Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-25, 10:54
  #337
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Du kan ju börja med att engagera dig i namnen som står på den där listan.
Det skall man inte behöva göra. Alla väljare skall t.ex. inte behöva kontakta alla namn på de olika listorna och fråga deras åsikter. Alla kandidaterna har dessutom samma åsikter, eftersom de är utsedda av partierna.

Partierna måste presentera tydliga regeringsalternativ och handlingsplaner i de stora frågorna, före valet. Nu tar partier som C högerröster och går sedan över till vänster efter valet, som 2018. Eller L tar högerröster men spräcker sedan en högerregering.

Allt blir som förut när alla kandidater har samma åsikter.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-25 kl. 11:02.
Citera
2022-09-25, 11:09
  #338
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ja, visst är det så att varje EU-land själv väljer sina politiker och sin riksdag. Men om en demokrati förvandlas till diktatur så har landet inte längre i EU att göra. Det är bra att detta tydliggörs, speciellt för Ungerns och kanske Italiens del. Inget EU-land ska få åka snålskjuts genom utpressning i frågor kring säkerhetspolitiska hot t ex.

I ett värsta scenario kommer EU att upplösas och ett nytt EU att bildas som tar itu med de svagheter som finns i nuvarande regelverk. Det är dock en lång och smärtsam process. Men då kommer såväl Ungern som Italien (i värsta fall) att stå utanför gemenskapen. Jag älskar Italien och hoppas verkligen inte att det går utför i en anda av nyfascism då det tycks finnas en Mussolini-nostalgi inom extremhögern.
Ärligt talat fattar jag inte vad du vill säga. Menar du på allvar att Italien blir en diktatur om de röstar fram högerkoalitionen? Italien är en demokrati där alla myndiga får rösta, hur ska det bli en diktatur?

Du nämner också Ungern. Nog för att Orban verkar vara en aning kleptokratisk och verkar ha för starka band med Putin. Men han är också omåttligt populär på hemmaplan. Tror ingen annan i Europas historia har lyckats med de valresultaten i fria val. Innan honom var sossarna det statsbärande partiet, idag existerar de knappt ens.
Citera
2022-09-25, 11:41
  #339
Medlem
Feta Eu katter kommer få springa gatlopp om inte många år.
Snart har folk i Europa blivit så pass uppretade och fattiga att det blir revolution.
Föraktet för dessa oligarker och deras maktverktyg växer för varje sekund.
Citera
2022-09-25, 11:54
  #340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Som du ser av länken är Sverige ett av de länder som är pådrivande i den här frågan. Kom ihåg detta vid EU valet 2024.

https://www.europaportalen.se/2022/0...nna-slopa-veto
.
Då ska väl den svenska positionen ändras? Jag tror det är av ren desperation ( eller lättja) att man ger sig på EU.
Citera
2022-09-25, 12:06
  #341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raidrunk
Bara nyfiken men vad är det du gillar med EU.
Själv är jag motståndare till EU och ser hellre att Sverige hade fått bestämma allt själva. Lite gått Norges väg och letat olja.

En annan sak när det gäller Urusla. Hon är helt sjuk i huvudet och borde sitta inlåst. Hon ville ha obligatorisk vaccinering. När man sen läste vad hennes man jobbar med var det inte så konstigt att hon ville det.


Jag var 15 hysterin om valet till EU var igång. Hade tjejer i klassen som grät(skojar inte) om man var motståndare till EU. Så min fråga till dom som är lite äldre än mig är :var Sverige bättre innan vi gick med i EU. Kommer ihåg mycket innan jag var 15 och känner att mycket var mycket bättre om man jämför med hur Sveriges samhälle ser ut idag.
En annan fråga hade vi kunnat göra allt som andra länder gör som är med i EU om vi inte hade varit med?

Trevlig helg

Ahhh those where the days , 15 pers i ett rum kan inte byta pengar med varandra där alla tjänar på det.

EU är lite av en utopi , sa det då och håller fast vid det än idag.
Citera
2022-09-25, 12:10
  #342
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Ahhh those where the days , 15 pers i ett rum kan inte byta pengar med varandra där alla tjänar på det.

EU är lite av en utopi , sa det då och håller fast vid det än idag.
Menar du att man inte skulle kunna bedriva exportindustri om man inte är med i EU?!
Citera
2022-09-25, 12:12
  #343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Menar du att man inte skulle kunna bedriva exportindustri om man inte är med i EU?!

Och var står det ngnstans skrivet om exportindustri ???
Citera
2022-09-25, 12:13
  #344
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Och var står det ngnstans skrivet om exportindustri ???
Jag tolkade det så. Jag tyckte ditt inägg var oklart. Kan du säga igen vad det avser. Det var ju inte så långt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-25 kl. 12:18.
Citera
2022-09-25, 12:20
  #345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimpan
Några månader. Tunga namn har redan varnat för att Europa snart imploderar. Detta är tack var de där med stora näsor och öron som via djävulen USA har fuckat upp Europa för att driva sin agenda de startade vid 1900-talet.
Nu senast kriget i Ukraina, Usa ser till att underminera sina allierade i Europa för att sedan kunna bistå med resurser för hutlösa priser.
Det handlar om att säkra marknaden, att inte Europa blir starkt och självständigt med billiga resurser från Ryssland.
Usa vill att vi ska vara helt i deras händer fattiga och svaga.
Två världskrig mot Europa är kvitto på det, då stod man allierade med avskummet ifrån öst mot Europas folk.
Nu drar man i trådarna bakom kulisserna, judarnas propagandamegafoner är högljudda 24/7 blutgeld det är krig!
Citera
2022-09-25, 12:20
  #346
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Jag tycker det är riktigt obehagligt. Jag har varit EU-motståndare hela tiden, men tyvärr var man för ung för att vara med i folkomröstningen. Sen lägger sig även somliga av EU:s partgrupper i vem man ska och inte samarbeta med... den liberala gruppen hotade ju med konsekvenser om L skulle ge stöd till SD i regeringsbildningen.

Tyvärr verkar postfascister vinna valet i Italien också. Men jag vill ändå peka på att der Layen är ute och hotar italienska väljare aka EU-medborgare som eventuellt röstar "fel". När ska hon hota andra EU-medborgare som tänker fel?

Inget snack om saken. Med der Layen vid rodret styrs EU i en totalitär riktning. Vad är det för fel på der Layen? Är hon helt enkelt maktgalen? Att just hon av alla människor rackar ner på Putin blir allt obegripligare.
__________________
Senast redigerad av Starback 2022-09-25 kl. 12:25.
Citera
2022-09-25, 12:23
  #347
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
.
Då ska väl den svenska positionen ändras? Jag tror det är av ren desperation ( eller lättja) att man ger sig på EU.



Ja och jag sa att man ska komma ihåg detta vid EU valet och med det menar jag att man till det valet måste kolla upp vad varje kandidat står för innan man lägger sin röst så kanske man kan ändra Sveriges nuvarande inställning i frågan om det inte är försent då.

Jag är ju för övrigt rädd för att EU valet 2024 kommer att bli en av de sista gångerna som svenska folket får rösta som en enad nation som vi ser den idag.
Går förslaget om att förändra EU:s författning så att medlemsländernas nationsgränser tas bort och det blir regioner/delstater av alltihopa blir det ju inga nationella val längre som jag förstår det.
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2022-09-25 kl. 12:26.
Citera
2022-09-25, 12:28
  #348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Intressant att det går att rösta ”fel” i en demokrati.

Tyskland lyckades väl ganska bra när de röstade in nazisterna kan jag tycka. Finns väl fler exempel, men varför bevisa en poäng för tydligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback