Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-27, 22:42
  #2221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Jo Yamal pipen går via Belarus till Polen och sedan finns det en koppling mellan Polen och Tyskland.
Problemet är bara att trafiken går från Tyskland till Polen och dessutom har Polen valt att inte betala i rubel i våras så det levereras ingen gas den vägen.
Yamal har även en gren som går via Ukraina till Slovakien/Tjeckien och Ungern och den fungerar ännu. Sedan finns det en pipe som går via Turkiet till Grekland, Serbien mm.
Syftet med NS var att slippa omvägen via tex Ukraina som vill ha betalt för transition och istället få gas direkt från Ryssland.
Alltså har Tyskland nu ingen möjlighet att få gas via pipes öht.

Dessutom har den mycket lägre kapacitet, 33 miljarder kubikmeter gas per år jämfört med 110 miljarder kubikmeter per år med Nordstream 1 & 2 tillsammans.
Citera
2022-09-27, 22:43
  #2222
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Min killgissning:

Inom ett par dygn kommer Lavrov kalla till presskonferens, och förklara att Ryssland tyvärr kommer behöva fylla östersjön med fartyg och flygplan, eftersom väst envisas med att spränga deras gasledningar.

En attack mot NS, som Ryssland använder för att sätta press på/anfalla Sverige med motivet "Sverige kan inte försvara sitt territorialvatten", var ett av de typscenarion som anfördes från vettiga håll för att säga nej till NS från första början.
Citera
2022-09-27, 22:43
  #2223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
krigsfartyg brukar ha koll på vad som finns i vattnet
den tekniken fanns redan på 40-talet under ww2 och borde väl vara ännu bättre idag

Vad bra då vet vi snart.
Citera
2022-09-27, 22:44
  #2224
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Återigen Trump? Vad håller du på med?

Vilka vi? Den lilla minoritet som stöder Rysslands våldtäkter i Ukraina, är det ni som tröttnat på mig? Hahahahahahah

Alla vi som sett igenom det supervinklade narrativet där ena sidan är god och andra ond är trötta på er. Bara en fårskalle kan tro att det är så enkelt.

Att Ryssland själva skulle ligga bakom detta är en extrem högoddsare. Jag tror man får gräva i vilket bolag som har mest att vinna på detta och vilket land det utgår ifrån, där har vi lågoddsaren.
Citera
2022-09-27, 22:44
  #2225
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Det låter misstänkt det gör det...

Låter ryskt! Känns typ till 99% klappat och klart!
Citera
2022-09-27, 22:44
  #2226
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Jag vet det medierna skriver. Alla är eniga om att det rör sig om sabotage. Då kan vi utgå från devisen. Frågan är vem som ligger bakom detta? Ganska uppenbart att det är Väst/USAs elit. Att Ryssland skulle begå denna typ av falksflagga är lite väl krystat och lika sannolikt som att Big Foot existerar.

Vadå, vet du något annat?

Nej jag vet inget. Men varför inte? Bra läge för USA att jävlas med Ryssen.
Citera
2022-09-27, 22:45
  #2227
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det är inga som helst problem att dyka till 80 meter. Teknisk dykning. Går att gå mycket djupare än så. Problemet blir logistiken i att spränga på tre ställen långt från varandra, samt att ha tre dykplatser, som inte får synas på AIS men ändå inte får köras över av någon passerande skuta.

Privata initiativ hade enbart angripit det hela på en plats där ledningarna går mycket nära varandra.

Släktingar till en oligark som har blivit mördad? Det finns många som har fallit från trappor och klippor på senaste tid.
Citera
2022-09-27, 22:48
  #2228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Hur påverkar detta miljön och det marina livet i Östersjön? Går det att sätta eld på gasen för att minska riskerna med miljöpåverkan? Får för mig att sånt här kan skada ozonlagret men kanske är ute och cyklar
Metangas. Helt ofarligt. En väldigt reaktiv gas så den försvinner av sig själv.
Citera
2022-09-27, 22:48
  #2229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salle3000
du har blandat ihop vem som vill vad.

Nu har du blandat ihop vad jag menar.

Ryssarna har inget emot att skapa oreda. Det har vi sett innan med cyberattacker och så vidare.
Citera
2022-09-27, 22:48
  #2230
Medlem
jonjonesHWs avatar
Är det inte konstigt att det är 3 explosioner, två på ns1 och en på ns2. Räcker väl med en explosion på varje? De två explosionerna på ns1 och ns2 är också relativt nära varandra
Citera
2022-09-27, 22:48
  #2231
Avstängd
Mary99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Dessutom har den mycket lägre kapacitet, 33 miljarder kubikmeter gas per år jämfört med 110 miljarder kubikmeter per år med Nordstream 1 & 2 tillsammans.
Javisst!
Det finns anledning att oroa sig för om Kiev får för sig att sabotera även Yamal.
Då kraschar Ungern och Slovakien mfl länder som är landlocked och inte kan få LNG via tankfartyg.
Zelensky vill att hela Europa ska dras in i fullt krig.
Citera
2022-09-27, 22:49
  #2232
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Det ryska sjömätningsfartyget Professor Logachev (som bär på flertalet undervattensplattformar) ska spenderat några dagar i området i början av September med sin transponder avslagen.
Skulle kunna vara en misstänkt..

Källa?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback