Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Grundar vad på?
Ukraina har haft erkända gränser sedan 1991 av alla relevanta stater, inklusive Ryssland. För säkerhets skull har Ryssland tecknat flera avtal (Budapest 1994, ”Friendship Treaty 1998 (?),2012 (?)) där man lovade respektera Ukrainas gränser. Dessa avtal samt internationell rätt bröt man solklart mot redan 2014, och ännu tydligare nu.
psychicsailor och några till försöker av oklara skäl (…) blanda in gränsdragningsproblem i en fråga om olaglig annektering efter anfallskrig från Ryssland. Ingen kan hitta ett frågetecken var gränsen går, oavsett hur länge de letar.
Allt här i världen är inte grått, en del är svart eller vitt. Ryssland är solklart på den svarta sidan, vilket visas av att i princip ingen (inte ens Putins knähund i Minsk) har erkänt Krim som en del av Ryssland. Efter 8 år.
För att klargöra, så försöker jag vara neutral i denna konflikt.
Och det har inneburit flera frågetecken.
Det är flera faktorer man borde ta hänsyn till, inte minst den minst sagt brokiga historia Ukraina upplevt.
OM man nu ansträngde sig för att få till en fred i området anser jag EU tagit fel beslut.
Det har aldrig varit en framgång att bojkotta och driva hatisk propaganda mot en part.
Det eldar endast på konflikten.
Vad tror EU att de kommer uppnå med det?
När man dessutom säger sig veta hur Ryssland agerar, borde det rent logiskt vara än mer intressant att få parterna till bordet.
EU har valt en linje som aldrig kommer medverka till fred. Aldrig.
Att pumpa in vapen kommer av naturliga skäl öka på konflikten.
Ser vi till Donbas, Lohensk och krimområderna har en bred majoritet förlitat sig på Ryssland.
Av den enkla anledningen att de fått en dräglig tillvaro.
Jag har ställt frågan tidigare.
Varför genomför inte Ukraina med EU:s godkännande en folkomröstning i dessa områden med oberoende observatörer?
Om det då skulle visa sig att en bred majoritet vill tillhöra Ryssland, vad är problemet?
Låt detta område införlivas med Ryssland.
Ukraina skulle i samma sekund kunna bli ett eget fritt land.
Men tyvärr finns andra krafter som har en helt annan agenda.
Jag tror USA vill ha en helt annorlunda lösning.
Krim är Rysslands näst största militärbas.
Att detta skulle tas ifrån Ryssland och ingå i Ukraina är givetvis ett mål.
Men det borde t.o.m en lågintelligent förstå att Ryssland aldrig kommer acceptera.
EU bevisar endast att de inte är vuxna i rummet.
Vad är EU:s lösning på konflikten??
Jo man är så korkad så man tror att med mer vapen kommer man "befria" Ukraina...
"-Det är synd om människan" som jag tror Strindberg myntade...