp hoppet om.
Citera
2022-10-13, 22:46
Moderator
Hjv9s avatar
Sundling, Ribom och Lundgren är väl de tre i damlandslaget som inte har haft några rapporterade skavanker i sommar, så att Thomson nämner just de tre är inte särskilt förvånande skulle jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in