Citat:
Kristersson kan ju möjligen resonera så här:Det sådan förslag skulle inte få acceptans av SD. Vilket betyder att de måste söka aktivt stöd av S. S verkar inte ha ingått i förhandlingarna så det kan vi utesluta. Möjligen kan en L+KD+M få acceptans i sista omröstningsförsöket, men då ska det varit omröstning om flera andra alternativ innan, men jag skulle gissa att SD inte skulle tveka om ett extraval och hoppas att MP och eller L åker ur.
1. SD röstar förmodligen inte nej om det blir skarpt läge och en regering med M+KD+L läggs fram så länge SD upplever att de genom en överenskommelse får garantier för att tillräckligt mycket av SD:s politik kommer att genomföras.
2. Skulle SD ändå rösta nej till en Kristersson-regering så kan man vara nästan 100% säker på att både SD och L i nästa omröstning kommer att rösta nej till en socialdemokratisk regering.
3. Då går bollen tillbaka till Kristersson igen. Denna gång har han ett bättre mandat att istället lägga fram en regering med bara M+KD, vilket han kanske egentligen hellre vill ha.
Jag tror att de enda som verkligen vill ha ett nyval är socialdemokraterna. Liberalerna vill ju inte ha det, eftersom de såklart riskerar att ramla ur. SD vill nog inte heller ha det, dels för att liberalerna mycket väl kan klara sig kvar ändå, dels för att risken finns att SD förlorar sin position som näst största parti till M.
Det mest rimliga vore förstås om Kristersson redan från början lägger fram M+KD som förslag. Det är bara mot bakgrund av Mats Persson uttalande om att han är "säker" på att L kommer att ingå som jag är lite tveksam, plus att Jomshof svarar "vi får väl se" på frågan om L kommer att ingå som jag är lite tveksam.