Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-24, 03:46
Medlem
Gabriel Knights avatar
Åter igen lägger sig EU och Ursula von der Leyen i saker hon inte har med att göra.
Tidigare denna månad svartlistades Ungern och kallas odemokratiskt land och nu lägger man sig i valet i Italien och varnar för att om de "röstar fel" kommer EU att vidta åtgärder.
Vi ser därmed att EU alltmer går mot att bli en federal stat där enskilda medlemsländers valresultat i princip inte kommer att godkännas utan köras över av Brysseladminstrationen.

Vad tänker ni kring allt detta?

Själv ser jag att EU allt oftare lägger sig i nationella ärenden som de inte har med att göra som nu med de olika valresultaten i Sverige, Italien och de andra länderna som i höst håller val i sina länder.

Detta gör att jag menar att EU alltmer håller på att utvecklas till att bli en auktoritär federation kallad Europas förenta stater och det är även vad man strävar efter. Tidigare, när Ursula valdes talades det om att man höll på att revidera EU:s roll och författning för framtiden.
En sak man skulle utreda var just detta med federation och att upplösa nationsgränserna helt och bilda delstater av medlemsländerna för att få ännu bättre kontroll på dem på olika sätt.

I vart fall ser jag den här varningen hon ger Italien nu som även en indirekt varning även till Sverige och i ljuset av detta förstår jag varför man vill hålla SD utanför regeringen.

Ursula har verktygen att stoppa sådana regeringar säger hon ju så jag tror hon har ringt Kristersson och berättat vilkoren för honom under de där dagarna han var "osynlig" enligt medierna. Det kommer att bli spännande att se hur valresultatet blir i Italien efter hoten från Ursula och om den nya regeringen i Italien fogar sig efter hennes vilja eller inte.

https://www.reuters.com/world/europe...ng-2022-09-23/
Citat:
BRUSSELS, Sept 23 (Reuters) - European Commission chief Ursula von der Leyen has warned Italy of consequences should it veer away from democratic principles, issuing a barely veiled threat ahead of Sunday's election that a rightist bloc led by Giorgia Meloni is expected to win.

The comments highlighted concern in some European capitals over the forthcoming election and suggested that relations between Brussels and Rome could get turbulent if Meloni and her partners secure victory.

"My approach is that whatever democratic government is willing to work with us, we're working together," von der Leyen said at Princeton University in the United States on Thursday, responding to a question on whether there were any concerns with regard to the upcoming elections in Italy.
"If things go in a difficult direction, I've spoken about Hungary and Poland, we have tools," she added.

Matteo Salvini, the head of the League and a part of Meloni's conservative alliance, denounced her comments as "shameful arrogance".
"What is this, a threat?" he wrote on Twitter. "Respect the free, democratic and sovereign vote of the Italian people!"
Senast redigerad av Gabriel Knight 2022-09-24 kl. 03:55.
Citera
2022-09-24, 04:00
Medlem
FuckSwedens avatar
Jag tycker det är riktigt obehagligt. Jag har varit EU-motståndare hela tiden, men tyvärr var man för ung för att vara med i folkomröstningen. Sen lägger sig även somliga av EU:s partgrupper i vem man ska och inte samarbeta med... den liberala gruppen hotade ju med konsekvenser om L skulle ge stöd till SD i regeringsbildningen.
Citera
2022-09-24, 04:02
Medlem
RobRoyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Åter igen lägger sig EU och Ursula von der Leyen i saker hon inte har med att göra.
Tidigare denna månad svartlistades Ungern och kallas odemokratiskt land och nu lägger man sig i valet i Italien och varnar för att om de "röstar fel" kommer EU att vidta åtgärder.
Vi ser därmed att EU alltmer går mot att bli en federal stat där enskilda medlemsländers valresultat i princip inte kommer att godkännas utan köras över av Brysseladminstrationen.

Själv ser jag att EU allt oftare lägger sig i nationella ärenden som de inte har med att göra som nu med de olika valresultaten i Sverige, Italien och de andra länderna som i höst håller val i sina länder.

Detta gör att jag menar att EU alltmer håller på att utvecklas till att bli en auktoritär federation kallad Europas förenta stater och det är även vad man strävar efter. Tidigare, när Ursula valdes talades det om att man höll på att revidera EU:s roll och författning för framtiden.
En sak man skulle utreda var just detta med federation och att upplösa nationsgränserna helt och bilda delstater av medlemsländerna för att få ännu bättre kontroll på dem på olika sätt.

I vart fall ser jag den här varningen hon ger Italien nu som även en indirekt varning även till Sverige och i ljuset av detta förstår jag varför man vill hålla SD utanför regeringen.

Ursula har verktygen att stoppa sådana regeringar säger hon ju så jag tror hon har ringt Kristersson och berättat vilkoren för honom under de där dagarna han var "osynlig" enligt medierna. Det kommer att bli spännande att se hur valresultatet blir i Italien efter hoten från Ursula och om den nya regeringen i Italien fogar sig efter hennes vilja eller inte.

Det är väl ingen hemlighet att EU aldrig har handlat om demokrati, men jag tror att detta hot snarare triggar italienarna att rösta "fel" än gå någon jävla köpt EU-byråkrat till mötes. Sedan återstår det väl att se hur mycket det går att fuska för att få "rätt" resultat, eftersom folken är på tårna nu.
Citera
2022-09-24, 05:12
Medlem
(FB) EU hotar kapa Schweiz eltillförsel om de inte gör allt som EU säger

Gillar många saker med EU men sista årens utveckling är alarmerande.

En annan sak som är intressant i sammanhanget var när EU erbjöd sig skicka frontex till Polsk-Vitryska gränsen men Polen tackade nej inte bara i grad av att dem litar på sig själva men det kändes som de inte skulle lita på att Frontex skulle göra det dem skulle snarare tvärtom.
Citera
2022-09-24, 05:18
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight

Det här visar återigen vad EU står för, länder som bryr sig om sin befolkning jagas, och nu ska de in och detaljstyra vilka som får leda respektive land, om man inte förstått att det endast finns gott, löner och pensioner för politiker och noll och intet för medborgarna så borde det vara rätt enkelt att se nu.

EU är helt enkelt en odemokratiskt monsterkonstruktion, finns det någon som tror att någon lyssnar och förstår våra problem när Sverige bjäbbar därnere?

Löjligt att tro att 4-5 länder ekonomiskt kan bära resten av ekonomiska vrak länder i EU, en omöjlig ekvation. Snart klappar Tyskland ihop, vad finns kvar annat än ett gäng länder med svag ekonomi som är skuldsatta upp över öronen.
Senast redigerad av arne99 2022-09-24 kl. 05:24. Anledning: Mer text.
Citera
2022-09-24, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Jag tycker det är riktigt obehagligt. Jag har varit EU-motståndare hela tiden, men tyvärr var man för ung för att vara med i folkomröstningen. Sen lägger sig även somliga av EU:s partgrupper i vem man ska och inte samarbeta med... den liberala gruppen hotade ju med konsekvenser om L skulle ge stöd till SD i regeringsbildningen.
samma här jag fick dock rösta. Det styrs av politruker varav hon är en och de är totalt maktfullkomliga
Citera
2022-09-24, 05:38
Avstängd
Zukunfters avatar
Och 20% av svenskarna har röstat på SD som står för att Sverige ska vara kvar i det här. Dessutom är svenskarna fortfarande alldeles för fega för att ens tänka tanken att lämna denna union, som påminner mer och mer om forna Sovjetunionen.
Citera
2022-09-24, 05:56
Medlem
MasterBaits avatar
Andra länder vill styra över andra tydligen? Det är väl det dom menar är ”Demokrati”?
Citera
2022-09-24, 06:01
Avstängd
Bra, vi ser att kvinnor och feminism växer starkare!
Citera
2022-09-24, 06:35
Medlem
Det är klart att man inte vill ha odemokratiska länder i EU och det är i princip allt hon säger. Det blir ju lätt problem annars. Kolla bara på Turkiet som jämt ska jävlas. Sen tror jag de helt enkelt drar alla nationalistiska partier över en kam och tror att t.ex Jimmie är likadan som Orban men Orban verkar mer och mer vara ryssvän och det tror jag inte Jimmie är. Skulle SD komma till makten på riktigt och göra skarpa girar mot Ryssland tror jag få svenskar hade accepterat det. SD ledamoter hade legat risigt till då.
Citera
2022-09-24, 06:41
Medlem
EU är ett hot mot demokrati och suveränitet.
Citera
2022-09-24, 06:48
Medlem
Bra att folk börjar vakna, men mest troligt försent.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback