Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-24, 22:26
  #41977
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det är förstås din ensak, men varför lägger du ner så mycket tid på att undersöka om Greta kan göra karriär inom katolska kyrkan innan du ens vet om hon vill göra det? Hon kanske avskyr denna "patriarkala konstruktion".

Du är ingen ungdom längre och har dessutom dina politiska engagemang, har erbjudit dig att hjälpa Greta med talskrivande på svenska och måste packa väskan inför en eventuell Trondheimsresa. Vore det inte smartare att först fråga Greta om hon är intresserad av katolicismen och därefter kolla upp läget med ett gäng olika teologer?
Greta har sagt, att hon är intresserad av att besöka Vatikanen igen och ha kontakt med dem, därför har jag gjort vissa enklare förberedelser, inklusive kontakt med några erfarna teologer.

Tar hon ett bestämt beslut att resa dit, får förstås förberedelserna fördjupas och mera förankras,
om hon då önskar min medverkan.

Greta är glad för att påven har engagerat sig i miljö- och klimatfrågorna, detta har hon sagt även offentligt. Hon har betonat, att katolska kyrkan spelar en viktig internationell roll. Samtidigt önskar hon nog betydande reformer i den katolska kyrkan.

Jag har tidigare gett Greta vissa tips till hennes tal, och är hon intresserad, så fortsätter jag gärna med detta.

Vad gäller resan till Trondheim tycks den ännu vara på ett tidigt förberedelseskede. Aktualiseras dessa reseplaner, får vi återkomma med mer detaljer.

Nej, någon ungdom är jag inte längre, och jag har även olika politiska uppdrag, men kan ändå vara värdefull.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-09-24 kl. 22:55.
2022-09-24, 23:05
  #41978
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det var en intressant vändning. Greta komer att bli vänsterns mullvad och fortsätta infiltrera katolicismen. Tokpåven skall ju kanske lägga av och vänsterfolk som förstör inom kyrkan kommer att tillkallas. En av Julian Assanges one-night-stand i Sverige blev diakon och utnämnde Greta till profet.

Så här glada var alla när Greta hälsade på Frasse. Svante speciellt schnygg.

https://static.dw.com/image/48372320_303.jpg

Att Greta även bekänner sig till något indianskt misch-masch är nog bara en fördel. Det finns bilder där Frasse själv närmast verkar tillbe den indianska gudinnan Pachamama.

Att hon skulle bli den som tog över efter Frasse tror nog dock inte ens hennes fanatiska beundrare i denna tråd.

Katolikerna kommer att längta tillbaka till dagarna med pedofilskandaler och Da Vinci-koden, när Greta sätter in sin attack.

Speciellt Gretas undersökning om varför kvinnor gör abort kommer att slå väl ut hos katolikerna:

22%: "F/O"

https://twitter.com/GretaThunberg/st...vtGW2QbZLc_QeA
Abortdiagrammet har redan ställt till med trassel för Greta. Inte bara aktivister i F4F Germany, utan även ledare i First nations påminde Greta om, att hon är skyldig att förankra viktigare ställningstaganden i förväg.

Så här lär Greta få räkna med fortsatt personlig kritik!

De unga radikalfeministerna förstod mycket dåligt, att Greta måste balansera väl mellan olika internationella krafter, eller som den mycket visa kvinnliga andliga hövingen uttryckte det klokt till Greta under massmötet i Vancouver, Flyga både framlänges och baklänges!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-09-24 kl. 23:15.
2022-09-24, 23:11
  #41979
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Abortdiagrammet har redan ställt till med trassel för Greta. Inte bara aktivister i F4F Germany, utan även ledare i First nations påminde Greta om, att hon är skyldig att förankra viktigare ställningstaganden i förväg. Så här lär Greta få räkna med fortsatt kritik.
Det är därför Greta har eld i baken att träffa Frasse innan han lägger av. De amerikanska biskoparna var nära att vägra ge Biden nattvarden eftersom Biden stöder abort. Då grep påven in och hotade bannlysa ... ... biskoparna 🤣🤣🤣
2022-09-24, 23:56
  #41980
Avstängd
Greta gav ett mycket sent återbud i allra sista minuten till samtalet mellan henne och Monbiot på Bokmässan, hälsoskäl angavs av hennes förlag!

-Om hon blivit värre sjuk, som hon ju blev i Davos, borde hon precis som då berätta om detta!

Fantasier om vad som har hänt är nästan alltid värre än verkligheten. Om Greta är dålig hoppas jag verkligen att hon kryar på sig och sköter om sig väl!

Förlaget säger nu att hon haft det verkligt ansträngande sista tiden. Så tyvärr verkar jag haft rätt i min uppfattning av läget.

Kommendören säger att Greta måste tänka på att vila en hel del, så hon har krafter kvar, när det verkligen gäller. Förstås ett klassiskt civilmilitärt tänkande. Själv säger jag, att när andra är i fara, glömmer Greta ofta bort, att tänka på sig själv!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-09-25 kl. 00:30.
2022-09-25, 02:39
  #41981
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Nej, du. har helt fel. En kardinal måste inte alls vara prästvigd, ej heller vara biskop.

Greta kan inte bli kardinal så, som läget är nu:
Svarte påven genomdrev 1 juni 2021 ändring i kanonen som kriminaliserar prästvigning av kvinnor:
"Can. 1379 § 3. Both a person who attempts to confer a sacred order on a woman, and the woman who attempts to receive the sacred order, incur a latae sententiae excommunication reserved to the Apostolic See; a cleric, moreover, may be punished by dismissal from the clerical state."
Sedan 1917 är det inte bara sagt att kardinaler ska vara män, utan även prästvigda (utrymme ges för dispenser, men de är sällsynta):
"Can. 351 §1. The Roman Pontiff freely selects men to be promoted as cardinals, who have been ordained at least into the order of the presbyterate and are especially outstanding in doctrine, morals, piety, and prudence in action; those who are not yet bishops must receive episcopal consecration."

Läs på https://www.vatican.va/archive/cod-i...eng/documents/ så hittar du den lagen där. Notera att "presbyterate" motsvaras av "diakon" på svenska. "Episcopal consecration" betyder biskopsvigning, som man måste gå igenom för att få ta emot kardinalutnämning. Efter utnämningen hamnar man i en kardinalgrupp (biskop/präst/diakon) beroende på vem man var vid utnämningstidpunkten.

Greta skulle alltså behöva:
- byta kön
- bli katolik
- avlägga kyskhetslöften
- bli utnämnd till biskop
...allt enligt kanonerna. Kom inte dragandes med vad som står och inte står i lagen för den romerska kyrkan, om du inte kan backa upp det med citat från sagda lag.
__________________
Senast redigerad av AcchiaHe 2022-09-25 kl. 02:42.
2022-09-25, 07:08
  #41982
Medlem
wwrs avatar
Även om Gretas supportrar kanske hoppas på det, så kan inte Greta bli kardinal eller påve.

Men den liberale påve Franciskus har genomfört förändringar vilka vissa uppfattar som steg mot att kvinnor skall kunna prästvigas.
Citat:
Is Francis laying the foundation for women to become recognized priests?

Women’s ordination may be way off in the future. But some commentators believe that Francis’ small, incremental moves, like the WOC inclusion and regularizing the roles of lector and eucharistic minister for women, can make it easier for his successor to eventually ordain women though Francis has never acknowledged this objective.
https://www.nj.com/opinion/2022/01/i...h-matters.html
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-25 kl. 07:19.
2022-09-25, 08:04
  #41983
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta gav ett mycket sent återbud i allra sista minuten till samtalet mellan henne och Monbiot på Bokmässan, hälsoskäl angavs av hennes förlag!

-Om hon blivit värre sjuk, som hon ju blev i Davos, borde hon precis som då berätta om detta!

Fantasier om vad som har hänt är nästan alltid värre än verkligheten. Om Greta är dålig hoppas jag verkligen att hon kryar på sig och sköter om sig väl!

Förlaget säger nu att hon haft det verkligt ansträngande sista tiden. Så tyvärr verkar jag haft rätt i min uppfattning av läget.

Kommendören säger att Greta måste tänka på att vila en hel del, så hon har krafter kvar, när det verkligen gäller. Förstås ett klassiskt civilmilitärt tänkande. Själv säger jag, att när andra är i fara, glömmer Greta ofta bort, att tänka på sig själv!
https://marcusoscarsson.se/greta-sta...-av-halsoskal/
Här står det att hon har haft en intensiv dag och behöver vila.Men återkommer kommer nog idag.Då hon inte har lämnat återbud för söndagen
2022-09-25, 08:13
  #41984
Medlem
sfrges avatar
Har Greta konverterat till Katolicismen?
Skall hon flytta till Rom nu som Drottning Kristina gjorde?
2022-09-25, 08:27
  #41985
Avstängd
drrtys avatar
Kollade precis hennes instagram. Och skrattar åt hennes presentation av sig själv. "Miljöaktivist med asperger". Det verkar vara väldigt viktigt för familjen att hela tiden påpeka att hon är autistisk.
Varför hon inte nämner sina andra knäppa diagnoser kan man ju bara spekulera i.
2022-09-25, 08:44
  #41986
Avstängd
thaimans avatar
Hon vill väl stödja alla peddon som är i Vatikanen.
Vad fan har hon där att gör övht.
2022-09-25, 08:49
  #41987
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
https://marcusoscarsson.se/greta-sta...-av-halsoskal/
Här står det att hon har haft en intensiv dag och behöver vila.Men återkommer kommer nog idag.Då hon inte har lämnat återbud för söndagen

Vilken urusel planering Hur kunde hon bli så utmattad? Av att åka tåg till Göteborg (så vitt hon inte gjorde det dagen innan)?

Den här programpunkten måste ha planerats och bokats in för länge sedan. Det är också oartigt mot hennes diskussionspartner som säkert lagt ner mycket jobb på förberedelser och på publiken som kommit dit för att höra på samtalet.

Hon kunde vilat sig på hotellrummet i stället för att bränna sina ljus i båda ändar.

Inför Turin-mötet fick hon också kalla fötter. Skyllde på inställda tåg och vände hem från Tyskland.

Hon sjunker allt mer i mina ögon. Inte för att man kan vänta sig så mycket av skrikvänstern.

Men ytterst sett ligger felet förstås hos de vuxna som skickade fram ett stackars okunnigt barn med psykiska besvär i rampljuset.
2022-09-25, 09:02
  #41988
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har sagt, att hon är intresserad av att besöka Vatikanen igen och ha kontakt med dem, därför har jag gjort vissa enklare förberedelser, inklusive kontakt med några erfarna teologer.

Tar hon ett bestämt beslut att resa dit, får förstås förberedelserna fördjupas och mera förankras,
om hon då önskar min medverkan.

Greta är glad för att påven har engagerat sig i miljö- och klimatfrågorna, detta har hon sagt även offentligt. Hon har betonat, att katolska kyrkan spelar en viktig internationell roll. Samtidigt önskar hon nog betydande reformer i den katolska kyrkan.

Jag har tidigare gett Greta vissa tips till hennes tal, och är hon intresserad, så fortsätter jag gärna med detta.

Vad gäller resan till Trondheim tycks den ännu vara på ett tidigt förberedelseskede. Aktualiseras dessa reseplaner, får vi återkomma med mer detaljer.

Nej, någon ungdom är jag inte längre, och jag har även olika politiska uppdrag, men kan ändå vara värdefull.

Önska henne ”Lycka Till” med att reformera Katolska kyrkan med sina 1 miljarder medlemmar. Om hon inte lyckas vända Keelingkurvan innan år 2030 kan det väl vara ett lämpligt och hedervärt projekt?

Därefter kan hon hugga i med islam. Hon kan ju börja i liten skala med att kräva att bruket av slöja ska vara frivilligt. Det hade varit att visa mod, som omväxling till hennes vanliga floskler.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Abortdiagrammet har redan ställt till med trassel för Greta. Inte bara aktivister i F4F Germany, utan även ledare i First nations påminde Greta om, att hon är skyldig att förankra viktigare ställningstaganden i förväg.

Så här lär Greta få räkna med fortsatt personlig kritik!

De unga radikalfeministerna förstod mycket dåligt, att Greta måste balansera väl mellan olika internationella krafter, eller som den mycket visa kvinnliga andliga hövingen uttryckte det klokt till Greta under massmötet i Vancouver, Flyga både framlänges och baklänges!

Men annars brukar det ju heta att F4F är ett platt nätverk där alla står för sina egna åsikter. Hur ska stackars Greta veta när hon får tycka något själv och när hon måste förankra det i en platt, global organisation utan ledare?

Dessutom har ju hennes Twitterkonto hennes namn och inte F4F:s. Men det är klart, stiftelsen har ju också hennes namn och den bestämmer hon inte heller över

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback