Citat:
Ursprungligen postat av
4YYX
Jag noterade idag att Soldatens ärtsoppa nu kostar 32 kronor burken, detta gäller Willys butikerna som anses som någon av lägsta prisbutiker. I början på året kostade burken 22 kronor och under sommaren kostade den 24 kronor. Idag kostar den 32 kronor. Prisökningen har varit otroliga 45% under året på soldatens ärtsoppa.
Så till frågan: är det handlaren som lägger på extra och passar på att höja priset mer än vad som är nödvändigt? En producent av vetemjöl noterade att hans ekologiska vetemjöl i butikerna i gävle (han sålde bara till dom) hade priset ökat med 25% under sommaren- fastän han får exakt lika mkt betalt från butiken som producent
EU:s nedbrytande av gränser har gjort att storföretagen kan gå in och döda konkurrensen. Corona lockdown och höga energipriser har också slagit ut småföretag. Start-ups köps upp.
Jag handlade på ett invandrarlivs häromdagen. Både trevligare personal och lägre priser. En orsak att de är trevliga är att de vill dra till sig kunder. De stora kedjorna höjer priserna eftersom de inte har konkurrens och personalen verkar ibland ha order att vara otrevlig eftersom konflikter i samhället gör att Sverige får svårare att ta sig ur krisen som är konstruerad för att lägga grunden för EU-övertagande. Personalen på samma stora livs jag handlat på av och till i 20 år var helt schyssta tidigare.
Lite samma känsla som att gå in i affärer i Serbien, som jag bara besökt som turist ett par gånger. Affärsinnehavarna är ofta genuint trevliga, förmodligen bl.a. för att de vill att man skall komma tillbaka.