2022-10-11, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det sådan förslag skulle inte få acceptans av SD. Vilket betyder att de måste söka aktivt stöd av S. S verkar inte ha ingått i förhandlingarna så det kan vi utesluta. Möjligen kan en L+KD+M få acceptans i sista omröstningsförsöket, men då ska det varit omröstning om flera andra alternativ innan, men jag skulle gissa att SD inte skulle tveka om ett extraval och hoppas att MP och eller L åker ur.
Kristersson kan ju möjligen resonera så här:

1. SD röstar förmodligen inte nej om det blir skarpt läge och en regering med M+KD+L läggs fram så länge SD upplever att de genom en överenskommelse får garantier för att tillräckligt mycket av SD:s politik kommer att genomföras.

2. Skulle SD ändå rösta nej till en Kristersson-regering så kan man vara nästan 100% säker på att både SD och L i nästa omröstning kommer att rösta nej till en socialdemokratisk regering.

3. Då går bollen tillbaka till Kristersson igen. Denna gång har han ett bättre mandat att istället lägga fram en regering med bara M+KD, vilket han kanske egentligen hellre vill ha.

Jag tror att de enda som verkligen vill ha ett nyval är socialdemokraterna. Liberalerna vill ju inte ha det, eftersom de såklart riskerar att ramla ur. SD vill nog inte heller ha det, dels för att liberalerna mycket väl kan klara sig kvar ändå, dels för att risken finns att SD förlorar sin position som näst största parti till M.

Det mest rimliga vore förstås om Kristersson redan från början lägger fram M+KD som förslag. Det är bara mot bakgrund av Mats Persson uttalande om att han är "säker" på att L kommer att ingå som jag är lite tveksam, plus att Jomshof svarar "vi får väl se" på frågan om L kommer att ingå som jag är lite tveksam.
Citera
2022-10-11, 16:49
Medlem
wwrs avatar
Det handlar bara om att politkerna skall visa att de inte klarar av att styra Sverige. Då blir storföretagen som styr EU glada och kan låta EU ta över kontrollen av Sverige. De politker som betett sig mest odugligt kommer att få de mest välbetalda styrelseposterna i storföretagen. Ett system som bygger på mutor.
Citera
2022-10-11, 16:49
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Avdelningen "Stora drömmar". Inget fel med det. Men jag får lite vibbar av miljömuppar som på allvar tror MP i regeringen betydde något för miljön. Nä.
Nu man ju varit tydlig med sina vallöften och då förväntar jag mig att SD, L, M och KD uppfyller dem.
Glädjande nog har Ulf sagt att de ska ske de första hundra dagarna så det är väl inte konstigt att man är lite glatt förväntansfull?
Citera
2022-10-11, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein

1. SD röstar förmodligen inte nej om det blir skarpt läge och en regering med M+KD+L läggs fram så länge SD upplever att de genom en överenskommelse får garantier för att tillräckligt mycket av SD:s politik kommer att genomföras.

2. Skulle SD ändå rösta nej till en Kristersson-regering så kan man vara nästan 100% säker på att både SD och L i nästa omröstning kommer att rösta nej till en socialdemokratisk regering.

3. Då går bollen tillbaka till Kristersson igen. Denna gång har han ett bättre mandat att istället lägga fram en regering med bara M+KD, vilket han kanske egentligen hellre vill ha.

Jag tror att de enda som verkligen vill ha ett nyval är socialdemokraterna. Liberalerna vill ju inte ha det, eftersom de såklart riskerar att ramla ur. SD vill nog inte heller ha det, dels för att liberalerna mycket väl kan klara sig kvar ändå, dels för att risken finns att SD förlorar sin position som näst största parti till M.

Det mest rimliga vore förstås om Kristersson redan från början lägger fram M+KD som förslag. Det är bara mot bakgrund av Mats Persson uttalande om att han är "säker" på att L kommer att ingå som jag är lite tveksam, plus att Jomshof svarar "vi får väl se" på frågan om L kommer att ingå som jag är lite tveksam.
Ett extraval skulle också kunna betyda att C kan agera utan Annie och gå till val på återgå till borgerligheten.
Citera
2022-10-11, 17:01
Medlem
Citat:
Ett extraval skulle också kunna betyda att C kan agera utan Annie och gå till val på återgå till borgerligheten.
Jo, förvisso. Men i nuläget är det ju helt osäkert vilken riktning C väljer att ta efter Annie. Jag ser gärna att centern blir ett borgerligt parti igen, men jag tror det inte förrän jag ser det. Det är klart att ett nyval som innebär att L och/eller MP ramlar ur riksdagen och där vi som grädde på moset får ett borgerligt centern som inte motsätter sig inflytande eller rentav regeringsmedverkan från SD vore positivt, men känns väl i dagsläget som lite av önsketänkande. Inte otänkbart om några år, men just nu har jag svårt att se det.
Citera
2022-10-11, 17:03
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:

Tror inte alls man kommer misslyckas med förhandlingarna. De har ju själva deklarerat att de är eniga
Citera
2022-10-11, 17:06
Avstängd
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Nu man ju varit tydlig med sina vallöften och då förväntar jag mig att SD, L, M och KD uppfyller dem.
Glädjande nog har Ulf sagt att de ska ske de första hundra dagarna så det är väl inte konstigt att man är lite glatt förväntansfull?
Brottsligheten är svårast, tar minst 2 år innan man kan se skillnad i statistiken, tydligt ökat antal poliser tar minst 5 år. Kärnkraften/energi är långsammast, tar minst 9 år innan vi får mer kärnkraft. Bara tre exempel. Skatter och liknande kan ju däremot ändras på några månader, liksom reglering av invandring och annat.
Citera
2022-10-11, 17:11
Medlem
Citat:
Jo, förvisso. Men i nuläget är det ju helt osäkert vilken riktning C väljer att ta efter Annie. Jag ser gärna att centern blir ett borgerligt parti igen, men jag tror det inte förrän jag ser det. Det är klart att ett nyval som innebär att L och/eller MP ramlar ur riksdagen och där vi som grädde på moset får ett borgerligt centern som inte motsätter sig inflytande eller rentav regeringsmedverkan från SD vore positivt, men känns väl i dagsläget som lite av önsketänkande. Inte otänkbart om några år, men just nu har jag svårt att se det.
Tja, kan man inte få med SD och L med på regeringsförslaget så är det nog bäst för sverige med extraval. Sveriges regeringsform fungerar mycket dåligt om det inte finns ett majoritets block.
Citera
2022-10-11, 17:17
Avstängd
Barentss avatar
Citat:
Tja, kan man inte få med SD och L med på regeringsförslaget så är det nog bäst för sverige med extraval. Sveriges regeringsform fungerar mycket dåligt om det inte finns ett majoritets block.
Vid nyval åker L ut, SD ökar med 3%, och C sitter löst utan partiledare. Gissa hur populärt det är.

Notera att Högern med C har 58% av rösterna, har aldrig funnits större majoritet. Bara de är vuxna att klara ett samarbete.
Citera
2022-10-11, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Kristersson är nästan tvingad att på något sätt låsa fast SD annars kan de enkelt trycka på JA knappen på alla S förslag.

Och Sd låsa fast Kristersson.
Citera
2022-10-11, 17:28
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Pajasen Löfven höll på i 132 dagar för 4 år sedan innan hans regering var klar. Minnet är kort hos S-trollen.

Skillnaden var att hans alternativ inte hade egen majoritet efter valet han var därför tvungen att hitta en löning på det. Uffe gäng har egen majoritet och var överen; i vart fall före valet
Citera
2022-10-11, 17:31
Medlem
gubbroras avatar
Citat:

Ett extraval kan betyda att C tvinga till ett nyval antingen med en TF orförande eller under ledning av en avgående. Inget alternativ är bra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback