Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Mittenpartierna hoppar fram och tillbaka hur som helst. Partiledaren folk röstade på avgår och politiken blir en annan än vad folk röstade på. Tidigare har partierna bestämt sig för att skriva avtal med varandra för att stänga ute SD. Andra i forumet har tolkat det som att S inte är ute ur bilden.
Det handlar ju bara om att politikerna har fått order om att spela inkompetenta så att EU kan flytta fram. Det blir ändå samma politik och Åkesson kan få nästan hur många röster som helst men blir utmanipulerad.
Politikerna har lämnat väljarna och struntar i de 20% röster SD fick. Det blir som vanligt.
Om vi bortser från dina konspirationsteorier och återgår till det vi vet så har Ulf Kristersson bollen. Det är han som har uppdraget att bilda regering och därmed statsminister I den kommande regeringen. Det pågår förhandlingar mellan L, M, KD och SD. Så sent som igår lade de fyra partierna fram gemensamma talmansförslag samt numerär fördelning av presidieposter. Det kommer av allt att döma bli en Regeringen Kristersson, men hur den kommer att se ut vet vi ännu inte. SD kommer inte att sitta i regeringen men kanske kommer L att göra det.
Jag tror verkligen inte att SD är eller kommer att bli utmanövrerat utan om Åkesson mfl är skickliga förhandlare kommer partiet att få inflytande över regeringen. Men jag tror inte att inflytandet kommer att bli så stort som SD:s fanboys och väljare drömmer om och hoppas på. Det svårt läge men inte omöjligt. Ulf Kristersson är oerhört sugen på att bli stadsminister, nästan till varje pris.
Om jag tillåter mig att titta i kristallkulan tror jag att Regeringen Kristersson inte kommer att sitta mandatperioden ut. I ett senare skede kan det kanske bli aktuella med en koalition S-M. Partierna har närmat sig varandra på ett sätt som åtminstone jag aldrig sett tidigare. Den regeringen skulle ha egen majoritet, om jag minns rätt. Men jag kan inte se hur det kan bli en S-ledd regeringen den närmaste tiden.