2022-09-21, 09:54
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bikefit
Fast nu försöker du sprida osanningar om vad Putin sa innan kriget startade.
Putin och alla andra representanter för Ryssland sa att man INTE skulle invadera Ukraina.
Med andra ord bluffade han då också.

Det enda man kan lita på att en ryss alltid gör, är att ljuga.
När var det? Jag kan mycket väl ha fel och då är det inte avsiktligt. Putin kallar det visserligen inte an invasion utan de "Stödjer" regimkritiska grupper.
Jag har intrycket av att han var mer aggressiv i vad han sa än folk tyckte var realistiskt.
Citera
2022-09-21, 10:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Tecknet att man bluffar är att man säger att man inte bluffar

Skall han mobilisera befolkningen i de nyligen ockuperade område av Ukraina? Det kommer nog ge bra soldater. Väl motiverade och utbildade i redan samtränade förband... NOT.

Ryssland är en papperstiger, en Potemkinkuliss, en fake.

Han kan kalla in reserver, alla som tidigare tjänstgjort i armén. Inklusive de som sagt upp sig för att inte kriga i Ukraina, de tvingas nu i kombination med de nya lagarna att kriga där. Man kan nog kraftigt sänka lönerna också. Talas om 200 000 reserver.

Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
När var det? Jag kan mycket väl ha fel och då är det inte avsiktligt. Putin kallar det visserligen inte an invasion utan de "Stödjer" regimkritiska grupper.
Jag har intrycket av att han var mer aggressiv i vad han sa än folk tyckte var realistiskt.

Nej han sa att han inte skall anfalla in i det sista, han sa det även direkt till ledare i väst i privata samtal.
Citera
2022-09-21, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Putins track record är att han gör sitt bästa för att leverera på sina hot. Det var många som inte trodde han bara bluffade om att invadera Ukraina.

Ryssland har en värnpliktig arme som fått grundläggande träning och kan mobiliseras vid behov. Men det lär inte bli populärt.
En följd av att de ockuperade områdena blir en del av Ryssland, är att plötsligen blir deras kärnvapendoktrin aktuell. Här tror jag folk underskattar desperationen/narcissismen/stoltheten hos Putin. Om Ukraina försöker erövra vad Ryssland nu ser som RYSKT territorium (hur fake-konstruerat det än är), så kan Ryssland "försvara sig" med kärnvapen. Jag tror tyvärr risken just ökade att han faktiskt tänker använda ett sådant.

Problemet är att om han "bara" använder 1 bomb, så blir det svårt för Nato att svara på samma sätt. De kommer bli tvungna att svara med typ en landinvasion på Kaliningrad eller liknande. Frågan är vad han är beredd att "förlora" som straff för denna enda atombomb?

Säg att han väntar till han är nästan 100% säker på att Zelensky är i Kiev, och smäller en nuke mitt i stan. Vad händer då?

Jag hoppas att de övriga i Ryssland är kloka nog att inse att det vore katastrof för alla om det skulle inträffa. Men jag blir orolig för att de kanske inte har ryggrad nog att hindra Putin.
Citera
2022-09-21, 10:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
En följd av att de ockuperade områdena blir en del av Ryssland, är att plötsligen blir deras kärnvapendoktrin aktuell. Här tror jag folk underskattar desperationen/narcissismen/stoltheten hos Putin. Om Ukraina försöker erövra vad Ryssland nu ser som RYSKT territorium (hur fake-konstruerat det än är), så kan Ryssland "försvara sig" med kärnvapen. Jag tror tyvärr risken just ökade att han faktiskt tänker använda ett sådant.

Problemet är att om han "bara" använder 1 bomb, så blir det svårt för Nato att svara på samma sätt. De kommer bli tvungna att svara med typ en landinvasion på Kaliningrad eller liknande. Frågan är vad han är beredd att "förlora" som straff för denna enda atombomb?

Säg att han väntar till han är nästan 100% säker på att Zelensky är i Kiev, och smäller en nuke mitt i stan. Vad händer då?

Jag hoppas att de övriga i Ryssland är kloka nog att inse att det vore katastrof för alla om det skulle inträffa. Men jag blir orolig för att de kanske inte har ryggrad nog att hindra Putin.
Väst skulle kunna svara med att ge Ukraina kärnvapen. Man skulle också kunna gå ut med att detta kommer ske utifall Ryssland använde kärnvapen.

Den allmänna mobiliseringen indikerar på att kärnvapen inte är ett alternativ för närvarande.
Citera
2022-09-21, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amram
Ryska flygvapnet sett till numerär är världens näst största efter USAF som är enda kandidaten till någon sånär jämförelse..

Fast vi vet ju inte hur stort det ryska flygvapnet är i verkligheten. Skulle inte förvåna om många flygplan som de har på pappret nog inte flyger In Real Life.

Lite som med Rysslands påstådda fjortontusen stridsvagnar, av vilka många nog inte går att använda på riktigt efter att de stått ute dygnet runt i 30 år utan omvårdnad. Alla går nog inte att använda i krig.

Dessutom så säger numerären som bekant inte allt om kvalitet. Och om man räknar alla någotsånär moderna flygplan Ryssland har så är det INTE oändligt många nej!

Citat:
Det svenska flygvapnet finns inte ens i samma division för att använda sporttermer.

Jag tror nog att det svenska flygvapnet kvalitativt är klart bättre.

Citat:
Blir bara löjligt att ens försöka jämföra.

Nja, om det ryska flygvapnet var så bra? Var är det? Man klarar ju inte av Ukraina?
Senast redigerad av Macke85 2022-09-21 kl. 11:01.
Citera
2022-09-21, 11:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
.

Ja, sen är det ju ett sätt att få med sig sin egna befolkning också. Man kan göra reportage om att folk i de områdena "är jätteglada " att tillhöra ryssland. Men visst efter den så kallade omröstningen måste väl nästan ryssland se det som ett angrepp på ryssland om Ukraina går in där. Hur skulle de annars ta det?

Att du och jag och hela världen fattar att det är lögner mm förändrar inte så mycket.

Ta skitsnacket om att Ukraina var styrda av nazister. Alla vet att det är lögn, men det spelar inte så stor roll ryssland attackerade ändå. Vilket inte var rätt ens om det var sant att Ukraina styrdes av nazister
Citera
2022-09-21, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Lyssnat på Putins tal inför den ”partiella” mobiliseringen. Förstår nån hur desperat han är när han först hotar väst med kärnvapen och sedan känner sig tvingad att lägga till ”jag bluffar inte”
Och dessutom först nämner att det är oacceptabelt att väst utpressar Ryssland med hot om kärnvapenattack.

Men eftersom vi är i militärforumet här:

Vad kan vi förvänta oss av dessa 300.000 soldater? Har redan en del tankar om det men jag vet inte exakt vad dessa 2.400.000 reservister som ryssarna ska ha består av. Knappast 300.000 som har stridserfarenhet väl?
Citera
2022-09-21, 12:35
Medlem
Nu får vi se vad fortsättningen blir. Då Putin vill göra en delvis mobilisering. Med inkallelse av 200.000 soldater. Så nu går planen fulla till alla länder. Då kan det bli två vägar med mer krig och kanske fler inblandningar. Eller det blir ett större motstånd. Så att man väljer att byta Putin.
Citera
2022-09-21, 12:45
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Svårt att veta var exakt dom ligger i utvecklingen
av SU-57 ingen utomstående har tilltäcklig insyn. Senaste tekniken finns tillgänglig även för ryssarna och är aktiv på andra plattformar ryssarna utvecklat..

Ja visst är det svårt att veta var de ligger. Vad vi däremot vet är att de ligger mer än ett årtionde efter på motorutvecklingen och på sensorutvecklingen och att smygegenskaperna är extramt dåliga för att vara ett 5:e generationens stridsflygplan. D.v.s. en RCS som är ungefär 100ggr större än F-35 och enligt Indien omöjligt att modernisera eller vidareutveckla till en acceptabel nivå.

Och nej. Ryssland har inte den senaste tekniken aktiv på andra plattformar. De har inga moderna jetmotor, till skillnad från USA, Frankrike, Japan, Storbritannien, Italien, Sverige, Israel, Kina, Sydkorea, Nederländerna, Tyskland, Australien, Taiwan och Indien de har inga moderna AESA-radar, och de saknar också moderna IRST-system och IR-målsökare. Det var också först för ett par år sedan som de fick sina första radarjaktrobotar med aktiv målsökare operativa, d.v.s. c.a. 45 år efter USA.

Citat:
Under tiden klarar dom av sina luftförsvars uppgifter utan problem med andra flygplansmodeller några lite äldre men oxå några senare utvecklingar.
Deras flygvapen är defenitivt ett hot.
Ryska flygvapnet sett till numerär är världens näst största efter USAF som är enda kandidaten till någon sånär jämförelse..
Svenska flygvapnet finns inte ens i samma division för att använda sporttermer.
Blir bara löjligt att ens försöka jämföra.

Nej, det ryska flygvapnet är inte i närheten av att vara nummer två eller en kandidat som kan jämföras med USA.

Den platsen intas självfallet av Kina, som t.ex. har operativa 5.e generationens stridsflygplan, operativa AESA-radar, bildalstrande IRST och dito målsökare, gott om jaktrobotar med aktiv radarmålsökare, 70% fler Flankerflygplan (och därtill modernare sådana och sannolikt med högre tillgänglighet) än vad Ryssland hade innan den andra invasionen av Ukraina, dubbelt så många bombflygplan, fler och modernare stödresurser såsom AEW m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Här visas kinesiska fordon som påstås vara på väg till Ryssland. Dessutom ett inslag om hur Ryssar kastat allt de har och simmat över en flod.

Några teorier om de kinesiska fordonen?

https://www.youtube.com/watch?v=RbAApkadazo&ab_channel=WarthogDefense

Delen med den övergivna ryska utrustningen är från i våras.
Citera
2022-09-21, 12:46
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bikefit
Fast nu försöker du sprida osanningar om vad Putin sa innan kriget startade.
Putin och alla andra representanter för Ryssland sa att man INTE skulle invadera Ukraina.
Med andra ord bluffade han då också.

Det enda man kan lita på att en ryss alltid gör, är att ljuga.

Jag skulle säga att han innan 24 februari ljög om sin avsikter (invadera Ukraina) och bluffade om Rysslands kapacitet.

Nu tror jag han bluffar angående kärnvapnen bortsett från att han ljuger om allt
Citera
2022-09-21, 13:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Och dessutom först nämner att det är oacceptabelt att väst utpressar Ryssland med hot om kärnvapenattack.

Men eftersom vi är i militärforumet här:

Vad kan vi förvänta oss av dessa 300.000 soldater? Har redan en del tankar om det men jag vet inte exakt vad dessa 2.400.000 reservister som ryssarna ska ha består av. Knappast 300.000 som har stridserfarenhet väl?

Vi kan ju göra en paralell: Ryssland har fortfarande värnplikt, och ungefär 11 % av årsklassen kallas in (enl Wikipedia). Ett antal kallas in två år, andra ett år. Enligt Wikipedia handlar det om ca 600.000 vpl, dvs en utnyttjad årskull om 300.000 vpl (högst). I Sverige anser vi att tio år efter sista militär utbildning/tjänstgöring är man inte militärt tjänstbar.

Så det handlar troligen om att man kan skrapa ihop 300.000 vpl (dvs "reservister") från tidigare årskullar. Det går att gissa att ett några av dessa är hyfsat välutbildade men det som behövs ur ryskt perspektiv är infanterister, helst samövade i förband, pansarinfanteri, artillerister och trängtrupp.

Då är frågan om hur bra utbildningen varit (troligen inte särskilt "bra") och ifall det finns erfarenhet av "riktigt krig" och inte bara att vara värnpliktiga i en fredstidsarme. Sedan tillkommer frågan om hur förberedd planeringen varit och om det går att ställa annat än milisförband på benen med det här materialet.

Så den ena frågan är "finns det ens 300.000 soldater att kalla in?" och den andra är "I så fall, när kan de sättas in med effekt?".
Citera
2022-09-21, 13:18
Medlem
Inne seriös bedömare rankar rysslands flygvapen som nummer två i världen! Det vore skrattretande..

Det är möjligen ENBART om man räknar antal flygplan till förfogande. Men eftersom Ryssland ljuger om precis allt så är nog den faktiska siffran lägre än den officiella. Och ännu färre flygplan än den faktiska är nog någonting att ha om det verkligen drar ihop sig.

Långt ifrån alla amerikanska stridsflygplan i USAF, USN & USMC är i flygdugligt skick. Då kan man tänka sig hur det ser ut i Ryssland. Gissning = sämre! Och vad gäller förmågan att producera modern flygmateriel så ligger man ju som bekant årtionden efter USA.

Vad har då Ryssland som är modernt?
Typ 150st Su-27M & Su-35? Några har väl skjutits ned..?
Ungefär 135 Su-34?
70st Mig-29K?

Svårt att veta exakt sen då Ukraina som sagt skjutit ned ett antal ryska stridsflygplan. Även om den officiella ukrainska siffran på nedskjutna ryska flygplan må vara kraftigt överdriven så är det ett antal maskiner som aldrig mera flyger. Det finns det fotobevis på.

Så vad kan det vara? Vart tjugonde flygplan i det ryska flygvapnet kan betraktas som relativt modernt? Det ryska flygvapnet är alltså tre-fyra gånger så stort som det svenska om man räknar på det sättet, men då är nog det svenska tre till fyra gånger bättre. Nu förenklar jag saker men det ger en fingervisning..
Senast redigerad av Macke85 2022-09-21 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in