2022-10-01, 13:51
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det handlar inte om vem olika människor anser bildad. 20% har röstat för SD. Det är största parti till höger. Om regeringen behöver SD:s stöd skall de ha ministerposter. ings fler mygelavtal för att manipulera bort de som röstat på SD.

Regeringen baseras på vad folk har valt inte på vad enstaka personer gillar.

Det är redan klart att SD har vikt sig och att de inte kommer få en enda ministerpost.

Stort misslyckande av SD, de borde krävt migrations och justiet ministerna eller fälla kristerssons regering.
Citera
2022-10-01, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Nä det är inte komiskt. Det är fan tragiskt att Ulf Kristersson är såpass blåst - att han sätter Sverigedemokraterna i utrikesutskottet över huvud taget. Skandal. Det är nästan lika illa att ha ett gäng brottslingar - dvs. SD - i justitieutskottet. Riktigt jävla illa.

Sverige ska alltså vara ordförandeland i EU nästa år. Vi är / var tills nu - på väg in i Nato. Någon som vet risken för att SD åker runt och "representerar" Sverige efter de här debila presidieutnämningarna?

Sverige är redan utskämt efter valresultatet i internationella medier över hela västvärlden. Omvärlden känner alltså till kaos-nazzarna i Sverige.
Ska vi göra bort oss totalt - vill jag gärna veta det på förhand.

Hur fan tänkte människan?? Fp/L ja.
Ett gäng styckmördare, pedofiler, kvinnomisshandlare och ligister med digert brottsregister i täten för utrikesutskottet och justitieutskottet? Nej.

Fy fan, vilket jävla skämt.
Och ja - jag röstade borgerligt.

Landets inrikespolitik behöver styras upp tills nästa val - då SD kommer att ha tappat en jävla massa massa (missnöjes-)röster.

Men jag röstade fan inte för att sälja ut Sveriges varumärke. Hela vårt lands anseende, internationellt, till lägstbjudande ligister, white trash och kriminella snorungar.

https://ledarsidorna.se/2022/10/nya-...andatperioden/

Helt underbart att se alla vänsterblivna:
Citera
2022-10-01, 13:53
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Det är redan klart att SD har vikt sig och att de inte kommer få en enda ministerpost.

Stort misslyckande av SD, de borde krävt migrations och justiet ministerna eller fälla kristerssons regering.
Vi vet inte ännu. Men du kan ha rätt. SD viker sig igen.
Citera
2022-10-01, 13:56
Medlem
wwrs avatar
SD borde givetvis gå ut till väljarna och förklara hur de blir bortmyglade om det största partiet som stöder regeringen inte får de flesta ministerposterna.

Men SD spelar med och klagar bara marginellt på hur de och deras väljare blir bortspelade efter varje val där de haft framgång.
Senast redigerad av wwr 2022-10-01 kl. 14:03.
Citera
2022-10-01, 14:12
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Absolut inte. Att rösta borgerligt är en sak. Att den presumtiva statsministern placerar Sverigedemokraterna på ordförandeposter i justitieutskottet och utrikesutskottet en helt annan.

Vad jag röstade för mer specifikt - framgår dessutom av mitt inlägg.

Det finns inte en enda bildad människa - vare sig på vänster- eller högersidan - som vill se SD:s populistiska brottslingar representera Sverige utåt.

Ulf Kristerssons SD- drag (ovan) i samband med regeringsbildningen - är både skadligt för Sveriges anseende på sikt - likväl som direkt farligt i den säkerhetspolitiska situation som Sverige befinner sig i.

Har man minsta förförståelse för detta - står det honom fritt att låta SD ta hand om allt som, relativt sett, saknar betydelse.

Framförallt placerar man inte en kriminell sekt som Sverigedemokraterna på represenationsposter utåt för Sverige eller i närheten av dagordningen kring Sveriges grundlag.
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Om du röstade borgerligt måste du ha varit medveten om att din röst är en röst för att ge SD inflytande. Det inflytande som du här högljutt klagar över. Du har fått det du röstade för. Vad inbillade du dig?!?
Som alla kan se har du lite smidigt klippt bort frågan som avslutade mitt inlägg.
Så jag frågar återigen: Vad inbillade du dig?!?

Edit. Liberaler såsom Bengt Westerberg och Birgitta Ohlsson röstade på det andra liberala partiet i riksdagen, Centern. Så det gick utmärkt att rösta liberalt och samtidigt inte stödja en regering som är beroende av SD. Politik är att kompromissa.
Senast redigerad av Sandkaka 2022-10-01 kl. 14:38.
Citera
2022-10-01, 14:16
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
SD borde givetvis gå ut till väljarna och förklara hur de blir bortmyglade om det största partiet som stöder regeringen inte får de flesta ministerposterna.

Men SD spelar med och klagar bara marginellt på hur de och deras väljare blir bortspelade efter varje val där de haft framgång.
Vilket är viktigast för dig: Att SD sitter i regeringen eller att SD får igenom viktiga delar av sin politik?
Citera
2022-10-01, 14:19
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Vilket är viktigast för dig: Att SD sitter i regeringen eller att SD får igenom viktiga delar av sin politik?
Det behövs inte ställas mot varandra. Det största partiet som stöder regeringen skall ha de flesta ministerposterna och få det största inflytandet.

Nu myglar politikerna och tillsätter sin egen regering, skild från valresultatet.

Man måste hålla på demokratin.
Citera
2022-10-01, 14:30
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Det behövs inte ställas mot varandra. Det största partiet som stöder regeringen skall ha de flesta ministerposterna och få det största inflytandet.

Nu myglar politikerna och tillsätter sin egen regering, skild från valresultatet.
Du saknar grundläggande kunskap om hur en demokrati fungerar och det gör att din utgångspunkt är fel.
I en demokrati är det majoriteten som bestämmer. Som du vet är majoriteten av väljarna och därmed riksdagen mot en regeringen Åkesson.
Detta står tydligt utskrivet I en av våra grundlagar, regeringsformen:

Citat:
Regeringsbildningen
4 § När en statsminister ska utses, kallar talmannen företrädare för varje partigrupp inom riksdagen till samråd. Talmannen överlägger med vice talmännen och lämnar sedan förslag till riksdagen.

Riksdagen ska inom fyra dagar, utan beredning i utskott, pröva förslaget genom omröstning. Om mer än hälften av riksdagens ledamöter röstar mot förslaget, är det förkastat. I annat fall är det godkänt. Lag (2010:1408).
Politikerna myglar inte. De respekterar och följer valresultatet och de följer svensk lag.
Jag inbillar mig inte att du ska förstå. Du har visat att du är immun mot fakta och surrar dig vid dina vanföreställningar om hur politiken fungerar.

Edit: Det kan visa sig vara en välsignelse för SD att de står utanför regeringen.
Citera
2022-10-01, 14:35
Medlem
wwrs avatar
Politikerna har släppt valresultatet och hittar på sin egen regering.

20% av folket har röstat på SD. Om SD kommer att stöda regeringen skall de ha ministerposter motsvarande sitt valresultat.

Annat är naturligtvis mygel.

Jag stöder inte SD men jag stöder demokrati.
Citera
2022-10-01, 14:45
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Politikerna har släppt valresultatet och hittar på sin egen regering.

20% av folket har röstat på SD. Om SD kommer att stöda regeringen skall de ha ministerposter motsvarande sitt valresultat.

Annat är naturligtvis mygel.

Jag stöder inte SD men jag stöder demokrati.
Kommer du att sluta rösta på SD?

Edit: Ser att du kämpar för SD i forumet utan att rösta på dem. Väldigt snällt av dig.

När M för första gången blev det största partiet I det borgerliga blocket, valet 1979, blev inte partiets ordförande Gösta Bohman statsminister utan det statsministern kom från Centern. Regeringen Fällning II. Gösta B ansågs mindre lämplig.
Senast redigerad av Sandkaka 2022-10-01 kl. 15:04.
Citera
2022-10-01, 14:53
Medlem
wwrs avatar
Andra postare fantiserar ihop falska argument som inte heller hör hit. Jag stöder inte SD eller röstar på dem. Vad jag stöder har inte med regeringsbildning att göra.

Men skall man få ordning på Sverige måste man respektera demokratin. 20% röstade på SD. Om SD kommer att stödja regeringen skall de ha ministerposter i förhållande till sitt valresultat.

Jag är inte så förtjust i alla SD-politiker. Men det är inte jag som bestämmer. I en demokrati bestäms regeringen av valresultatet.
Citera
2022-10-01, 15:58
Medlem
Sinestros avatar
Citat:
Andra postare fantiserar ihop falska argument som inte heller hör hit. Jag stöder inte SD eller röstar på dem. Vad jag stöder har inte med regeringsbildning att göra.

Men skall man få ordning på Sverige måste man respektera demokratin. 20% röstade på SD. Om SD kommer att stödja regeringen skall de ha ministerposter i förhållande till sitt valresultat.

Jag är inte så förtjust i alla SD-politiker. Men det är inte jag som bestämmer. I en demokrati bestäms regeringen av valresultatet.

Att 20% röstade på SD är inte ett argument för demokrati. 80% röstade inte på SD.

Majoriteten bestämmer regeringsbildningen, och det är det som pågår nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback