Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-22, 10:01
  #2029
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturn88
Grejen är att jag gick på antidepressiva ca 4 mån sen o har slutat o jag tror garanterat jag kommer klara av lumpen och har ”drömt” om det. Kommer dem gå in i ens journal o se utan o fråga?
Kan jag bli antagen fast än mitt förflutna

Det räcker inte för dem att du har drömt om att göra lumpen. De fyller sina led med ungdomar de kan tvinga i fall det behövs.
Kan förstå din strävan då du verkar vara född 88, själv är jag 83a och det var skitkul upplevelse att göra lumpen på äldre dagar, muckade för lite drygt en månad sen. Jag kan inget om antidepressiva, men i försvaret hanterar man farlig utrustning regelbundet. Dessutom måste man göra det under stress och förhållanden man ALDRIG utsatts för tidigare. Bara en så enkel sak som att leva på kasern, klä sig enhetligt, ställa upp, få tider att lösa småsaker på, stress, noll friheter och minimalt med sätt att känna sig som individ...bara allt detta får alla att bli omskakade i början. Lägg då till all stress som det innebär att vara i fält och inte få sova lika mycket, sova obekvämt, gå på dass i skogen, stridsberedskap, stress med att resa/riva förläggning. Don't get me wrong, det är kul och omväxlande ibland också, men det är fan så mycket mer stressande än man från början tror. Plus att "Jag gillar att vara i skog och mark" inte förbereder en på att vara i fält särskilt mycket, det blir en total omställning.

Mycket snack där från min del, sorry 'bout that. Men ska jag gå på magkänslan så tror jag inte Försvaret är en bra fit för dig, och det kommer de nog att säga åt dig på mönstringen med.
Men men, skulle jag ha fel och du klarar av det och får en fantastisk karriär inom det militära, i så fall skulle jag vara den första att gratulera.
__________________
Senast redigerad av grumligtvatten 2022-09-22 kl. 10:47.
Citera
2022-10-12, 23:02
  #2030
Medlem
Är ute och tänker om man skulle kanske i framtiden ansöka till militären. Är inget jag känner att jag faktiskt vill göra, men är nyfiken på om möjligheten finns.

Sökt in vid ett tidigare tillfälle men jag var för ärlig vid psykologen och fick då inte utföra gmu även fast resterande resultat gav nästan högsta betyg.

I alla fall, har hört på ryktesvägar att du kan ansöka till GMU via högskolepoäng, och att detta på något vis ska förenkla rekryteringsprocessen. Är det någon som har någon aning om vad detta innebär? Har en officerarkompis i Arvidsjaur som nämnde detta, och att du behövde vad jag tror var 150hp för att kunna söka in, och på så vis hamna direkt på officersskolan eller dylikt.

Någon som hört något om detta överhuvudtaget?
Citera
2022-10-13, 09:21
  #2031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueknegare123
Är ute och tänker om man skulle kanske i framtiden ansöka till militären. Är inget jag känner att jag faktiskt vill göra, men är nyfiken på om möjligheten finns.

Sökt in vid ett tidigare tillfälle men jag var för ärlig vid psykologen och fick då inte utföra gmu även fast resterande resultat gav nästan högsta betyg.

I alla fall, har hört på ryktesvägar att du kan ansöka till GMU via högskolepoäng, och att detta på något vis ska förenkla rekryteringsprocessen. Är det någon som har någon aning om vad detta innebär? Har en officerarkompis i Arvidsjaur som nämnde detta, och att du behövde vad jag tror var 150hp för att kunna söka in, och på så vis hamna direkt på officersskolan eller dylikt.

Någon som hört något om detta överhuvudtaget?

Du tänker på SOFU - särskild officersutbildning.
180 hp behövs och då läser man en anpassad utbildning. Har man gjort grundutbildning så är det bra. Annars får man den också när man börjar på SOFU.

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/ut...cerutbildning/
Citera
2022-10-13, 10:48
  #2032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mammas-gamla-kille
Du tänker på SOFU - särskild officersutbildning.
180 hp behövs och då läser man en anpassad utbildning. Har man gjort grundutbildning så är det bra. Annars får man den också när man börjar på SOFU.

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/ut...cerutbildning/

Okej där ser man, tack för svaret.
Citera
2022-10-13, 10:50
  #2033
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturn88
Ska in på mönstring snart, när jag ansökte via total försvars plikten så svara jag som det var att jag haft depression osv och blev inte kallad såklart, men min vilja gjorde att jag sökte igen och då svara jag att jag inte haft några psykiska besvär och då blev jag intagen, min fråga är nu kommer dem kunna kolla igenom min andra ansökan samt min sjukhus journal?

Då jag vid min första ansökan fick underkänt då jag erkände till att jag rökte hasch en gång som ungdom frågade jag om detta skulle hindra några framtida försök också. Fick höra då att tidigare ansökningar och resultat inte är kopplade till några framtida ansökningar, så att detta inte skulle vara ett problem. Lät verkligen som att dom bara vill att du ska ljuga.
Citera
2022-10-13, 10:50
  #2034
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturn88
Grejen är att jag gick på antidepressiva ca 4 mån sen o har slutat o jag tror garanterat jag kommer klara av lumpen och har ”drömt” om det. Kommer dem gå in i ens journal o se utan o fråga?
Kan jag bli antagen fast än mitt förflutna
Tablettbehandlad psykisk ohälsa är vad jag vet inget problem. Fysisk sjukdom (som hindrar) är ett problem vad jag vet. Allvarliga suicidförsök är inte heller ett problem. Men du blir nog materialansvarig i gympasalen då.
Citera
2022-11-18, 11:44
  #2035
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueknegare123
Då jag vid min första ansökan fick underkänt då jag erkände till att jag rökte hasch en gång som ungdom frågade jag om detta skulle hindra några framtida försök också. Fick höra då att tidigare ansökningar och resultat inte är kopplade till några framtida ansökningar, så att detta inte skulle vara ett problem. Lät verkligen som att dom bara vill att du ska ljuga.

Detta är inte nödvändigtvis en diskvalificeringspunkt.
Citera
2022-12-11, 14:51
  #2036
Medlem
Pliktverket och prövningsverket…

Tjena!
Mönstrade för ett år sedan och gör just nu lumpen! Men nu har jag märkt hur grovt lurad jag blev på Pliktverket..

När jag mönstrade så fick jag en rad olika alternativ som jag kunde välja på då testerna var bättre än average.. bruden på Pliktverket frågade om jag hade några önskemål och berättade då att jag gärna ville göra något som skulle va lite grisigt.

Hon föreslog då för mig att bli sjukvårdssoldat, vilket hon beskrev det som en skyttesoldat fast med extra sjvutbildning. Tyckte att allt lät suveränt och att det skulle bli grymt kul! Problemet är bara det att jag blivit inkallad till förbandsplatsen, och inte nog med det så var det som lastbilschaufför med väldigt lätt sjukvårdsutbildning

Dethär betyder ju då att jag hamnar på trosskomp och har det extremt chill. Alltså alldeles för lungt. Trosskomp är ej ute på övningar i fält samtidigt som resten av bataljonen och när vi väl varit det så har allt varit lyxigt jämfört med resten av kompanierna..

Är dethär vanligt att de försöker lura in folk på utbildningar som folk inte vill gå i samma utsträckning?

Måste tillägga att pliktverket inte har någon vidare koll heller. Många av de som gått samma lastbilsutbildning som mig har också blivit lovad civilt körkort även fast vi inte får det
Citera
2022-12-14, 09:08
  #2037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheeeesy
Tjena!
Mönstrade för ett år sedan och gör just nu lumpen! Men nu har jag märkt hur grovt lurad jag blev på Pliktverket..

När jag mönstrade så fick jag en rad olika alternativ som jag kunde välja på då testerna var bättre än average.. bruden på Pliktverket frågade om jag hade några önskemål och berättade då att jag gärna ville göra något som skulle va lite grisigt.

Hon föreslog då för mig att bli sjukvårdssoldat, vilket hon beskrev det som en skyttesoldat fast med extra sjvutbildning. Tyckte att allt lät suveränt och att det skulle bli grymt kul! Problemet är bara det att jag blivit inkallad till förbandsplatsen, och inte nog med det så var det som lastbilschaufför med väldigt lätt sjukvårdsutbildning

Dethär betyder ju då att jag hamnar på trosskomp och har det extremt chill. Alltså alldeles för lungt. Trosskomp är ej ute på övningar i fält samtidigt som resten av bataljonen och när vi väl varit det så har allt varit lyxigt jämfört med resten av kompanierna..

Är dethär vanligt att de försöker lura in folk på utbildningar som folk inte vill gå i samma utsträckning?

Måste tillägga att pliktverket inte har någon vidare koll heller. Många av de som gått samma lastbilsutbildning som mig har också blivit lovad civilt körkort även fast vi inte får det
Trosskomp är normalt i armén fältförlaggda på samma övningar som övriga bataljonen när ni faktiskt är i bataljonsskedet. Alltså efter jul.

Sen är det ju tråkigt att du hamnat fel, men befattningen sjukvårdare finns även på stridande kompanier vilket kan vara svårt för Pliktverket att veta då det inte står i deras papper vad ni ska bli mer än sjukvårdare.

Lastbilskort skall bara delas ut, tror något förband var pilotprojekt men det har inte kommit till alla.

Och ja de har ibland dålig koll och ibland slirar det nog på sanningen för att fylla alla platser
Citera
2023-01-13, 21:53
  #2038
Medlem
Tjena, gör lumpen just nu med befattningen stridsfordonsförare, kör alltså stridsfordon 90. Nu väntar övningsperioden och jag undrar ifall någon här har några schyssta tips och vad jag kan förvänta under övningarna samt tiden då vi inte har övningar.
Citera
2023-02-08, 10:11
  #2039
Medlem
Kollar dom betalningsanmärkningar och sånt?
Citera
2023-03-01, 14:22
  #2040
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarpenterTim
Kollar dom betalningsanmärkningar och sånt?

Det beror på vad du ska ha för tjänst. Vanligtvis inte, utan det handlar om misstanke och belastningsregistret, men om du av någon anledning måste klareras högre, så kan det bli fråga om en sådan kontroll, samt även annat som intervju av dig och eventuella familjemedlemmar o.s.v.

Det sistnämnda torde dock inte vara relevant för särskilt många värnpliktstjänster, om någon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback