2022-10-05, 08:21
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Det brukade stå en husvagn vid torget där man var välkommen in för att få sig en kopp kaffe eller att att bara hänga. Jag tror pingstkyrkan höll i det.
Så de var ute denna kväll, natt?
Tycker iden om kyrklig bekant faller in fint. Delvis för nykterheten. Delvis för att det handlar om en sluten krets som håller sig på sin kant. Är vana att göra det. De förblir lite av anonyma. Delvis skulle absolut inte Fam Andersson vilja kasta sten emot en församlingsmedlem. Mycket tystas i herrens namn och i kyrkan. Skammen kan tysta vittnen. Mordet kan även begåtts för skammen över att man våld fört sig på Helena. Att bli utesluten ur sin församling kan vara högre straff för en människa än fängelse. Kanske är det det som hindrar mördaren från att tala.
Åklagare som fattade beslut om att släppa den man som de plockade in före mästerverket som dog nyligen, han som hotade med att sluta prata om han häktades, vad hette den, åklagaren? Hade den koppling till kyrkan?
Jag tycker den grejen är så märklig. Han hotade med att sluta prata om han häktades, blev offentlig, men vad fick de då i gengäld?
Han verkar ju inte ha snackat vilket som, eller vad har han möjligtvis kunnat ha gett dem?
Var det missionskyrkan familjen Andersson var aktiv i? Är de det fortfarande?

Missionskyrkan är den uppgift som jag har fått, men jag kan inte gå i god för att den stämmer.
Citera
2022-10-05, 10:59
Medlem
Har gått igenom en del av tråden och annat material igen och vill gärna dela med mig av mina tankar. De i mina ögon mest pålitliga vittnen är killarna på Hällristningsvägen samt Carina. Utifrån deras vittnesmål borde man kunna ringa in en GM vilket dessvärre inte lyckats ännu.
> Finner det mycket troligt att HA stött på GM i närheten av Stadt och fått skjuts hem med bil. Två anledningar till detta är tidslinjen (se nedan) samt att en bil syns i omedelbar anslutning till brottet. Bilen är från början med i sammanhanget.
> GM är en för HA bekant (inte nödvändigtsvis nära bekant) man som hon har förtroende för/litar på. Det förtroendet kan bottna i att de går i samma kyrka och/eller att hon tidigare fått skjuts av mannen. Inom kyrkan tror många bra om varandra och har på ett närmast naivt sätt svårt att se att även onda människor kan vara medlemmar.
> GM är mycket bekant med området kring brottsplatsen och har åkt bil på cykelvägen flera gånger tidigare. En del talar för att GM vid tiden för brottet bodde nära brottsplatsen (1 km radie).
> Utmärkande för brottet är att kroppen har tagits med. Utan att vilja bli för ludigt så kan det bottna i skammen från GM över brottet och för att han känner HA och hennes föräldrar. GM bestämmer sig omedelbart for han måste dölja brottet. GM är en person som har mycket att förlora på att avslöjas. Hade tidigt en tanke på att det kunde handla om en socialt etablerad person med bra jobb. Men är numera mer inne på att det i stället handlar om en person med anknytning till pingstkyrkan som absolut inte vill förlora sin plats/status i det sammanhanget.

Förvandlat till ett konkret scenario så tänker jag så här. På torget vid Pingstkrykans husvagn stötter HA på GM. Vilka brukade jobba där? Hon litar på honom, han är nykter och han ska åt samma håll som henne vilket gör det naturligt att hon kan få skjuts. I bilen gör GM sexuella närmanden och situationen urartar snabbt när HA avvisar dessa. HA hoppar ur bilen på Ekuddenvägen i höjd med där stigen genom kohagan börjar. Hon säger något i stil med att jag kommer berätta för prästen eller GM fru och då brister det för GM. Han inser att hans "existens" är hotad. HA rör sig naturligt i riktning mot sitt hem vilket inte är långt borta och inser ännu inte faran. GM springer plötsligt i kapp henne och mördar henne. Sedan kör GM runt med bilen och in på cykelvägen. Han bär kroppen över sina axlar med benen framåt och då stör HAs skor honom varpå han kastar de på varsin sida av stigen. Jag respekterar majoritetens och GWs uppfattning om att det handlar om fler än 1 GM. Men jag tror ganska bestämt på bara en GM. Dels för att han inte avslöjats ännu och dels för hur bilen rört sig efter brottet.

