Flashback bygger pepparkakshus!
2022-10-13, 07:13
Medlem
wwrs avatar
Bara i Sverige har vi tidigare haft flera genier som startade verksamheter som utvecklades till storföretag som placerade Sverige på världskartan. John Ericsson, LM Ericsson, Alfred Nobel är kända namn.

Vad man numera läser i tidningarna så går det ofta illa för utvecklingsprojekt. Musks SpaceX Starship har inte ens besökt rymden, efter ett otal förseningar. Nästan inget skrivs om Starlink, numera. Tesla hankar sig fram och säljer inte många fler bilar än Volvo, självkörningen går dåligt. Theranos blodtester visade sig vara en bluff och Holmes hamnade i domstol. Nokia rasade ihop eftersom man inte valt Googles globala operativsystem Android. Håkan Lans uppfann datormusen, färggrafiken i datorn och ett revolutionerande system för separation av flygtrafik, men verkade mest möta problem. Fermenta gick i putten.

Det verkar svårare än förr att genomföra stora utvecklingsprojekt. Stämmer det? Vad beror det på?

* Tekniken har utvecklats. Det fordras mer kunskap för att kunna utföra uppfinningar inom ett område.

* Ekonomin har globaliserats till storföretag. Start-ups köps upp och försvinner in i det globala maskineriet och läggs ibland ned eftersom de hotar pågående verksamheter. Det sägs i alla fall så.

* Ett globalt politiskt system skräms av skickliga uppfinnare och nystartade företag. Dessa placerar sina länder på världskartan. Starka länder hotar den globala världsordningen och motarbetas. Framgångsrika start-ups hotar alltså den globala världsordningen. Ett globalt system motarbetar lokala initiativ. Om man bygger ett nytt Sovjetunionen över världen så kommer Europa och världen att sluta som ett nytt Sovjet, dvs främst fokuserat på att slå ned konstruktiva initiativ som skulle hota makthavarna. Enda sättet att komma igång blir om EU delar ut gigantiska bidrag.

* Många start-ups grundas av vita gubbar. Feminism och invandring är starka krafter i västvärlden och projekt som framhåller vita gubbar kommer inte att skildras positivt i media eller mötas väl av byråkratin. När grupptillhörighet ställs i centrum kommer relationer och inte resultat att prioriteras.

Disclaimer
Jag har mest mött detta område i tidningarna så jag saknar detaljkunskaper. Men tendenser går ju att uppfatta den vägen. Det vore givetvis bra om eventuella detaljfel i inlägget korrigeras. Men jag hoppas att diskussionen inte fastnar på detaljer utan kan fokusera på det väsentliga, dvs om utvecklingsprojekt idag är svårare, och i så fall varför. Många exempel som både stöder och motsäger detta kan säkert ges.
Senast redigerad av wwr 2022-10-13 kl. 08:10.
Citera
2022-10-13, 09:25
Medlem
GanjaFarfars avatar
Att corporatocracyn köper upp dom flesta lovande startupsen så att dem blir "begravda" i storföretag är ju en stor anledning till att man inte ser detta lika ofta. Ett framsteg inom t.ex google eller meta blir inte lika "stort" för betraktaren som om det hade varit en liten startup som blev känt för det.
Citera
2022-10-13, 09:37
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Att corporatocracyn köper upp dom flesta lovande startupsen så att dem blir "begravda" i storföretag är ju en stor anledning till att man inte ser detta lika ofta. Ett framsteg inom t.ex google eller meta blir inte lika "stort" för betraktaren som om det hade varit en liten startup som blev känt för det.
Dels ter sig ett framsteg mindre när ett stort företag gör det. Men det kan också vara så att nya system hotar äldre och därför köps upp och läggs ned. Ett projekts framtid beror inte bara på dess egen kapacitet utan även på om det passar in i den globala maktbalansen. Lokala och nationella framsteg motarbetas intensivt.

Att ta upp konkurrensen med system som drivs av multinationella verkar mycket svårt.
Senast redigerad av wwr 2022-10-13 kl. 09:40.
Citera
2022-10-13, 09:42
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Dels ter sig ett framsteg mindre när ett stort företag gör det. Men det kan också vara så att nya system hotar äldre och därför köps upp och läggs ned. Ett projekts framtid beror inte bara på dess egen kapacitet utan även på om det passar in i den globala maktbalansen.

Att ta upp konkurrensen med system som drivs av multinationella verkar mycket svårt.

Visst är det så! Projekt som riskerar att hota maktbalansen köps upp och läggs antingen ner eller styrs om i "rätt" riktning. Förr eller senare lär dock den "fria" marknaden öppna upp igen och den rådande hegemonin brytas. Detta förutsätter ju dock att folk faktiskt inser vad det är som sker och man märker ju att fler och fler vaknar upp till den nakna verkligheten.
Citera
2022-10-13, 12:37
Medlem
wwrs avatar
Tyvärr verkar tråden gå i den riktning jag befarade.
Citat:
Det vore givetvis bra om eventuella detaljfel i [det första --ed] inlägget korrigeras. Men jag hoppas att diskussionen inte fastnar på detaljer utan kan fokusera på det väsentliga, dvs om utvecklingsprojekt idag är svårare [att genomföra --ed], och i så fall varför. Många exempel som både stöder och motsäger detta kan säkert ges.
Jag hoppas det kommer inlägg som fokuserar på trådens frågeställning istället för på detaljer i OP, dvs:

Är stora utvecklingsprojekt idag svårare att genomföra, i synnerhet som start-ups, och i så fall varför?

Har det blivit svårare att förverkliga bra idéer?

Som exempel kan ges:
Lägger t.ex. EU och de multinationella företagen en blöt filt över entreprenörer och start-ups genom sin stora ekonomiska och administrativa makt?
Hur många småföretag slogs/slås ut genom Corona lockdown, energikrisen och inflationen?
Vem gynnades av Corona recovery fund?
Men detta är som sagt bara exempel på frågeställningar. Jag hoppas det kommer inlägg som ser frågeställningen i stort och kanske kan ge ett eget svar.

(nu rasade mitt fasta Internet från en stor leverantör, igen)
Senast redigerad av wwr 2022-10-13 kl. 13:08.
Citera
2022-10-13, 13:33
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Tyvärr verkar tråden gå i den riktning jag befarade.

Jag hoppas det kommer inlägg som fokuserar på trådens frågeställning istället för på detaljer i OP, dvs:

Är stora utvecklingsprojekt idag svårare att genomföra, i synnerhet som start-ups, och i så fall varför?

Har det blivit svårare att förverkliga bra idéer?

Som exempel kan ges:
Lägger t.ex. EU och de multinationella företagen en blöt filt över entreprenörer och start-ups genom sin stora ekonomiska och administrativa makt?
Hur många småföretag slogs/slås ut genom Corona lockdown, energikrisen och inflationen?
Vem gynnades av Corona recovery fund?
Men detta är som sagt bara exempel på frågeställningar. Jag hoppas det kommer inlägg som ser frågeställningen i stort och kanske kan ge ett eget svar.

(nu rasade mitt fasta Internet från en stor leverantör, igen)

Dokumentären The patent scam vittnar om en av orsakerna till att det blivit svårare. Angående att riktningen i tråden inte gick åt samma håll som du avsåg får du nog ta en del av ansvaret för när du trycker in så mycket personliga uppfattningar i en frågeställning, som du byggt på hur du känner om vissa företag.
Citera
2022-10-14, 07:29
Medlem
Ökad byråkrati och en "icke gynnsam" nuvarande världsordning, plus att de lågt hängande frukterna inom teknik och vetenskap redan är plockade numera, det är svårt för en f.d. rivare att göra banbrytande framgångar och bli en internationell vetenskapsbaserad affärsmagnat. Vi kommer att se en stagnation fram tills det att tekniken på allvar utvecklar sig själv och inte är begränsad av det mänskliga intellektet.
Citera
2022-10-14, 08:27
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Ökad byråkrati och en "icke gynnsam" nuvarande världsordning, plus att de lågt hängande frukterna inom teknik och vetenskap redan är plockade numera, det är svårt för en f.d. rivare att göra banbrytande framgångar och bli en internationell vetenskapsbaserad affärsmagnat. Vi kommer att se en stagnation fram tills det att tekniken på allvar utvecklar sig själv och inte är begränsad av det mänskliga intellektet.

Fast när en AI ser så mycket hinder med byråkratiska regler för att uppnå ett mycket bättre resultat så kommer även en ganska korkad sådan dra slutsatsen att människor bara är ivägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in