Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-12, 12:33
  #1
Medlem
En jägare hemmahörande från Kalmar råkade av misstag skjuta 2 stycken kossor när han var ute och jagade vildsvin. Mannen är i 30-årsåldern.

Händelsen inträffade på mindre ort utanför Oskarshamn. Exakt när det inträffat är lite oklart. Det ska ha skett kvällstid då mannen jagade med värmekamera.

Det hela är anmält som jaktbrott.

https://www.expressen.se/nyheter/kor...ldsvinsjagare/

Vad är det för klåpare vi har i skogarna?

Någon som sitter på mer information?
Citera
2022-10-12, 12:38
  #2
Medlem
En kompis och jag pratade om det i går.

Vissa jägare som inte kollar vad dom skjuter på, skjuter både folk och allt möjligt. man tittar inte utan bränner av bara för att man såg att något rörde sig.

En i norr brände av ett skott i röven på en älg och det ryktet speed sig direkt över hela stan, inte populärt eller uppskattat av någon. En annan siktade inte vid fågeljakt utan svingade bara upp och brände av och missade mest hela tiden.
Sånt folk blir inte populära men dyker upp hela tiden. varje år är det nog några incidenter.
Citera
2022-10-12, 12:43
  #3
Medlem
HBStoffels avatar
Blir fler och fler personer i skogen som tog sin licens via intensivkurs och tror sen att det bara är ut och panga. Finns även fler och fler äldre jägare som borde lägga geväret på hyllan.
Citera
2022-10-12, 12:52
  #4
Medlem
Jagar själv och kan inte för mitt liv begripa hur man råkar skjuta fel djur. Ingen människa med ens lite förnuft i behåll trycker på en avtryckare om man inte är 100% säker på vad man siktar på.
Citera
2022-10-12, 12:58
  #5
Medlem
elmhedens avatar
Varför får jag en tanke om att det kan röra sig om en vänster-aktivist tillika jaktmotståndare som gör vad de kan för att få till en skärpta jakt- och vapenlagar i Sverige? Så här korkad kan ingen, alltså ingen, jägare med vettiga avsikter vara.
Citera
2022-10-12, 13:09
  #6
Medlem
Crabbofixs avatar
kanske dags för synsam att öppna butik i oskarshamn
Citera
2022-10-12, 13:11
  #7
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Jagar själv och kan inte för mitt liv begripa hur man råkar skjuta fel djur. Ingen människa med ens lite förnuft i behåll trycker på en avtryckare om man inte är 100% säker på vad man siktar på.

Detta.
Avlossar man ett vapen så ska man veta vad man siktar på.
Citera
2022-10-12, 13:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Varför får jag en tanke om att det kan röra sig om en vänster-aktivist tillika jaktmotståndare som gör vad de kan för att få till en skärpta jakt- och vapenlagar i Sverige? Så här korkad kan ingen, alltså ingen, jägare med vettiga avsikter vara.

Vet faktiskt inte varför du får den tanken. Själv får jag en tanke att en idiot är inblandad. Det ökar nämligen sannolikheten för att utfallet blir idiotiskt.
Citera
2022-10-12, 13:37
  #9
Medlem
Kennethkvartings avatar
Att man kan se fel i skogen tycker inte jag är konstigt.

Jag har själv sett en orre i ett träd längre fram i diset, siktade och såg att det var en isolator till en kraftledning.

En i jaktlaget berättade om en i hans förra jaktlag som satt på pass, en älg var skadeskjuten och det blev en eftersökssituation, det var dimma, han såg en vuxen älg och en kalv gå förbi i samma spår som den skadskjutna älgen antogs ha gått, han sköt inte eftersom det redan pågick ett eftersök, samt att det var nåt som kändes fel.

Jaktledaren beordrade passkytten att smyga efter älgarna och se efter vad som pågick.

Han gick och kom ikapp en hundförare med hund, efter det slutade han jaga.

Gemensamt för ovanstående episoder är att ingen faktiskt sköt, eftersom jägarna var lite osäkra, men det var hägringar i skogen.
Citera
2022-10-12, 13:40
  #10
Medlem
Trolltestets avatar
Är det ens tillåtet att jaga med värmekamera enbart?
Citera
2022-10-12, 14:05
  #11
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Är det ens tillåtet att jaga med värmekamera enbart?
Du behöver ett vapen också, klass 1.
Citera
2022-10-12, 14:14
  #12
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Du behöver ett vapen också, klass 1.
Jag kanske skulle förtydligat min fråga så att även utvecklingsstörda kan förstå den..

Är det tillåtet att jaga och där man endast har en värmekamera för målidentifiering?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback