2022-10-06, 23:45
Medlem
avcs avatar
Så...
Windows 7 var sämre än Vista. 8 sämre än 7. 10 sämre än 8 och 7.

Sitter på en gamingrigg anno 2012. Är 11, till skillnad från exemplen ovan, en faktisk uppgradering från föregående version? Eller ännu en förfulad macOS-ifiering som slöar ner?
Senast redigerad av avc 2022-10-06 kl. 23:48.
Citera
2022-10-07, 08:52
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Så...

Sitter på en gamingrigg anno 2012. Är 11, till skillnad från exemplen ovan, en faktisk uppgradering från föregående version? Eller ännu en förfulad macOS-ifiering som slöar ner?

Om du har en PC från 2012 är den inte kompatibel med W11, såvida du inte har uppgraderat till en nyare CPU. Man kan ej spela Valorant på W11 utan en kompatibel PC som stödjer TPM 2.0.

Annars är W11 hittills i stort sett W10 med ett nytt gränssnitt som jag tycker känns mindre Windows.

https://youtu.be/5pPAHVb594k&t=9m25s
Citera
2022-10-07, 09:16
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Om du har en PC från 2012 är den inte kompatibel med W11, såvida du inte har uppgraderat till en nyare CPU. Man kan ej spela Valorant på W11 utan en kompatibel PC som stödjer TPM 2.0.

Annars är W11 hittills i stort sett W10 med ett nytt gränssnitt som jag tycker känns mindre Windows.

https://youtu.be/5pPAHVb594k&t=9m25s
Ok. Proppen som rockas är en 3930k@Stoccloc. Trögproppen lusar alltså inte med W11, eller är det själva spelet som är problemet? (Kan ju klocka den till 5-6 GHz tänkte jag).
Citera
2022-10-07, 09:34
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ok. Proppen som rockas är en 3930k@Stoccloc. Trögproppen lusar alltså inte med W11, eller är det själva spelet som är problemet? (Kan ju klocka den till 5-6 GHz tänkte jag).

Bara den åttonde generationen av Intel Core och uppåt samt AMD Ryzen 2 är kompatibla. Alltså en dator som är från typ sena 2017 som äldst.

Man kan med workarounds installera W11 på en inkompatibel PC, men man kan då enligt Microsoft vägras uppdateringar i framtiden och Valorant fungerar som sagt inte p.g.a. något anti-cheat program som kräver TPM 2.0.
Citera
2022-10-09, 14:09
Medlem
Psykonaut-s avatar
Kan ni rekommendera en version av Windows 11, av alla hemmabyggen som florerar?
Där bloatware och spårare är borttagna, typ så som man vill ha det från början men tar en evighet att fixa efter en nyinstallation.
Detta till en laptop som inte är ny, därför så ska "No TPM" ingå.

Jag gillar egentligen inte att någon varit inne och pillat i en Windows-ISO ur säkerhetssynpunkt.
Men vågar riskera det denna gång till denna laptop samt frågar er andra som en liten extra säkerhet i bästa fall. Ska givetvis kolla alla ip genom SysinternalsSuite så att Windows inte ringer hem till ryska hackare, i alla fall de första dagarna.

Det räcker med namnet på disten, torrents kan jag hitta själv, olagliga länkar får er bannade av mod.
Om jag är naiv och korkad är inte ett diskussionsämne heller hoppas jag, då jag förklarat läget redan att jag är det i detta fallet...
Citera
2022-10-09, 14:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Där bloatware och spårare är borttagna, typ så som man vill ha det från början men tar en evighet att fixa efter en nyinstallation.

Jag gillar egentligen inte att någon varit inne och pillat i en Windows-ISO ur säkerhetssynpunkt.
Men vågar riskera det denna gång till denna laptop samt frågar er andra som en liten extra säkerhet i bästa fall. Ska givetvis kolla alla ip genom SysinternalsSuite så att Windows inte ringer hem till ryska hackare, i alla fall de första dagarna.

Det räcker med namnet på disten, torrents kan jag hitta själv, olagliga länkar får er bannade av mod.
Om jag är naiv och korkad är inte ett diskussionsämne heller hoppas jag, då jag förklarat läget redan att jag är det i detta fallet...

Varför inte göra en själv och få det som du vill.
Citera
2022-10-09, 14:30
Medlem
Pusts avatar
Citat:

Ghost Spectre Windows 11 Superlite brukar vara uppskattad.
Citera
2022-10-09, 15:03
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Varför inte göra en själv och få det som du vill.
Det är för jobbigt av vara sin egen betatestare till en gammal laptop.

Har haft otur förr och sabbat mer än gjort något bättre, har faktiskt en disk-klon sparad till min stationära dator från en optimerad nyinstallation av WinDev2206Eval. Behöver ingen licens då jag ändå ominstallerar oftare än 180 dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Ghost Spectre Windows 11 Superlite brukar vara uppskattad.
Ska kolla in den.
Citera
2022-10-09, 15:43
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det är för jobbigt av vara sin egen betatestare till en gammal laptop.

Har haft otur förr och sabbat mer än gjort något bättre, har faktiskt en disk-klon sparad till min stationära dator från en optimerad nyinstallation av WinDev2206Eval. Behöver ingen licens då jag ändå ominstallerar oftare än 180 dagar.

Men det var för att du vart girig och tog bort för mycket.

En nackdel med dessa färdigtweakade ISOs är att en del av det borttagna återinstalleras vid en (större) Windowsuppdatering, så över tid får man tillbaka det mesta. Hursom, att göra det själv så kan man förutom att "debloata" ta bort en massa annat onödigt som inte återinstalleras och få ett litet Os och därigenom snabbt. Ta en titt på WinReducer.

Efter det så håller man efter Os:et med t.ex Bulk Crap Uninstaller eller än hellre BRU - https://www.ghacks.net/2022/04/09/bloatware-removal-tool-remove-pre-installed-windows-applications-and-more/.

Det sistnämnda är nog inget för dig som är girig , eller .
Citera
2022-10-09, 18:41
Medlem
Pusts avatar
LTSC Enterprise är annars bra om man vill ha ett rent och bloatfritt Windows, men det finns inte i W11 ännu utan då får man hålla sig till W10.
Citera
2022-10-21, 11:01
Medlem
1FFs avatar
Med den senaste W11 uppdateringen så kom ju "Tabs" till Utforskaren vilket den uppmärksamme noterat. Info om funktionerna - https://www.ghacks.net/2022/10/21/first-look-at-microsofts-ccleaner-like-pc-manager-application/

Personligen trodde jag att det skulle komma gå att fästa flikar högst upp permanent likt i 3:dje partsprogram, inte som nu när de försvinner vid stängning av Utforskaren. Men kompromissen att fästa dem i Snabbåtkomst duger ju, fast det ger inte ett lika läckert utseende.
Citera
2022-10-21, 13:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Så...

Tycker verkligen inte att 7 var sämre än Vista. Vista var iallafall då det kom väldigt buggigt. Däremot att 8an var sämre än 7an håller jag med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in