2022-10-02, 00:54
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det där är inte säkert. Ingenting verkar säkert nuförtiden. OMX åker jojo och mina aktier åxo.

Utdelningar ser trygga ut men det kan ske ras var som helst. Raset kan äta upp din utdelning, utdelningar kan frysas osv.

Jag har 80% trygga tråkiga aktier och ligger back 25% Mina trygga fonder går också dåligt.

Ska du satsa på utdelningar, kolla historiken noggrannt och sprid riskerna...

Ja såklart. Jag har många olika aktier.
Citera
2022-10-03, 10:02
Medlem
wwrs avatar
Stockholm och Europa backar 2% redan på morgonen. Inget svar uppåt i dollarn. De övriga länderna har förmodligen kommit ifatt med sina räntehöjningar. De som har dyra bostäder är rökta. Pengarna på banken förlorar 10% i värde om året.

Nu sätter Klaus Schwab in en attack mot Boomers besparingar. Det får aldrig löna sig att spara.
Senast redigerad av wwr 2022-10-03 kl. 10:06.
Citera
2022-10-03, 13:11
Medlem
Någon som kastat in handduken än? Sitter med knappt 80% i räntefonder och väntar på botten för att köpa på rea. Men botten verkar ju aldrig nås?

Det sägs att retailköparna måste fullständigt kapitulera och sälja allt innan en riktig björnmarknad kan vända. Så är vi där snart?

Eller finns det fortfarande sojapojkar där ute som läser DI och tror att time in the market slår timing the market? Tror ni det finns mascochister där ute som fortfarande ligger kvar i indexfonder och tror att det ska gå upp trots kommande recession?

För egen del öppnar det uppåt idag, men med det mesta i räntefonder blir det inga stora vinster.
Citera
2022-10-03, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Någon som kastat in handduken än? Sitter med knappt 80% i räntefonder och väntar på botten för att köpa på rea. Men botten verkar ju aldrig nås?

Det sägs att retailköparna måste fullständigt kapitulera och sälja allt innan en riktig björnmarknad kan vända. Så är vi där snart?

Eller finns det fortfarande sojapojkar där ute som läser DI och tror att time in the market slår timing the market? Tror ni det finns mascochister där ute som fortfarande ligger kvar i indexfonder och tror att det ska gå upp trots kommande recession?

För egen del öppnar det uppåt idag, men med det mesta i räntefonder blir det inga stora vinster.

DI har mest negativa artiklar just nu. Så det är rimligen en urblåsning vi ser.

Att pricka botten är svårt, man måste köpa när det är blod på gatorna, när det ser som mörkast ut. Väntar man till glada nyheter har uppgången redan börjat.

Marknaden försöker alltid tjuvstarta.
Citera
2022-10-03, 14:54
Medlem
MrLevaLivets avatar
Glimrande! Plockade fin vinst imorse på Nasdaq x 15-björnarna när futures fortf var blodröda, samt förra veckans fiske på Tele2 a 94,90 ser ut att betala sig bra. X-dagen för utd är 10:e Oktober så nu vaknar folket till. Har en del oljeinnehav kvar som förhoppningsvis kommer dra fint ikväll, men den där naturgasen den verkar det bara vara att glömma för tillfället. Lycka till alla!
Citera
2022-10-03, 15:04
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Glimrande! Plockade fin vinst imorse på Nasdaq x 15-björnarna när futures fortf var blodröda, samt förra veckans fiske på Tele2 a 94,90 ser ut att betala sig bra. X-dagen för utd är 10:e Oktober så nu vaknar folket till. Har en del oljeinnehav kvar som förhoppningsvis kommer dra fint ikväll, men den där naturgasen den verkar det bara vara att glömma för tillfället. Lycka till alla!
Nu kan jag få expertråd (ingen ironi) Varför var futures röda men cert gröna?
Beror det inte mest på att du köpte björn-futures innan rallyt???
Du har köpt björn-certen senare medan börsen fallit? Därför vinner du på dem? Cert håller man inte lika länge som futures?
Senast redigerad av wwr 2022-10-03 kl. 15:07.
Citera
2022-10-03, 15:16
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu kan jag få expertråd (ingen ironi) Varför var futures röda men cert gröna?
Beror det inte mest på att du köpte björn-futures innan rallyt???
Du har köpt certen senare medan det fallit?

Jag köpte dem förra veckan när jag insåg att det inte skulle bli någon studs, så jag lyckades pricka i stort sett hela nedgången i slutet av veckan, fredagen stängde även blodrött. Så fort börsen öppnade idag tryckte jag på säljknappen. När börsen öppnar här prissätts verktygen beroende på hur futures ser ut (och historik såklart). Jag fick 1,23 kr/st imorse, nu står den på 1,04 kr/st. Jag köpte på 0,80 förra veckan. För att svara på exakta detaljer hur dessa prissätts måste vi nog ha in någon lirare som jobbar med detta.
Citera
2022-10-03, 15:47
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:

Tycker inte vi har haft någon kapitulation än. Inte säkert att det här blir the big one dock men det kommer fortsätta ett par månader till med dåliga nyheter så jag har svårt att varför det skulle bli någon bred uppgång än.
Citera
2022-10-03, 20:52
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Tycker inte vi har haft någon kapitulation än. Inte säkert att det här blir the big one dock men det kommer fortsätta ett par månader till med dåliga nyheter så jag har svårt att varför det skulle bli någon bred uppgång än.

Ja, känns så, får se om det blir något björnmarknadsrally nu, sugen på några Bulls. Det luktar short covering, algoritmisk teknisk pump, samt div svammel och önsketänkande om att FED skall sluta vara elaka (ISM PMI var ned). Möjligt att det går att bygga något på detta, man vill ju gärna ha något fotstöd att stå på innan man ger sig in bland tillväxtmöget igen. Förra veckans försök till race tvärdog, men denna vecka har vi ingen Core PCE-rapport som kan överraska. JOLTs Job Openings-siffror kommer imorgon, och om de visar på minskad aktivitet så kan nog racet ta fart, jag kommer hänga på då med några Bulls iaf, skam den som ger sig, jag ska fan pricka ett race!
Citera
2022-10-03, 21:08
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:

Ja, väntar också, har ca 85% av cashen på räntekonton (1,25%-1,60%).
Citera
2022-10-04, 16:30
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Jag köpte dem förra veckan när jag insåg att det inte skulle bli någon studs, så jag lyckades pricka i stort sett hela nedgången i slutet av veckan, fredagen stängde även blodrött. Så fort börsen öppnade idag tryckte jag på säljknappen. När börsen öppnar här prissätts verktygen beroende på hur futures ser ut (och historik såklart). Jag fick 1,23 kr/st imorse, nu står den på 1,04 kr/st. Jag köpte på 0,80 förra veckan. För att svara på exakta detaljer hur dessa prissätts måste vi nog ha in någon lirare som jobbar med detta.

Bra där din tomte, nu kom jobbsiffrorna som var ned vilket ger OK till fortsatt race, och du ligger med Bulls, applåder!

Nu får fan någon annan lägga ned tid och dela med sig av sina djupa funderingar! Jag ska inta navelpillande.

Edit, skulle citera mitt inlägg till Smoerrebom, jaja.
Citera
2022-10-04, 16:52
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Stockholm och Europa backar 2% redan på morgonen. Inget svar uppåt i dollarn. De övriga länderna har förmodligen kommit ifatt med sina räntehöjningar. De som har dyra bostäder är rökta. Pengarna på banken förlorar 10% i värde om året.

Nu sätter Klaus Schwab in en attack mot Boomers besparingar. Det får aldrig löna sig att spara.
Dow Jones har gått från -23% till "bara" -17% på ett par dagar, och OMX Stockholm visar liknande tendens. Vad har hänt? Det har ju varit väldigt dystert de senaste veckorna. Vad har jag missat?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback