Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-23, 00:10
  #1
Medlem
OliverCromwells avatar
Ungersk Statsmedia Magyar Nemzet påstår att Ukraina kommer att försvinna HELT från världskartan och bli ett minne blott.

Citat:
Hamarosan akár kétmillió orosz katona állhat majd talpig fegyverben, és kezdheti meg a pár évtizede Ukrajnának nevezett terület leradírozását a térképről.


https://magyarnemzet.hu/velemeny/202...-most-kezdodik

Är detta önsketänkande från Ungern som vill ta tillbaka förlorad territorium från Ukraina?

Eller ligger det något i det som nu påstås från ungersk statsmedia?

Uppenbart är att Ungern är väl underrättade om vad Rysslands planer är framöver.

Spekulera fritt!

Relaterade ämnen:
(FB) Orban redo att annektera Transkarpatien från Ukraina ifall kriget expanderar.
(FB) Ungern anklagas för att ha överfört känslig NATO-materiell till Ryssland (22-08-2022)
Citera
2022-09-23, 00:23
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
De kanske har blivit lovade en bit av Putin. Den biten där ett par hundratusen ungrare bor.

Google översättning av det där förövrigt:
Citat:
Snart kommer upp till två miljoner ryska soldater att kunna resa sig upp i armar och börja radera det territorium som sedan ett par decennier har kallats Ukraina från kartan.

Ungern tillsammans med Slovakien och Turkiet är alltså de tre länder som ännu inte godkänt Sveriges Nato-ansökan. Att få den godkänd om de gjort upp med Putin blir nog svårt.
Citera
2022-09-23, 06:40
  #3
Medlem
Dags för Orban att dra av sig masken alltså. Man är ju inte förvånad. Bort med dessa ryssjävlar och deras mörkvänner.
Citera
2022-09-23, 06:50
  #4
Avstängd
wwrs avatar
Hur skribenter kan få detta till att Ungern försvarar Ryssland visar bara hur Flashbacktrollen reflexmässigt skriker "ryssälskare" om alla aktörer som trollen fått order att hata.
Citat:
Soon, up to two million Russian soldiers will be able to stand up to their feet in arms and start erasing the territory that has been called Ukraine for a couple of decades from the map.
(Google translate ur första inlägget)

"arms" tolkar jag i betydelsen vapen, men jag kan inte ungerska

Nog tolkar jag citatet som att Ungern försvarar ukrainarna mot det ryska angreppet. Ungern utger sig ju för att vara nationalister. (Men man borde kanske dechiffrera hela artikeln för att få reda på vad den vill säga.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-23 kl. 07:09.
Citera
2022-09-23, 07:03
  #5
Avstängd
Mary99s avatar
Kan bara spekulera och uttalandet bottnar kanske i att Ukrainas nuvarande landgränser sattes av dåvarande Sovjetunionen. Ungefär som det gamla Jugoslavien där nuv Serbien dominerade.
Det finns en etnisk/kulturell kärna som är typiskt ukrainsk och den utgörs av Kiev och områden i västra nuv Ukraina.
Lviv området/regionen tillhörde Polen förut.
Karpatien en gränsprovins till Ungern befolkad av ungersk minoritet
Krim var länge ett eget rike befolkad av krimtatarer och ryssar.
Mariupol var befolkat av greker!
Donbass tillhörde kosackerna som alltid kämpade för självständighet osv osv.
I Östeuropa är folk bekanta med historiken medan vi svenskar tror att nuv Ukraina alltid funnits på samma vis som Sverige.
Hur det kommer att se ut i framtiden är svårt att säkert säga men nog kommer det att finnas ett Ukraina kvar men kanhända "naggat i kanterna"?
Citera
2022-09-23, 07:24
  #6
Avstängd
wwrs avatar
Artikeln är inte prorysk. Artikeln kritiserar USA och lägger skulden för invasionen på USA. Om det är rätt eller fel kan diskuteras men artikeln försvarar inte kriget. T.o.m. påven sade ju samma sak, tidigare.

Artikeln säger att USA har provocerat fram ett krig och att Ungern måste hålla sig borta från det.
Citat:
We must stay out of the NATO-Russia confrontation at all costs!
The war is about to begin

The operation so far, dubbed a special military operation by Putin, was a small warm-up exercise, childish compared to what is expected now.

an army of millions will rush to the neighbor to sweep away the people who were incited to war by the Americans, trained by NATO, armed to the ears, and imbued with the Bandera cult. , used Ukrainians as bait. Looks like the finesse is over. I'm afraid that from here on, not hundreds, but thousands will buy [borde nog vara "die"?? --ed] there every day, there is the prospect of a hideous showdown and revenge. What should have been avoided at all costs is coming.

Khrushchev understood it. And he took his nuclear gadgets away from Cuba without waiting. Now, in the opposite situation, the Americans do not wish to acknowledge that the mutilated heir of the Soviet Union, Russia, does not want to see a NATO base

American geostrategist George Friedman, who revealed American goals in 2015, cannot be quoted enough: "The ancient, infernal fear of the USA is that German capital and technology are intertwined with Russian raw materials and human resources. Therefore, his primary interest is to prevent cooperation between Germany and Russia. […] In order to dominate Eurasia, we have to make countries fight against each other.”

After February 24, the puppet master, the United States, stepped out from behind the curtain. Previously, it would have taken only one click for the Ukrainian puppet government to implement the Minsk agreement, liquidate the paramilitary gangs, and abolish the laws oppressing the nationalities. He didn't because he wanted war.

The borders of others can only be drawn by the West - this is called "international law".
Citat:
After February 24, the puppet master, the United States, stepped out from behind the curtain. Previously, it would have taken only one click for the Ukrainian puppet government to implement the Minsk agreement, liquidate the paramilitary gangs, and abolish the laws oppressing the nationalities. He didn't because he wanted war.

Det var bra skrivet. Det var ord och inga visor från ungrarna
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-23 kl. 07:38.
Citera
2022-09-23, 07:40
  #7
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hur skribenter kan få detta till att Ungern försvarar Ryssland visar bara hur Flashbacktrollen reflexmässigt skriker "ryssälskare" om alla aktörer som trollen fått order att hata.

(Google translate ur första inlägget)

"arms" tolkar jag i betydelsen vapen, men jag kan inte ungerska

Nog tolkar jag citatet som att Ungern försvarar ukrainarna mot det ryska angreppet. Ungern utger sig ju för att vara nationalister. (Men man borde kanske dechiffrera hela artikeln för att få reda på vad den vill säga.)

Det enda tydliga i den översättningen är att Ukraina ’ska snart bli av med sitt territorium’.

Hur man kan då tolka den där paragrafen som något annat än att nu ska Putin med sin massrekrytrering på två miljoner åstadkomma det vet jag inte?
Citera
2022-09-23, 07:46
  #8
Avstängd
wwrs avatar
Jag anser att det trollas hårt i denna tråd med märkliga detaljfrågor. Det har jag inte tid med.

Jag anser bestämt att artikelns budskap är att USA har provocerat fram ett ryskt anfall och Ungern bör stanna borta från kriget. Det sympatiserar jag med. T.o.m. påven har talat om detta.

Citat:
Pope Says NATO Might Have Provoked Russian Invasion of Ukraine
https://www.wsj.com/livecoverage/rus...XGK8xNoHxJPQFs

Jag har skrivit två inlägg i denna tråd. Jag ber att få hänvisa till dessa.
(FB) Ungern: Nu kommer Ukraina att försvinna från kartan.
(FB) Ungern: Nu kommer Ukraina att försvinna från kartan.

Ha en bra dag.
Citera
2022-09-23, 08:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Kan bara spekulera och uttalandet bottnar kanske i att Ukrainas nuvarande landgränser sattes av dåvarande Sovjetunionen. Ungefär som det gamla Jugoslavien där nuv Serbien dominerade.
Det finns en etnisk/kulturell kärna som är typiskt ukrainsk och den utgörs av Kiev och områden i västra nuv Ukraina.
Lviv området/regionen tillhörde Polen förut.
Karpatien en gränsprovins till Ungern befolkad av ungersk minoritet
Krim var länge ett eget rike befolkad av krimtatarer och ryssar.
Mariupol var befolkat av greker!
Donbass tillhörde kosackerna som alltid kämpade för självständighet osv osv.
I Östeuropa är folk bekanta med historiken medan vi svenskar tror att nuv Ukraina alltid funnits på samma vis som Sverige.
Hur det kommer att se ut i framtiden är svårt att säkert säga men nog kommer det att finnas ett Ukraina kvar men kanhända "naggat i kanterna"?
Det är säkert en svårsmält tanke för ukrainska nationalister att de riksgränser de nu försvarar i princip helt är uppdragna av sovjetryska ledare: Lenin, Stalin och Chrusjtjev. Inte vid något tillfälle har Ukraina själva lyckats tvinga till sig mera land i ett krig och sedan fått det godkänt i ett fredsavtal, det är Röda Armén och ledare från Moskva som har definierat landets gränser, de är helt och hållet ett arv från Sovjettiden. Och nu riskerar de alltså att en fjärde rysk ledare upprepar detta. (Polen har något av samma syndrom, men där kan man åtminstone luta sig mot att landet hat varit en välkänd europeisk nation i tusen år, att den polska staten existerade under många hundra år fram till 1795 - och att det polska folket, om än ockuperat och misshandlat, spelade en betydligt mer heroisk roll under andra världskriget än Ukraina.)
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2022-09-23 kl. 08:36.
Citera
2022-09-23, 08:40
  #10
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Artikeln är inte prorysk. Artikeln kritiserar USA och lägger skulden för invasionen på USA. Om det är rätt eller fel kan diskuteras men artikeln försvarar inte kriget. T.o.m. påven sade ju samma sak, tidigare.

Artikeln säger att USA har provocerat fram ett krig och att Ungern måste hålla sig borta från det.

Det här har varit min syn hela tiden. Jag följde utvecklingen mycket noga 2014 och skrev om den här på flashback i realtid tex om deltagarna i demonstrationerna, pengarna bakom kuppen via Ardenauerfonden i Tyskland.
Efter 2014 slutade jag engagera mig i Ukraina.

Efter kuppen blev Ukraina europas mest korrupta land. De flesta borde hört talas om hur Hunter och Joe berikat sig i Ukraina. Hyckleriet är fanimej totalt.

Det som skrämmer mig är våra svenska politikers okunskaper och historielöshet. Inte Putin.
Citera
2022-09-23, 08:46
  #11
Avstängd
Mary99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är säkert en svårsmält tanke för ukrainska nationalister att de riksgränser de nu försvarar i princip helt är uppdragna av sovjetryska ledare: Lenin, Stalin och Chrusjtjev. Inte vid något tillfälle har Ukraina själva lyckats tvinga till sig mera land i ett krig och sedan fått det godkänt i ett fredsavtal, det är Röda Armén och ledare från Moskva som har definierat landets gränser, de är helt och hållet ett arv från Sovjettiden. Och nu riskerar de alltså att en fjärde rysk ledare upprepar detta. (Polen har något av samma syndrom, men där kan man åtminstone luta sig mot att landet hat varit en välkänd europeisk nation i tusen år, att den polska staten existerade under många hundra år fram till 1795 - och att det polska folket, om än ockuperat och misshandlat, spelade en betydligt mer heroisk roll under andra världskriget än Ukraina.)
En intressant historisk analys som hittills inte beskrivits alls i vår MSM.
Överhuvudtaget saknas alltid det historiska perspektivet i samtliga internationella konflikter
Allt blir till narrativ om den gode och den onde, sagoboksnivå på förklaringar.
Vilket inte fråntar något land ansvaret att bryta mot internationell rätt!
Men narrativet försvårar insikter och diplomatiska lösningar och förvärrar konflikter.
Citera
2022-09-23, 08:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Det här har varit min syn hela tiden. Jag följde utvecklingen mycket noga 2014 och skrev om den här på flashback i realtid tex om deltagarna i demonstrationerna, pengarna bakom kuppen via Ardenauerfonden i Tyskland.
Efter 2014 slutade jag engagera mig i Ukraina.

Efter kuppen blev Ukraina europas mest korrupta land. De flesta borde hört talas om hur Hunter och Joe berikat sig i Ukraina. Hyckleriet är fanimej totalt.

Det som skrämmer mig är våra svenska politikers okunskaper och historielöshet. Inte Putin.
Sverige är ju överlag numera ett historielöst land, ja, här ses det snarast som ett problem om folk är alltför välbevandrade i landets - eller Europas - historia och dessutom dristar sig att göra egna analyser av detta.
Ordspråket "Det folk som har glömt sin historia kommer också att förlora sin framtid" finns i Ryssland och flera andra länder, men i Sverige skulle det väl närmast ses som anstötligt numera (däremot skulle både Moberg, Strindberg, Tegnér och många andra klassiska svenska författare säkerligen hållit med om det).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback