Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-31, 08:46
  #1
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Har du sett eller spelat några spel ifrån Might & Magic-serien?

Vad har du då för intryck ifrån spelen? Upplever du att spelen är äventyrliga?

Vilket var ditt bästa Might & Magic-spel? Var kan du minnas?
Citera
2022-08-08, 00:29
  #2
Medlem
Moll-Es avatar
Har spelat mycket Might & Magic VI: The Mandate of Heaven. Det är ett roligt spel som jag ofta återkommer till men jag har aldrig klarat det, tycker att det kan bli riktigt svårt mot slutet varpå det ibland nästan känns omöjligt att ta sig vidare. Inte heller känns spelet speciellt genomtänkt hela tiden. Stats som might, intellect, personality och endurance skalar inte efter en viss level så att byta t.ex en +5 int ring till en +15 int ring ger en inte mer SP utan då måste man istället köra antingen regen, vilket i sin tur har sina nackdelar, eller andra stats, vilket i sin tur inte nödvändigtvis är bra för klassen.

Nog tycker jag att spelet känns väldigt äventyrligt alltid. Man börjar i en liten by som heter New Sorpigal och med ett "quest" att lämna ett brev till en person. Därifrån öppnar sig världen väldigt fort och det enda som egentligen sätter stopp för en är hur mycket man vågar chansa på att man klarar sig.

Har tyvärr aldrig testat M&M VII eller VIII. Är de bra?
Citera
2022-08-08, 00:56
  #3
Medlem
fluff995s avatar
Clouds of Xeen (nr 4) och Darkside of Xeen (nr 5) var rätt ball, framförallt när båda spelen kombinerades i World of Xeen. Mycket berodde nog på grafiken. Kul med en löjligt stor spelvärld också.

Pallade inte grafiken på senare spel. 3d-grafiken från runt omkring millenieskiftet har inte åldrats väl.
Citera
2022-08-13, 14:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Har spelat mycket Might & Magic VI: The Mandate of Heaven. Det är ett roligt spel som jag ofta återkommer till men jag har aldrig klarat det, tycker att det kan bli riktigt svårt mot slutet varpå det ibland nästan känns omöjligt att ta sig vidare. Inte heller känns spelet speciellt genomtänkt hela tiden. Stats som might, intellect, personality och endurance skalar inte efter en viss level så att byta t.ex en +5 int ring till en +15 int ring ger en inte mer SP utan då måste man istället köra antingen regen, vilket i sin tur har sina nackdelar, eller andra stats, vilket i sin tur inte nödvändigtvis är bra för klassen.

Nog tycker jag att spelet känns väldigt äventyrligt alltid. Man börjar i en liten by som heter New Sorpigal och med ett "quest" att lämna ett brev till en person. Därifrån öppnar sig världen väldigt fort och det enda som egentligen sätter stopp för en är hur mycket man vågar chansa på att man klarar sig.

Har tyvärr aldrig testat M&M VII eller VIII. Är de bra?

Råder dig till att prova MM VII. Spelet känns mycket mer balanserat än MM VI och drar inte ut så mycket i slutet som MM VI. Det är också kortare (fortfarande långt dock).

MM VII har mycket mer begränsningar på klasserna, så bara vissa klasser kan bli master (och grandmaster som inte finns i MM VI) och trollformler har begränsningar så att du tex måste vara expert i water för att kunna lära dig water walk och master water för att lära dig town portal osv. Finns också flera klasser än i MM VI.

I MM VIII så skapar du bara en karaktär och hittar nya karaktärer som du kan lägg till i dit party och byta ut allt eftersom. VIII är enligt mig alldeles för lätt och känns ganska ogenomarbetat.

Enligt mig är MM VII det bästa spelet i den trilogin, även om jag har mest nostalgi för MM VI. Du kan hitta alla spelen på GOG för typ 50 spänn styck. (Tror MM VI bara finns som ett paket där du också får alla MM I-V också.

Kan rekommendera dig att spela 7:an. Rådet jag ger dig dock är att kolla igenom vilka klasser som ger dig vilka skills. Default patryt är dock väldigt bra och en bra rekommendation för första gångs spelare.
Citera
2022-08-16, 19:55
  #5
Medlem
Moll-Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Råder dig till att prova MM VII. Spelet känns mycket mer balanserat än MM VI och drar inte ut så mycket i slutet som MM VI. Det är också kortare (fortfarande långt dock).

MM VII har mycket mer begränsningar på klasserna, så bara vissa klasser kan bli master (och grandmaster som inte finns i MM VI) och trollformler har begränsningar så att du tex måste vara expert i water för att kunna lära dig water walk och master water för att lära dig town portal osv. Finns också flera klasser än i MM VI.

I MM VIII så skapar du bara en karaktär och hittar nya karaktärer som du kan lägg till i dit party och byta ut allt eftersom. VIII är enligt mig alldeles för lätt och känns ganska ogenomarbetat.

Enligt mig är MM VII det bästa spelet i den trilogin, även om jag har mest nostalgi för MM VI. Du kan hitta alla spelen på GOG för typ 50 spänn styck. (Tror MM VI bara finns som ett paket där du också får alla MM I-V också.

Kan rekommendera dig att spela 7:an. Rådet jag ger dig dock är att kolla igenom vilka klasser som ger dig vilka skills. Default patryt är dock väldigt bra och en bra rekommendation för första gångs spelare.

Köpt och installerat MM7 nu. Kör med default party vilket är knight, thief, cleric och sorcerer. Blev dwarf knight, goblin thief, dwarf cleric och elf sorcerer. Lite svårt att välja skills men kör med standard. Knight fick armsmaster och bodybuilding, thief fick perception och disarm traps, cleric fick spirit och mind magic, sorcerern fick water och air magic.

Klarat av de inledande questen på Emerald island. Tycker det är roligt att man kan lösa dem på lite olika sätt, typ hur man får tag i hatten, bågen eller snäckskalet.

Liknar verkligen MM6 till det sotea hela vilket jag bara ser som ett plus.
Citera
2022-08-17, 03:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Köpt och installerat MM7 nu. Kör med default party vilket är knight, thief, cleric och sorcerer. Blev dwarf knight, goblin thief, dwarf cleric och elf sorcerer. Lite svårt att välja skills men kör med standard. Knight fick armsmaster och bodybuilding, thief fick perception och disarm traps, cleric fick spirit och mind magic, sorcerern fick water och air magic.

Klarat av de inledande questen på Emerald island. Tycker det är roligt att man kan lösa dem på lite olika sätt, typ hur man får tag i hatten, bågen eller snäckskalet.

Liknar verkligen MM6 till det sotea hela vilket jag bara ser som ett plus.

Det där låter rimligt.
Skills som karaktärerna kan bli master eller grandmaster i är väldigt sällan fel. Det är max expert-master-grandmaster nivåer i olika skills som är det viktigaste med klasserna i MM7 (och 8, funkar väldigt likt). Det gör t ex Druiden mycket sämre i MM7 än vad den är i MM6.
Citera
2022-08-17, 05:36
  #7
Medlem
EastAreaPapists avatar
Det är typ värt att lira X om man saknar de gamla liren.
Citera
2022-09-30, 18:36
  #8
Medlem
Älskade Might&Magic 6. Funkar det fortfarande till win 10/11?

Lirade aldrig 7:an, men det första jag spelade var nog nummer 2(?) på SEGA MegaDrive.
Citera
2022-10-03, 04:05
  #9
Medlem
SamuraiBennys avatar
Spelar modden rätt mycket, som kombinerar 6-7-8
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback