2022-09-27, 22:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av negerinflation
Varför shillar alltid aftonbladet massa rökridåer?
"Cia varnade Tyskland för attacker"

En timme innan det var det Ryssland direkt!!!!!! inte ens en utredning behövs tydligen.
Citera
Medlem
Många snillen som spekulerar här. Finns många stater och aktörer som kan ha intresse av att spränga NS1 och NS2. Vi vet inte vilka som ligger bakom. Det är vad som händer härnäst som kommer att ge oss ledtrådar om vad det hela handlar om. Detta är med största sannolikhet bara början på ett större skeende.

I vilket fall som helst, om vi återgår till fakta:

1. Sprängladdningarna kan ha varit utplacerade långt i förväg och utlösts med fjärrutlösare. Vem eller vad som rört sig i området behöver inte betyda någonting.
2. Sprängningen behöver inte nödvändigtvis ha med utrikespolitik att göra utan kan lika gärna handla om inrikespolitiska skeenden.
3. Det finns fler pipelines mellan Ryssland och EU. Dessa går via Belarus, Ukraina och Turkiet. Att spränga just NS1 och NS2 har därmed ett visst signalvärde.
Citera
Medlem
Cybrminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Tvärtom. Hur kom du fram till din slutsats?

Om USA orsakat detta så blir det tredje värdskriget och det vill inte USA ha
Citera
2022-09-27, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Självklart skulle det bli kritik då men det är trots allt deras egen pipeline så det blir inte samma effekt. Det mesta pekar mot Biden och hans anhang dock. Biden har ju själv uttryckt ambitioner om att sabotera pipelinen i just ett sådant här läge:

Biden: No Nord Stream 2 pipeline if Russia invades
https://www.youtube.com/watch?v=k8YC7UQVmis

Ja, Biden lyckades stoppa nord stream 2 redan för 6 månader sedan. Därför inte så troligt att dom skulle spränga den.
Citera
2022-09-27, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jo tjená. Jag bara väntade på att Ryssen skulle få bära hundhuvet för detta också. Enligt Carl Bildt på svt:s Aktuellt i dag så har Ryssen investerat c:a 40 miljarder i dessa pipelines. Tror du dom gjort den investeringen bara för att få nöjet att spränga skiten.

Nej du. Detta har snarare gjorts av Ryssens fiender i syfte att skada dennas mångmiljardinvestering helt enkelt för att skada Ryssen ekonomiskt. Det är Ryssen som äger huvuddelen av dessa rör genom sitt bolag Gazprom. Inte Sverige, Tyskland eller Danmark.

Fast läget har ju förändrats en aning sen investeringen skedde. Tror gott detta kan vara ryskt jobb för att kunna peka på det onda väst
Citera
2022-09-27, 22:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Förstår inte hur Putins position skulle stärkas internt i Ryssland av en sådan instats.

Han gör det svårare för sin efterträdare genom att ta bort en av förhandlingspositionerna helt enkelt. FSB har tentakler ute bland oligarkerna och en stark person i FSB kan använda Rysslands resurser till sin egna fördel på samma sätt som Putin gjort.

Hela konceptet hans efterträdare skulle erbjuda är "JAG får slut på kriget, JAG vrider på gasen OM ni erkänner MIG som Rysslands LEGITIME ledare".
Citera
2022-09-27, 22:08
Medlem
styrlunds avatar
De som tror att Ryssarna skulle ha gjort detta behöver en personlig ledasagre.
De har ingen anledning att göra en idiotisk sak som att som att förstöra sina egna ledningar.
Om de vill styra tillförseln av gas till northsteam 1 och 2 har den kranar som det kan använda.
Nu ska jag bjuda pöbeln på flashback på enintressant sak.
Min hyresvärd har sina rötter i Tyskland. I somras träffade jag min hyresvärds åldrade far, som bor i Tyskland.
Jag frågade honom hur stängningen av northsteam 1 och 2 påverkar Tyskland .
Han tittade på mig konstig blick. Såg ut som han ville säga dummkopf till mig. Han hade överseende och sa.
- Northsteam är bara politik. Vi har ju Yamal.
Jag blev förvirrad och frågade vem Yamal är. Tyakgubben var nära att ge mig en örfil, men han avstod och förrklarde att Yamal inte var någon person utan en gasledning.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yama...urope_pipeline

Varför tror ni INGEN pratar om Yamal?
Senast redigerad av styrlund 2022-09-27 kl. 22:11.
Citera
2022-09-27, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BottleBender
Det här är fan det roligaste jag läst på flashback någonsin

Tack Harvard för det goda skrattet! Det behövdes så här i det kalla höstmörkret.

Varför skulle Ryssland, enligt dina james bond-analyser, förstöra deras eget kapital när de bara kan vrida av kranen?

Vänta.. säg inte att du också tror att USA ligger bakom det här? Det är ganska uppenbart att avleda med världsrubrikerna som skapats i och med den misslyckade mobiliseringen i Ryssland. Läste du ens inlägget om hur mycket de går i vinst? NS1 och NS2 är orelevant för de ekonomiskt.
Citera
Medlem
samtron12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Fast läget har ju förändrats en aning sen investeringen skedde. Tror gott detta kan vara ryskt jobb för att kunna peka på det onda väst
Låter ju väldigt troligt. Av med foliehatten nu gosse. Vilka tjänar mest på den här sprängningen?
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
En sprängladdning kan tydligen, enligt "experterna" ligga och vänta i flera år innan någon väljer att detonera laddningen.
Lär bli knepigt att reda ut detta misstänker jag..

Kan ryssland ha planterat ut dom i vintras/tidig vår när dom åkte runt i de områdena ?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men givetvis går det att reparera gasledningen. Problemet för Ryssland är att Tyskland redan bestämt att de inte ska köpa rysk gas mer. Så även när ledningen står reparerad så står Tyskland där och kan säga "vi behöver inte din gas" till Ryssland om de känner för det.
Frågan är hur snabbt det går att reparera den.

Vidare är frågan hur både tyskar och andra europeer resonerar och agerar i vinter, vilket förstås i sin tur beror på energitillgången. Att Putin använt gasen till utpressning säger i sig självt att han räknar med stor åverkan på Europa vid ett stopp av leveranser, och därför spelar tänkbara utfall mindre roll än vad Ryssland samt USA ser som tänkbara utfall.

Att tyskarna säger nej till rysk gas efter det att gasen ändå stoppats är vad man måste förvänta sig i den här situationen, hur tysk regering agerar om tyskarna skulle revoltera är en annan sak. Hur det än kan tänkas misslyckas eller lyckas kan vi veta med 100% säkerhet att Ryssland vill se revolter och krav på slopat stöd till Ukraina.
Citera
2022-09-27, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det ska i såfall vara om det är något land som står nära ukraina? men vilket nato-land skulle våga sig på detta?

Ett Natoland som slipper ha den läckande gasen på sin egen bakgård förstås – troligtvis inget land runt Östersjön med andra ord!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback