Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-01, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhereIsRussia
Slår vad om att Lööf hoppar över till Uffe igen. Centern är falskast av dom alla

Lööf? Hon är ju ute ur leken
Citera
2022-10-01, 16:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
I en demokrati bestäms regeringen av valresultatet.

Du har helt rätt. Men eftersom det handlar om en tvåstegsraket måste du inse att FÖRST väljs en riksdag (helt i proportion till valresultatet), SEDAN väljer riksdagen en regering.

Den regering som föreslås skall tolereras av mer än hälften av riksdagsledamöterna.

Tror du att du kan tänka ut en situation där en regering med litet mindre än hälften Sverigedemokrater riskerar att röstas bort av 175 (+) ledamöter ?
Citera
2022-10-01, 16:24
Avstängd
wwrs avatar
Vi röstar på partier. Dessa måste få poster och inflytande i enlighet med röstetal.

Men nu passade inte valresultatet politikerna. Då får namnen på listorna order att bete sig odemokratiskt och inte följa valresultatet.
Citera
2022-10-01, 16:28
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka

Liberaler såsom Bengt Westerberg och Birgitta Ohlsson röstade på det andra liberala partiet i riksdagen, Centern. Så det gick utmärkt att rösta liberalt och samtidigt inte stödja en regering som är beroende av SD.

Ja? Som jag skrev - och du understryker igen (!) - så utgör det ingen motsättning till att rösta borgerligt. Även om du rör dig lite luddigt med begreppet liberalism. C är nästintill nyliberala idag.

Det finns inte en enda vettig människa - varken till höger eller till vänster - som vill se Sverigedemokraterna representera Sverige utåt eller ens låta SD komma i närheten av Sveriges rikes lag (annat än i undervisningssyfte för partimedlemmarna).

Det jag vänder mig mot - är att det även drabbar Sveriges anseende och position ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv.
Vilket framgår med all önskvärd tydlighet och är något som Ulf Kristersson givetvis känner till inför regeringsbildningen.

Moderaterna har med utnämningen av presidieposterna gjort bort sig riktigt ordentligt.

Det handlar inte om några taffliga Sosse-briefar. Det handlar om internationella relationer och den säkerhetspolitiska kontext som Sverige som land ska verka inom under det kommande åren.

Har man ingen koll på vare sig Sveriges agenda eller position ur ett geopolitiskt perspektiv, visavi omvärldens reaktioner på valresultatet i Sverige, föreslår jag att man sätter sig in i detta.
Ordförandeskapet i EU och Sveriges relationer till våra presumtiva Nato-allierade, kan man sedan sätta detta i relation till.

Bengt Westerberg är socialliberal, för övrigt.
Senast redigerad av Xedome 2022-10-01 kl. 17:25.
Citera
2022-10-01, 17:22
Medlem
WhereIsRussias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss

Det var min prediction innan hon glädjande nog försvann från politiken
Citera
2022-10-01, 17:30
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Ja? Att rösta borgerligt. Som jag skrev - och du tydligen måste understryka igen (!) - så utgör det ingen motsättning.

Det finns inte en enda vettig människa - varken till höger eller till vänster - som vill se Sverigedemokraterna representera Sverige utåt eller ens låta SD komma i närheten av ett exemplar av Sveriges rikes lagbok.

Moderaterna har gjort bort sig ordentligt nu.

Det jag vänder mig mot - är att det även drabbar Sveriges anseende och position ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv. Villet framgår med all önskvärd tydlighet och är något Ulf Kristersson vet inför regeringsbildningen.

Det handlar inte om några taffliga Sosse-briefar. Det handlar om internationella relationer och den säkerhetspolitiska kontext som Sverige som land ska verka inom under det kommande åren.

Har man ingen koll på vare sig Sveriges agenda eller position ur ett geopolitiskt perspektiv, visavi omvärldens reaktioner på valresultatet i Sverige, föreslår jag att man sätter sig in i detta.
Ordförandeskapet i EU och Sveriges relationer till våra presumtiva Nato-allierade, kan man sedan sätta detta i relation till.

Bengt Westerberg är socialliberal, för övrigt.
Det framgick av ett tidigare inlägg att du ägnar dig åt önsketänkande eftersom du skrev att det stod honom [Kristersson] fritt att låta SD ta hand om allt som, relativt sett, saknar betydelse".
Jag menar att det är helt orimligt i ett läge där SD är det största partiet på regeringssidan. Det finns ingen anledning för SD att stödja en Regeringen Kristersson med mindre än att partiet får reellt inflytande också inom frågor som man vill hålla dem utanför. SD:s partiledning agerar strategiskt och långsiktigt och utan reellt inflytande gagnar det partiet att gå i opposition.

M:s mantra om att SD ska hållas utanför utrikes- och säkerherspolitiken är orealistiskt givet styrkeförhållandena i riksdagen. Lika orealistiskt var det att säga att man bara ska samarbeta med SD i de frågor som man tycker lika i. Den som inte förstått att SD inte kommer att nöja sig med att ha hand om det som saknar större betydelse måste ha bott under en sten de senaste åren.

När det gäller vilka som kommer att representera Sverige utåt är det redan klart att S-märkta Oscar Stenström kommer att fortsätta att leda Sveriges NATO- förhandlingar. Det ryktas att S - märkte Lars Danielsson – som nu är EU-ambassadör i Bryssel – ska få sitta kvar över det svenska ordförandeskapet i EU i vår.
Min slutsats är därför att Ulf Kristersson tar utrikes- och säkerhetspolitiken på största allvar och att han verkar för Sveriges bästa i dessa säkerhetspolitiska mycket osäkra och djupt oroande tider. Genom att behålla Oscar Stenström och - förmodligen - också Lars Danielsson skickas en stark signal till omvärlden om att Sveriges hållning ligger fast.

Citat:
Det finns inte en enda bildad människa - vare sig på vänster- eller högersidan - som vill se SD:s populistiska brottslingar representera Sverige utåt.

Ulf Kristerssons SD- drag (ovan) i samband med regeringsbildningen - är både skadligt för Sveriges anseende på sikt - likväl som direkt farligt i den säkerhetspolitiska situation som Sverige befinner sig i.

Har man minsta förförståelse för detta - står det honom fritt att låta SD ta hand om allt som, relativt sett, saknar betydelse.

Framförallt placerar man inte en kriminell sekt som Sverigedemokraterna på represenationsposter utåt för Sverige eller i närheten av dagordningen kring Sveriges grundlag.
Citera
2022-10-01, 17:32
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Inte ännu. Hon sitter kvar som partiledare tills februari nästa år.
Citera
2022-10-01, 19:35
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
När det gäller vilka som kommer att representera Sverige utåt är det redan klart att S-märkta Oscar Stenström kommer att fortsätta att leda Sveriges NATO- förhandlingar. Det ryktas att S - märkte Lars Danielsson – som nu är EU-ambassadör i Bryssel – ska få sitta kvar över det svenska ordförandeskapet i EU i vår.
/.../
Genom att behålla Oscar Stenström och - förmodligen - också Lars Danielsson skickas en stark signal till omvärlden om att Sveriges hållning ligger fast.
Det är ytterst sällan jag går tbx o scrollar inlägg, folk som reciterat vad jag skriver, osv. Jag skiter högaktningsfullt i vad andra tycker. Däremot är det här ett viktigt ämne och svaren jag fått Goddag Yxskaft. Det förtjänar att påpekas. En gång. På sin höjd.

Jag begriper uppriktigt sagt inte hur du resonerar. Oscar Stenström? Ehr..va?
Stenström är den person som Sossarna med viss framgång har använt som diplomat i förhandlingarna kring det trilaterala avtalet med Turkiet i samband med Sveriges Nato-ansökan. Danielsson Göran Perssons gamla statssekreterare i (S).* "Sveriges hållning ligger fast? “ Uhm..

Det här handlar inte ett skit om några lokala Sosse-meriter. Det här handlar om Sveriges internationella anseende i omvärlden.
- Om den säkerhetspolitiska, geopolitiska kontext Sverige är en (förvisso mycket liten) del av.
Sverigedemokraterna placerar man så långt bort det över huvud taget är möjligt - från just inflytande över Sveriges position - i just detta sammanhang. Det finns goda anledningar till det.

Förutom att ha valsat runt hos Socialdemokraterna inte är någon vidare merit i sig - har det ingenting med vare sig regeringsbildningen - eller mina invändningar mot regeringsbildningen under Ulf Kristersson att göra. Över huvud taget.

Du läser ju inte vad jag skriver, blandar och ger frikostigt bland äpplen och päron. Jag utgår ifrån att du därför inte heller lägger någon större vikt vid vad Politico, Washington Post, New york times, The Guardian, Der Spiegel eller Le Monde, osv. skriver heller.

Det som i kontexten 'Regeringsbildning 2022' är oerhört allvarligt i samband med utnämningarna till justitieutskottet resp. utrikesutskottet - är att Ulf Kristersson skänker bort en jävla stor bit av Sveriges trovärdighet och anseende utåt över tid i samband med utnämningarna.

Det är oförlåtligt. Och rent åt helvete.
Bland annat utifrån :
1) reaktionerna internationellt på valresultatet i Sverige
2) det faktum, att Sverige ska vara ordförandeland i EU nästa år
3) att Sverige ansökt om medlemskap i Nato.
4) att Uffe faktiskt inser vad han pysslar med.

Sedan kan vi lägga till eller dra ifrån bäst vi vill.
Inte desto mindre, är ordförande-utnämningarna i utrikesutskottet och justitieutskottet en skam för Sverige. Ulf Kristersson kan lova en kriminell sekt som Sverigedemokraterna att husera Sveriges äggproduktion en begränsad tid. Lobba in Oscar Sjöstedt bland griseknoarna i ett halvår (t.om det är högst olämpligt, vid närmare eftertanke). Ge dem ansvar för frisyrutbildningen via utbildningsutskottet. Whatever.

Emellertid kan en blivande statsminister i Sverige, inte tillåta att ett gäng kriminella ligister :
a) kommer i närheten av Sveriges lag
b) får ngn som helst möjlighet att representera Sverige utåt i internationella sammanhang.
c) under inflytande av a) och b) inverkar på c) bilden av Sverige i internationella sammanhang.

För att begripa riskerna - måste man såklart ta hänsyn både till brottsfrekvensen hos Sverigedemokraternas partimedlemmar - och vad det för västvärlden faktiskt innebär - att 20% av Sveriges befolkning röstar på ett parti (i ett demokratiskt val) med neonazistiska rötter.

Det kan även vara på sin plats, att även inkludera anspråken som Nato-allierad, fredsbevarande EU-medlem. En ambition om att värna demokratier i västvärlden, till skillnad från kleptokrater i autokratier med en heltigenom kringskuren, statsstyrd media som i bl.a Ungern och Ryssland.
Eller också kan man låta bli, syssla med historierevisionism, ta selfies med SS-soldater eller svinga järnrör.
Men aldrig någonsin i egenskap av representant för Sverige.

Skiter man i att ta hänsyn till samtliga ovanstående infallsvinklar - är man säkert jävligt nöjd med regeringsbildningen!

* (edit. vill man, får man såklart inflika Jan Eliasson här, som en liten pikant illustration till skillnaden mellan agnarna och vetet.)
Senast redigerad av Xedome 2022-10-01 kl. 20:16.
Citera
2022-10-01, 19:38
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Det är ytterst sällan jag går tbx o scrollar inlägg, folk som reciterat vad jag skriver, osv. Jag skiter högaktningsfullt i vad andra tycker. Däremot är det här ett viktigt ämne och svaren jag fått Goddag Yxskaft. Det förtjänar att påpekas. En gång. På sin höjd.

Jag begriper uppriktigt sagt inte hur du resonerar. Oscar Stenström? Ja?
Stenström är den person som Sossarna med viss framgång har använt som diplomat i förhandlingarna kring det trilaterala avtalet med Turkiet i samband med Sveriges Nato-ansökan. Danielsson Göran Perssons gamla statssekreterare i (S).

Jan Eliasson är en helt annan sak. Kompetens.
Det här handlar inte ett skit om några lokala Sosse-meriter.
Det här handlar om Sveriges anseende i omvärlden. Om den säkerhetspolitiska, geopolitiska kontext Sverige är en (förvisso mycket liten) del av.
Sverigedemokraterna placerar man så långt bort det över huvud taget är möjligt - från inflytande över Sveriges position - i just detta sammanhanget.

Förutom att ha valsat runt hos Socialdemokraterna inte är någon vidare merit i sig - har det ingenting med vare sig regeringsbildningen - eller mina invändningar mot regeringsbildningen under Ulf Kristersson att göra. Över huvud taget.

Du läser ju inte vad jag skriver, blandar och ger frikostigt bland äpplen och päron. Jag utgår ifrån att du därför inte heller lägger någon större vikt vid vad Politico, Washington Post, New york times, The Guardian, Der Spiegel eller Le Monde, osv. skriver heller.

Det som i kontexten 'Regeringsbildning 2022' är oerhört allvarligt i samband med utnämningarna till justitieutskottet resp. utrikesutskottet - är att Ulf Kristersson skänker bort en jävla stor bit av Sveriges trovärdighet och anseende utåt över tid i samband med utnämningarna.

Det är oförlåtligt. Och rent åt helvete.
Bland annat utifrån :
1) reaktionerna internationellt på valresultatet i Sverige
2) det faktum, att Sverige ska vara ordförandeland i EU nästa år
3) att Sverige ansökt om medlemskap i Nato.
4) att Uffe faktiskt inser vad han pysslar med.

Sedan kan vi lägga till eller dra ifrån bäst vi vill.
Inte desto mindre, är ordförande-utnämningarna i utrikesutskottet och justitieutskottet en skam för Sverige. Ulf Kristersson kan lova en kriminell sekt som Sverigedemokraterna att husera Sveriges äggproduktion en begränsad tid. Lobba in Oscar Sjöstedt bland griseknoarna i ett halvår (t.om det är högst olämpligt, vid närmare eftertanke). Ge dem ansvar för frisyrutbildningen via utbildningsutskottet. Whatever.

Emellertid kan en blivande statsminister i Sverige, inte tillåta att ett gäng kriminella ligister :
a) kommer i närheten av Sveriges lag
b) får ngn som helst möjlighet att representera Sverige utåt i internationella sammanhang.
c) under inflytande av a) och b) inverkar på c) bilden av Sverige i internationella sammanhang.

För att begripa riskerna - måste man såklart ta hänsyn både till brottsfrekvensen hos Sverigedemokraternas partimedlemmar - och vad det för västvärlden faktiskt innebär - att 20% av Sveriges befolkning röstar på ett parti (i ett demokratiskt val) med neonazistiska rötter.
Jan Eliasson?!? Vad har Jan Eliasson med mitt inlägg att göra?
Du har extremt hög svansföring men saknar koll. Jan Eliasson är gammal (82 år). Han har öht inte varit engagerad i EU eller NATO under sin långa karriär.

Du nämnde explicit EU och NATO i inlägget jag citerade och därför valde jag att lyfta fram att Kristersson skickar en tydlig signal till en bekymrad omvärld om Sveriges linje ligger fast.
Citat:

Edit. Notera att Xedome redigerade passagen om Jan Eliasson efter jag postat det här inlägget. Så kan man också göra i stället för att stå för det man skriver. Riktigt fegt.
Senast redigerad av Sandkaka 2022-10-01 kl. 20:10.
Citera
2022-10-01, 19:49
Medlem
Citat:
Inte ännu. Hon sitter kvar som partiledare tills februari nästa år.

FY FARAO! Det hade jag missat....
Citera
2022-10-01, 20:14
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
FY FARAO! Det hade jag missat....
Förhoppningsvis fortsätter Centerns näste ledare Annie Lööfs hållning i fråga om SD.
Citera
2022-10-01, 20:21
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
efter[/i] jag postat det här inlägget. Så kan man också göra i stället för att stå för det man skriver. Riktigt fegt.

Aw. Är perfektionist. Älskar att redigera text. * Sorry.. det jag ville belysa före och efter redigering, är passusen med skillnaden mellan en individ som har kompetens och kan göra skillnad i någon liten utsträckning. Jämfört med en av Socialdemokraternas ämbetsmän.

Mig veterligen har inte Socialdemokraternas val av diplomatiska förbindelser och förhandlare mellan Sverige och Turkiet ett dyft med regeringsbildningen 2022 att göra.

Jag har därmed även svårt att tro, att det över huvud taget har någon större inverkan på Sveriges trovärdighet och anseende internationellt.

*tar några minuter innan jag är färdig, om uttråkad.
Senast redigerad av Xedome 2022-10-01 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in