Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-12, 15:53
  #1
Medlem
Postar jag i fel forum så får moderator omallokera min tråd.

Är som så att jag undrar vad det är som gör att "vissa ting", föremål, ägodelar och tillgångar anses och räknas som just värdebeständiga? Med det menar jag att mark, skog, åkermark, tillgångar etc inte faller eller försvinner i värde.

Vad påverkar och bestämmer hur det är så?
Citera
2022-10-12, 15:55
  #2
Avstängd
MrMadoffs avatar
Tillgång och efterfrågan.

Lås tråd
Citera
2022-10-12, 16:05
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
Postar jag i fel forum så får moderator omallokera min tråd.

Är som så att jag undrar vad det är som gör att "vissa ting", föremål, ägodelar och tillgångar anses och räknas som just värdebeständiga? Med det menar jag att mark, skog, åkermark, tillgångar etc inte faller eller försvinner i värde.

Vad påverkar och bestämmer hur det är så?

För att tillgången är lika bra, eller bättre, i morgon som idag. Exempelvis en guldtacka är precis likadan och lika bra om ett år som idag, och behåller därför sitt värde. Skogsmark är samma sak (den ökar till och med i värde när skogen växer). Jämför med saker som faller i värde. En tre är gammal TV eller bil är sämre än en helt ny (eftersom den tekniska utvecklingen går framåt och då TVn/bilen blir sliten över tid).
Citera
2022-10-12, 16:19
  #4
Medlem
Flaskhalsats avatar
Buy land, they don't make it anymore
Citera
2022-10-12, 16:41
  #5
Medlem
Tack Madoff, Stygotius och Flaskhalsat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback