Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-04, 16:30
  #349
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Partierna har inte alls varit tydliga med var de står.

https://www.expressen.se/ledare/s-vi...d-och-sd-vann/

Statsminister talar om en " blåbruna sörja", dvs den samarbetar. Det största partiet S utmålar SD:s leare som statsministerkandidat, skriver Expressen.

Då uppfattar väljarna det som att det finns ett högeralternativ där SD ingår och kan få statsminsterposten vid ett bra valresultat. - Men efter valet får högern order att splittras och de som röstade på "högern" får sina röster bortkastade.

(S) smutskastning av det blågula blocket ("blåbrun sörja") är inte seriös politik. Det är för övrigt inte (S) som bildar regering.

M/KD/L var mycket tydliga innan valet att de gick till val på att bilda en borgerlig regering med borgerliga partier, som hämtar stöd från SD, och som samtalar/samarbetar med alla partier.

Nu får väljarna precis det som det blågula blocket lovat dem.

SD ville sitta med i regeringen men det får de inte, de får makt istället. Så kan det gå när det ska bildas regeringar i Sverige.

Perfekt för demokratin.
Citera
2022-10-04, 16:36
  #350
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
när M backade i opinionen försökte S utmåla Jimmie Åkesson som oppositionens statsministerkandidat.
(Expressen)
Har det största partiet S uppfattat att Åkesson kan bli statsminister och går ut med det, då skall man inte påstå att väljarna skulle kunna komma till en annan uppfattning.

De som gillar högerpolitik röstar på Åkesson. Men sedan stoppas han villigt undan, i utbyte mot en framtida ambassadörspost eller liknande och får stå bakom draperiet och viska vad ministrarna skall säga.

Vi har ingen demokrati alls.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-04 kl. 16:42.
Citera
2022-10-04, 16:43
  #351
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
(Expressen)
Har det största partiet S uppfattat att Åkesson kan bli statsminister och går ut med det, då skall man inte påstå att väljarna skulle kunna komma till en annan uppfattning.

De som gillar högerpolitik röstar på Åkesson. Men sedan stoppas han villigt undan, i utbyte mot en framtida ambassadörspost eller liknande och får ringa från källaren och berätta vad ministrarna skall säga.

Vi har ingen demokrati alls.

Du menar att när (S) går ut med att SD är ett femte-kolonnparti styrt av Putin så skall man inte påstå att väljarna skulle kunna komma till en annan uppfattning?

M/KD/L var mycket tydliga innan valet att de gick till val på att bilda en borgerlig regering med borgerliga partier, som hämtar stöd från SD, och som samtalar/samarbetar med alla partier.

Nu får väljarna precis det som det blågula blocket lovat dem = perfekt för demokratin.
Citera
2022-10-04, 16:50
  #352
Avstängd
wwrs avatar
När S går ut med att Åkesson kan bli statsminister vid ett bra valresultat så är det en allmänt vedertagen uppfattning. Men det var aldrig möjligt. När Åkesson tagit upp högerrösterna försvinner han bakom draperiet igen.

Ministerposter skall självklart fördelas efter valresultat. Det är demokrati, inte olika avtal om motsatsen, som bedrivits vid de två senaste valen och förefaller ske igen.

Troll skriver vad som helst och slutar aldrig svara. Det har jag inte tid med. Jag måste ta paus från diskussionen en stund. Jag hänvisar till mina tidigare inlägg:

(FB) Regeringsbildning 2022

(FB) Regeringsbildning 2022
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-04 kl. 16:57.
Citera
2022-10-04, 18:02
  #353
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
När S går ut med att Åkesson kan bli statsminister vid ett bra valresultat så är det en allmänt vedertagen uppfattning. Men det var aldrig möjligt. När Åkesson tagit upp högerrösterna försvinner han bakom draperiet igen.

Ministerposter skall självklart fördelas efter valresultat. Det är demokrati, inte olika avtal om motsatsen, som bedrivits vid de två senaste valen och förefaller ske igen.

Troll skriver vad som helst och slutar aldrig svara. Det har jag inte tid med. Jag måste ta paus från diskussionen en stund. Jag hänvisar till mina tidigare inlägg:

(FB) Regeringsbildning 2022

(FB) Regeringsbildning 2022

Varför ska det svenska folket lyssna på (S) bara ibland, och inte alltid, och hur vet du exakt när det svenska folket väljer att lyssna på (S), och när det svenska folket väljer att inte lyssna på (S) ...?

(S) höll en presskonferens bara dagar före valet där man stämplade SD som landsförrädare och Putinister. Det var tydligen inte så viktigt att lyssna på, men av någon anledning var det väldigt viktigt att lyssna på (S) när de hotade med att Åkesson skulle kunna bli statsminister (om de nu ens gjorde det?).

Det är oavsett nonsens att det svenska folket skulle ha förväntat sig att Åkesson skulle bli vare sig statsminister, eller att SD skulle få vara med och bilda regering. M/KD/L var mycket tydliga innan valet med att de gick till val på att bilda en borgerlig regering med borgerliga partier, som hämtar stöd från SD, och som samtalar/samarbetar med alla partier.

Väljarna fick således precis det som det blågula blocket lovat dem, alldeles oavsett (S) skräckpropaganda som ingen som röstade på det blågula blocket tog på allvar ... (förutom du kanske).

Perfekt för demokratin.
Citera
2022-10-04, 18:30
  #354
Avstängd
wwrs avatar
Expressen (2019): "Statsminister Åkesson"
https://snipboard.io/tTV8Cy.jpg

Citat:
Jimmie Åkesson om statsministerposten: "Får vara beredd"

SR: Du har flaggat för att du vill bli statsminister till och med?

– Ja, det får man nog vara beredd på i min situation. Även om det just nu ser lite mörkt ut för just den utvecklingen, så är det klart att det är därför jag håller på med det här, säger Jimmie Åkesson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ar-vara-beredd

Citat:
Åkesson: Aldrig varit så nära regeringsmakten
Detta låg sparat i Google i samma artikel med betalvägg, sammanhanget okänt:
Citat:
Åkesson ska bli statsminister om SD blir större än Moderaterna.
https://unt.se/nyheter/inrikes/polit...akten/jp8no5qr
Verkar ha gått ut i många tidningar.

Citat:
SD i regeringen – vänj er vid tanken
https://timbro.se/smedjan/sd-i-reger...er-vid-tanken/

Citat:
De kan bli nyckelspelare i en M-KD-SD-regering efter valet 2022

Justitieminister: Jimmie Åkesson.
https://www.dagensarena.se/opinion/d...er-valet-2022/

Citat:
Mätning: M- och KD-väljare vill att SD sitter i regering
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/in...ng/ar-AA11wEwe

Citat:
Martin Klepke: Jimmie Åkesson – hela högerns ledare
Jimmie Åkesson ser sig som det konservativa blockets framtida ledare. Och Kristersson och Busch ger honom utrymme, skriver Arbetets ledarskribent.

Syftet är klart. Jimmie Åkessons ambition är att ta över ledarskapet i det svenska konservativa blocket.
längre ned i texten låter det annorlunda, men dit läser inte majoriteten
Citat:
I stället kan SD och Jimmie Åkesson utan ministerpost fortsätta med sin aggression mot den inkompetenta ”sjuklövern”, det vill säga hela det övriga demokratiska samhället.
https://arbetet.se/2022/07/06/jimmie...ogerns-ledare/

Tidningar och politiker blåser folk att rösta på något som de sedan gör omöjligt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-10-04 kl. 19:11.
Citera
2022-10-04, 18:45
  #355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
King Kristersson och EBT
Hon heter inte Ebba Busch Thor längre. Nu är det Ebba Busch, så EBT funkar ju inte som förkortning längre.
Citera
2022-10-04, 22:05
  #356
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Hon heter inte Ebba Busch Thor längre. Nu är det Ebba Busch, så EBT funkar ju inte som förkortning längre.

Poängen som jag försökt göra här i tråden, och det här blir sista gången jag upprepar detta mantra, är att King Kristersson/EBT/Pehrson var mycket tydliga innan valet med att de gick till val på att bilda en borgerlig regering med borgerliga partier, som hämtar stöd från SD, och som samtalar/samarbetar med alla partier.

Bildas det nu under förhandlingarna en borgerlig regering med SD som stödparti så får väljarna alltså precis det som de borgerliga partierna utlovat innan valet.

SD har sagt att man vill sitta med i regeringen men det kommer de att kamma noll på. Har något parti inom det blågula blocket vilselett väljarna så är det alltså isf SD som stått för detta vilseledande, de borgerliga partierna har däremot hela tiden varit tydliga.

(S) skräckpropaganda utgår jag ifrån att ingen tog på allvar av de som röstade på det blågula blocket.
Citera
2022-10-05, 01:04
  #357
Medlem
OliverCromwells avatar
Blir intressant att se vilka besked Kristersson har att ge Talmannen nu på onsdag under "avstämningen" som det så fint heter.

Förmodligen ingenting.

I värsta fall inte ens en presskonferens.
Citera
2022-10-05, 12:26
  #358
Medlem
Innebär att Svantesson blev ordförande i finansutskottet, att hon är utesluten som finansminister?
Citera
2022-10-05, 18:54
  #359
Medlem
Verkar kärva i förhandlingarna.

"Men enligt uppgifter till Ekot vill Sverigedemokraterna inte släppa in Liberalerna i regeringen."

https://sverigesradio.se/artikel/kal...a-i-regeringen

Kan det innebära att L hoppar över till andra sidan? Magdalena lovar guld och gröna skogar om L kommer över?
Citera
2022-10-05, 19:03
  #360
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Verkar kärva i förhandlingarna.

"Men enligt uppgifter till Ekot vill Sverigedemokraterna inte släppa in Liberalerna i regeringen."

https://sverigesradio.se/artikel/kal...a-i-regeringen

Kan det innebära att L hoppar över till andra sidan? Magdalena lovar guld och gröna skogar om L kommer över?
Tror mest det handlar om att SD ställer massor av krav för att L ska få sitta i regering, krav som L har svårt att svälja. L vet att de inte kan byta sida igen och att kanske hälften av deras röster har stödröster från Moderater och det vet SD också.

Min gissning är att efter helgen kommer det att annonseras att KD, M och L bildar regering och att L gått med på politik som får DN att skrika om fascism och mörka tider. L har i utbyte fått SD att kompromissa om public service samt att återvandring tonats ner något. Kanske också att antalet kvotflyktingar inte reduceras (men då har SD sålt sig billigt tycker jag).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback