Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-04, 22:44
  #1
Medlem
wwrs avatar
Wayback Machine ( archive.org ) skriver att den har 91.000 sidor av aftonbladet.se lagrade. Det går att klicka länkarna men bara vita sidor kommer fram. Jag har provat VPN men utan framgång.

Har jag ett tekniskt fel eller har Aftonbladet tagits bort från Wayback? Expressen fungerar

Finns det något bra alternativ som arkivsajt till Wayback?
Citera
2022-10-04, 23:06
  #2
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Wayback Machine ( archive.org ) skriver att den har 91.000 sidor av aftonbladet.se lagrade. Det går att klicka länkarna men bara vita sidor kommer fram. Jag har provat VPN men utan framgång.

Har jag ett tekniskt fel eller har Aftonbladet tagits bort från Wayback? Expressen fungerar

Finns det något bra alternativ som arkivsajt till Wayback?
De verkar ha lite problem (just nu?), blir error 503 på många förfrågningar.
När det väl fungerar så hittar du nog det mesta från aftonbladet där. Se. t.ex.
http://web.archive.org/web/202210030...e-trodde-fanns
__________________
Senast redigerad av NollFemNollFem 2022-10-04 kl. 23:12.
Citera
2022-10-05, 08:23
  #3
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
De verkar ha lite problem (just nu?), blir error 503 på många förfrågningar.
När det väl fungerar så hittar du nog det mesta från aftonbladet där. Se. t.ex.
http://web.archive.org/web/202210030...e-trodde-fanns
Nog får man intrycket att Wayback Machine har blockerat Aftonbladet.

Jag testade Expressen, DN, SvD, Guardian, New York Times. Alla fungerade direkt, men inte Aftonbladet.

Tydligen kommer enstaka sidor fram för Aftonbladet, dock inga av de jag testat. Visst har Aftonbladet fungerat tidigare men nu är den avstängd. Fel på databaser yttrar sig vanligen inte heller så att en sökterm inte fungerar.

Aftonbladet är kanske den svenska tidning som har störst genomslag och en kraftig agenda. Nog kan man misstänka att Wayback har stängt av Aftonbladet för att vi inte skall kunna se vad politikerna sade och tidningen skrev under valrörelsen.

Förut fanns det alternativ till Wayback. Är de borttagna? Vilka alternativ finns till Wayback?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-05 kl. 08:31.
Citera
2022-10-05, 08:33
  #4
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nog får man intrycket att Wayback Machine har blockerat Aftonbladet.

Jag testade Expressen, DN, SvD, Guardian, New York Times. Alla fungerade direkt.

Tydligen kommer enstaka sidor fram för Aftonbladet, dock inga av de jag testat. Visst har Aftonbladet fungerat tidigare men nu är den avstängd. Fel på databaser yttrar sig vanligen inte heller så att en sökterm inte fungerar.

Aftonbladet är kanske den svenska tidning som har störst genomslag. Nog kan man misstänka att Wayback har stängt av Aftonbladet för att vi inte skall kunna se vad politikerna sade och tidningen skrev under valrörelsen.

Förut fanns det alternativ till Wayback. Är de borttagna? Vilka alternativ finns till Wayback?

Verkar fungera hur bra som helst - är det något särskilt datum du har problem med?

Här finns några alternativ - dock har jaguarer testat dem själv: https://www.softwaretestinghelp.com/...ernatives/amp/
Citera
2022-10-05, 08:39
  #5
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Verkar fungera hur bra som helst - är det något särskilt datum du har problem med?

Här finns några alternativ - dock har jaguarer testat dem själv: https://www.softwaretestinghelp.com/...ernatives/amp/
Otroligt märkligt fel.

Under två dagar har jag inte kunnat nå någon sida i Aftonbladet i Wayback Machine (utom den sida som länkades i tråden). jag har säkert testat minst 20 sidor. Men alla andra sidor som jag testat (beskrev ovan) har fungerat.

Hur kan det felet uppstå? Har Wayback blockerat mig för Aftonbladet?

...

jag har provat en mängd datum, mest under valrörelsen men även några tidigare. främst ungefär början av augusti fram till 15 september, men även tidigare när jag nu provar enstaka

Absolut inget har kommit fram under minst två dagar (utom den sida som länkades i tråden) Det kommer en header med datum och version på arkivposten, från Wayback, men sedan bara en vit sida
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-05 kl. 08:47.
Citera
2022-10-05, 08:49
  #6
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Otroligt märkligt fel.

Under två dagar har jag inte kunnat nå någon sida i Aftonbladet i Wayback Machine (utom den sida som länkades i tråden). jag har säkert tetstat minst 20 sidor. Men alla andra sidor som jag testat (beskrev ovan) har fungerat.

Hur kan det felet uppstå? Har Wayback blockerat mig för Aftonbladet?

Nä - nu får jag också vita sidor… verkar onekligen vara nåt fel, och de sidor som funkar är extra sega att få ned.

Men det är tydligen ett vanligt problem: https://support.archive-it.org/hc/en...ayback-replay-
__________________
Senast redigerad av SnakePlisssken 2022-10-05 kl. 08:53.
Citera
2022-10-05, 08:58
  #7
Medlem
wwrs avatar
Jag försvarar Sverige lite mer än genomsnittet på Flashback. Jag letar ofta efter grundmaterialet.

Efter valet kommer jag (och kanske andra skribenter med liknande åsikter) inte åt Aftonbladet på Wayback Machine.

Sedan kommer problemet upp i denna tråd. Då faller även Aftonbladet bort för en annan skribent.

Fel på databaser yttrar sig mycket sällan som att en sökterm blir helt oanvändbar. (Allt annat fungerar för mig. Jag har aldrig sett problemet förut. Jag använder Wayback Machine regelbundet sedan mycket länge.)

Jag kan inte bevisa det. Men det finns tecken på att Wayback Machine skulle kunna blockera kritiska skribenter från väsentligt material.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-05 kl. 09:04.
Citera
2022-10-05, 09:08
  #8
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag försvarar Sverige lite mer än genomsnittet på Flashback. Jag letar ofta efter grundmaterialet.

Efter valet kommer jag (och kanske andra skribenter med liknande åsikter) inte åt Aftonbladet på Wayback Machine.

Sedan kommer problemet upp i denna tråd. Då faller även Aftonbladet bort för en annan skribent.

Fel på databaser yttrar sig mycket sällan som att en sökterm blir helt oanvändbar. (Allt annat fungerar för mig. Jag har aldrig sett problemet förut. Jag använder Wayback Machine regelbundet sedan mycket länge.)

Jag kan inte bevisa det. Men det finns tecken på att Wayback Machine skulle kunna blockera kritiska skribenter från väsentligt material.
När jag testade igår var det inte bara aftonbladet som Wayback hade problem med utan generellt.

Det känns lite som att du har för stora tankar om dig själv som en så pass "farlig" kritiker att Wayback själva, eller förmåtts av någon annan, att blockera just dig och sådana som dig från att ta del av deras sparade aftonbladetsidor.

Nej, det här låter mer som en tråd som hör hemma i forumet för Konspirationer och alternativa teorier.
Citera
2022-10-05, 09:14
  #9
Medlem
wwrs avatar
Den här tråden handlar inte om mig. (Men när felet plötsligt sprids till andra är det notabelt att jag drababdes först.)

Tråden handlar om att Aftonbladet är otillgänglig i Wayback Machine sedan minst två dagar, inte långt efter valet. Fem andra tidningar jag provat, fungerar. Sådana fel på databaser är extremt ovanliga.

Blockerar Wayback Machine Aftonbladet för att vi inte skall se vad Sveriges kanske mest spridda tidning skrev under valet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-05 kl. 09:23.
Citera
2022-10-05, 09:17
  #10
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den här tråden handlar inte om mig. (Men när felet plötsligt sprids till andra är det notabelt.)

Tråden handlar om att Aftonbladet är otillgänglig i Wayback Machine sedan två dagar, inte långt efter valet. Alla andra söktermer fungerar. Sådana fel på databaser är extremt ovanliga.

Blockerar Wayback Machine Aftonbladet för att vi inte skall se vad Sveriges kanske mest spridda tidning skrev under valet.

Som jag skrev tidigare verkar detta vara ett relativt vanligt problem på crawlers (datan finns säkert där men AB har kanske nån jobbig kod som stökar), hursomhelst har jag mailar den ansvarige på wayback nu, så förhoppningsvis får vi en mer specifik förklaring snart.
Citera
2022-10-05, 09:19
  #11
Medlem
wwrs avatar
Jag har i alla fall nästan aldrig haft fel på Wayback Machine tidigare och jag använder WM regelbundet. Nu verkar dessutom en enda sökterm ha fallit bort, strax efter valet.

Vad jag förstår är det inte heller crawlingen som är problemet. Sidorna är redan inhämtade. Det är databasen.

Nu har inga sidor på Aftonbladet fungerat. Det gjorde de tidigare. Så Aftonbladets uppbyggnad verkar mindre sannolik att orsaka problemet. Att Aftonbladet ö.h.t. skulle kunna knäcka WM verkar märkligt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-05 kl. 09:30.
Citera
2022-10-05, 10:39
  #12
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har i alla fall nästan aldrig haft fel på Wayback Machine tidigare och jag använder WM regelbundet. Nu verkar dessutom en enda sökterm ha fallit bort, strax efter valet.

Vad jag förstår är det inte heller crawlingen som är problemet. Sidorna är redan inhämtade. Det är databasen.

Nu har inga sidor på Aftonbladet fungerat. Det gjorde de tidigare. Så Aftonbladets uppbyggnad verkar mindre sannolik att orsaka problemet. Att Aftonbladet ö.h.t. skulle kunna knäcka WM verkar märkligt.
Som sagt, utan att veta vilken artikel det är du försöker hitta blir det svårt för andra att se om det bara drabbar dig.
Jag har nu testat flera olika och ser inte alls samma problem (503) som igår.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback