2022-09-26, 11:53
Medlem
MelkerDs avatar
Därför att de gör orationella prioriteringar som är efterblivna. Tex: stänger värmen i huset, så huset drabbas av fuktskador och kostnaden i slutändan blir ännu högre.

Eller för den del väljer att spara in på belysningen och värmen inomhus och samtidigt låter tv:n stå på hela dagen. Sila mygg och svälja kameler så att säga...
Citera
2022-09-26, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Gamla vanliga Jante.. "Du är fattigare än mig och måste spara på din förbrukning. Jag är rik och behöver inte bry mig" är väl den enkla och sanna förklaringen.
Den som är rik har blivit det just genom att vara sparsam.
Citera
2022-09-26, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
I flera trådar tycker jag mig uppfatta ett hån mot de som försöker spara på energi.

Om energi blir dyrare ska man väl utnyttja sin konsumentmakt och konsumera mindre?

Eller hur ser ni på detta?
Man kan väl inte spara energi! Man kan förbruka mindre! Om vi nu inte pratar om batterier förstås.
Citera
2022-09-26, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Huruvida solpaneler producerar el på vintern beror mycket på hur snötäckta de är. Mitt hus i Uppland har solpaneler och senaste vintern producerade de följande:

nov 21: 112 kWh
dec 21: 26
jan 22: 54
feb 22: 203
mar 22: 889

Visst att det är ganska mycket mindre jämfört med juni 2022 som producerade 1600 kWh. Men helt verkningslösa är de inte. T o m då panelerna hade några cm med snö så lyste ljuset igenom så det blev några hundra watt upp till en kilowatt.

Vänligen Näckrosen

Frågan är vad växelriktaren drar int ex december? Kanske förlustaffär att ens ha anläggningen igång
Citera
2022-09-26, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
I flera trådar tycker jag mig uppfatta ett hån mot de som försöker spara på energi.

Om energi blir dyrare ska man väl utnyttja sin konsumentmakt och konsumera mindre?

Eller hur ser ni på detta?
Så du tycker att jag ska stänga av min golvvärme? Det finns ju en anledning till varför jag installera det.
Citera
2022-09-26, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havtornsplanta
Så du tycker att jag ska stänga av min golvvärme? Det finns ju en anledning till varför jag installera det.
Alla får naturligtvis göra som de vill. JAG tänker inte håna dig om du höjer tempen på din golvvärme.
Citera
2022-09-26, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Än så länge är det väl OK med hyresavtal, då de flesta hyresavtal löper året ut. Få hyresvärdar har höjt hyrorna ännu men de lär få igenom höga höjningar då nuvarande avtal går ut. Speciellt då många går i förlust och vill kompensera för det de förlorat med nuvarande hyrespriser.

I Norrköping vill de höja hyrorna med 15% hörde jag av en fastighetsägare, Dessutom med risk för ännu högre höjningar beroende på hur priser för värme,el, vatten och försäkringar utvecklas.

Det kan bli kortare avtalsperioder också vad jag förstått och omförhandlingar tätare.
Man har som riktmärke de tre senaste åren också och det kommer inte bli några gigantiska hyreshöjningar! Blir det så kommer jag begära att förhandla om min hyra själv i framtiden, samt slipper jag betala 12 kr i månaden till hyresgästföreningen!

Kan tänka mig max 3% höjning för 90% av hyresgästerna. Vi kan inte ha den här inflationen som vi har nu nämligen på alla områden. Det kommer slå ut många människor och skapa större klyftor, mer kriminalitet och mer hat mellan oss människor. Här gäller det ju att alla hjälps åt, det ska inte hamna på konsumenten till sist! Alla företag som har stora vinster det senaste årtiondet får kanske räkna med att gå jämnt upp nu i ett par år av tuff tid eller kanske med minimal förlust beroende på hur det sett ut senaste decenniet. Girigheten med stora vinster kommer sänka samhället till sist och vi kan inte bara trycka mer pengar så löner och andra ersättningar håller samma steg med inflationen just nu. Det kommer leda till än högre inflation och bara en ond cirkel.
Citera
2022-09-26, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxglid
Om man försöker "spara energi" så visar man för alla att man har gått på myten om klimatförändringar. Det är ungefär som att se en människa som tror att jorden är platt. Vad man än säger så har personen förklaringar för allt, men dom är helt övertygade om att jorden är platt eller att en svensk som köper plastpåsar och kör en bensindriven bil hela dagen, bidrar på något sätt till att det hamnar plast i haven eller polarisar smälter eller ökar temperaturen jorden över. Man får helt enkelt låta dom leva i sin lilla värld och spela med där det behövs, t.ex. på arbetsplatser. Men man är trött på dessa jävla hippies som först nu, 10 år efter alla vi andra plötsligt har upptäckt att vi bara har en jord och därför borde vi sluta med utsläpp och fossila bränslen. Det dom inte fattar är att Sveriges skogar suger upp mer koldioxid än vad vi släpper ut, så alla projekt inom rikets gränser är ENBART hittepå och fjanteri och skattefusk, och ser man inte det så förtjänar man att hånas.
Att minska energiförbrukningen nu är ju fullt normalt för en stor grupp människor med tanke på vad elen kostar i dag!

Den där timmen varje år som folk ska släcka ner allt känns bara patetisk. Men vi har ju problem med elförsörjningen som det ser ut just nu för södra Sverige. De som är insatta i detta får ju hitta lösningar helt enkelt. Det går ju inte att ha "förslag" som att random släcka ner ner tusentals hushåll i någon timme här för att kunna leverera tillräckligt med el till övriga! Det är inte värdigt ett land som Sverige! Finns väl en anledning varför det här landet byggdes till vad det är i dag (även om en del är kaos så klart) men vi kan inte riva ner det som byggts upp. Vi behöver visioner för att få Sverige rejält på fötter igen!

Nu pratar jag inget om klimatkriser etc då det är för komplext! Vi vet fortfarande in om det är koldioxiden som höjer temperaturen eller om det naturligt finns mer koldioxid vid högre temperaturer. Kan mätas och uppskattas för väldigt lång tid tillbaka. Vi har haft höga koldioxidhalter för 50 000 och 100 000 år sen etc. Att hitta en sak är att förenkla allt och missa helheten för att skapa en bättre värld.
Citera
2022-09-26, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
För att det är liksom... Diska på nätterna, planera när man ska duscha, laga mat en viss tid. Hade aldrig kunnat leva så även om jag hade begränsat med deg.

Att begränsa sig så är för mig inte värt det.
Finns väl i stort sett ingen individ som har timpris på elen. Vi får ju ett pris för vad elen kostade i snitt ett visst dygn medan företag (de större åtminstone?) betalar vad elen kostar när den används, oftast dyrast vid 16-17 om jag förstått det rätt.
Citera
2022-09-26, 15:27
Medlem
Den som sänker sin elförbrukning, och gör det för miljön/regimen/solidaritet är helt ute och cyklar.

Hjärntvättad.

Regeringen makthavarna har kunnat lösa detta på tre veckor för oss svenskar, men man vägrar.

Varför väljer dumSvensken återigen att lita på makthavarna? Dessa 350 trähattar i riksdagen, som skall förgylla Demokratin, för nu snart tio miljoner svenskar, gör inte ett jota för dig och mig.

Hur mycket energi tror du inte SSAB i Luleå/Oxelösund, Facebook-servar, eller SKF i Göteborg gör av med.

Att du duschar 30 sekunder kortare, med avstängd golvvärme gör inte ett skit på efterfrågan. Det är ju de stora hajarna man skall jaga, de betalar ju knappt någon skatt heller! Nu har jag inte exakt siffra men de banditerna betalade väl i värsta fall endast något ÖRE I skatt per KW! Detta är ju ett rån mot oss medborgare.

Sedan säljer man "våran" el till utlandet, "för där tjänar vi mer pengar" heter det.

Medans du och jag får betala.
Citera
2022-09-26, 15:45
Medlem
Har inte sett några hån?
Citera
2022-09-26, 15:54
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Frågan är vad växelriktaren drar int ex december? Kanske förlustaffär att ens ha anläggningen igång

En vettig synpunkt. Nu sitter den i tvättstugan som gränsar till köket. Där har jag ett elelement som knappt behöver vara igång då både växelriktaren och varmvattensberedaren i samma rum ger ifrån sig värme så viss del av växelriktarens förluster kommer huset till godo. Huset har direktel och en luft/luft-värmepump.

Vänligen Näckrosen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in