I bilen och dess rörelser efter brottet ligger sannolikt lösningen. Killarna har gett en mycket detaljerad minnesbild av bilen. Den visar på en hel kunskap om bilar. Tänk om den är korrekt då är det inte så värst många modeller som stämmer in. Dessutom har färgen beskrivits som vit/ljus. IB03s tanke om att det kunde handla om en Rover ur 200-serien som gjordes i samarbete med Honda är särskillt intressant. Går det att få fram hur många sådana vita bilar som var registrerade i Mariestad under tiden för brottet? Det kan inte vara många. Just att killarna nämnde att det kunde handla sig om en Honda är intressant. Trots mycket detaljerad beskrivning kunde de inte exakt peka ut en modell och därför tror jag på en mindre vanlig modell.

Tidslinjen är intressant. HA är kvar på Stadt till strax efter stängning och får vatten. Hon går ut på torget och möter i alla fall BW. Ponera att hon sedan går till husbilen från Missionskyrkan och möter där GM som är på väg att röra sig hemåt. Då är tiden säkert ca 2.15. Sedan ska de gå till bilen och åka hem. Mordet borde då inträffat vid 2.30. GM kör in på cykelvägen tidigast 2.35 och tillbaka igen samma väg vid 2.45. Kom ihåg att Carina ser bilen stå parkerad längre fram på cykelvägen mot Ekuddenvägen redan vid 3.30. Hon ser inga personer vid den så den borde har parkerats där senast 3.25. Det lämnar en lucka på endast 40 minuter. Det är nästan som man undrar om bilen överhuvudtaget har lämnat cykelbanan. Jag menar den kanske bara åkte fram till där Carina såg den. Speciellt också för att bilen står med nosen mot Ekuddenvägen. Inte lätt att backa in där väl, ser slingrigt ut på google maps men kanske var annorlunda 1992?

Svårt men avgörande detta. GM borde kännt enorm stress av att ha en kropp i bilen. I vilket fall kan inte GM åkt långt med kroppen om det skedde mellan 2.45 och 3.30. Bedömer områdets båthamn samt sommargården Bäcken då som mest sannolikt. Svårt att förstå varför men GM åker i så fall tillbaka och parkerar på cykelbanan. Kanske för att inte bilen ska ses där kroppen ska tas om hand. En annan möjlighet är att GM ska hämta verktyg/material som sedan ska användas när kroppen göms. Då är BBs garage närmast... Sannolikt hade GM inte med sig det som han behöver i bilen då gärningen med all sannolikhet var oplanerad. Att bilen inte ställdes på en mer lämplig plats talar också för att det är en GM. Bilen kan ha lånats av GM eller vara en firmabil då inget av vittnena kände igen bilen sedan tidigare.
Senast redigerad av Skvagg 2022-10-05 kl. 11:23.
Citera
Igår, 10:59
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Om någon av dem så den sistnämnde. Har dock för mig att aktuell SJ var född i början på 70-talet, men kan minnas fel. Ang. bilen så var den i golfklassen och ganska sportig/fräck. Hade breda däck som stod utanför sidorna och någon form av stripes, möjligen rosa och mintgröna, samt taklucka. Detta är min ögonblicksbild från 96/97 nån gång och saknar möjligen relevans.

Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det kanske eventuellt inte är någon av dem då. Han skall ju enligt kk12 vara i SAMMA ålder som Helena, som han skriver. Jag undrar också om det ens är den yngre av dem han som är född 1969. Hur troligt är det egentligen att man är med i en missionsförsamling i Mariestad när man vid tidpunkten bor i Töreboda ?
Det verkar inte riktigt sannolikt, att bilpendla till Mariestad när det helt klart lär finnas församlingar att vara med i ,i Töreboda. Missionsförsamlingar finns ju överallt på ännu mindre ställen .

Någon i Mariestad lär ju helt klart veta exakt vem denne SJ är som menas, det är bara att vi får tag i infon gällande detta.

Gällande då denne St*fan Jons*on så har jag med hjälp av Skatteverket plöjt igenom alla de SJ mellan 1969-1972( över 70 namn), ingen av dem har någonsin bott i Mariestad. Det kan då vara ändå denne kvarboende 69:an som ändå kanske är rätt SJ då. Han bodde i Töreboda från 1977 till sent in på oktober 1993. Därefter flyttade han till Mariestad.

Den enda frikyrkliga församlingen som verkar finnas i Töreboda är just Missionskyrkan (Töreboda Missionsförsamling). Frågan är om denne SJs familj har bott innan 1977 i Mariestad ? Kan han ändå ha hållit till mycket i Mariestad runt 1992 och innan ? Jag vet inte hur troligt detta är. Han blir ju givetvis då ständigt bilburen, men det säger ju inte så mycket i sig. Frågan är om det var vanligt med ett samarbete mellan församlingarna i Töreboda och Mariestad ?

Skulle ändå vara intressant att veta om denne SJ kan ha varit knuten till Helenas bekantskapskrets eller genom kyrkan.

Frågan är om fler i Ekuddens bostadsområde var frireligiösa ? Enligt KK12 skall ha hela Ekudden ha en frireligiös prägel ,Bäcken förstås då som drevs av Missionskyrkan och Sjöängsgården i söder som var Korskyrkans. Om det var många boende som var frireligiösa på Ekudden ? Undra om familjen Magnus*on med Hen*rik Magnus*on/Jung*rt var med i någon frikyrka ?

Om den som bor kvar i Mariestad och som är född 1969 är rätt SJ, så behöver han ju för den sakens skull definitivt inte ha med Helenas försvinnande att göra. Något som blir underligt blir ju det faktum i detta fall att just denne flyttar till Mariestad just i slutet av oktober 1993.

Hursomhelst så anser jag att den ägare till den bil Carina såg var sportig och lite nyare bil. Att den dessutom hade längsgående takrails är mycket speciellt om det är en liten halvkombi på denna tid. En helkombi inga problem, fanns många på denna tid med rails.

Men rails på halvkombi med tonade rutor, på denna tid indikerar på en ägare som borde varit mycket bilintresserad och gillade att "hotta" upp sina bilar. Frågan är om denna ägare har satt dit dessa rails själv, alltså inte som tillköpt extrautrustning eller originalutförande ?
Citera
Igår, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag tvivlar på att U verkligen sa det till Helena?
Kan ju ha börjat som en förmildrande omständighet att hon åtminstone sagt att H skulle ta taxi hem och efter att ha sagt denna vita lögn till föräldrarna så måste hon hålla fast vid den. Varför inte det framkommit om de gick hem själv denna väg eller om de alltid gjort sällskap, hade varit intressant att veta?
Var det isåfall första gången H gick hem ensam, hade U gjort det, eller hade de alltid sällskap?
Skulle H verkligen vilja gå denna väg själv?
Var hon orädd av sig? Många frågor men få svar.

U har sagt att de alltid gick hem denna väg eftersom det var en kort promenad . Men just denna kväll bad hon Helena ta en en taxi men hon ville promenera som de alltid gjorde . Då kommer ju nästa fundering ? Om U bad Helena ta en taxi så måste hon gjort det av en anledning ? Men Helena ville promenera … varför gick då U och somnade istället ? Hon hade en magkänsla och som många vet brukar den stämma .Men hennes oro kan ju då inte varit så stor eftersom hon somnade om och vaknade först på morgonen . Jag tror Helenas samtal hem från hotellet var ett samtal som gjorde att U bad henne ta taxi , något som sagts men något som inte U vill berätta . Om man tänker att denna väg från hotellet till deras hem var en väg de alltid promenerade , men denna kväll ber U Helena om att inte gå utan taxen taxi … och just denna kväll försvinner Helena . U magkänsla var en rätt magkänsla och den får man bara om något inte är eller känns som den ska . Har reagerat även på U reaktion när GW pratat om ” två gärningsmän och som hon då reagerat väldigt starkt på … nej GW har fel för dessa två är oskyldiga tror hon. Ändå lite märkligt för GW är en duktig profilerare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback