Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-05, 10:43
  #13
Avstängd
wwrs avatar
Sedan åtminstone igår har jag problem att hitta någon sida alls bland förstasidorna i aftonbladet.se i WM (men jag kunde se den sida du länkade). Bara WM header kommer längst upp (jag klickade länken för klockslaget för att komma dit). Mest har jag provat sidor från augusti och september, men även tidigare. Nu fick ju Snake samma problem.

Allt annat jag provat genom WM fungerar, t.ex. 5 andra tidningars förstasidor. Jag har t.ex. kört mycket mot Expressen i WM de senaste två dagarna. Inte ett fel.

t.ex

https://web.archive.org/web/20220912...ftonbladet.se/

fungerar ej

Jag har enbart sökt på förstasidor. Din länk gick väl till en artikel.

Givetvis kan jag se aftonbladet utan WM. Och tidigare har jag även kunnat se aftonbladet där. Sidorna finns ju sparade och länkana dit är klickbara. 91.000 totalt för domänen
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-05 kl. 11:02.
Citera
2022-10-05, 12:03
  #14
Medlem
NollFemNollFems avatar
Ok, tog en titt nu på den länken du hade problem med.

Felet som händer är att Aftonbladet har en "megaAd-placeholder" som måste klickas bort av besökaren. Men när Wayback ska visa den sparade sidan så lyckas de inte få till det som behövs för att klicka bort den.

Om du t.ex. i Chrome använder utvecklarverktyget för att manipulera koden så kan du enkelt ta bort megaAd-placeholder för att se sidan.
https://www.bildtagg.se/bild/9w048qofkicgtwpgrl3ulv7v
Citera
2022-10-05, 12:49
  #15
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Ok, tog en titt nu på den länken du hade problem med.

Felet som händer är att Aftonbladet har en "megaAd-placeholder" som måste klickas bort av besökaren. Men när Wayback ska visa den sparade sidan så lyckas de inte få till det som behövs för att klicka bort den.

Om du t.ex. i Chrome använder utvecklarverktyget för att manipulera koden så kan du enkelt ta bort megaAd-placeholder för att se sidan.
https://www.bildtagg.se/bild/9w048qofkicgtwpgrl3ulv7v
Tack för att du kollade. Jag skall kolla senare idag, när jag har tid.

Men effekten är alltså att Aftonbladets förstasida blivit otillgänglig. Att manipulera källkoden kan man inte begära att folk skall känna till.

Så var det inte tidigare när man gick till den sidan vi WM.
Citera
2022-10-05, 12:53
  #16
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tack för att du kollade. Jag skall kolla senare idag, när jag har tid.

Men effekten är alltså att Aftonbladets förstasida blivit otillgänglig. Att manipulera källkoden kan man inte begära att folk skall känna till.

Så var det inte tidigare när man gick till den sidan vi WM.
Nja, förstasidan blir otillgänlig i Wayback Machine eftersom Wayback inte hanterar helsidesbannern på rätt sätt.
Citera
2022-10-05, 12:57
  #17
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Nja, förstasidan blir otillgänlig i Wayback Machine eftersom Wayback inte hanterar helsidesbannern på rätt sätt.
Wayback har gjort Aftonbladets förstasida otillgänglig i sitt register.

Det finns 91.000 sidor nedladdade från Sveriges kanske mest spridda tidning och de är nu otillgängliga för alla som inte vet vilket trix man skall använda för att manipulera källkoden. Även om man vet det blir det trögt.

Den har fungerat tidigare. Jag kan inte säga exakt när det började. Det är notabelt att man noterar det strax efter valet.
Citera
2022-10-05, 13:02
  #18
Medlem
NollFemNollFems avatar
Nej, det är Aftonbladet som gjort om annonseringen på sin förstasida med en helsidesbanner som måste klickas bort av besökaren.

Om du backar en tid till innan Aftonbladet gjorde denna förändring så är det inga problem med förstasidan.
Här t.ex. 19/2 2018 https://web.archive.org/web/20180219...ftonbladet.se/

Vet inte heller exakt när Aftonbladet började med det men det har inget med det svenska valet att göra.

Släpp konspirationsteorierna
Citera
2022-10-05, 13:05
  #19
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Nej, det är Aftonbladet som gjort om annonseringen på sin förstasida med en helsidesbanner som måste klickas bort av besökaren.

Om du backar en tid till innan Aftonbladet gjorde denna förändring så är det inga problem med förstasidan.
Här t.ex. 19/2 2018 https://web.archive.org/web/20180219...ftonbladet.se/

Vet inte heller exakt när Aftonbladet började med det men det har inget med det svenska valet att göra.

Släpp konspirationsteorierna
Nog har jag använt Wayback på Aftonbladets förstasida efter 2018. Det skulle Wayback ha upptäckt för länge sedan för Sveriges största tidning, med 91.000 lagrade sidor
Citera
2022-10-05, 13:10
  #20
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nog har jag använt Wayback på Aftonbladets förstasida efter 2018. Det skulle Wayback ha upptäckt för länge sedan för Sveriges största tidning, med 91.000 lagrade sidor
Som sagt, jag vet ej när Aftonbladet ändrade detta.
Jag tog bara ett slumpmässigt datum en bra tid tillbaks för att visa fenomenet.

Om du vill roa dig med att dag för dag jobba dig bakåt för att hitta när Aftonbladet gjorde denna ändring så kan du såklart göra så, men jag tänker inte göra det.
Citera
2022-10-05, 13:11
  #21
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Som sagt, jag vet ej när Aftonbladet ändrade detta.
Jag tog bara ett slumpmässigt datum en bra tid tillbaks för att visa fenomenet.

Om du vill roa dig med att dag för dag jobba dig bakåt för att hitta när Aftonbladet gjorde denna ändring så kan du såklart göra så, men jag tänker inte göra det.
Det säger ändå inget eftersom en förändring även kan ha skett hos Wayback.
Citera
2022-10-05, 13:16
  #22
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det säger ändå inget eftersom en förändring även kan ha skett hos Wayback.
Ja visst kan de ha ändrat saker, men inte på det sätt som du tror och antyder.
Wayback har EJ blockat alla förstasidor i sina register.

Vid någon tidpunkt så har Aftonbladet lagt in en helsidesannons på sin förstasida.
Av någon anledning så kan Wayback ej visa denna korrekt så att besökaren (enkelt) kan få bort den.
Svårare än så är det ej. Det är ej en konspiration för att förhindra dig eller andra att kunna ta del av sparade sidor från Aftonbladet.
Citera
2022-10-06, 15:01
  #23
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Ok, tog en titt nu på den länken du hade problem med.

Felet som händer är att Aftonbladet har en "megaAd-placeholder" som måste klickas bort av besökaren. Men när Wayback ska visa den sparade sidan så lyckas de inte få till det som behövs för att klicka bort den.

Om du t.ex. i Chrome använder utvecklarverktyget för att manipulera koden så kan du enkelt ta bort megaAd-placeholder för att se sidan.
https://www.bildtagg.se/bild/9w048qofkicgtwpgrl3ulv7v
Men jag sökte i sidans källkod (man trycker bara ctrl/U) och då hittar jag inte den "div" som du har markerat. Det finns fem förekomster av "megaAd" på denna sida, men jag ser ingen div

https://web.archive.org/web/20220916...ftonbladet.se/

Detta skall naturligtvis inte de som är intresserade av att veta vad Aftonbladet skrev under valet, behöva gå in i.

Edit

Nu fick jag sök att fungera i utvecklarverktyget. Då går det att ta bort diven och sidan fungerar.

Men diven syns inte om man söker med ctr/U
Det finns tydligen kod i sidan som inte kommer fram med ctr/U (+ctr/F). Vad kan det bero på?
Var ligger skillnaden i att söka i sidans källkod med det "vanliga" ctr/U och att söka med utvecklingsverktyget?

...
Detta är vad som måste bort ur sidan för att den skall fungera:
HTML-kod:
<div id="megaAd-placeholder"></div>
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-06 kl. 15:56.
Citera
2022-10-06, 16:15
  #24
Medlem
NollFemNollFems avatar
Enklaste är att högerklicka mitt på sidan och välja Inspekt. Då öppnas utvecklarverktyget i den del av koden du markerade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback