Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-01, 08:47
  #3877
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Det som drivit inflation är att människor är mer belånade än någonsin. I kombination med att återförsäljare har ökat sitt innehav av varor pga problem med återförsäljare, och fattigare konsumenter, så kommer snart en reduktion i inflation synas i CPI.

Bullwhip effect med andra ord.

Sedan har ju Covid och dess påverkan på oljeproducenter haft viss påverkan, och även då sanktionerna mot Ryssland.

Men om du följer KPI:t så ser du ju att ökningen började i mitten på förra året, inte när kriget startade, och inflation är en släpande indikator. Dock är det smidigt att ha något att skylla på efter man lurat människor med billiga lån och tryckta pengar.

Vi är inte ens nära en botten

Vad vet vi om det?

Jag blev hånad av en användare tidigare i år när jag sa att börsen kan gå ner 70 procent. Nu är vi ner nästan 35 procent sedan toppen (45 procent ner om vi ser i dollar). Med det sagt vet vi fortfarande inte om börsen ska upp eller ner. Så nedtryckt som börsen är nu bör man däremot åtminstone ha något innehav. Vi har haft mer eller mindre en och en halv månad med konstant nedgång men senaste veckan har börsen visat lite mer styrka.

På måndag kommer det att bli nedgång och ytterligare ett bra tillfälle för day/swingtrade som det ser ut. Med det sagt kan det fortsätta ner även kortsiktigt men man bör inte ha alla ägg i samma korg.

Den som med säkerhet vet vart börsen är på väg är antingen dåligt insatt eller så ljuger han. Det är en fråga om sannolikheter. Men det svåraste på börsen är att se sina misstag och att successivt byta strategi. Därför som permabjörnar inte går särskilt bra. För de tror alltid att marknaden kan gå ner lite till och byter inte sedan strategi när så inte blir fallet. Coronakraschen är ett bra exempel som jag personligen dragit mycket lärdom av. Ingen absolut ingen kunde ana den börsutveckling vi sett sedan Corona visade sig.
__________________
Senast redigerad av Keus 2022-10-01 kl. 09:43.
Citera
2022-10-01, 10:39
  #3878
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Nej, det är bara du som är okunnig. Om energipolitiken varit så viktig, varför kraschar då Amerikanska börsen? Eller brasilianska börsen? Koreanska? Kinesiska?

Är det ryssarna som strypt gasen till brasilien och kraschat deras börs? Givetvis inte, utan du som missuppfattar vad som sker då du är för dåligt påläst.

Plus ett.

Stocks övervärderade över hela världen, inte minst OMX.

Nu när penningpolitiken verkar övergår till någon sorts "normalitet" kommer massor av bubblor att spricka - techjättarna halveras och Tesla ligga på runt 30-40 USD om halvåret.

(kom ihåg var ni läste det först.. brukar ha rätt, SBB, guldpriset etc.... vill inte låta kaxig men nevermind)
Citera
2022-10-01, 11:54
  #3879
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hk8skska
så blev det inte
Din mamma

Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Idag brakade stödet för Apple. Minus 4,47% och nere på 143,14 USD när jag skriver detta.

Det du såg i bajskristallkulan hände men en dag senare

Känns knappast som att aktien kravlar sig tillbaka över 150 USD i närtid, men jag har haft fel förr.

Intressanta tider
Den uråldriga runda koproliten har talat. AAPL bröt t.o.m 140.
Såklart kommer buy the diptards på måndag, men gammarampen är krossad för den här gången.
Citera
2022-10-01, 13:32
  #3880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Vad vet vi om det?

Jag blev hånad av en användare tidigare i år när jag sa att börsen kan gå ner 70 procent. Nu är vi ner nästan 35 procent sedan toppen (45 procent ner om vi ser i dollar). Med det sagt vet vi fortfarande inte om börsen ska upp eller ner. Så nedtryckt som börsen är nu bör man däremot åtminstone ha något innehav. Vi har haft mer eller mindre en och en halv månad med konstant nedgång men senaste veckan har börsen visat lite mer styrka.

På måndag kommer det att bli nedgång och ytterligare ett bra tillfälle för day/swingtrade som det ser ut. Med det sagt kan det fortsätta ner även kortsiktigt men man bör inte ha alla ägg i samma korg.

Den som med säkerhet vet vart börsen är på väg är antingen dåligt insatt eller så ljuger han. Det är en fråga om sannolikheter. Men det svåraste på börsen är att se sina misstag och att successivt byta strategi. Därför som permabjörnar inte går särskilt bra. För de tror alltid att marknaden kan gå ner lite till och byter inte sedan strategi när så inte blir fallet. Coronakraschen är ett bra exempel som jag personligen dragit mycket lärdom av. Ingen absolut ingen kunde ana den börsutveckling vi sett sedan Corona visade sig.

Nej, coronakraschen är ett uselt exempel. Enda anledningen att det blev en extrem V-reversal är för att pengaprintern gick på 110%. Man satte samtliga börser i konstgjord andning genom QE som aldrig tidigare skådats, och injicerade triljoner i aktiemarknaden.

Om man är long only, långsiktigt, och man köper vid toppen så är man ointelligent. Att sedan tro att börsen kommer vara högre om 6 månader i en hög inflationsmiljö med stigande räntor och QT, ja det får stå för dig.

Provat att blanka istället? Det är vad man bör göra i en bear market. Köpa dippar gör man när oddsen är att det går upp, och säljer rallys när oddsen är att den går ner.
Citera
2022-10-01, 13:56
  #3881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Plus ett.

Stocks övervärderade över hela världen, inte minst OMX.

Nu när penningpolitiken verkar övergår till någon sorts "normalitet" kommer massor av bubblor att spricka - techjättarna halveras och Tesla ligga på runt 30-40 USD om halvåret.

(kom ihåg var ni läste det först.. brukar ha rätt, SBB, guldpriset etc.... vill inte låta kaxig men nevermind)

Så är det. Övervärderade skräpaktier kommer inte kunna hålla sig kvar utan massiv likviditet från centralbanker. Detta har varit tydligt från första början, "inflation is transitory" var det ju enbart de största pajasarna och de okunniga som gick på.

Smärtan har knappt börjat, och folk tror än en gång att den är över. 😂
Citera
2022-10-01, 14:42
  #3882
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Så är det. Övervärderade skräpaktier kommer inte kunna hålla sig kvar utan massiv likviditet från centralbanker. Detta har varit tydligt från första början, "inflation is transitory" var det ju enbart de största pajasarna och de okunniga som gick på.

Smärtan har knappt börjat, och folk tror än en gång att den är över. 😂

Tyvärr är Ingves en regimtrogen idiot och duva... det enda som är "non-transitory" är självaste DÖDEN...
Citera
2022-10-01, 15:01
  #3883
Medlem
smoerreboms avatar
Rick daddy uttryckte sig rätt diplomatiskt och försiktigt om dagsläget på stansberry precis men lät helt bombsäker när han sa att there will be more volatility att han fortfarande har en massa cash som han ska rövknulla marknaden med istället för att låta den rövknulla honom.

Ingves gav ett närmast ointresserat intryck på Studio ett i härom veckan, verkar inte se något som helst skäl att ha fler än fem möten per år, det går bra att höja med 100 fucking punkter bara wgaf liksom. Fattar inte hur Christian Åström kunde nöja sig med det där jävla bullshitsvaret.

Det rycker i sputten rätt bra nu men jag får hålla huvudet kallt. Det gäller att vi kommer fram till vattenfallet nu rätt snart

Bajsis jag hajar inte har du kan köra Hunt i 1,25 det är iskallt alltså du har huvudet helt fokuserat på pengarna det är imponerande, han hade ju helt oemotståndligt aristokratisk fin brittisk accent, bara hur han uttalade ordet "year" och "hurrah" vackert!
Citera
2022-10-01, 15:16
  #3884
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Nej, coronakraschen är ett uselt exempel. Enda anledningen att det blev en extrem V-reversal är för att pengaprintern gick på 110%. Man satte samtliga börser i konstgjord andning genom QE som aldrig tidigare skådats, och injicerade triljoner i aktiemarknaden.

Om man är long only, långsiktigt, och man köper vid toppen så är man ointelligent. Att sedan tro att börsen kommer vara högre om 6 månader i en hög inflationsmiljö med stigande räntor och QT, ja det får stå för dig.

Provat att blanka istället? Det är vad man bör göra i en bear market. Köpa dippar gör man när oddsen är att det går upp, och säljer rallys när oddsen är att den går ner.

Jag sa inte att marknaden kommer att vara högre om 6 månader. Jag sa att man inte vet hur det kommer att bli.

Inte läge att blanka stora poster nu. Extremt ovisst för tillfället med tanke på att det är översålt och OMX befinner sig nära botten i sin trendkanal. SP500 kan rekylera till 3900 eller 4000 likt sommarrallyt och då kommer Stockholm att följa med upp. Samtidigt är inte Stockholm lika uppdrivet som NY-börsen och våra exportföretag gynnas dessutom av den svaga kronan. Vid SP500 3800 kanske det skulle bli läge för blankning igen.

Gäller dock fortsatt att handla de stora bolagen och hålla sig borta från smått. I synnerhet hålla sig borta från tillväxtföretagen som gör förluster. Det är också de bolagen man framförallt ska blanka även om det redan har varit fullständig slakt på dessa bolag i år.

Med det sagt är det troligt att vi inte sett botten än men vi kommer att se flera rallyn i jakten på botten och det var längesedan vi hade ett rally nu.
__________________
Senast redigerad av Keus 2022-10-01 kl. 15:30.
Citera
2022-10-01, 15:30
  #3885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Tyvärr är Ingves en regimtrogen idiot och duva... det enda som är "non-transitory" är självaste DÖDEN...

Verkligen. Man kunde som vanligt inte vara hök, intelligent och gå sin egen väg, utan följde istället resten av världen ner i förfallet.

USA exporterar ju sin inflation, i viss mån, till andra länder som behöver petrodollarn. Världen flyr istället kronan, och inte ser den ut att bli starkare. Men vi hade i alla fall en bra börs under några år, så det var ju alltid något.
Citera
2022-10-01, 15:32
  #3886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Jag sa inte att marknaden kommer att vara högre om 6 månader. Jag sa att man inte vet hur det kommer att bli.

Inte läge att blanka stora poster nu. Extremt ovisst för tillfället med tanke på att det är översålt och OMX befinner sig nära botten i sin trendkanal. SP500 kan rekylera till 3900 eller 4000 likt sommarrallyt och då kommer Stockholm att följa med upp. Samtidigt är inte Stockholm lika uppdrivet som NY-börsen och våra exportföretag gynnas dessutom av den svaga kronan. Vid SP500 3800 kanske det skulle bli läge för blankning igen.

Gäller dock fortsatt att handla de stora bolagen och hålla sig borta från smått. I synnerhet hålla sig borta från tillväxtföretagen som gör förluster. Det är också de bolagen man framförallt ska blanka även om det redan har varit fullständig slakt på dessa bolag i år.

Med det sagt är det troligt att vi inte sett botten än men vi kommer att se flera rallyn i jakten på botten och det var längesedan vi hade ett rally nu.

Jadå, om en vecka lite drygt så rör sig SPX mot 3800, 3900 om mycket blankare likvideras. Därefter så kommer nästa leg ned, då vi har minst -40% till att vänta.

Sitt du och köp dyra poster, jag säljer gärna till dig. Lycka till
Citera
2022-10-01, 15:44
  #3887
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Verkligen. Man kunde som vanligt inte vara hök, intelligent och gå sin egen väg, utan följde istället resten av världen ner i förfallet.

USA exporterar ju sin inflation, i viss mån, till andra länder som behöver petrodollarn. Världen flyr istället kronan, och inte ser den ut att bli starkare. Men vi hade i alla fall en bra börs under några år, så det var ju alltid något.


Jo.... men "bra börs"... ...luft... skrev här på forat att trots de negativa realräntorna skulle OMX halveras till Julen i år. Det är en prognos jag står fast vid. Atlas C ett market cap på 500 miljarder... ...löjeväckande...
Citera
2022-10-01, 16:58
  #3888
Avstängd
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Med det sagt vet vi fortfarande inte om börsen ska upp eller ner. Så nedtryckt som börsen är nu bör man däremot åtminstone ha något innehav. Vi har haft mer eller mindre en och en halv månad med konstant nedgång men senaste veckan har börsen visat lite mer styrka.
Börsindex är ju inte särskilt nertryckt, så sent som januari 2019 var OMXS30 på 1500, nu 1800.

Många är lurade av den stora uppgången 2020 2021. Den bubblan var så stor att de ryms två nergångar innan börskurserna "är nertryckta".

Om man tar hänsyn till att räntorna var 0% 2019 på bankkontot och nu får man 3% om man låser i 2 år så är i själva verket kurserna extremt höga. Det känns som om marknaden knappt tagit hänsyn till 3-4 gånger högre räntor. Det är ju självklart att många som jag med mycket pengar funderar på att lämna börsen och köpa räntepapper istället. Vad kommer det att göra för börskursen?
__________________
Senast redigerad av Barents 2022-10-01 kl. 17:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback