2022-10-11, 14:26
Medlem
Helg-Segers avatar
L säkra på att ingå i regering

Citat:
Liberalerna säkra på att de ska ingå i M-ledd nya regering. Det meddelar Mats Persson, partiets gruppledare i riksdagen.

– Vi är övertygade om att vi kommer ingå i den här regeringen, säger han till SVT.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2022/l-sakra-pa-att-inga-i-regering/
Citera
2022-10-11, 14:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klutbruden
Enligt källor till Sveriges Radios Ekot vill inte SD släppa in L i regeringen. På frågan om SD kan bestämma över det svarar Persson:

– Väljarna har varit väldigt tydliga med att L ska ingår i en liberal, borgerlig regering och jag är helt säker på att vi kommer att göra det.

Vilket chickenrace detta är

Ganska konstigt uttalande. De fick väl bara 4,8 %? 20 % har varit tydliga med att L är ett skitparti som inte borde ingå i någonting.
Citera
2022-10-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helg-Seger
L säkra på att ingå i regering

https://www.expressen.se/nyheter/val-2022/l-sakra-pa-att-inga-i-regering/
Jimmie måste vara tydlig nu- Inget L i regeringen!
Om L inte har bortom så har uffe det. Talmannen kan högst ge honom en vecka om man inte har kommit längre än så här.
Citera
2022-10-11, 14:39
Medlem
Darkwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balomousmd
Jag tror att allt är klart redan. De enda som hoppas på att detta går åt skogen är just vänstern där bland annat Aftonbladet, SVT, Expressen m.m ingår.

Jaa, tror också det är klart efter helgen i slottet. När de åkte därifrån sent i söndags tror jag det var stod pressen utanför såklart. Enl. Expressen kom en lång tutning från Henrik Vinges fordon där han var chaufför. Då tänkte jag att det var en glad signal. Hade det kärvat fortsatt fanns ingen orsak att tuta/ påkalla uppmärksamhet. Man kan våga tro att de kan presentera en regering i morgon.
Citera
2022-10-11, 14:43
Medlem
Darkwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0-son
Jimmie måste vara tydlig nu- Inget L i regeringen!
Om L inte har bortom så har uffe det. Talmannen kan högst ge honom en vecka om man inte har kommit längre än så här.

Sluta tramsa din pellejöns. Vill du hellre ha en rödgrön regering kanske?? SD måste, som alla andra både ge och ta. Vad tror du händer om SD hårdnackat nekar L plats i regeringen. Är du dum på riktigt. Det är ju det som förhandlas din mupp. Jag har slut på tålamodet, o blir förbannad på dumma kommentarer. Förlåt för det.
Citera
2022-10-11, 14:47
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men om SD inte får inflytande med M kan de lika väl ge makten till S. Poängen är ju att om Kristersson lurar SD så kan han förlora makten. Menar du att M struntar i det för att SD kan få noll inflytande under S? jag förstår inte riktigt ditt resonemang, menar du att M skall göra allt för att stoppa inflytande för SD som C, och tidigare L, gjort inklusive att ge upp makten? En ny decemberöverenskommelse? Det vore ju en tämligen drastisk positionsförändring och politiskt självmord för M. M skulle ju förlora 10 % till SD direkt.

Återigen en M-regering är inget självändamål för SD, är M dåliga för landet kan vi lika väl låta S ta makten. Vi minns Reinfeldt som var en lika stor katastrof som S.
Jag tror alltså inte det blir lätt att ge sd en lista på ett antal punkter och sedan blir sd snälla voteringsfår. Ulf vet det också och kommer inte vilja gå med på något som förargar s för mycket för han siktar på att under närmaste tiden snarast ha s som skuggsamarbetspartner till regeringen. Sd's enda svar på det blir att ha en ännu längre lista som blir ännu svårare för Ulf att smälta. Misstaget är just att de så självklart anser att sd inte ska få vara med i regeringen, det kommer bli förödande för Ulf, driva honom åt s-hållet och dra undan inflytandet för sd. 60% risk ger jag för att sd får mindre inflytande de kommande åren än förra mandatperioden.
Citera
2022-10-11, 14:49
Medlem
skratta på du. Skrattar bäst som skrattar sist...
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Det är så roligt med alla Sverigedemokrater som tror att de vunnit något. Det är omöjligt för Sd att sitta i någon regering. Även om M och Kd går med på det så kommer aldrig L att göra det. L går då över till andra sidan och vi får Magdalena som statsminister igen. Denna valperiod kommer inte skilja sig från förra när det kommer till sd.
Citera
2022-10-11, 14:54
Medlem
UK räknar inte med SD som några voteringsfår. De är nu utsedda till ordförande i åtta utskott och kommer ha stort inflytande på utformandet av de politiska förslag som går till omröstning i riksdagen. UK och EB har svalt den beska medicinen för länge sedan.
Och har anpassat sig efter det rådande läget.
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Jag tror alltså inte det blir lätt att ge sd en lista på ett antal punkter och sedan blir sd snälla voteringsfår. Ulf vet det också och kommer inte vilja gå med på något som förargar s för mycket för han siktar på att under närmaste tiden snarast ha s som skuggsamarbetspartner till regeringen. Sd's enda svar på det blir att ha en ännu längre lista som blir ännu svårare för Ulf att smälta. Misstaget är just att de så självklart anser att sd inte ska få vara med i regeringen, det kommer bli förödande för Ulf, driva honom åt s-hållet och dra undan inflytandet för sd. 60% risk ger jag för att sd får mindre inflytande de kommande åren än förra mandatperioden.
Citera
2022-10-11, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
skratta på du. Skrattar bäst som skrattar sist...

Jag ser inte ut att ha fel än så länge.
Citera
2022-10-11, 14:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91

SDs styrka är att ju mindre inflytande de får, ju fler moderater byter parti till SD. Det finns också ett par hårdföra M-ledamöter som kan rösta mot partilinjen om det blir för djävligt, som Sonnesson.
Citera
2022-10-11, 14:58
Medlem
wwrs avatar
4% L går hit eller dit och påstås kunna styra vem som regerar Sverige. Det är naturligtvis en stor bluff av politikerna för att kunna manipulera valresultatet.

Partier som inte vet vart de hör, hör inte hemma i politiken.

C vet inte ens själva vad de har för politik. De skall fundera ett halvår får de se som de kommer på någon bra politik.

Det är så här politkerna blåser oss. Vi får bara suddiga alternativ och sedan bestämmer politikerna regeringen, inte folket.
Senast redigerad av wwr 2022-10-11 kl. 15:08.
Citera
2022-10-11, 14:58
Medlem
GoranPongs avatar
Om SD inte får vara med i en regering så ska inte L heller vara med, så är det bara. Det får vara sluttramsat nu så att det blir en regering med M, KD, SD och L.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in